تامین حقوق زنان را ضمانت می کنم
هر چند که شاهد حضور زنان در بخش های مختلف کشور هستیم اما هنوز هم مشکلات زیادی در برابر این قشر وجود دارد که نه تنها وزارت زنان که از هر گوشه کشور باید برای این مهم کار شود 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۸    ۱۳۹۶/۱۲/۱۷ کد خبر: 148128 منبع: پرینت

مراسم گرامیداشت از هشتم مارچ (روز زن) امروز پنجشنبه 17 حوت 96 در کاخ سپیدار با حضور رییس اجرایی حکومت وحدت ملی و مقام های ریاست برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در این مراسم گفت: به نمایندگی از حکومت وحدت ملی اطمینان می دهم که در راستای تحقق وعده هایی که در ارتباط با نقش زن، تامین حقوق زنان و برابری داده شده است متعهدانه گام بر می داریم.

داکتر عبدالله بیان کرد: مشارکت زنان در سیاست، نهادهای مدنی، سیستم قضایی، نیروهای امنیتی، رسانه ها، پارلمان، توانمند سازی اقتصادی در بخش خصوصی و فعالیت های انفرادی از جمله تغییراتی است که شاهد هستیم و خواهیم بود اما هنوز هم مشکلات زیادی در برابر قشر زن جامعه وجود دارد.
رییس اجرایی گفت: اگر از محدوده کاری خود خارج شویم در همین کابل نیز مشکلات عمده همچون اعتیاد زنان و اطفال به مواد مخدر بسیار جدی است که اگر تمام منابع خود را متمرکز آن کنیم شاید بتوان بخشی از آن مشکل را حل کرد؛ نظیر همین مشکل در بخش خشونت علیه زنان نیز حاکم است که قدم هایی برای آن برداشته است.

وی، کار برای تامین حقوق زنان را تنها مسوولیت وزارت زنان نخواند و اظهار کرد: اگر این مسوولیت بزرگ تنها بر عهده یک وزارت بگذاریم به نتیجه نمی رسیم و از هر گوشه کشور باید برای این بخش حرکت کرد.

عبدالله علاوه کرد: در برنامه های ملی مهم کشور ، توانمند سازی و مشارکت زنان در اولویت قرار داده شده است و این برنامه ادامه دارد.

مقام ارشد حکومت، با بیان اینکه صلح عادلانه آرزوی همه مردم افغانستان است گفت: پروسه کابل یکبار دیگر اجماع مردم افغانستان و اجماع بین المللی را در ارتباط با حرکت به طرف صلح تمثیل کرد و در عین حال سوالاتی نیز برای فعالین حقوق زنان مطرح کرد که درباره آن وضاحت بیشتر می دهیم.

وی افزود: حکومت در نشست دوم پروسه کابل اعلام کرد که حاضر به انجام مذاکره بدون قید و شرط است اما مسایل دیگر نیز مطرح شد و از حد هم فراتر رفتیم و گفتیم گروه هایی که در جنگ هستند اگر به این نتیجه برسند که وارد مذاکره شوند و از خشونت دست بردارند و بخواهند که رابطه خود را با سایر گروه های تروریستی قطع کنند می توانند حزب سیاسی تشکیل بدهند و فعالیت سیاسی داشته باشند.

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی درخصوص تشویش فعالین حقوق زن در رابطه پیشنهادهای داده شده به طالبان در پروسه دوم کابل گفت: تعدیل قانون اساسی از طریق لوی جرگه پیشبینی شده است و افرادی که رابطه خود را با گروه های تروریستی قطع کنند می توانند از طریق فعالیت سیاسی افکار خود را در فضایی که جنگ ختم شده باشد پیش ببرند که این یک نقطه امیدوار کننده خواهد بود.

