کمیشنرهای کمسیون انتخابات تقلب می کنند
مهم این است که کمیسیون انتخابات اعتماد را ایجاد کند، اعتبار مردم را جلب کند. اگر از همین آغاز کار ما بیاییم از حکومت بترسیم و کارهای رییس جمهور را توجه کنیم پس کجای آن اعتماد ایجاد می شود؟ 
تاریخ انتشار:   ۰۱:۴۹    ۱۳۹۶/۱۲/۱۸ کد خبر: 148148 منبع: پرینت

هنوز هم اما و اگرهایی درمورد برگزاری انتخابات وجود دارد. نقدها و نظرهای بسیار کلی احزاب سیاسی و جریان های مدنی هم نسبت به آن وجود دارد و چگونگی برگزاری انتخابات هم یک پرسش بسیار جدی نزد هر شهروند افغانستان و همچنان مهمتر از همه جریان های سیاسی در افغانستان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، فضل احمدمعنوی رییس پیشین کمیسیون انتخابات در برنامه «مناظره» گفت: با وجودیکه بسیار خوشحال هستم که صیاد در راس کمیسیون آمده است اما امیدوار هستم که به عنوان یک نهاد حکومتی برخورد نکند و به سخنگوی حکومت تبدیل نشود و یا توجیه گر کارهای غیر قانونی حکومت نباشد. قانون به طور مشخص تعریف دارد و یکی از تعریف هایش هم وضاحتش است و توجیه پذیر نیست. اگر قرار باشد ما هر چیزی را توجیه کنیم همه چیز خراب خواهد شد. این حکومت می خواهد خود کوزه و خود کوزه گر و خود گل کوزه و خود در بازار خریدار باشد. فرمان تقنینی را خودش ساخته است بدون اینکه از مراجع قانونی اش پاس شود مراجع تقنینی مشخص است اما به هر حال مردم مانند اینکه در بسیاری از موارد سکوت کردند در این موضوع هم نوعی تمکین کرده اند وگرنه باید از مراجع تقنینی می گذشت و در موجودیت نظام نسبی تقنینی در کشور وجود دارد اما به هر حال انتظار داشتیم که حکومت به این فرمان تقنینی خود احترام بگذارد اما متاسفانه به کاری که خودش انجام می دهد به آن هم احترام نمی گذارد.

وی، در خصوص برکناری رییس قبلی کمیسیون انتخابات اظهار کرد: رییس کمیسیون را به هر عنوانی که بوده است آورده اند و اینطور نشان می دهند که از بهترین ها در میان همین جمعی که از آنها مصاحبه گرفته اند است. اتفاقا در میان آن جمع مصاحبه شوندگان، کسی که تجربه انتخاباتی داشت رییس قبلی بود. اما چه دلیلی بوده است که با یک سال کارش وی را برکنار کردند؟ این در صلاحیت کمیسیون انتخابات نیست که یک عضو خود را بدون اینکه دلیل موجه قانونی ذکر شود برکنار کند. حتی با دلیل هم نمی توانند برکنار کنند چه برسد به اینکه دلیلی هم نداشته باشند. علاوه بر این فرمان تقنینی صراحت داشته است که از میان افراد باقی، پانزده نفری که باقی مانده است باید یک نفر می آمد. اصلا اگر به این شکل صحبت شود که آدم شایسته ای در آن جمع نبوده است نباید قومی رفتار می شد. در حالیکه در لیست کاندیدها برای ریاست شایسته ترین ها و بهترین ها بوده اند. درست است که امکان دارد این کسانی که در کمیسیون انتخابات آمده اند خوب باشند اما وقتی که ریاست جمهوری از مرجع قدرت، قانون را پایمال می کند، قانونی را که خودش ساخته است و در مجلس رسمی آن را نشر کرده است در کجای این کشور دیگر اعتبار و اعتماد باقی می ماند که دیگران این کار را نکنند.

معنوی ادامه داد: امروز کسانی را که شما سرزنش می کنید که خلاف قانون عمل می کنند، به فرمان رییس جمهور ارزش نمی نهند، قانون شکنی می کنند دلیل موجه دارند می گویند خود حکومت همین رییس جمهور این کار را می کند. پس از دیگران چه توقع است که این کار را انجام ندهند؟ توجه داشته باشیم که مهم ترین چیز در کمیسیون انتخابات اعتمادسازی است. از کار تکنیکی گرفته از کار قانونی گرفته از هر چیز دیگری که کمیسیون انتخابات ضرورت دارد مهم این است که کمیسیون انتخابات باید اعتماد را ایجاد کند، اعتبار مردم را جلب کند. اگر از همین آغاز کار ما بیاییم از حکومت بترسیم و کارش را برایش توجه کنیم پس کجای آن اعتماد ایجاد می شود؟

