نظامی در 50 فیصدی عبدالله تا طالب
اگر طالبان در برابر التماس غنی برای صلح با شرط نیمی از حاکمیت به پای میز بیایند تکلیف قانون اساسی و حقوق زنان چه خواهد شد در حالیکه افغانستان حتی ظرفیت حکومت 50 فیصدی غنی و عبدالله را ندارد 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۴    ۱۳۹۶/۱۲/۱۳ کد خبر: 147865 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، در حالی که غنی به یمن حکمتیار توانسته نظام درهم شکسته خود را بند بزند با التماس به سراغ طالب رفته تا کشور را از تمامی مخالفات پاکسازی کند در حالی که ارگ در تک قومی بی داد می کند و مردم در فقر گسترده در تهدید مرگ از هر سوی جبهه به سر می برند.

صلح حداقل در چهاردهه گذشته برای دولتمردان معانی مختلف داشته، جز امنیت برای تمامی مردم از هر قومی و ثبات در کل کشور و در حالی که اشرف غنی برای بقای نظام خود از هیچ تلاش و راهی فروگذار نیست با علم کردن گفتگوها با طالبان برای رسیدن به صلح حاضر به فدا کردن باقی اقوام برای حفظ یک قومیت است.

حاکمیت طالبان بر افغانستان بنا به شرایط سیاسی و سرخوردگی مردم از رهبران جهادی در افغانستان به وجود آمد و تکرار آن غیرممکن می نماید، هرچند کرزی و غنی بیش از اینکه رییس جمهوری مشروع برای مردم کشور باشند برای این گروه تروریستی منفعت داشته و دارد.

پس از آنکه رییس جمهور در تناقض گویی های بسیار در خصوص طالبان که یک روز در پی انتقام نطق کرد و دیگر روز، کشتار آنان را آزمون الهی دانست و سپس در نشست کابل بدون پیش شرط با خواهش طلب صلح می کند اما طالبان، اگر خواهان گفتگو باشند که تاکنون رسمی اعلام نکردند چه شروطی را ارایه خواهند داد؟

این گروه تروریستی با وجود حاکمیت 50 فیصدی بر جمعیت و جغرافیای کشور، نه تنها در نیروی کافی از جنگ خسته نشده بلکه به خوبی آگاه است که افغانستان امروز به مانند کشور درگیر با جنگ رهبران جهادی دهه هفتاد مجبور به پذیرش آنان نیست و به عبارتی حاکمیت طالبان دیگر تکرار نمی شود.

و در حالی که طی هفده سال گذشته از یک لشکر درهم شکسته بدل به قدرتی بر نیمی از افغانستان شده است، از راه گفتگو با قدرت های همچون روسیه و ایران مشروعیت خارجی کسب کرد و حامیان مالی و معنوی گذشته را بیش از هر زمانی در کنار خود دارد، اگر خواهان کل حاکمیت نباشد به طور حتم 50 فیصد قدرت را می طلبد و حال با کسب این سهم، وضعیت کشور چگونه خواهد شد؟

رهبران پشتون با نگاه تباری، طالبان را ذخیره های قومی می بینند در جهت تحقق هدف افغانستان پشتونیزم در حالی که مردم این قومیت نیز همواره قربانی حمله و انتحاری بودند و بسته بودن مکاتب، زن ستیزی و قوانین سخت این گروه سبب عقب ماندگی این قومیت نیز شده است.

در این میان، طالبان که از ابتدا حضور نظامی امریکا را دلیل جنگ و کشتار مردم عنوان می کند نه تنها به هیچ قومیتی پایبند نیست بلکه نشان داده که جز ویرانی و از میان بردن هر نشانی از انسانیت، سلاحی در دست حامیان برای اهداف شومی در خاورمیانه و افغانستان برای قربانی شدن می باشد.

از جانب دیگر، حکومت وحدت ملی با وجود انتخابات و حمایت های خارجی و حضور نامزدان مشروع نظام به بحرانی بس بزرگ رسید که سبب بروز اختلاف های کلان قومی در کشور شد تا آنجا که سقوط در یک قدمی حکومت می باشد و ایده 50 فیصدی جان کری همچون موریانه، همان نیم بند حاکمیت قانون و دمکراسی را از درون پوسیده کرد و حال در اشتراک میان طالب و ارگ به کجا خواهد رسید اگر زمینه تحقق یابد.