وی اضافه کرد: آنهایی که وارد سیاست می شوند اگر افکارشان این باشد که زنان در سیاست و اقتصاد نباشند، دختران به مکتب نروند، زنان نه تنها در خانه بمانند که در آنجا هم زیر کنترل باشند و صدایشان بلند نشود، آیا نمایندگان مردم به این روش و نظام رای می دهند؟

عبدالله گفت: از این لحاظ اطمینان می دهم که تعهد ما در رابطه با تامین حقوق زنان صادقانه است و اینطور نیست که در پروسه کابل یک حرف بزنیم، در هشت مارچ یک حرف و با شورای علما یک چیز دیگر بگوییم.

مقام حکومت وحدت ملی با بیان اینکه صلح یک معامله عقب پرده نیست تصریح کرد: همه مردم از هر قدم برنامه صلح آگاه خواهند بود و اینطور نیست که در غیاب نیمی از نفوس جامعه صلح تحقق پذیر باشد و مطلوب نیز نیست.

وی به نقش زنان در انتخابات اشاره کرده و خطاب به آنان گفت: حضور، سهم گیری و رای شما در انتخابات تاثیرگذار است و هیچ وقت انتخابات ناقص گذشته و انتخابات هایی که با نقص همراه بود باعث نشود که شما را از سهم گیری فعال تان مایوس کند چراکه هر کشوری در دنیا این مسیر را طی کرده است.

رییس اجرایی بیان کرد: در قرن 20 کشورهایی بودند که زنان حق رای نداشتند اما امروز آن کشورها در قطار اول کشورهای دنیا قرار گرفته اند ، افغانستان نیز مشکلاتی را تجربه کرده اما نتیجه تحولات 17 سال گذشته است که پروسه رای مردم و انتخابات مطابق قانون از طریق رای مستقیم زن، مرد و هر فرد این کشور است.

عبدالله در پایان از پر حرف خود معذرت خواهی کرده و افزود که وی رفع نواقص حضور فعال زنان را تضمین می کند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
روز جهانی زن
زنان افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   جناب، پر حرفی یعنی هیچ، دنیا همه هیچ کار دولت همه هیچ، بر این موضوع که از توان تون ساخته نیست دیگر مپیچ، اقای. محترم از جامعه مرد سالاری افغانستان خبری نداری، از خانه‌ها عفاف خبری در دست است در نجابت و عفاف بی عفاف شدند توان باری، کمک از دست هیچ کسی ساخته نیست همه ساله در روز جهانی زن که خانم، خواهر مادر جنابعالی هم جزع از آنها است همه وقت به فراموشی و به دردناک ترین درد در جامعه مرد سالار افغانستان که شما نیز جز از مردان تشریف دارید چی مرحمی در طول این سال گذاشته آید جز حرف های مفت الکی، تو رو خدا دیگه از هشتم مارس حرف نزن که توان به عمل آنها نیستد، بگذارید قشر مظلوم جامعه در سوگ خودشان اشک بگیرد.

>>>   آقای عبدالله می خواهد از حقوق زنان دفاع کند، آیا شما به آنچه آقای عبدالله میگوید باور دارید، اما من که میبینم از حقوق خود دفاع کرده نمی تواند چه رسد به حقوق زنان

>>>   Amirzada
مقام زن در زیر ریش "تیزاب پاش" کاخ نشین کابل

امسال تجلیل از هشت مارچ، روز جهانی زن مصادف است به حضور تیزاب پاش معروف به رخ زنان مظلوم کابل. نیم قرن قبل درین روز زمانیکه زنان منور کابل برای حقوق زنان مظلوم افغانستان در دانشگاه کابل، مکاتب، ادارات دولتی وخیابان ها فریاد می کشیدند، یک جوان بد جنس و زن ستیز ، که تازه از مکتب حربی کابل به دلایل بد اخلاقی اخراج شده بود به رخ زنان مبارز و منور کابل تیزاب پاشید. و رخ زیبا و نفیس ده ها زن را شدیدا آسیب رساند و خود نزد آی اس آی به پاکستان فرار کرد. اینک این موجود منفور و بد جنس با شان و شوکت در کاخ های مرمرین از پول بیوه هاو زنان مظلوم زندگی می کند و شاگردان مکتب تروریستی او با انجام انتحاریزم و استشهادیزم بخاطر حور و غلمان صد ها مادر، زن، خواهر را به ماتم می نشاند. این در حالیست که دختران خود را با هفت قلم آرایش نزد سفیران امریکا و انگلیس می فرسد.
نظام تبهکار و زن ستیز ارگ همدست این تیزاب پاش معروف و طالبان اند.

