سرانجام حکومت فرعونی، سقوط است
مردم در انتخابات نشان دادند که از راه منطق و استدلال متمدنانه پیش می روند اما خام نشوید چرا که ما در برابر ظلم نیز ایستادگی می کنیم، بیشتر از این نمی گویم اما ایستادگی ما را در دوران جهاد همه دیده اند 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۲۹    ۱۳۹۶/۱۲/۱۳ کد خبر: 147866 منبع: پرینت

مراسم گرامیداشت از بیست و سومین سالگرد عبدالعلی مزاری امروز یکشنبه 13 حوت 96 با حضور مقام ولایت بلخ، معاون جنبش ملی افغانستان، وکلای پارلمان، وکلای شورای ولایتی ولایت های شمال، نیروهای امنیتی، اصحاب رسانه ها، علما و اقشار مردم در مزار شریف برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی در این مراسم گفت: حکومت ها در طول تاریخ به دو دسته استبدادی یا استکباری و حکومت های مردمی یا دمکراتیک دسته بندی می شوند.

محقق بیان کرد: حکومت های استبدادی ویژگی هایی دارد که اگر اصول آن در حکومت تحقق پیدا کرد به آن حکومت استکباری یا به تعبیر قرآن فرعونی می گویم ؛خصایص انحصار گرایی، تفرقه اندازی، استضعاف و سرکوب از جمله ویژگی های آن است که در قرآن کریم نیز از حکومت فرعون با این تعابیر یاد شده است.

معاون دوم ریاست اجرایی بدون گرفتن نام حکومت فعلی، از ویژگی های حکومت فرعون نام برده و گفت: فرعون نیز در زمین به بزرگی گری برخاست، به استبداد اقدام کرد، خود را بلند تر از بقیه و صاحب مال و جان مردم گفت، اهل زمین را دسته دسته کرد و به نفاق میانشان اقدام کرد و طایفه ای را که منسوب به او نبود به استضعاف کشاند؛ خداوند 1400 سال وعده داد که این حکومت ها دوام نمی آورد و به فرعون و لشکریانش نشان داد که از میان توده های مردم کسانی بر می خیزند که قدرت ها از آنها بترسند و همین توده ها روزی وارثین و پیشوایان زمین می شوند.

عضو رهبری ایتلاف نجات افغانستان، مزاری را نمونه مبارز با مظاهر حکومت استبدادی خوانده و گفت: وی پیش از جهاد افغانستان نیز برای یک حکومت اسلامی مبارزه می کرد و مبارزه وی نه تنها در افغانستان که در عراق، سوریه، لبنان، ایران و دیگر کشورها با همراهی عناصر سیاسی و مبارزاتی آ« کشورها همراه بود و همه می خواستند حکومتی که در آن مشارکت همگانی باشد روی کار بیاید.

وی گفت: تنها مامور بی اراده و بی صلاحیت بودن در یک اداره حق یک ملت را تمثیل نمی کند و مادامی ملت صاحب حق می شود که در تصمیم گیری های اساسی یک کشور و در قدرت شریک باشد.

محقق قدرت نرم را مهمتر از قدرت سخت افزاری خوانده و اظهار کرد: قدرت، تنها سخت افزاری و محدود به داشتن توپ، تانک، اردو و و پولیس نیست بلکه قدرت واقعی در مشارکت اقتصادی است و قدرت نرم است که اقتصاد مملکت را بطور عادلانه در دست همگان یک ملت می چرخاند، قدرت اقتصاد نباید کانالیزه شود و در دست یک حلقه خاص برود.

وی درخصوص سرانجام کانالیزه شدن قدرت گفت: وقتی توده های مردم گرسنه بمانند رهسپار سرزمین های دیگر می شوند، اینکه مردم پشت دروازه های ریاست پاسپورت، سفارتخانه های همسایه ها صف های هزاران نفری می کشند بخاطر این است که در سرزمین خود، احساس عزت نمی کند.

معاون دوم ریاست اجرایی افزود: درب قدرت اقتصادی مملکت برای مردم باز نیست و این مهم باید اصلاح شود تا تاجران ملی و کمپانی هایی از همه اقوام در داوطلبی ها و گرفتن قراردادهای تجاری، بازسازی و زیربناها سهم بگیرند چراکه اگر نشود سرمایه های میلیاردی از کشور خارج می شود و کشور فلج می شود.

