هزاره ها بی اتفاق ترین قوم در افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۱    ۱۳۹۶/۱۲/۱۳ کد خبر: 147856 منبع: پرینت

نفاق و شقاق شاید در بین تمام اقوام افغانستان وجود داشته باشد چون این امر ذاتی و فطری است اما اکثر اقوام افغانستان به غیر از هزاره ها در مسایل کلی از قبیل حفظ قدرت و ثروت، احترام به بزرگان علم و هنر و عکس العمل در مقابل دگر اقوام تا جایی متحدانه عمل می نمایند.

هزاره ها با اینکه تاریخ غمبار و اسفناک نسل کشی دوره نه چندان دور امیر عبدالرحمن خان را در دوسیه خود دارند ولی نه تنها از آن عبرت نگرفته اند بلکه از آن زمان بیشتر در آتش نفاق و شقاق می‌ سوزند، در آن زمان هم عده ای از هزاره ها با امیر عبدالرحمن خان همکاری کردند و بعدها به برده تبدیل شدند، در سرکوبی قیام ابراهیم خان گاوسوار هم از خود هزاره استفاده کردند حتی پیشنهاد کشتمند صدر اعظم هم که خودش دارای قدرت اجرایی بود و هم از پشتیبانی نظام داخلی و خارجی آن وقت برخوردار بود مبنی بر طرح خودمختاری مناطق هزاره نشین و ایجاد پنج ولایت را رد کردند.

گذشته از آن مصیبت دیگر این است که تمام اقوام افغانستان پیرو یک مذهب هستند و هزاره ها پیروی سه مذهب جداگانه. در گذشته ها فکر می کردید که شاید بیسوادی عامل نفاق و شقاق بین هزاره ها باشد حالا که هزاره ها از سواد نسبی خوبی نسبت به دیگر اقوام کشور برخوردار هستند باز هم بیشتر در نفاق و شقاق بین هم مصروف اند به همان اندازه که نفاق و شقاق در داخل کشور دامنگیر هزاره ها است بیشتر از آن این عمل ناپسندیده در خارج از کشور در تمام شهرهای جهان بین هزاره های مهاجر در جریان است.

بدبختی بزرگ تر از همه این است که بسیاری از هزاره که باسواد می گردند اول قلم خود را بر ضد قوم خود بکار می برند و تا جایی پیش می روند که مغز خود را ملاک خوب و بد برای هزاره ها قرار می دهند و بالای هرکسی که خواسته باشند به خود اجازه حمله می دهند. راه بیرون رفت از وضعیت فلاکت بار کنونی این است که هریک از ما به خود آییم، خود را بشناسیم، به نظریات یکدیگر با احترام برخورد کنیم، خود و مغز خود را برای دیگران ملاک قرار ندهیم و در راه ایجاد یک خرد جمعی حرکت نماییم.

حسن علی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هزاره ها
اتحاد
نظرات بینندگان:

>>>   هر حزب شان به بیست شاخه دیگر تقسیم شده اند

>>>   نی ؛نی من این گپ شما ره درخصوص قوم هزاره قبول نمی توانم کرد.حال ممکن است در بین اقوام هزاره فرد ویا افرادی باشند ان چنانکه شما گفتی ولی نباید تعمیم به تمام قوم هزاره داد.درمابین همین قوم افرادی بسیار وطنپرست با ایمان وخداشناس وسخت کوش هستند وافراد نفاق افکن هم هستند در قوم پشتون وازبیک وتاجیک وایماق ونورستانی هم هستند که نفاق افکن ووطنفروش هستند اما در بین همین اقوام افراد پاک وطنپرست ومومن وخداترس هم بسیار است.خوب مطلق فقط خداوند ج است وخوبی وبدی نسبی است.من از سایت afghan paperعزیز انتظار دارم از درج مقالات وگپهایی که بین اقوام جدایی می اندازد به شدت جلوگیری کند واجازه ندهد اینگونه گپها در این سایت با ارزش وخوب نشر گردد .امروز وظیفه ماهمه مردم افغانستان عزیز اینست که متحد وباوحدت وهمگرایی بهم عشق بورزیم ودر برابردشمنان وطن یکصدا باشیم ان برادر وخواهر مهاجر درسویدن ویا هامبورگ جرمنی ویا ان برادر وطندار میدان وردک وهلمند ولگور ولغمان وتخار همه باهم وحدت داشته باشیم دشمن ما امریکا است دشمن ما وهابیزم عربستان شسعودی وقطر وامارات است دشمن ما جهل ماست ما باید علیه دشمنان گپ بزنیم نه علیه خودمان.
داکتر عبدالرب اچکزی