رییس پیشین انتخابات، در خصوص آینده انتخابات پیش رو بیان داشت: حکومت خودش زمان را کشت و زمان انتخابات را از دست داد اما بعد از این کار یکی از کارهای خانگی عمده اش این بود که اصلاح نظام انتخاباتی بوجود بیاید. اول کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی بسیار با تاخیر ایجاد شد و بعد که ایجاد شد یک چیزی ایجاد کردند و ساختند و به حکومت تسلیم کردند و حکومت به آن ارزش نداد. فقط یک تغییر نسبی در رهبری کمیسیون بوجود آمد و دیگر در سیستم و نظام انتخاباتی هیچ کاری انجام نشد و تا امروز هم انجام نشده است و اگر به همین وضعیت موجود آقای صیاد یا هر کسی دیگر به طرف انتخابات برود هیچگونه موفقیتی نخواهد داشت. بطور قطع می گویم که وضعیت بدتر از آنچه که در گذشته بوده اتفاق خواهد افتاد.

معنوی اظهار می کند که کمیسیون انتخابات مستقل نیست و افزود: اگر هیچ دردسر دیگری برای کمیسیون انتخابات وجود نداشته باشد فقط همان یک موضوع کوچک ساختن حوزه ها باشد باید سال ها اینها درگیر این موضوع باشند چرا که از یک طرف قانون صلاحیت را به اینها داده است و اینها هم هر روز صدایشان بلند است که ما موضوع را به حکومت روان کردیم و حکومت پاسخ نمی دهد معنایش این است که شما خودتان توان تصمیم گیری را ندارید. جامعه بین المللی هم گفته است که هیچ فرمانی در هیچ سطحی نمی تواند در سطح قانون باشد پس کمیسیون باید قانون را ملاک قرار دهد نه رییس جمهور را.

وی، در خصوص نگرانی ها از معین نبودن لیست رای دهندگان می گوید: رعایت کوچک ساختن حوزه های انتخاباتی اصل است. برای اینکه همه مردم در انتخابات مشارکت کنند اما در این کشور ما هنوز نمی دانیم که چه تعداد نفوس داریم و حتی با تخمین هم موافق نیستید. در ولایات ما نمی فهمیم که هر ولایت چقدر نفوس دارد. حتی در شهر کابل که پایتخت است نمی دانیم نفوسش چقدر است و چقدر تعداد رای دهنده دارد. هر صد هزار نفر از هر حوزه یک نماینده در پارلمان باید داشته باشد وقتی تعداد مشخص نباشد چطور می توان این کار را کرد؟

معنوی، در خصوص تقلب هایی که از همین آغاز کار صورت گرفته است گفت: آقای قلمیار رییس ساحوی کمیسیون انتخابات باید بداند در ساختن مراکز رای دهی سلیقه ای عمل شده است. کمیشنرهای برخی ولایات سطح مراکز را بسیار بالا برده اند هنوز هم نابلد هستند و نمی دانند که مرکز زیاد سرنوشت ساز نیست بلکه محل سرنوشت را بیشتر تعیین می کند. حتی از میزانی که رای دهنده در مراکز وجود دارد بسیار بالاتر برده اند. اما در بعضی ولایات که مدافع نداشته اند آن را کم ساخته اند و خوشبختانه که مکتوب عمل های ساحوی به امضای آقای قلمیار در اختیار من است که به اعضای کمیسیون می نویسد که شما تصرف قانونی کرده اید. وقتی این گام های آغازین به این شکل صورت بگیرد و تقلب شود ما یک انتخابات خوب نخواهیم داشت. مگر اینکه مطابق با قانون و مطابق با اصول کمیسیون انتخابات در این مورد برخورد شود. چرا که کار بعدی کمیسیون بعدی انتخابات به مراتب و به مراتب سخت تر است از هر کار دیگر که ثبت نام راهی دهنده و ساختن لیست رای دهنده است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
معنوی
نظرات بینندگان:

>>>   اگر عبدالله برنده اعلام شود، ما با طالبان می‌پیوندیم!