تنها دستاورد مهم دوران جدید قانون اساسی است، هرچند بند بند آن زیرپانهاده می شود و اگر طالبان همانگونه غنی می خواهد، به میز مذاکره بیایند و خواهان 50 فیصد قدرت باشند، اولین چیزی که از میان می رود: قانون اساسی است و همین نیم بند حق و حقوق زنان که با تلاش و جان تعدادی از آنان تحقق یافت.

هرچند تاکنون طالبان جز پیشنهاد گفتگو با امریکا همواره به رد حکومت کرزی و غنی می پردازد اما برای رسیدن به اولین گام های صلح باید مناسبات سیاسی حال حاضر میان کشورهای دخیل در افغانستان از منفعت ها در استفاده از گروه های تروریستی به اجماعی برای امنیت و ثبات کشور بدل شود که در آینده نزدیک ناممکن می باشد.

و با وجود اینکه امریکا برای کنترل و تسلط بر خاورمیانه نیازمند جنگ و تروریسم می باشد و موفق به گسترش نفوذ داعش در افغاستان شده است در حالی که روسیه برای تقابل با این قدرت راه گفتگو با طالبان را در پیش گرفته و همکاری با پاکستان و از جانب دیگر چین روابط پیچیده ای اقتصادی با اسلام آباد دارد در کنار تلاش های بی وقفه عربستان برای ترویج اختلاف مذهبی با وهابیت چگونه می توان از صلح گفت و پایان جنگ یا حتی گفتگو میان طالب و حکومت؟

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عبدالله
غنی
حکومت
مخالفان
نظرات بینندگان:

>>>   دنیا در حال پیشرفت است پس ما هم باید پیشرفت کنیم
مسلا حساب ۱۰۰ را درست میکنیم ۲۰۰ بعد ۲۰۰ را چهارقسمت میکنم
میشه چهارتا پنجا < پنجا در صد برای غنی پنجا هم برای عبدله پنجا برای
طالبان پنجا برای گلبدین خیلی اسان راحت ساده تمام
نبی جاغوری

>>>   فیصدی داغش چی میشود ؟؟

>>>   صلح ضرورت مبرم تمام مردم است مربوط فیصدی دونفر نیست تشویش نکوبرادر

>>>   چقدر حقیرند انسانهایی که خوشحالی شأن را به قیمت اذیت و آزار دیگران بدست می آورند .اگر مغز خالی سروصدا می کرد.انسان خیلی عاقل تر از اینها بود.

>>>   شرایط جدید طالبان به غنی احمدزی
1 تعطیل دایمی تمام مکاتب دخترانه
2 اخراج تمام زنان از کارهای دولتی
3 از خانه خارج نشدن زنان شوهردار و بدون شوهر الا با پدر و برادر
4 اعدام و ترور سران هزاره تاجیک و ازبک
5 انتقال و استقرار طالبان به ولایات شمال و قصب و بزور گرفتن زمین خانه و تمام دارایی های سران تاجیک هزاره و ازبک و ترکمن و غیره
6 استقرار رژیم طالبی با اشتراک اشرف غنی گلبدین ملاهبت الله به رهبری مستقیم جنرالان پاکستانی
7 قطع کامل روابط با هندوستان
8 اعلام کنفدراسیون با پاکستان و قبول رهبری دولت پاکستان در امور خارجی و بین المللی
9 تبدیل نام افغانستان به پشتونستان در آینده و اخراج تمام اقوام غیر پشتون از پشتونستان
10 ادغام افغانستان به صوبه خیبر پشتونخواه پاکستان بطور رسمی
11
11 اشرف غنی با این طرح بصورت مخفی موافقت کرده است

>>>   بسيار ساده؛ ٥٠ در صد عبدالله مربوط طالب ها ميشود، متباقي ٢٥ / ٢٥ فيصد عادلانه مربوط غني و حكمت يار ميشود

>>>   همه چیز در این جامعه ما بنایش کج نهاده شده است
این پیام را شیر و همگانی سازید تا وجدان ها خوابیده زمامداران بیدار شود

>>>   اشتراک طالبان درحاکمیت به معنی 200 سال عقب کرد تاریخ خواهد بود چنین معامله گران خاینانی بیش نیستند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است