طرح نظام فدرالی حکمتیار حامی منافع پاکستان است
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۰    ۱۳۹۶/۱۲/۱۶ کد خبر: 148015 منبع: پرینت

چرا طرح حکومت غیرمتمرکز و نظام فدرالی از جانب حکمتیار حلال و از جانب لطیف پدرام حرام است؟

من با طرح نظام غیرمتمرکز و فدرالی که بتواند منافع تمام اقوام کشور را تامین نماید از جانب هرکسی که باشد نه تنها مخالفت ندارم بلکه یگانه راه حل عادلانه مسایل بین قومی افغانستان می دانم اما مشکل طرح حکمتیار در کجا است؟

حکمتیار که اکنون بیشتر نقش سخنگوی دولت را ایفا می نماید و حالا همین نقش را می خواهد برای طالبان هم اجرا نماید خود و طرفداران اش از کلمه نظام غیرمتمرکز، فدرالی و جزیره قدرت نفرت دارند و جانبدار برقراری یک حکومت مرکزی قوی به شکل و شیوه امیر عبدالرحمن خان هستند چون اینها خود را وارث و مستحق همان نظام می دانند.

معلوم می شود که حکمتیار برای یک قوم خاص هیچ حد و مرزی قایل نیست و همه چیز را حلال می داند و برای دیگر اقوام کشور کوچکترین طرح حرام است. چیزی که واضح است این است که طرح حکمتیار حامی منافع پاکستان است و اگر پاکستان بتواند در بخش هایی از خاک افغانستان حکومت طالبانی را مستقر نماید از بزرگترین فشار جامعه جهانی و آمریکا نجات می یابد که این خود یکی از آرزوهای دیرینه پاکستان است.

جای تعجب این است که جریان افراطی و فاشیزم در مقابل طرح حکمتیار سکوت اختیار نموده اند در حالیکه لطیف پدرام بر پایه منافع تمام اقوام کشور نظام غیرمتمرکز و فدرالی را مطرح می نماید. چه تهمت های که جریان افراطی و فاشیزم به ایشان نمی زنند در نتیجه اینکه حتی بیان یک مطلب در افغانستان برای یک قوم خاص حلال است و برای دیگر اقوام کشور حرام وگرنه چه فرقی وجود دارد بین طرح حکمتیار و طرح لطیف پدرام مگر اینکه طرح نظام غیرمتمرکز و فدرالی برای یک قوم خاص خوب و برای دیگر اقوام کشور بد باشد.

حسن علی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت غیرمتمرکز
حکمتیار
پدرام
اقوام افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   افغانستان باید فدرالی شود تا از شر قوم انتحاری خلاص شویم و بسوی پیشرفت حرکت کنیم.

>>>   بالاى اين تصاميم كه امروز ارزو مردم افغانستان است، بسيار كار صورت گرفته. بصورتكه افعانسنان فدرالى شود، تبهاى فزيكى ان هم شروع ميشود. زيان بى نهايد زياد را مناطق شمال از دولت فدرالى ميبرند.
وطن خود ما را به دست خود ما خراب ميكند. از خلا سواد در بين مردم ما استفاده ميشود.
...تفنگ از هر كسى كه باشد / بود، در ماشه دست افغان است / بود...

غزنيوال


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است