حکومت، بزرگترین تهدید برای دمکراسی
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۴    ۱۳۹۶/۱۲/۱۷ کد خبر: 148110 منبع: پرینت

روز گذشته در مراسم افتتاح «سال هشتم» شورای ملی، غنی از برگزاری انتخابات در «وقت و زمان معین آن» آن سخن گفت.

چهار سال است که پی هم می‌ گویند انتخابات در «وقت و زمان معین آن» برگزار خواهد شد. هر سال این شعار تکرار می‌ شود اما نمی‌ دانیم این «وقت و زمان معین» چه وقت خواهد بود. با هر روزی که می‌ گذرد اصول و قوانین بیشتری نقض می‌ شود و مشروعیت کار «نهادِ دولت» با پرسش‌ های جدی مواجه می‌ شود.

دمکراسی نوپای افغانستان که با قیمت گزافی بدست آمده است طی چهار سال گذشته عقبگردهای زیادی را تجربه کرده است اکنون متاسفانه بیشتر از مخالفان مسلح و تروریسان حکومت وحدت ملی به‌ بزرگترین تهدید برای مردم‌ سالاری در کشور مبدل شده است.

مردم اگر به‌ پا نایستند و از دمکراسی دفاع نکنند حلقه‌ی حاکم فاتحه دمکراسی و انتخابات شفاف را خوانده‌ اند همچنان که در چهار سال گذشته چیزی به‌ نام برگزاری «انتخابات» در قاموس و آجندای حکومت نبوده است در روزهای باقیمانده از عمر حکومت هم نخواهد بود.

گروه حاکم فقط می‌ خواهد حاکمیت خود را حفظ و تداوم ببخشد حتی اگر به قیمت از دست‌ دادن دستاوردهای مردم در عرصه دمکراسی هم تمام شود.

حسیب معترف


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت
انتخابات
دمکراسی
نظرات بینندگان:

>>>   Ismail Feroughi
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی که به کمک اشرف غنی رییس جمهور افغانستان و حامیان امریکایی اش ، از سقوط مطلق نجات یافت ، به رییس جمهورغنی وعده داده است تا با استفاده ازطرح ها و شیوه های خاص خوداش ، طالبان را به دورِ میز مذاکره بیاورد.
او که درتعهد بستن وتعهد شکستن مهارت خاصی داشته است ، بازهم تجربه ی تلخ و بی ثمر دیگری را به کردار های بی ثمر و خرابکارانه اش خواهد افزود .
او که به نظر نیویارک تایمز سیاستمداری غیر قابل اعتماد و منفور است ، مدعی است که میتواند با میانجیگری ، دست مولوی هیبت الله آخوند زاده رهبر طالبان را بدست محمد اشرف غنی داده و با اعلام نمودن بسیاری مناطق و محلات کشور بعنوان محلات خودمختار ، آن گروه را با تمام انتحاری هایش بسوی دولت بکشاند .
نیویارک تایمز با نشر این خبر اضافه نموده است که ، حکمتیار از جنگجویان مورد توجه سی آی ای و آی اس آی علیه اتحاد شوروی بوده که تقریبن با تمام گروهها هم در جنگ و تقابل بوده و هم تفاهم و پیوند داشته است . حتا با ایران .
به نظر نیویارک تایمز ، حکمتیار - نخست وزیری که کابل را لگد مال کرده و با القاعده ، طالبان و گروه حقانی روابط نزدیک و همکاری نظامی داشته و از عملیاتهای انتحاری و جنگی علیه نیرو های امریکایی پشتیبانی نموده است ، معاملات او با داکترغنی نیز نمیتواند صلحی را به ارمغان بیاورد .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است