خیانت آمریکا با تعویض سلاح های روسی به آمریکایی
پروگرام امریکا در باره تسلیح مجدد نیروهای امنیتی افغانستان مضر است و هدف آن ایجاد اردوی نیرومند نیست، بلکه نا امنی است. آمریکا سلاح های روسی جمع کرده به طالبان می دهد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۱    ۱۳۹۶/۱۲/۱۱ کد خبر: 147711 منبع: پرینت

چند نسل نظامیان افغانستان، سربازان و مردم عادی با سلاح روسی آشنا هستند و می توانند از آن بدون مشکل استفاده کنند. ویژگی های آن سادگی استفاده، کیفیت و مطمئین بودن است. در افغانستان پسربچه ها از زمان طفولیت بکاربرد «کلاشنیکوف» می آموزند. ماشیندار مشهور در سراسر جهان تقریباً در هرخانه نگهداری می شود.

طوریکه ضمیر کابلوف نماینده ویژه رییس جمهور فدارسیون روسیه در باره افغانستان و مدیر دیپارتمنت دوم آسیای وزارت خارجه روسیه اعلام داشت، امریکا تحقق پروگرام در باره جمع آوری سلاح خودکار سبک روسی از نیروهای امنیت ملی افغانستان، منجمله ماشیندارهایАК-47 که بصورت بلاعوض داده شده بودند، آغاز کرده است. چنین عمل واشنگتن بر امنیت در افغانستان چه تائثیر بجا خواهد گذاشت؟

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به اسپوتنیک توضیح نمود که سلاح سبک روسی در اردوی افغانستان تا زمانیکه کار می دهد، استفاده خواهد شد: "از سلاحی که روسیه داده بود فعلا استفاده می شود. تا وقتی که از آن کار گرفته می شود، کهنه نمی شود، مهماتش موجود باشد دیگر قابل استفاده نباشد از آن استفاده می شود".

در حلقات کارشناسی افغانستان و روسیه اظهار عقیده می کنند که پروگرام امریکا در باره تسلیح مجدد نیروهای امنیتی افغانستان مضر است و هدف آن ایجاد اردوی نیرومند نیست، بلکه امنیت کشور را برهم می زند.

«تعویض سلاح روسی — جنایت علیه اردوی افغان می باشد»
عبدالواحد طاقت جنرال سابق و کارشناس نظامی در مصاحبه با اسپوتنیک چنین اقدام امریکا را «خیانت و جنایت علیه مردم افغانستان» خواند: این خیانت بزرگ امریکا به مردم افغانستان است. اینه که امریکاییها سلاح روسی از افغانستان جمع آوری می کنند و سلاح امریکایی به افغانستان وارد می کنند خیانت بسیار بزرگ و ظلم و جنایت است. آنها حق ندارند چنین کاری بکنند. این مخالف پروتکلهای بین المللی است و پروتکلی که ما با امریکا داریم. در آنجا چیزی نگفته است که ما سلاح از کشورهای دیگر داشته باشیم یا خریداری کرده نمی توانیم. یکی دو سال پیش رییس سلاح ما به مسکو رفته و کالاشنیکوف برای او تحفه دادند. پس این ده هزار کالاشنیکوف هم می خواهند جمع آوری بکنند؟ مردم افغانستان در خانه خود یک کالاشنیکوف دارند. اگر اینها را جمع آوری کنند مردم خلع سلاح می شوند و تروریست‌ها مردم را می کشند.
ما پیلوتهایی داریم که به طیاره های روسی بلد هستند اما به طیاره های امریکایی تا ده سال هم بلد نمی شوند. سلاح روسی با سلاح امریکایی در جنگها مقایسه شده. سلاح امریکایی بعد از ۴-۵ فایر بند می شود و دیگر فایر نمی کند. ما فیلمها در باره جنگ داریم نزدیک ارگ سلاح امریکایی بند شد و سرباز کالاشنیکوف روسی گرفت آن را ماچ کرد و گفت: "این سلاح است". این ثبت و رکورد شد. سلاح امریکایی در برابر سلاح روسی هیچ است.

«اردوی افغان برای امریکا — فقط سپر ساده است»
الکسی لیونوف، کارشناس نظامی و مدیر مسوول مجله «تسلیحات وطن» توضیح داد که امریکا به افغانستان سلاح ارسال می کند که نظر به مشخصات خود مشابه سلاح روسی می باشد: «امریکا از دیر زمان بدینسو به افغانستان سلاح ها ارسال میکند. چون نظامیان افغان با نمونه های تسلیحات شوروی آشنا اند، پس عملاً ارسال نمونه های نزدیک به آنها صورت می گیرد. امریکا سعی می ورزد سلاح سبک را از کشورهای ارسال کند که تحت کنترول آنها قرار دارند. صادرکنندگان عمده سلاح — کانادا و کرویشیا می باشند. امریکا در این کشورها خریداری ها انجام می دهند و سلاح را به نیروهای مسلح افغانستان ارسال می کند».
به عقیده کارشناس، امریکا در برابر خود هدف بهبودبخشیدن قابلیت محاربوی اردوی افغان قرار داده است: «صحبت راجع به این مطرح نیست، تا اردوی تمام عیار معاصر ایجاد نمایند. امریکایان به این کار نیاز ندارند. اردوی افغان برای آنها فقط برای آن ضرور است، تا در صورت ناامنی های بزرگ به مثابه سپر زنده برای آنها عمل نماید که در پشت آن قوای امریکا خود را پنهان نمایند، تا تلفات ممکن کمتر متحمل گردند. تلفات عمده را در نتیجه فعالیت های محاربوی اردوی افغانستان متحمل می شود».

