حرف های غنی وقت کشی است
آنچه را اشرف غنی در پارلمان در قبال انتخابات گفت تمام اینها یک بازی و یک حقه و دروغ و وقت کشی است و در واقع تلاش برای سلب اعتبار کردن روندهای دموکراتیک است 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۵۵    ۱۳۹۶/۱۲/۱۷ کد خبر: 148139 منبع: پرینت

رییس جمهور غنی هشتمین سال کاری پارلمان را افتتاح کرد. هرچند سه سال می شود که اعضای مجلس نمایندگان فراتر از دوره قانونی کار می کنند. رییس جمهور می گوید که انتخابات پارلمانی به وقت برگزار خواهد شد. اشرف غنی در پارلمان، تعهد می سپارد که انتخابات پارلمانی به شکل شفاف و عاری از هر گونه تخطی برگزار خواهد گردید. هرچند انتقادهای فراوان نسبت به ناکارگی پارلمان وجود دارد اما آیا نمایندگان مجلس در یک سال گذشته متناسب به خواست ها و انتظارات مردم افغانستان بوده است؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpape)،آصف آشنا آگاه مسایل سیاسی در برنامه «فراخبر» گفت: وقتی می بینیم که برای هشتمین سال و در واقع چهارمین سال تقنینی خلاف قانون اساسی از سوی حکومت وحدت ملی افتتاح می شود و بحث مشروعیت مساله نیست نه برای فقدان مشروعیت در حکومت وحدت ملی و نه فقدان مشروعیت قانونی از پارلمان افغانستان مساله نیست. اشرف غنی می آید یک سلسله ای دروغ های میان تهی را تحویل مردم می دهد و به شعور سیاسی مردم اهانت می کند. به باور من بحث پارلمان هم به همان قصه خانه از پای سنگ ویران است اشاره دارد.

وی معتقد است نمایندگان خود به این وضعیت غیر قانونی راضی هستند و بیان داشت: در مورد نمایندگان جدی ترین مساله ای که من می توانم وارد کنم این است که نمایندگان متاسفانه آنطور که باید پاسداری از صلابت، اقتدار و جایگاه پارلمان در قبال اقدام های قانون شکنانه اشرف غنی وسران حکومت وحدت ملی نکردند و پارلمان سلب مشروعیت شد و وارد سال هشتم شده است. بحث دیگری که اشرف غنی در سخنرانی خود در پارلمان گفت که اول انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی سروعده معین خود برگزار می شود و برگزاری اش اجتناب ناپذیر در تاریخ معین است. سوال این است که کدام تاریخ؟ اگر این تاریخ قانون اساسی باشد. دستور قانون اساسی هم در انتخابات ریاست جمهوری و هم در مورد انتخابات پارلمانی مشخص است. اول جوزای سال پنجم در مورد انتخابات ریاست جمهوری است که ما کمتر از صد روز دیگر تا آن زمان داریم و همینطور در مورد پارلمان که سال هشتم اش هست دیگر کی موعد مقرر انتخابات پارلمانی می خواهد فرابرسد؟

به باور آشنا، نفس چنین شعارهای تو خالی ای بسیار رسوایی است که اشرف غنی تحویل مردم افغانستان می دهد و به شعورسیاسی مردم افغانستان اهانت می کند. اشرف غنی گفت که ما به هیچ کسی اجازه نمی دهیم دخالت کند و انتخابات شفاف برگزار می شود و ما تصمیم گرفته ایم که مداخله نکنیم.