عضو رهبری ایتلاف نجات افغانستان خطاب به مسوولان بخش های اقتصادی کشور گفت: دست اندرکاران قراردادهای اقتصادی مملکت به هوش باشند که با یک گل بهار نمی شود و با چهار شرکت که وابستگی های فکری، اقتصادی، خویشی و قومی داشته باشند مملکت آباد نمی شود؛ این قدرت نرم است.

محقق، با بیان اینکه مزاری با تفرقه های قومی مبارزه می کرد تصریح کرد: همه اقوام باید براساس شعاع وجودی شان در ساختار نظام شریک شوند و هر کس احساس کند به اندازه ای که هست در سرزمین عزت دارد.

وی، با بیان اینکه در زمان مزاری عرصه بر هزاره ها تنگ بود گفت: مذهب و قوم بخشی از هویت است، همانطور که بقیه اقوام همچون تاجیک و پشتون هم تاجیک و پشتون هستند هم مسلمان سنی، برای هزاره ها نیز همینطور است؛ چنانچه مزاری این طلسم را شکست امروز هزاره بودن مانند دیگر اقوام افتخار است.

این مقام حکومتی تصریح کرد: همه اقوام با هم برادر و برابر هستند و مشکل افغانستان وقتی حل می شود که همه همدیگر را بپذیرند؛در این سرزمین گل های رنگارنگی از اقوام روییده است و تلاش ها بر اینکه می گویند دیگر گل ها را از ریشه بکنید تا همه یک دست شوند بی نتیجه است چرا که این را نه طبیعیت و نه خدا می پذیرد.

محقق تاکید کرد: راه حل اساسی کشور در برادری و احترام به حقوق همدیگر است و استفاده از زور و سلاح بدرد حل و فصل مسایل امروز جامعه نمی خورد.
عضو رهبری ایتلاف نجات، به سرنوشت دشمنان ملت افغانستان اشاره کرده و گفت: کسانیکه به ما بد کردند امروز پشت دروازه های تمام دنیا به گدایی رفته اند و خداوند برایشان بد آورد و کسانیکه بعد از آنها برای ما قطعنامه ها کردند نیز از حالا روزگارشان معلوم است.

محقق به انتقال داعش به افغانستان اشاره کرده و گفت: در کجای دنیا خشونت پا گرفت و حکومت خشونتگران در کجای دنیا روزگار خوش دیده است؟ داعش در موصل و رقه خلافت جور کرد اما شکست خورد و امروز در هیچ کجای دنیا جای ندارند و می خواهند در افغانستان با کشتار برای خود جای پا پیدا کنند.

این سیاسی کشور اضافه کرد: داعش اول به زابل آمد و 31 تن را به اسارت گرفت؛ 23 نفر را با خارجی های خودشان مبادله کردند و 9 نفر را بشمول شکریه تبسم سر بریدند؛ در غور کاروان عروسی را بشمول عروس و مادر عروس تیرباران کردند، در مسیر بلخ و بلخاب سادات را به رگبار بستند، 16 فقره عملیات در مساجد، تکیه خانه ها و مجامع مدنی تنها علیه شیعه ها انجام دادند، در جلال آباد مردم را روی مین فرستادند و جنایت ها از فاریاب تا بدخشان در بخش های جنوبی جریان دارد اما خداوند اینها را نیز مانند گذشتگانشان به سزا می رساند و آنچه می مانند ملت ها هستند.

معاون دوم ریاست اجرایی گفت: هیچگاه حرف و شعار خشونت را نمی دهیم اما با اتکا به آرای میلیونی در برابر ظلم می ایستیم، مردم در انتخابات صحنه های پرشور آفریدند و نشان دادند که از راه منطق و استدلال متمدنانه پیش می روند اما خام نشوید که ما در برابر خشونت نیز ایستادگی می کنیم؛ بیشتر از این نمی گویم اما ایستادگی ما را در دوران جهاد همه دیده اند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سالگرد مزاری
محقق
نظرات بینندگان:

>>>   ایستاده گی درکولاب ؟

>>>   واقعاً این گفته هایتان دور از اخلاق حکومت داری تان است. ابتدا خود را از حکومت رسماً سبکدوش بسازید بعدا هر نوع داد و واویلا که میکنید بکنید در غیر آن این خود .... در برابر آن پول غذا و امتیازات است که از درک موقف دولتی خود میگیرید ولی برعکس آن عمل میکنید این شیوه به خدا اگر در هیچ کشور جهان بجز افغانستان خاکروبه پیدا نمیشوه. افسوس به چهره هایتان افسوس به حال تان فریبکاری های تان درج تاریخ همیشگی کشور است. به عذاب وجدان همیشگی دچار استید.