کارشناسان، ضمن صحبت راجع به هزینه های موقتی تسلیح مجدد، اظهار می دارند که این پروسیجر نسبتاً طولانی است.
وادیم کازیولین، پروفیسور اکادمی علوم نظامی و همکار ارشد علمی مرکز تبلیغاتی توضیح داد: «بخش قابل ملاحظه نیروهای مسلح افغانستان با سلاح استاندارد شوروی — روسیه عادت کرده است. این استانداردها برای رزمندگان، مانند نظامیان افغانستان ایجاد شده بودند. بهره برداری و استفاده از سلاح شوروی ساده بود و مشخصه آن مطمئین بودن است. تسلیح مجدد بصورت فوری انجام نخواهد شد. شاید، این پروسه تا پنج سال را در بر خواهد گرفت».

میخاییل خوداریونک دگروال متقاعد و مبصر نظامی «گازیته.رو» عقیده د ارد که چنین پروسه طولانی بر قابلیت محاربوی اردوی افغان تاثیر منفی بجا خواهد گذاشت:« این کار بر قابلیت محاربوی، بدون تردید، اثر منفی بجا می گذارد. این پروسیجر بسیار بزرگ مقیاس است. در هیچ جا، در هیچ یک از قوای مسلح، این بدون درد سر صورت نگرفته است».

«امریکایان پیدا میکنند که به چه کسی سلاح بفروشند»
آنچه که به سرنوشت بعدی سلاح روسی مربوط می گردد، پس کارشناسان به اتفاق نظر اظهار می دارند که امریکایان برای آن مورد بکاربرد پیدا می کنند. منجمله، الکسی لیونکوف، می گوید که احتمال زیاد آن وجود دارد که این سلاح ها در دست افراد مسلح داعش که به خاک افغانستان فعالانه نفوذ می کنند و در این کشور فعالیت های تروریستی پیش می برند، قرار خواهد گرفت: «امریکایان هیچگاه هیچ چیزی بیهوده انجام نمی دهند. آنها پیدا می کنند که این سلاح را به کی بفروشند. سلاح می تواند در هرجای ممکن قرار گیرد. قبل از همه، در (مناطق) تحت کنترول شورشیان دیگر، نزد همان داعشیان که درهم کوبیده نشده که حالا، منجمله، در افغانستان نیز مستقر می شوند. (سلاح) هدر نمیرود. امریکایان همیشه منفعت بدست می آورند. آنها آن را دور نخواهند انداخت».

جنرال طاقت اظهار عقیده نمود که سلاح روسی به کشورهای فروخته خواهد شد، جای که نیروهای امریکا فعالیت های جنگی پیش می برند، بعداً آن دوباره در افغانستان به دست اپوزیسیون خواهد افتاد: سلاح روسی را به کشورهای عربی می برند ومی فروشند چون سلاح بسیار خوب است. سلاح روسی به سوریه و عراق می رود و از آنجا ایران سلاح را می خرد یا دزدی می کنند و می یاورند به افغانستان و به طالبان می دهند. وقتی که طالب ها با این سلاح دستگیر می شوند آمریکایی‌ها می گویوند که روس‌ها این سلاح را به طالبان می دهند. این دروغ است. روسیه برای طالبها سلاح نمی دهند. این سلاح از سوریه به افغانستان می آید. هیچ وقت رویسه کار غیر قانونی نکرده که سلاح به طالب ها داده باشد. سلاح به کشورهای دیگر می رود و از کشورهای دیگربه طالبان فروخته می شود. امریکایی ها این را به طالبان می دهند که علیه دولت استعمال کنند و رویسه را بدنام بسازند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سلاح
روسی
آمریکایی
نظرات بینندگان:

>>>   راستش را بگویم، دلم به واژه ی افغان می سوزد. تا دیروز شماری از فاشیستان بد مغز در رسانه ها می گفتند: افغان یعنی پشتون و افغانستان یعنی جایگاه افغان ها یعنی جایگاه پشتون ها و بعد همه باشنده گان افغانستان را دشنام می دادند که چرا این جا هستید و بروید این جا یا آن جا!
حال حتا همین فاشیست های سیه زبان هم می گویند که
افغان به مفهوم پشتون نیست!
افغان همه گان است، حیران مانده ام که یک روزه این سخاوت از کجا شد! حیران مانده ایم که کدام سخن این فاشیستان را بپذیریم!
راستش دلم به واژه ی افغان می سوزد که چقدر یتیم شده است. پشتون آن را از خود رانده است و دیگران هم نمی پذیرند.
مسافری سخته خواری ده
بارا به وری سوک به زای نه ورکوینه !
در این میان به صداقت شماری از فاشیستان جوان
احترام دارم که با صداقت می گویند: هویت و فرهنگ خود " افغان" را بر شما تحمیل می کنم دست تان خلاص!
زنده باد فاشیستان جوان که در روشنی سخن می گویند!

پرتو تادری

>>>   نادری! کدام تاجیک را در 1000 سال گزشته شاه دیده ای؟
جاد مقدس بخارا را که امان پیشنهاد کرد به چای ناخوردگان شما!ً از غیرت تان کدام سند دارید!نه!
شما مردم مثل دلاک قریه رقص کنید قصیده های توصیف ومدح ما افغانها و ازبیکها و ایرانیها کارت است همان را دوام بدهید زیرا هویت را تزار خراب کرده! نیم نسلتان حرامی وکافر شده اند!
من خنده ام میاید که تو وعزت افغان زمین و اسمان فرق دارد!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است