>>>   نخیر برادر اینطورنیست گرچی من خودم هزاره نیستم لاکن برادران هزاره مااتفاق دربین خود ودربین تمام اقوام دارند وبسیارخوب مردم این سرزمین هستند
لاکن تاجران سیاسی درحساب نیست

>>>   مسئول این وضعیت کسانی اند که به نام هزاره به نان و نوایی و شهرکی رسیدند اما برای این مردم کار نکردند. از وحدت دم زدند اما اختلاف را ترویج کردند از بعضی افراد بت ساختند و خود بت تراش شدند.

>>>   محقق با خلیلی به خاطر حفظ چوکی و رهبری هزاره ها این اختلاف را بین مردم دامن می زنند.

>>>   هزاره فرهنگ و شعور سیاسی اش زیاد رشد کرده و متقابلاً رهبری خلیلی و محقق و ... شان بطرف شخص محوری و مافیاگری عقبگرد کرده!
هزاره با شعور بالایش نمیتانه با دنباله روی از ساختارهای مخرب و و بی اطمینان ، خود را قانع بسازد بناً به سازندگی و پیشرفت خود در داخل و خارج پناه میبرد.
هزاره را همه به صداقت و استعداد و شجاعت میشناسند و قبلاً توانستند از صداقت و دوستی شان سوءاستفاده ها بکنند ولی منبعد هزاره ابزارها و راههای بیشتر دارند و بهتر از حق خود دفاع میتوانند.
دیگر اقوامی هم داریم که همه وحدت دارند ولی به یک روحیه نادرست ، و آینده نادرست! که از متفرق بودن هزاره بدتر است
احمدی هزاره

>>>   بایو متریک دادن سرور دانش از قوم هزاره اشترلی دایکندی معاون دوم
ریاست جمهوری فقط و فقط به خاطر خوش ساختن اشرف غنی احمد زی
در تذکره که مورد رد و عدم اقوام افغانستان به خاطر افغان سازی
( پشتون سازی ) است دلیل ثبوت بی شخصیتی او است که هویت قومی
و نژادی و مادری خود را در مقابل قدرت چوکی وپول معامله میکند .
اینگونه اشخاص به هیچ وجه از مناعت بلند قوم هزاره نه می کاهد و نمودار
شجاعت هزاره نیست . او باید محاکمه قومی شود .
سخیداد از دایکندی هزاره جات

>>>   آقای حسن علی، با این نوع نوشته هایت قوم شریف هزاره را از بدنۀ کشور مشترک ما دور میسازی و بین دیگر اقوام شریف به انزوا می کشانی. کاری که از صد ها سال دوام دارد. یعنی هزاره ها را در کشور خودشان بیگانه می سازی.
این تفرقه اندازی نه به درد هزاره و نه به درد دیگر اقوام نمی خورد. در هر قوم خوب و بد وجود دارد. هزاره تافتۀ جدابافته درین کشور نیست. کوشش کن اتفاق و همدلی را بین تمام اقوام افغانستان ترویج و تبلیغ کنی، نه تخم نفاق را. اتفاق و همدلی بین اقوام به مفاد همه ای ماست.

>>>   سخن از دل ما گفتی ازما ست که بر ماست.

>>>   آقای حسین علی ! حرف بسیار درست و بجا و بر خواسته از متن واقعیت موجود را فرمودئید دقیقا وضعیت بدین منوال است ، شما اگر برگشت به وراء علمای این قوم را هم اضافه میکردید تمام مطلب را ارائه داده بودید، علمای این قوم را من خوب میشناسم که حتی دوتای آنها حاضر نستند کنار هم نشسته و صحبتی داشته باشند و حتی دائما در سدد تخریب هم در حرکت اند و کار بکار دیگران ندارد بلکه عالمی عالم دیگر هزاره را دشمن درجه ای یک خود دانسته و همواره بدنبال تخریب او اند ، وهدف جز بدست آوردند لقمه ای نان، هیچ هدفی دیگری را دنبال نمی کنند این فعالیت هم در داخیل کشور و هم در خارج از کشور به شدت دنبال می شود .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است