>>>   فرعون هفتم چی میگوید

>>>   بچو و قتیکه امریکاشما اقایو ن را به سر قدرت اورد و دالر فراوان برای تان داد . در ان وقت در فکر چه بودی و فعلا داد از مردم میزنی . اکر وجدان داری و یاداشتی در ابتدا فکر میکردی . پول که از ایران میامد. قنا عت میکردی .

>>>   یک دولت نا لایق جایی جز زندان برای نگهداری افراد لایق شایسته کشورش ندارد

>>>   محقق خود یک جاسوس وبی سواد است تمام گفتار .کردار وی به یک قیمار باز وشخص .... می ماند وی مانندی افراد سر کوچه حرف می زند فکر می کنم ای بیا نیه از خود وی نیست فکر می کنم ای بیا نیه را شوهر خواهرش یا ..... برایش فرستاده است

>>>   آغا جان حالا مردم هوشيار شده تو خود يك مجرم جنگى هستى. همين خارجي ها تو را حمايت ميكنند تو خود در بدنه دولت وحكومت كار ميكنى و به روى ستيژ بالا ميشود و ازاد صحبت ميكنى و باز ميگويى كه حكومت فرهونى خجالت بكش اولا كوشش كن كه استعداد كافى پيدا كنى. دوم اينكه اداب صحبت كردن را پيداكن وغيره چيزهاى ديگر

>>>   به استادمحقق که طرفداران فراوانی دارد اهانت نکنید اهانت به دیگران خلاف شرع است

>>>   محقق و خلیلی خود فرعونیان زمان هستند. این فرافگنی هیچ دردی را دوا نمی کند.

>>>   ميع عزيزى
اتمر، تا آمدن جهادی ها کارمند بسیار عادی خاد بود. چون جنگ ها شدت یافت. به پاکستان فرار کرد. در پاکستان به ای اس ای جذب شد. این زمانی است که اتمر بنابر علایق قومی و دستور پاکستان به طالبان پیوست. او درین سالها به کشور های اروپایی بار بار با اسناد پاکستانی سفر کرد. درین سفر ها روابط او با انجو ها و استخبارات انگلیسی تا مین شد. او از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ شامل احزاب اسلامی حکمتیار، تحریک طالبان و حزب افغان ملت شد.
از خانواده او چپی بدنیا امد، وقتی ۲۷ سالش بود. با تفکر شونیستی قومی آغشته شد و زمانیکه ۳۷ سال اش شد دیگر جز رسمی سازمان افغان ملت شد.
برای همین . اول همکار استخبارات شوروی بود، بعد همکار پاکستان شد و بعد هم اجنت انگلیس! به کمک انگلیس ها در سال ۲۰۰۲شامل دوره کورس دو ساله آموزشی مدیریتی در انگلستان شد و در سال۲۰۰۴ بعد ازآن پست های وزارت های مختلف را کار کرد. اکنون در مقام شخص اول کشور مانند دوران امین و تره کی حکومت میکند.
او ادم زیرک ، استخباراتجی، بی رحم و مدیر تفکر حذف اقوام دیگر است.
او را کرزی شناخت که برای درانی ها و ادامه سلسله شان در ارگ خطرناک است. برای همین او را از وزارت داخله دور ساخت!. در همان سال به کمک انگلستان اتمر حزب حق و عدالت را ساخت . برای تفکر حذف اقوام دیگر و شونیسم قومی با غنی رفت. که امروز پادشاه است و غنی را مانند حفیظ امین چون تره کی دارد استفاده میکند. او عزم دارد تا شخص اول کشور شود.
حال کار شما که قضاوت کنید.!!!

>>>   Haidary
اتمر درز مان خلقی ها خلقی دو اتشه بعدش پرجمی شد و در زمان طالب چون خود اوغان بود طالب ومشاورین شان بود فعلا هم دموکرات است نمیدانم که این شخص چند چهره چرا این قدر در قدرت سهیم می سازد .. البته پشتون بودنش میلاک است ..

>>>   گپ حق همیشه تلخ است و به مزاح بعضها سازگار نیست!

>>>   تاریخت تیر شده اتی باقیر. هزاره ها بزودترین و قت رهبر خود را ازمیان تحصیل کرده ها و نسل نوین انتخاب خواهد کرد.

>>>   بخاطریکه مانند شما ....درآن جا گرفته

>>>   مذهب نمیتواند هویت باشد در کل مذهب ودین یک مسئله شخصی است .هر کسی که به نام مذهب ودین بخواهد سوء استفاده کند یا به کسی ظلم کند شیاد و فریب کار است.
فقط وفقط انسانیت. .....

