در ماهیت توافقنامه سیاسی حکم قانونی وجود ندارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۰    ۱۳۹۶/۱۲/۱۷ کد خبر: 148081 منبع: پرینت

ماهيت توافقنامه سياسى و ساختار دولت وحدت ملى وجود قلمرویی را تلويحا به رسميت مى شناسد كه مى توان آن را منطقه الفراغ ناميد.

ويژگى اصلى اين قلمرو اين است كه در آن حكم قانونى وجود ندارد و از دايره مواد و مندرجات توافقنامه خارج است بنابراین رييس دولت به اقتضاى طبع فردى و ترجيحات گروهى اش به راحتى مى تواند در اين حوزه به جعل قانون و صدور فرمان بپردازد و از آن در جهت تقويت مواضع و توسعه هژمونى خويش بهره بگيرد.

امرى كه غنى در سلب صلاحيت كردن احمد ضيا و تبعيد جنرال دوستم و رد مصوبه مجلس نمايندگان (در زمينه شناسنامه هاى الكترونيکی) به آن متوسل شد.

عبدالله پیمان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قلمرو
توافقنامه سیاسی
نظرات بینندگان:

>>>   Mazdak Farid
اسلام آباد در دهه ی هشتاد از کانفدریشن افغانستا ن ــ پاکستان سخن گفت . حکمتیار حامی آن طرح بود . طالبان و حامیان شان در همه جریان ها این طرح را برنامه ساختند و طی شانزده سال اخیر عملی کردند که برآیند آن افغانستانِ امروز چونان جزیره تبارهای با هم ناجور است . سال های زمامداری کرزی و تداوم برنامه های آن در وجود دولت موجود تمام امید ها و امکانات برای ایجاد یک کشور آرام و مستعد به پیشرفت و رفاه را برباد داده است . محصول کار مشترک دولت داران افغانستانی و پشتیبان های خارجی ؛ دولت بیکاره ، فساد گسترده ، تشدید جنگ و نا امنی ، و تقویت شبکه های ویران گر تروریستی می باشد . حالا افغانستان نه "کشور حایل" است و نه تعریف و دوکتورین جدید برای بودن دارد .آنچه دارد فقط موقعیت است ، آنهم برای تامین منافع دیگران . در نتیجه ی راهبرد های غیر عملی و خیالپردازی های قوم محور ، جغرافیای افغانستان به مناطق با ویژه گی های متفاوت و نا توان برای کار مشترک و همآهنگ مبدل گردیده است . جنوب و شرق هندو کش به ساحه ی نفوذ پاکستان مبدل شده و در بخش های زیاد آن برنامه ی " الحاق آرام " به آنسوی دیورند بدون مانع عملی می گردد . صلح با طالبان و کشاندن بخش های غیر جنگی و خسته ی آن به ساختار دولت برنامه ی " الحاق آرام " را وارد مرحله ی جدید به سود پاکستان خواهد کرد . تحریک مقاومت در مقابل " الحاق آرام " جنوب و جنوبشرق کشور به آن سوی دیورند و تلاش برای حفظ ثبات در شمال هندو کش وظیفه ی تمام نیرو های سیاسی و مردم آن است . تمام مراکزی که در دوره ی کرزی برای طالبانی کردن شمال ساخته شده باید زیر فشار قرار گیرند . دولت را باید به مبارزه ی موثر با این مرکز وادار ساخت . نیرو های مردمی باید برای جلو گیری از افزایش چنین مراکز بسیج گردند . محلات چونان " دند غوری " برای برهم زدن ثبات در شمال نباید دست باز داشته باشند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است