مظلومیت جامعه زنان در افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۵    ۱۳۹۶/۱۲/۱۶ کد خبر: 148060 منبع: پرینت

با تاسف باید اعتراف کنیم که در افغانستان حقوق شرعی_انسانی و مدنی زنان طوریکه شایسته یک زن مسلمان است هیچگاه رعایت نشده و نمی شود. بطور مثال:

1. تعلیم و تربیه که حق اساسی انسان است و از نظر شریعت اسلام تعلیم و تربیه حق هر فرد مسلمان است چه مرد باشد وچه زن (طلب العلم فریضه علی کل مسلم ومسلمه) ولی متاسفانه در اکثر مناطق کشور ما این حق رعایت نمی شود و اطفال ما بخصوص دختران ما از حق تحصیل محروم می گردند.

2. حق تملک؛ در حالیکه شریعت اسلام حق مالکیت را همانطور که به مردان مسلمان به رسمیت می شناسد به زنان مسلمان نیز به رسمیت می شناسد که این حق نیز اکثرا رعایت نشده و نمی شود حتی طوریکه دیده می شود در بعضی مناطق کلا زنان از حق میراث محروم می گردند و متاسفانه در بعضی مواقع و مناطق زن خودش جزو میراث می گردد.

3. محرومیت از حقوق مدنی؛ زن بعنوان انسان حق دارد مثل مردان دارای حقوق مدنی و سیاسی باشد ولی متاسفانه در بین جامعه ما بردن اسم زنان ننگ و شرم تلقی می گردد آدم حاضر است نام خانم و دختر پیامبر بزرگ اسلام را بنام عایشه صدیقه و فاطمه ام ابیها رضی الله تعالی عنهما را بداند و یاد کند ولی اگر نام زن و دختر خودش را کسی بگیرد و یا پرسان کند به غیرت اش برمی خورد و حالت دشمنی را با طرف اتخاذ می کند از همین جهت می بینیم که زنان بیشتر به نام مادر اولادهای خود یاد می شوند نه به اسم اصلی خود.

4. عدم تعادل در رفتار و کردارها؛ در حالیکه زنان مثل مردان دارای حقوق شرعی و انسانی خدادادی هستند ولی در تعاملات روزانه می بینید اگر در یک قضیه و موضوع طرف قضیه زن باشد با او برخوردی که شایسته شان باشد صورت نمی گیرد.

5. نگاه به زنان از دید غریزه جنسیتی؛ زنان را مثل مردان خداوند خلق کرده است و تمام خاصیت ها و استعدادهای خدادادی را به آنها نیز اعطا کرده است که آنها هم مثل مردان می توانند عالم، دانشمند، متخصص، داکتر، مهندس و صاحب علوم و هنرهای مختلفی شده می توانند.

بنابراین تنها توجه به زیبایی ظاهری جنسیتی زنان جفای دیگری است که برآنها روا داشته می شود ده ها وصدها مورد دیگر و متاسفانه حمایت هایی که تا حالا هم از جامعه زنان صورت گرفته و می گیرد اکثرا پروژه ای بوده و ممکن است عده محدودی از زنان توانسته باشند از این حمایت ها مستفید گردند ولی اکثریت جامعه زنان مثل گذشته در محرومیت و مظلومیت تاریخی به سر می برند و حتی نمی دانند که آنها هم دارای حقوق انسانی ومدنی هستند.

امیدواریم به تدریج این همه ذهنیت ها و عملکردهای منفی در مقابل زنان که نصف جامعه بشری را تشکیل می دهند برطرف گردد.

سید محمد خیرخواه


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حقوق زنان
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   برادر حقوق مسلم زنان است اما بهتر بدانید امروز ما داد از ننگ وناموس خود میزنیم شرایط جنگ است تروراست اختطاف است بی ابروی و بی عزتی است از همه کرده امروز برای همه ماوشما مثله مهم آبروعزت ما است داعا کنید که خداوند صلح را به وطن بیاورد که تمتمی مسلمانان کشور مان به آروزو های خود برسند
احمد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است