>>>   عبدالرحمن الکوزی مقیم دوبی یک تاجر مافیایی است در کار سگرت دپلیکیت
بیشتر و از پیش فعال است تادیه محصولات گمرکی را مثلآ در ترکمنستان
روسیه و جاهای دیگر بالا میرود در هرکجا با منسوبین واشخاص موثر زدو بند
دارد . در وقت انتخابات و کاندیداتوری آقای اشرف غنی احمد زی هم تبار خود
سه ملیون دالر به او قرضه کمک کرد و اشرف غنی هم بعدآ زمین های میدان
هوایی را که ملکیت شهری است و محل فابریکه و ساخت و ساز صنعتی شده
نمیتواند . به بهانه سرمایه گزاری به قیمت کاه ماش به او داد .اعتراضات
مردم کابل و اشخاص را پشت پا زد .
اینست یک نمونه از قدرت نرم اقتصادی و رشوت خواری اشرف غنی احمد زی . این را میگویند دستبرد به ملکیت عام شهری که آقای محقق تحت عنوان قدرت نرم به آن پرداخته است . خیانت های غنی و تیم او را در امور تدارکات و دیگر امور باید یک
رساله و یک مجموعه نوشت .
جمشید ایوبی

>>>   بلی مانند حکومت دهه 70 شما

>>>   اقایی محقق ...شما و سخن گفتن برای مردم بسیار دور هستید همان .....برایت میزیبد نی که باز خیال های فرعونی در کله خودت چرخش میکند که چطور مردم را باز تیل داغ کرده و رقص مرده اجرا نماید ولی این خواب را از سرت دور کن و منتظر محکمه پدر خنده غیر مشروع خود باش.

>>>   میگویند بگیریش که نگیریت
اینقدردارائی راازکجا کردی جناب محقق تجاربودی ؟

>>>   فاشسیم میگوید سکوت کن گب نزن اگر کب میزنی گب مرابزن نمونه اش درکامنتها مشخص است ..افغانستان که نامش دید گاه فاشیستی باشد دیگر چه میتوان ازدولت مردانی چون غنی کرزی و صدها تای شان انتظار همدلی و وحدت ملی را داشته باشید
اواره

>>>   وطنداران عزیز امروز در صحنه سیاسی افغانستان افراد سالم وبدور از دسایس وسیاست بازی کم داریم واتفاقا این افراد مظلوم واقع شده اند .یکی همین اقای محقق که ادمی دلسوز وطنپرست ودست پاک است .ایشان فردی اگاه در مسایل سیاستی ودشمن شناس است .امروز دشمن کمتر با راکت ومرمی سراغمان می اید امروز جنگ جنگ نرم یا soft war امروز دوران فتنه گری است .درفتنه واشوب فضا انقدر غبارالود وتیره وتار میگردد که خاین وخادم رانمی توانی تشخیص بتی بنآء مواظب باشید فکر سنجیده وعاقلانه داشته باشیم فضای غبار الود وفتنه اینقدر تیره وتار وناپاک است که طالان سهم خواهی میکنند وگلبدین درخواست واگذاری ولایات به انان دارد پس معلوم شد گلبدین خود یک طالب است .دراین اشفته بازار ترور وناامنی وچور وچپاول وفقر وکشت وکشتار قدر مردان راستین افغانستان را بدانیم وشکر گذار باشیم وخدای ناخواسته نقش دشمن را بازی نکنیم استاد محقق یکی از ان افرادی است که برای افغانستان دل سوختانده.
داکتر عبدالرب آچکزی

>>>   هموطنان عزیزدردزیاداست محقق صاحب واقعا" یک سیاست مداراست چراکه به خاطرحفط موقف خودش دست بهرسیاست بازی میزند دردشمنی با استادسیاف خیلی مردمان خودش فدای مقاصدش کرد وبعد به همان بزرگواربه خاطردلخوشی اش ری راکه ازمردم گوسفندی ما دریافت نموده بود
واگذارکرد واستاد برایش یک سرتکان داد وبس ازهمین طورسیاست بازی هارا زیادبلد هستند واقعا" که سیاست یعنی این چنین است حالا فرمایش کردند که حکومت فرعونی استاد یا شما بی سوادهستید ویا مردم را فکرکردید بی سواداست دیگرفکرکنم دوران نیرنگ فریب گذشته است بیا به خاطرخدا راه صداقت پیشه کن والی درراه که روانی شما را به ترکستان میبرد باتقدیم حرمت
حمیدالله پناهی .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است