طرح امنیتی مناطق مرکزی باید عملی شود
طرح امینتی و اداری مناطق مرکزی کشور به شورای امنیت سپرده شده اما تاهنوز از آن خبری نیست، تهدیدهای جدی متوجه باشدگان مناطق مرکزی کشور است و باید طرح امنیتی این مناطق عملی شود 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۳    ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ کد خبر: 148185 منبع: پرینت

مراسم گرامیداشت از بیست و سومین سالگرد عبدالعلی مزاری با حضور شمار زیادی از مقام‌های دولتی، اعضای مجلس نمایندگان و هزاران شهروند در کابل برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی روز جمعه 18 حوت 96 در مراسم سالیاد از عبدالعلی مزاری در کابل درخصوص تهدیدهای امنیتی شدید در مناطق مرکزی کشور گفت: طرح امنیتی اداری مناطق مرکزی به شورای امنیت سپرده شده اما تا هنوز از آن خبری نیست.

معاون دوم ریاست اجرایی تصریح کرد: پس از قتل عام هزاره‌ها در زمان عبدالرحمن، مردم مناطق مرکزی در یک حصار و زندان طبیعی قرار داده شده و در محرومیت تاریخی قرار گرفتند و بیرون شدن از این حصار طبیعی و دست یابی به بازار ها داخلی و خارجی از خواسته‌های دیرینه مردم مناطق مرکزی محسوب می‌شود.

محقق با بیان وعده انتخاباتی حکومت مبنی بر بیرون شدن مناطق هزاره جات از حصار طبیعی بر عملی شدن طرح امنیتی مناطق مرکزی تاکید کرده و گفت که این موضوع بسیار حساس است و طرح ها باید عملی شوند.

وی افزود: وصل شدن سرک حلقه ای هرات به مزار، بامیان به غور و دره صوف به بامیان از عمده ترین اقداماتی است که در خارج ساختن هزاره‌جات از حصار طبیعی نقش اساسی دارد و دسترسی مردم این مناطق را به بازارهای داخلی و خارجی تضمین می کند و نیز ارتقای سه ولسوالی جاغوری، دایزنگی و بهسود به ولایت و ایجاد چندین ولسوالی از نیازهای مناطق پر جمعیت هزاره نشین است که باید گام های اساسی برای این مهم برداشته شود.

این مقام حکومتی بار دیگر خواستار بازگشت معاون نخست رییس جمهور به کشور شد و گفت: خارجی ها نباید در مساله اختلاف ها میان رییس جمهور با جنرال دوستم و نیز عطامحمد نور با رییس جمهور دخالت کنند چرا که ما وطن خود را از آنها بهتر می شناسیم و می دانیم که بی جنرال دوستم، یک خلا کلان در یک بخش از کشور است که باید با آمدن جنرال جبران شود.

محقق همچنین پیشنهادهای صلح حکومت به طالبان در نشست دوم پروسه کابل پسندیده خوانده و گفت: این سرزمین از همه اقوام افغانستان است و خدا کند که ملا هبت الله در انتخابات رای بیاورد و رییس جمهور شود اما نباید آدم کشی صورت بگیرد.

وی از طالبان خواست تا به درخواست حکومت پاسخ مثبت داده و در یک فضای صلح آمیز خواسته هایشان را مطرح کنند و به رقابت سیاسی بپردازند.

گفتنی است که همزمان با سخنرانی محقق یک حمله کننده انتحاری قصد داشت خود را در میان جمعیت منفجر کند اما از سوی نیروهای امنیتی شناسایی شد و خود را نزدیکی مصلی مزاری در مربوطات ششم حوزه امنیتی کابل منفجر کرد.

معاون دوم ریاست اجرایی در پیامی حمله شیطانی داعش را محکوم کرده و اعلام کرد که افغانستان گورستان این فراریان وحشی خواهد شد.
در این حمله 11 تن کشته و 20 تن زخمی شدند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
محقق
سالگرد مزاری
نظرات بینندگان:

>>>   نمایده افغانستان هستی محقق صاحب ازدایره خورد خارج شو بزرگ بیاندیش
بگو طرح امنیتی افغانستان باید عملی شود

>>>   محقق .... است حق ندارد از طرف هزاره ها سخن بگوید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است