ما نسل افراد بی درایت هستیم
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۸    ۱۳۹۶/۱۲/۱۲ کد خبر: 147756 منبع: پرینت

تصمیم گرفتم بار دیگر اگر کسی از من پرسید که از کدام قبیله و قوم و ولایت هستم جوابم این باشد:
از همان کشوری که هر قوم و قبیله و ولایت اش فقیر، بیسواد و گرفتار جنگ و کشتار تروریستان است و از تاریخ تا معاش روسای آن از برکت اعانه خارجی ها می آید ولی بیشتر از تعداد نفوس خود نیکه و بابای ملت و قهرمان دارد.

وقتی در گردهمایی های افغانی به گروهی برمی خورم که باد در غبغب چنان از قوم و نیکه خود گپ می زنند که انگار راکت به فضا فرستاده و یا افغانستان را به قدرت ذروی مبدل ساخته اند می خواهم همانجا پاسخی دندان شکن به طرف مقابل اهدا کنم ولی با خود می گویم در برابر جهالت سکوت کردن بهتر است.

در برخی ولایات ما هنوز اساسی ترین امکانات حفظ الصحه که آب و تشناب است وجود ندارد و مردم زندگی مشابه به کمون اولیه را دارند و برای رفع حاجت به بام های خانه های خود می روند و ما دهل و سورنای نیکه و اجداد خود را می زنیم و از آنها بابای ملت یا قهرمان ساختیم.

حال آنکه همان نیکه ها و اجدادها بودند که این میراث عقب ماندگی را برای افغانستان از بی درایتی خود به جا گذاشتند.

لینا روزبه حیدری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغانستان
نیاکان
بی درایتی
نظرات بینندگان:

>>>   Arianfar
زشت ترین و نارواترین رفتار وهابیون و اخوانی ها این است که فریادشان به خاطر سوریه به آسمان ها بلند است، اما از نکوهش آل سعود به خاطر جنایات شان در یمن، سوریه و افغانستان ابا می ورزند.

>>>   هرکس می خواهد گذشتگان را بیشتر بشناسد تاریخ افغانها ترجمه سهیل سبزواری را بخواند درانترنت موجود ایت دانلود کند

>>>   Rahib
برادر طالبان برادر غنی است طالب فقد به خاطر ازبین بردن اقوام غیر اوغان تربیه کرده تیم غنی

>>>   در كشور ما هيچ چيزى ملى وجود ندارد. همه اش تقلبى و براى فريب است

>>>   قبیله همه جا را به گند کشیدن، هرجای که "زی و خیل" را مامور کنید، از این بیشتر نمیشود توقع کرد،

>>>   زیر نام افغانستان به غیر از جنگ و خونریزی چیزی دیگری نداریم. بسیاری از کشورها و شهرها نام‌شان را تغییر داده اند و هیچ مشکلی نیز بوجود نیامده است، ما هم می‌توانیم چنین کنیم

>>>   در استانی که نمایندگی می کنید. چند درصد زمین های زراعتی تریاک کشت می شود؟ کدام پول رایج است؟ چرا جلو چلش کلدار پاکستانی را نمی گیرید؟ چرا تصاویر قاعد اعظم را پایین نمی کنید؟ چرا مانع رفتن فرزندان قوم افغان، به مدارس افراطی پاکستان نمی شوید؟ چرا مانع سربازگیری طالب از قوم افغان نمی شوید؟

>>>   اوغان ها اصلا از کوه سلیمان اند ، به غیر از کوه سلیمان ، در هر جایی اوغانستان که هستند ناقل هستند . تاریخ بخوانید .

>>>   همین که درکتاب فروشی های کابل ، یک کتاب علمی نوشته شده یا ترجمه شده بزبان پشتو یافت نمی شود؛ زاده نبوغ مومند می باشد.بهرحال، به مومندی ها می گویم که ازخجند درشمال تاجیکستان تا گردیز درجنوب و جلال آباد درشرق افغانستان وازاین جا تا امارت بحرین درجنوب خلیج فارس، قلمروطبیعی زبان فارسی می باشد.بنابرآن، تلاش های بهوده نکنند!

>>>   دروغ ، جعل ، دسیسه ، شعار های اعوام فریبانه، افتخارات و القاب کاذب ، تحقیر و توهین اقوام ، زورگوئی برای تطبیق جهل و جهالت ، وطن و خاک فروشی ، غضب دارائی های عامه و اقوام
بد بختانه جز از عملکرد های حاکمان و تاریخ کشور ماست

>>>   دستاورد این 2صدسال چیست ؟
خیانت
معامله
دزدی
خاکفروشی وخودفروشی
یکبار مناطق جنوبی را مطالعه کن که در کدام عرصه مردمانش که اغلب از ملیت پشتون است پیشرفت کرده است ؟
مریض

>>>   کشورما در طول حکمرانی پشتونها، هرچه بی آبروی وتخلف وبی لیاقتی وکارغیر انسانی تصورکنی هست. کدام نماد تمدن وجود دارد که ما ازآن یادکنیم، تنها نماد ضد تمدنی هرجه تصورکنید وجود دارد.