این آگاه سیاسی ادامه داد: وقتی می بینیم تا این حد در عمل ویرانی وجود دارد و در عمل قانون شسکسته می شود و حرمت و اعتبار و کرامت قانون احترام گذاشته نمی شود به قانون پشیزی اهمیت داده نمی شود و بعد در شعار می آید و می گوید ما انتخابات را سالم برگزار می کنیم به این نتیجه می رسیم که یک مجموعه فاقد مشروعیت از طریق غصب اراده سیاسی به قدرت رسیده است و بعد از مشروعیت و از دموکراسی و از روندهای دموکراسی می ترسند. من باورم این است که تمام آنچه را اشرف غنی در پارلمان در قبال انتخابات، مشروعیت و برگزاری انتخابات پارلمان و انتخابات ریاست جمهوری گفت تمام اینها یک بازی و یک حقه و دروغ و وقت کشی است و درواقع تلاش برای سلب اعتبار کردن روندهای دموکراتیک است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   Arianfar
در همه کشورها امار و ارقام و احصاییه برای برنامه ریزی و انتظام جامعه و مدیریت بهتر است. دردمندانه در کشور ما ابزار سیاسی و تفرقه و نفاق و شقاق.
از همین رو هم به عمد و قصد نمی خواهند سرشماری صورت گیرد تا عده یی بتوانند تجارت سیاسی خود را بکنند. اگر در گذشته به دلایلی سرشماری ناممکن بود، در سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ امکان ان از هر جهت فراهم بود. اما کرزی عمدا و قصدا جلو آن را گرفت. همان گونه که نوشتم، باید کرزی را مقصر اصلی شمرد.
حالا در نبود امار و ارقام نمایندگان سیاسی هر قوم می خواهند شمار خود را بالاتر از آن چه است نشان بدهند و بر سر و روی همدیگر بکوبند.

>>>   Spartak
امریکا با دور ساختن دوستم از قدرت دولتی و برکناری والی مزار،
این هدف را دنبال می کند تا شمال افغانستان را بی ثبات نموده و در آنجا جای پای مناسب برای داعش میسر سازد. پلان امریکا بی ثبات سازی چین، جمهوری های آسیای میانه و روسیه توسط داعش است. اشرف غنی و عبدالله ، آلۀ دست امریکا اند و در عملی ساختن این پلان ِ شوم ِ امریکا ، نقش پلید خود را اجرا می کنند.

>>>   Homayoun Paiez
شنیده می شود که ایتلاف بزرگی از احزاب سیاسی و اقوام مختلف وشخصیت های مستقل سیاسی، در حال شکل گرفتن است. نفس این کار برای جلو گیری اقوام و گروه های سیاسی مختلف از واگرایی بیشتر؛ وهمچنان برای جلو گیری ویکه تازی های بیشتر قوم گرایان ارگ، کار در خوری ست؛ اما، تا جاییکه بنده شنیده ام؛ این مجموعه ها، " پارادایم" ناکام" بن اول" را مد نظر گرفته و مشغول تشکیل این ایتلاف هستند؛ یعنی، در تشکل ایتلاف، باز هم اقلیت و اکثریت موهوم قومی در نظر است و بر اساس این باور کاذب، شورای ایتلاف تشکیل خواهد شد؛ که بنده معتقدم که بازهم این " بنیاد را کج نهادن" و یک حرکت ارتجاعی و یک دور تسلسل باطلی بیش نخواهد بود. تا زمانیکه از تقسیم قدرت به اساس قوم، صرف نظر نشود و بر محور برنامه های واقعن دیموکراتیک و حقوق بنیاد تفاهم صورت نگیرد؛ وریشه های اصلی مشکلات تشخیص و از میان برداشته نشود؛ شاید برای چند صباحی زخم های کهنهء اجتماعی، سیاسی و... را کرخت نماییم، مگر، استخوان های تیز وبرنده ای را در لای زخم ها باقی خواهیم گذاشت!

>>>   Zahir Ariaie
گفته ميشود در گيرى بين برادران هزاره و افغان در غزنى تلفاتى بجا گذاشته است. بعد از اينكه آقاى دانش و يك عده جيره خور بدون درنظرداشت واقعيت ها و فيصله مجلس و خواست اكثريت مردم ، هويت ملى افغان را براى راضى سازى ريس قبيله حاكم در ارگ قبول كردند انتظار اين بود كه همه يكسان و داراى حقوق مساوى شده باشند، اما به نظر ميرسد آنگونه كه ما پيش بينى كرده بوديم ، عدالت در همدلى است نه در هم نامى ، تفت ناكرده جوش آمد!

