طرح جالب حکمتیار
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۷    ۱۳۹۶/۱۲/۱۶ کد خبر: 148019 منبع: پرینت

نیویورک تایمز نوشته است که حکمتیار طرحی را به اشرف غنی پیشنهاد کرده است که بر اساس آن طالبان می توانند در چندین ولایت تحت نفوذشان خودمختاری داشته باشند حکمتیار این ولایات را "مناطق امن" می نامد.

جالب این است که حکمتیار قبلا و در مورد رقیبان اش مخصوصا رقیبان شمالی اش یکی از سرسخت ترین مخالفین مراکزِ قدرتِ خارج از کنترل کابل بود با این همه شخصا فکر می کنم این پیشنهاد بدی نیست و گویا غنی هم با آن مشکلی ندارد. یک واقعیت را به ناچار باید قبول کرد و آن این است که طالبان در برخی از ولایات افغانستان و در جامعه ی پشتون جای پای محکم و هواداران پرشماری دارند هیچ عیبی ندارد اگر آنها بتوانند در این مناطق حاکمیت محلی اما رسمی شان را داشته باشند و هواداران شان هم فرصتِ زیستن در نظام طالبانی مورد پسندشان را بیابند.

واقعیت آن است که تحمیل یک نظامِ مدرنِ نیمه سکولار بر مناطق تحت نفوذ طالبان هم برای مردم ساکن در این مناطق و هم برای بقیه مردم افغانستان سنگین، درد آور و کمرشکن است. اگر طالبان دست از جنگ و کشتار بکشند و در مناطق تحت نفوذشان نظم موردنظرشان را پیاده کنند لااقل فرصتی برای یک گام کوچک اما واقعی به پیش گذاشتن برای همه به دست می آید.

سوال مهم اما این است که آن وقت غنی و کرزی و حکمتیار و ... چگونه و با پشتوانه ی کدام حوزه ی نفوذ اجتماعی قابل اعتنا سیاست خواهند کرد؟

عبدالله وطندار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکمتیار
طالبان
ولایات افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   شما سخن از کدام مردم مدنی میگوید انعده مردم که نی دین را میشناسد و ناموس را صرف دالر را این را مطمین باشید که در چند ولایت صلح بیاید و شریعت اسلامی جاری شود حکومت. خود به خود قایم شده و دالر پرستان را باز به زربین هم دیده نمیتوانی. و صلح امدنی است و یگانه چراغ سبز صلح حکمتیلر است و اگر حکومت واقعا بخواهد که صلح بیاید در مدت یک هفته صلح امدنی است و باز این مدنی ها و زدنی ها را شاید بخاطر یک دیدار هم پیدا نتوانی.

>>>   باز بگویید که حکمتیار آدم طالبان نیست! اصلا تمام سخنان و رفتار حکمتیار دراستای تقویت و اهداف طالبان است. او در این مدتی که به ظاهر به پروسه صلح پیوسته است هیچ حرکتی برای صلح انجام نداده بلکهجنایت و تروریسم وکشتار بیشتر شده و به صراحت از طالبان و ترویسم حمایت می کند.

>>>   این طرح گلبیدین نیست این ماموریتی است که ISI برایش سپرده تا به انجام برساند.
مگر پبش از این گپ ها گلبیدین دعوت الهی را لبیک خواهد گفت.

>>>   بیاید که عادلانه، منصفانه و واقعبینانه قضاوت کنیم
اول اینکه طالبان را بدو دسته تقسیم کرده طالبان خارجی و طالبان داخلی
طالبان خارجی یعنی پاکستانی، عربی ، چیچینی ، اسیای میانه و اروپایی
طالبان داخلی که تابع همین کشور هستند همینجا تولد شده اند و مانند هر تبعه افغانستان از پدر پدر افغان اند
طالبان خارجی برای ملت ما مانند روس ، امریکا و قوای ناتو هستند که امروز و یا فردا مجبور هستند که این وطن را ترک کنند
لیکن طالبان داخلی به چند نفر محدود نمیشوند فعلآ کنترول نیم افغانستان را در دست دارند و ۱۷ سال است که با خارجی ها میجنگند و اگر اوضاع به همین سر درگمی پیش برود شاید ۷۰ سال دوام کند و نسل به نسل جنگ به میراث تبدیل شود
بنآ اگر چند ولایت در اختیار شان قرار داده شود و یک جای مشخص و ادرس مشخص داشته باشند و با گدشت زمان زمینه گفتگو و دیالوک افعانی شروع شود
چه مشکل است
در اکثر مناطق صرفآ تعمیر مراکز دولتی در اختیار حکومت است
اگر یکتعداد حاضر میشوند که پایگاه های نظامی را به یهود و نصارا میدهند چرا حاصر نیستند که افغان در سر زمین خود جای داشته باشد

>>>   حکمتیار =بنیامین نتانیاهو= یهودی واسراهیل در افغانستان است ،حکمتیاربا اینکهدر افغانستان با برنامه وحمایت امریکا وغنی و کرزی واردکشورشدمیحواهند با یک تیر جند نشان هدفگیری نمایند وکور خواندند سایر اقوام باتوکل خداوند هوشیارتروکیس ترهستندکه در دام این شیاطین اسراییلی بیفتند ،این قوم دغل برای تمام دنیا ومسلمین ثابت کردند که تروریست هستند ویا با تروریستها همدست است سایر قوم هزاره، تاجیک انتحاری نداشتند حتی در اروپاتروریست ازاین قوم اسراییلی میباشند،در زمان کم.نیستها همهمین قوم بودند که کشور را دوذسته به شورویها تسلیم نمود مانند حفیظ و ترهکیو...مرگ بر دشمنان اسلام و دشمنان کشور .

>>>   چرا تجربه ناکام گذشته دوباره به پیشنهاد خاینانه جاسوس سابقدار ای اس ای گلبدین راکتیار تکرار شود زمانیکه دهنه غوری که بنام دند غوری یاد میشود با همین ترفند پیشنهای گلبدین خاین به این کشور و مردم طی یک سند رسمی بدستور اشرف غنی احمدزی توسط گلاب منگل وزیر اقوام و قبایل انوقت به طالبان سپرده شد و قوای نظامی ما از ان ساحه خارج گردید ترورستان طالبان در ان ساحه تسلیم داده شده برایشان سلاح های مختلف را از پاکستان اوردند و جمع اوری کردند و بر علاوه خود شان ترورستان زیاد خارجی و نظامیان پاکستانی و استخباراتی پاکستان را با خود یکجا کردند و طرح سقوط ولایت قندوز را ریختند و سر انجام قندوز را دوبار سقوط دادند وتا هم اکنون مشکل دهنه غوری حل نشده بر علوه از ولایت بغلان دیگر جا را هم از همینجا نا امن کرده اند وحالا اگر بازهم به پیشنهاد گلبدین جاسوس پاکستان که الهام گرفته از پاکستان است تکرار گذشته شود خیانت و جنایت است و هیچ وطندوست با غیرت انرا قبول ندارد .....بکار شیطان .

>>>   از حكمتيار هيچوقت انتظار خوبي نداشته باشيد. مبارزه نامنهاد او به قتل شروع شده است. دستهاي استخبارات مختلف جهان از يخن او بر آمده اند. هماطوريكه او از كارت مليت،قوم و لسان استفاده ابزاري ميكند، استخبارات مختلف هم أز او با دادن امتيازات و وعده ها استفاده ميكنند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است