>>>   Homayoun Paiez
شنیده می شود که ایتلاف بزرگی از احزاب سیاسی و اقوام مختلف وشخصیت های مستقل سیاسی، در حال شکل گرفتن است. نفس این کار برای جلو گیری اقوام و گروه های سیاسی مختلف از واگرایی بیشتر؛ وهمچنان برای جلو گیری ویکه تازی های بیشتر قوم گرایان ارگ، کار در خوری ست؛ اما، تا جاییکه بنده شنیده ام؛ این مجموعه ها، " پارادایم" ناکام" بن اول" را مد نظر گرفته و مشغول تشکیل این ایتلاف هستند؛ یعنی، در تشکل ایتلاف، باز هم اقلیت و اکثریت موهوم قومی در نظر است و بر اساس این باور کاذب، شورای ایتلاف تشکیل خواهد شد؛ که بنده معتقدم که بازهم این " بنیاد را کج نهادن" و یک حرکت ارتجاعی و یک دور تسلسل باطلی بیش نخواهد بود. تا زمانیکه از تقسیم قدرت به اساس قوم، صرف نظر نشود و بر محور برنامه های واقعن دیموکراتیک و حقوق بنیاد تفاهم صورت نگیرد؛ وریشه های اصلی مشکلات تشخیص و از میان برداشته نشود؛ شاید برای چند صباحی زخم های کهنهء اجتماعی، سیاسی و... را کرخت نماییم، مگر، استخوان های تیز وبرنده ای را در لای زخم ها باقی خواهیم گذاشت!

>>>   Abdul Hai Khurasani
هرات؛ در انتظار تکرار حماسهٔ دیگریست، حماسه ای که بتواند بنیاد فاشیسم را براندازد.
فاشيسم بمراتب خطرناكتر از كمونيزم است.
اما سوال اینجاست، که چرا فاتحان نبرد عليه كمونيزم در برابر تهاجم سنگین فاشيسم سكوت اختيار كرده اند؟
همانطوريكه ديروز جهاد عليه تهاجم و تجاوز كمونيزم فرض بود ، امروز نیز جهاد اکبر علیه فاشیسم که؛ هویت، فرهنگ ، تاریخ، سرزمین و تمدن ما را مورد هجوم قرار داده است، فرض می باشد.
جهاد علیه کمونیسم بسیار آسان‌تر از جهاد علیه فاشیسم بود، اما جهاد و مبارزه با فاشیسم که افغانیت را به اسلامیت پیوند زده است، در جامعه سنتی و بدوی بمراتب دشوار و پیچیده می باشد.
شکی نیست که یاد و خاطره ای جاویدان قیام خونین بیست و چهار حوت هرات، که نقطه عطفی در تاریخ رستاخیز عظیم ملی مردم افغانستان علیه رژیم کودتا و تهاجم اتحادشوروی بود،اقدام شایسته و سزاوار تقدیر می باشد.
اما سکوت غم انگیز امیر اسماعیل خان (که خود زاده شهرستان سبزوار و متعلق به هویت تمدنی خراسان می باشد )در برابر جعل هویت سبزوار و تقسیم آن به پنج شهرستان با نام های نامأنوس و ضد تمدنی و تاریخی (اسفزار)قابل تأمل است.
همچنان عدم دخالت امیر اسماعیل خان در نصب لوحه قانونی دانشگاه هرات نیز سوال برانگیز می باشد.
عدم اظهار نظر صریح ایشان در رابطه با اجرای فرمان غیر قانونی و فاشیستی رئیس حکومت وحدت ملی در رابطه با توزیع شناسنامه های هوشمند نیز مورد سوال است .
با توجه به موقعیت سیاسی و اجتماعی منحصر بفرد امیر اسماعیل خان در حوزه جنوبغرب، اتخاذ موضع و اظهارنظر صریح سیاسی می تواند جوانان ما را مصمم تر از همیشه در سنگر مبارزه برحق هویت در برابر جعل فاشیسم قرار بدهد.
جوانان ما امروز به حمایت معنوی و سیاسی سردار نینوای زنده جان بیش از هر وقت دیگری ضرورت دارند.
امیدوارم در سالگرد بیست و چهار حوت امسال هرات، امیر اسماعیل خان سکوت علیه تهاجم خزنده فاشیسم در هرات را بشکند.