>>>   تعصب چیست؟
اگر یک نویسنده انگلیسی، آمریکایی، آلمانی، ایرانی، پاکستانی، هندی، چینی و روسی و.. می گوید که اکثر مطلق طالبان پشتون هستند، هیچ نخبه پشتون یا افغان، در برابر شان موقف نمی گیرد، با سکوت شان واقعیت را می پذیرند. ولی برعکس، زمانی که من، شهروند این سرزمین می پرسم که طالبان بخاطر چی می جنگند؟ اگر بخاطر اسلام می جنگند، افغانستان که سرزمین کفر نیست. اگر بخاطر حقوق قوم افغان می جنگند، بفرمایید و حساب بگیریم که کی ها در نظام سهم بیشتر دارند. اگر بخاطر آزادی افغانستان می جنگند، در اون صورت بخاطر کدام آزادی؟ مگر در زندان هستیم؟ و چرا اقوام دیگر نمی جنگند؟ اگر بخاطر قدرت می جنگند، چرا جنگ برای قدرت؟ مثل یک هزاره، ایماق، پشتون های دموکرات، اوزبیک و تاجیک و.. این حق مشروع همه است و بفرمایید و خود را نامزد بکنید. چرا مکتب و دانشگاه و سرک و خیابان مرا می سوزانید؟ چرا نسل جوان قوم محترم افغان را در گرو انتحار و انفجار گرفته اید؟ با این پرسش ها من متعصب و اون شهروند بیرونی نویسنده است. پس این ها کیستند؟ چرا همه مربوط به یک قوم؟ این مشکل را کی و چی طوری حل کنیم؟
#احمد_شاه_فرید

>>>   Zahir Ariaie
بدون اجراى ٩٠٪؜ خواسته هاى اصولى مردم كه در ياداشت دوازه ماده يى جمعيت تذكر يافته ،ترك بلخ نا ممكن است. اين دولت ، يكى از بد نام ترين دولت هاى تاريخ، با مخالفت ٩٠٪؜ مردم و اقوام مختلف ، و وابسته ترين دولت ، در حال مرگ است. تغير سيستم، شفافيت انتخابات ، استقلال پارلمان، نقش احزاب در پارلمان، ترك سياست هاى قومى، تغير قانون اساسى، ازدياد نام تاريخى افغانستان يعنى خراسان براى حفظ تمدن و تاريخ اين مردم ، ازادى انتخاب، انتخابى سازى شهردارى ها، والى ها، و ده ها مسله ديگر بايد عملاً اجرا شود.
استاد ميتواند با هماهنگى احزاب و اقوام همسو براى اينده روشن قدم هاى كلان بردارد. هرگونه توافق با باند تبهكار ، پيمان شكن، دروغ گو هاى حرفوى ارگ برايند زيانبارى در پى خواهد داشت!

>>>   آشنا ما را با واقیت ها آشنا کرد
تحلیل وی کاملا صائب است.

>>>   Mosavi
حکومت وحدت ملی نی بلکه وحشت ملی است ازهمان آغاز ایجاد این حکومت نامشروع بود حکومت که دست نشانده جان کیرباشد آیامشروعیت دارد تنها کشور که قانون در آن ارزش ندارد افغانستان است که اصلان به قانون احترام ندارند اگر قانون الهی را که خداوند برای بنده گانش وضع کرده است قبول ندارید ویا اینکه به آن عمل نمی کنید بایداز قانون وضعی که ساخته دست بشر است یا از شما ظالمان باید تطبیق شود اما این طبقه اشراف زاده گان به هیچ قانون عمل نمیکند وزنده گی در افغانستان بشتر به همین گروها ئی اشرافراست مردم فقیر وبیچاره همیشه زیر پاه وشکنجه هستند و این یک میراث است که از بابا کلانهاشان به این
مردم باقی مانده است و این حکومت وحدت ملی یک نوع حکومت تحمیلی است بالایی مردم تحمیل شده است ۹۹ فیصدمردم ناراضی اند ۱ / فیصد همان قبله ای خودشان هستند

>>>   واقیت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است