>>>   اثبات هویت تاجیکی مولانا جلال الدن بلخی !
تاجیکان خراسان ، در خوشباوری های خود غرقه بودند و خبر نداشتند که دیگران زیر پای شان را کاواک می سازند ، دار و ندار هویتی شان را به تاراج می برند و در پی انکار حضور و هستی شان می باشند. از هزار کار ، یکی این که بدخواهان ملت تاجیک ، برای یکه یکه چهره های درخشان ملت تاجیک ، هویت های دیگری جعل کردند. مثلن ، این را شایع ساختند و بعد جدی ادعا کردند که مولانا جلال الدین بلخی ، از نگاه تباری ، « تورک » است . شاعر و عارف بزرگ که امروز همه بشریت به والایی و بی همتایی اش می بالند، « افغان » شد ، « تورک » شد ، اما هویت تباری راستین اش را ، یعنی تاجیک بودنش را ، انکار کردند.

در چند سال پسین جدالهای بسیار در این زمینه بالا گرفت و شماری از تاجیک های گرامی بر جعل ها و دروغ ها و مسخ کاری ها تاختند و گفتند که حضرت مولانای بلخی ، افغان و تورک نبود ، تاجیک بود. برای حقانیت این سخن ، دلیل ها و شواهد زیاد پیشکش کردند.

امروز ، دوست و برادر و یار بسیار گرامی و مهربانم جناب فیاض مهرآیینFayaz Mehrayen، یک پیام بسیار دل انگیز را به نشر رساند که برای من بهترین هدیه و دلشاد کننده ترین سخن بود.

جناب مهرآیین گرامی ما ، چندی پیش به کشور ترکیه یک سفر رسمی داشت. در هنگام دیدار از تربت حضرت مولانا در قونیه، سری نیز به کتابخانه تربت مولانا زد و در آن جا به یک نسخه خطی اشعار مولانا دست یافت. در جریان مطالعه آن اشعار، به سخنی رسید که میتواند یک هدیه ای زیبا باشد به جوینده گان حقیقت :

بيگانه مگوييد مرا ، زين كويم
در شهرشما خانهء خود مي جويم
دشمن نيم ارچه دشمن رويم
تاجيكم اگرچه هندي گويم

مولانا جلال الدين محمد بلخي(رح)

چنانچه می نگرید ، حضرت مولانای بلخی - رومی ، تاجیک بودن خویش را به بسیار روشنی بیان کرده است .

من از جناب مهرآیین صاحب پرسیدم که این سخن مولانا را دقیقا از کجا گرفته است ؟ ایشان در پاسخ من نوشتند که :

(( اين بيت را ازيك نسخهء قلمي كه در كتابخانهء تربت مولانا در قونيه نگهداري مي شود يادداشت كرده بودم براي اين كه فراموش نشود در اينجا نگاشتم.
سوگمندانه اجازه براي گرفتن فرتور وفلم ندادند ناگزير يادداشت كردم. آن نسخه قديمي ترين نسخه و از روزگار مولانا ومتفاوت تر از نسخه هاي متأخر است حتا از همان بيت نخست كه مولانا ميگويد:
بشنو از ني چون شكايت ميكند
وَز جداييها حكايت ميكند

در مصرع اخير دو بيت بالا متعصبين بعدها دكرديسي آورده اند و به جاي واژهء تاجيك چيزي ديگر نوشته اند اما آن واژه واضحاً يك وصلهء ناجور است و از نگاه وزن،معنا و رواني شعر مولانا همين روايتهاي نسخهء خطي قديمي تربت مولانا درست و دقيق اند. )) ( فیاض مهرآیین ) . Fayaz Mehrayen

من ، از آقای مهرآیین گرامی به خاطر شریک ساختن این رهآورد شادیبخش سفر شان ، از ته دل سپاسگزاری می کنم و برای شان پیروزی های بیشتر و سرافرازی های همیشگی آرزو دارم.
با سپاس . تاجیکم با تاجیکانم زنده ام .
عمر راوی .

>>>   اگر تاجکستان گزشتگان خودرا بخواهند بداند باید تاریخ 1000 ساله خودرا مطالعه و دولتداری خودرا دران بپالند وببیند که در هزار سال مردم کوه سلیمان سوری شدن غوری شدند هوتکی شدند وابدالی شدن غلجی شدن سدوزایی شدن محمدزایی شدند اما در تاریخ 1000 ساله یک سقاو او هم دزد شد!
ای تاجکان حال بدرنگانید که گزشته تان در اسیای میانه معلوم شده! هرکس یک مردی میکند اما تاجیک در مقابل روس چیزی نکرد و شما گریزیها در خاک افغان نجات یافتید!!!!!!!!1
اوغو از کوه سلیمان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است