بخشی از مقاله " دور زدن کودتا " به‌قلم استیو کول که به‌تاریخ هفدهم جولای سال ۲۰۱۴ در نشریه نیویارکر منتشر شده است.
:" کرزی به نزدیکانش میگفت که آمریکا و ایران در صدد اند، که با کنار گذاشتن او و به ویژه کنار گذاشتن پشتونها قدرت را به مردم شمال ( غیر افغانها ) واگذار کنند.
گویا او اینرا باور هم دارد؛ اما با در نظر داشت همه حرکات و شیطنت های کرزی که ایالات متحده در ده سال پسین تحمل کرده است، این باور او چیزی بیشتر از یک " تئوری توطئه " مضحک نیست.
بر اساس گزارشها در جریان بحران اخیر ( بحران انتخابات ۲۰۱۴) کرزی با اشرف غنی مشورت نموده و به این فیصله رسیده اند، که در صورتیکه پیشنهاد جان کیری برای آنها پذیرفتنی نباشد ( یعنی با وجود جعل بیشتر از دو میلیون رای اشرف غنی برنده اعلان نشود) آنها با آمریکایی ها قطع رابطه کرده ☆ و به طالبان بپیوندند، تا در برابر ائتلاف شمال بجنگند [ زیرا ] طالبان آنها را خوش آمدید خواهند گفت و بعنوان رهبران ملت گرا و قهرمان پشتونها [ افغان ] از پیوستن آنها به صف طالبان استقبال خواهند نمود. اما تصور عامه اینست که طالبان هر دوی آنها را بعنوان خائنین به اسلام [ مسلمانان ] از پایه ی اولین برج نگهبانی حلق آویز خواهند کرد. اما این آزمودن این بر انگاشت [ فرضیه ] از سوی غنی و کرزی کار هشیارانه یی نخواهد بود.
اگر جنگ آغاز شود، انتخاب درست اینست که کرزی و غنی، یک بالگرد آماده پرواز بسوی ملکیت های بزرگ در دبی داشته باشند.
از برگه احمد بهار چوپان

>>>   در زمانیکه خودت رییس کمیسون انتخابات بودی همه چیز جور بود با عزت و حرمت مردم هیچ بازی نکردید خیانت هیچگاه از کمیسون شما نشد دنیا گل وگلزار بود خداوند تو را انصاف بدهد که همیشه حقیقت را پنهان نکنی و. راز های نهفته را اشکار نمایی
عبدالله ریحان

>>>   ملا معنوی جنایتکار که همه آنرا میشناسند ،هنوز تاحال موترزره کمسیون را تحویل نکرده تخریبکاری میکند تا باردیگر مقرر وبه جنایات وچور ادامه دهد.نفرین بر جنایتکاران .
م،س،خنجی.