>>>   گلمرجان قبول ندار میگوید که قبول ندارم ندارم ندارم.

>>>   Asmati
با معذرت اغای عبدالله تو یک کسی هستی از حقوق خود دفاع نتوانستی چه رسد که از حقوق زنان و ملت تو یک شخص زن چو و بی صلاحیت هستی.تاریخ قضاوت می کند.

>>>   مردان و زنان اگر واقعآ از اسلام عزیز درک درست داشته باشند حقوق زنان ۱۴۰۰سال پیش توسط ناجی عالم بشریت حضرت رسول اکرم صلی الله وسلم اعلان شد در زمان جاهلیت که مردان عرب زنان را زنده بگور مینمودند وازین که در خانه شان دختر تولد میشد در کوه ها از شرم بالا میشدند اما با آمدن دین مقدس اسلام حقوق زنان تامین شد وزنان در فامیل های مسلمان خوشبخت زندگی میکنند. مگر کسانیکه جاهل اند واز تعصبات قومی و تعصبات لسانی ومذهبی احترام وعزت وکرامت به زن قایل نیست این مردان از اسلام عزیز بدور اند ،زن مادر دلسوز است زن خ اهر شیرین است ،زن چراغ زندگی فامیل های مسلمان اندپس احترام وعزت وکرامت زن در هر وقت لازم است نه در روز زن
عبدالله ریحان

>>>   گلمرجان، تو حقوق خودت را ضمانت کرده نمی توانی، چی رسد به حقوق زنان. برو همیشره جان رویت را پودر بزن و لباس های شیک ببپوش. این لاف و پتاق به درد نمی خورد.

>>>   جانم تو چه هستی که حقوق زن را تضمین نمای وقتی ارای پاک ملیونها نفر را به معامله گرفتی وبه بازنده ای انتخابات سر تسلیم فرود اوردی واعتماد مردم را به بازی وتمسخر گرفتی چگونه میتوانی حقوق زن را رعایت نمای!!!؟ زن مخلوق خدا است خداوند مخلوقات خودرا دوست دارد به کسی اجازه نمیدهد به حقوق مخلوقات خود بی حرمتی نماید وقتی یک زن داشتی زن دوم را که سالها با او روابط مخقی داشتی ظاهرا به نکاح در اوردی بدون کدام عذر معقول وضرورت ایا رعایت حقوق زن همین طوراست که تو انجام دادی؟ وباز زن دوم را از ترس خانم اول خود طلاق داده وسرنوشت ان بیچاره راخراب کردی به همین قسم حقوق زنها را تضمین مینمای!!!؟من اگر بجای تو میبودم انتخار مینمودم همه روزه مردم ارتباط های تورا با سازمانهای جاسوسی برملا میسازند وبه رخت میکشند وبه اعتراف خودت ظرف یکسال یک مرتبه تورا اقای غنی به حضور نپذیرفته!!! وجان کیری به حضورداشت خودت بیان داشت که اصل برنده ای انتخابات غنی بود به عبدالله از روی مهربانی سهم قایل شد عجیب ان که خودت دانسته ویا ندانسته به اظهارات جان کیری کف میزدی افسوس وهزار افسوس به ما که بالای تو اعتماد نمودیم
زیدالله بیگ


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است