>>>   Abdul Hai Khurasani
روباه مکار و عیار خراسان
شادروان مارشال محمد قسیم فهیم،
از عیاران نامدار خراسان بود و عبای سیاست ماکیاولی بر شانه های ستبر او راست نیامد!
عیاری استوار است بر سه صفت؛ جوانمردی، صداقت و ایثار و احسان سیاسی و این صفات برای یک سیاستمدار در میدان سیاست ماکیاولی نقاط ضعف محسوب می شود، زیرا طرف درست از همین نقاط وارد می شود و سؤ استفاده می نماید.
خاطره‌ یی از جریان تدوین و تدقیق قانون اساسی،
روباه مکار و عیار خراسان
روزی که پیش نویس نسخه ی بیست و سوم قانون اساسی جهت آخرین بازبینی در جلسه مشترک اعضای ارشد کابینه و اعضای کمیسیون تدقیق در ارگ ریاست جمهوری با حضور حامد‌ کرزی و لخضر ابراهیمی برگزار شده بود.
در آنروز از قضای روزگار متن پیش نویس را نگارنده ( عبدالحی خراسانی) ماده به ماده قرائت می نمودم و اعضاء حاضر، آخرین نظریات خود را در صورت ضرورت بیان می نمودند.
فصل اول و دوم به سرعت گذشت و همین که فصل سوم را شروع نمودیم ، احساس کردم که آقای کرزی با دقت و جدیت بیشتری گوش می نماید.
من زمانیکه در بیان وظایف صدراعظم به این ماده رسیدم ، که :
« صدراعظم جلسات کابینه را ریاست نموده و در غیاب رئیس جمهور کشور را اداره نماید»
ناگهان حامد کرزی خطاب به من گفت :
« صبر کو بیادر ، صبر کو ....
رئیس جمهور باید کابینه را ریاست نماید و در غیاب او هم با فرمان رئیس جمهور صدراعظم می تواند کشور را اداره می نماید».
در ادامهٔ بحث، یکی از اعضای کمیسیون تدقیق ناگهان با لحن اعتراضی گفت :
پس این صدراعظم چکاره است ؟
در این لحظه مثل اینکه حامد کرزی منتظر این جمله بوده باشد، ناگهان رو به طرف شادروان مارشال فهیم خان نموده گفت:
بسیار اعلا ، هیچ صدراعظم نداشته باشیم ....چطور است مارشال صاحب که ما و شما هم مثل امریکا یک نظام قوی و قدرتمند داشته باشیم و متحدانه افغانستان را از همی وضعیت بیرون کنیم؟
مارشال صاحب بلافاصله رو به طرف زاویه ایکه ما نشسته بودیم نموده سوال کرد:
« همی دنظام امریکا معاون رئیس جمهور با خود رئیس جمهور یکجا می ره یا چه رقم اس ؟»
حامد کرزی از پوهاند عبدالسلام عظیمی خواست که نظام انتخاباتی ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا را توضیح بدهد.
آقای عظیمی گفت : « در آمریکا کاندیدای ریاست جمهوری با معاون ریاست جمهوری در یک تکت انتخاباتی به انتخابات می روند، یعنی رئیس قبل از انتخابات معاون خود را مشخص می کند و معاون رئیس دارای قدرت فراوان می باشد.»
مارشال فهیم با تأیید پیشنهاد حامد کرزی علاوه نمود:
« مه هم فکر می کنم که همی نظام درست است....،برویم بخیر که مملکت درست شود...»
دراین لحظه بود که آقای قانونی مجلس را با اعتراض ترک نمود و نارضایتی شدید در صورت آقای خلیلی دیده شد، اما اعضاء کابینه به شمول داکتر عبدالله موافق بودند و کسی مخالفت جدی نکرد و دیگران هم سکوت نمودند.
آنروز نسخه پیش نویس قانون اساسی که شبیه فرانسه بود از دستور کار خارج شد و قرار شد کمیسیون مطابق توافق مجلس، روی نظام ریاستی شبیه ایالات متحده امریکا کار نماید.
شادروان مارشال فهیم فکر می کرد کرزی هم مانند او صادق است و او تنها معاون ریاست جمهوری برای دو دوره خواهد بود و با صداقت کشور به طرف دموکراسی و توسعه و رفاه خواهد رفت، اما حامد کرزی حتی بک روز هم بر سر قرار خود باقی نماند و به آقای خلیلی سمت معاون دوم را پیشنهاد نمود و به این ترتیب مدل ایالات متحده آمریکا هم قبل از نگارش منتفی گردید.
آری برادر، این بود داستان صداقت مارشال و مکر حامد کرزی ...
خداوند روح مارشال محمد قسیم فهیم را شاد داشته باشد.

>>>   Homayoun Paiez
نمی دانم به کدام دست آوردوارثین آمر صاحب مسعود افتخارکنیم؛ اینان که قدم به قدم دست آوردهای مسعودرادر پای فاشیزم قبیله ریختند؛فقط هویت باقی مانده که اگر استادگی نسل نو نباشد، آن را هم ؟!!!

>>>   Asad
این مشکل را کی وچطوری حل کنیم ؟
این مشکل را با روشنفکر ان جامعه ما مبارزین مقاومت گر ؛ با بیدارشدن ملت از خواب عفلت با اتحاد همبستگی حرکت های مدنی تظاهرات مسالمت‌آمیز برای عدالت ودادخواهی دربرابر حکومت بی کفایت متعصب طالبگرا تمامیت خواه و فاشیست.

>>>   زندگی با قوم پشتون و با این قوم انتحار و انفجار و قوم جاهل و خشن خیلی سخته و تنها راهش جدا شدن سایر اقوام از این قوم است.

>>>   Zahir Ariaie

اكنون كه ميخواهند شما افغانيت را قبول كنيد همه كتاب هاى را كه افغان و پشتون را يكى ميدانند ناديده مى گيرند ، وقتى افغانيت را بر شما قبولاندند بعد مى ايند و دوباره با استناد به همين كتاب ها مى گويند أصلاً افغان يعنى پشتون و شما بعداً أفغان شده ايد . فكر كودكان تان را در يك قرن بعد بكنيد كه با اين بحث ها دست و پنجه نرم خواهند كرد و شما را براى ضعف و هويت فروشى تان لعنت خواهند گفت.
اين در حاليست كه افغان شدن يك در صد ما را به ملت شدن نزديك نمى كند و تنها يك ايده فاشيستى است كه يك عده فاشيست با قدرت و ثروت مهيا شده توسط غرب ميخواهند ان را تحميل كنند!

>>>   زیرا ازگذشته یعنی وقت شما برای شان تقلب به میراث مانده است

>>>   برعلاوه تقلب موترهای دولتی را نیزازآن خود میکنند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است