از خشونت و تروریزم استفاده ابزاری نکنید
برخی از کشورها از تروریزم و خشونت همچون ابزار استفاده می‌‌کنند و باید جلوی این کار گرفته شود. یکی از عوامل پیچیده، استفاده از خشونت و تروریزم به عنوان سلاح و ابزار در سیاست خارجی و امنیتی است 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۱۷    ۱۳۹۶/۱۲/۹ کد خبر: 147634 منبع: پرینت

دومین نشست پروسه کابل با حضور نمایندگان 25 کشور و 3 سازمان بین المللی صبح امروز چهارشنبه 9 حوت 96 در کابل برگزار شد و در نوبت عصر این نشست، مشاور عالی امنیت ملی، وزیر دقاع، وزیر داخله و رییس امنیت ملی صحبت کردند.
در اخیر مراسم داکتر عبدالله نیز به ایراد سخن پرداخت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، داکتر عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در ختم نشست کابل به جمع شرکت کنندگان این نشست پیوست و طی سخنانی، دست یافتن به صلح و همکاری‌های امنیتی را خواست‌ بزرگ مردم افغانستان دانست.

عبدلله ضمن آمادگی به صلح همه جانبه در افغانستان گفت: ما آماده هستیم به صورت مستقیم بدون شرط و شرایط یا تهدید به خشونت حرف بزنیم. پیام ما واضح و روشن است. ما به صحبت و مذاکره با طالبان به اساس یک برنامه واقع‌بینانه مصالحه که به قضایای مورد اختلاف میان ما یا به قضایایی که باعث جنگ شده‌اند٬ بپردازد٬ پابند هستیم. ما طرفدار یک صلح با اعتبار و عودت عزت‌مندانه شهروندان افغانستان به کشور خودشان هستیم.»

رییس اجرایی از شهروندان کشور خواست که بدون درنظرداشت وابستگی‌ها، اختلاف‌ها، نارضایتی‌ها و آرزوهای‌ شخصی شان یک چشم‌انداز مشترک را برای رسیدن به یک دیدگاه ملی ترسیم کنند.

آقای عبدالله با اشاره به نشست ژنو که دیروز برگزار شده بود چنین گفت: در نشستی در ژنو دیروز در صحبت‌هایم به جمعی از متخصصان گفتم که کارشناسان در باره انگیزه‌های چهل سال جنگ در افغانستان دیدگاه‌های مختلفی دارند. عده‌ی می‌گویند دلیل موقعیت جغرافیایی افغانستان است٬ عده‌ی تغییر توجه و رقابت‌ها میان منافع جیو-سیاسی و جیو-استراتیژیک را ملامت می‌کنند و عده‌ی رابطه‌ی افغانستان با نظام دولتی را عامل این بحران تلقی می‌نمایند.

رییس اجرایی درباره عوامل خشونت در افغانستان خاطرنشان ساخت:: برخی از کشورها از تروریزم و خشونت همچون ابزار استفاده می‌‌کنند و باید جلوی این کار گرفته شود. یکی از عوامل پیچیده، استفاده از خشونت و تروریزم به عنوان سلاح و ابزار در سیاست خارجی و امنیتی است. این پدیده باید بیشتر از این نادیده گرفته نشود.

داکتر عبدالله اضافه کرد: تجربه نشان داده است که اول باید برای انجام یک کار اراده سیاسی داشته باشیم و پس از آن باید همکاری صورت بگیرد. وی با انتقاد از کسانی‌که چنین اراده نداشتند گفت: «ما در طی سالیان گذشته فراگرفتیم که اراده‌ی سیاسی بر همکاری سبقت دارد. چه‌گونه می‌توانیم به این مرحله برسیم؟ اگر قرار است همکاری مشترک٬ ما را در این مسیر یاری نماید٬ این سوال را باید کسانی‌که چنین اراده‌ی نداشتند یا به عنوان مخرب عمل کردند٬ پاسخ دهند.

رییس اجراییه در ادامه افزود: افغانستان در ۲۵ سال گذشته میانجی‌گری‌های منطقه‌ی و بین المللی مختلفی را برای دست یافتن به صلح تجربه کرده است. اما این تلاش‌ها تا هنوز نتیجه‌ی نداده‌اند٬ ولی این به معنای عدم درک نیاز به صلح و تلاش در این راستا نیست. افغانستان در خط نخست نبرد با هراس افگنی قرار دارد و مردم افغانستان در این راه قربانی‌های زیاد داده‌اند و می‌خواهد با کشورهای همسایه و منطقه رابطه دوستانه و همکاری داشته باشد.

وی در اخیر گفت: ما گزینه‌ ای جز کار مشترک٬ تبادله معلومات استخباراتی٬ هماهنگی و اقدام عملی علیه تروریزم در وقت نیاز٬ بدون در نظرداشت وابستگی‌ها و انگیزه‌های آنان٬ نداریم.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عبدالله
نشست کابل
نظرات بینندگان:

>>>   ولایت لوگر
لوگر یکی از ۳۴ ولایات خراسان است ، مرکز این ولایت شهر پل علم است، این محل در قدیم بنام سجاوند هم یاد می گردید،
جمیعت این ولایت را ۵۵ فیصد تاجیکان فارسی زبان و ۳۵ فیصد را پشتونهای کوچی و ۱۰ در صد را قوم اورمر تشکیل میدهد ،
تقسیمات اداری ولایت لوگر به شرح ذیل است :
شهر پل علم مرکز ولایت
ولسوالی چرخ
ولسوالی برکی برک
ولسوالی خوشی
ولسوالی محمد آغه
ولسوالی آزره
ولسوالی خروار
جمیعت ولایت لوگر :۳۵۴۹۰۰ نفر
تراکم جمیعت : ۱۲۰ نفر بر کیلو متر مربع
زبان های گفتاری : فارسی و افغانی
مساحت :۳۸۸۰ کیلو متر مربع
لوگر منابع طبیعی مس دارد، مشهور بنام مس عینک لوگر می‌باشد که یکی از بهترین مس‌های جهان شناخته شده‌است. منابع تولیداتی این ولایت می‌توان به سیب، انگور، زردآلو، شفتالو و در زراعت گندم، جواری، کچالو، لوبیا، بیاز و غیره نام برد.
منبع: دانشنامه آزاد

>>>   Pinjshiri
اين ... فاشست مزدور همراى كلبدين صلح كرد چه فايده كه همراى طالبان صلح مى كند

>>>   Salam
شناسايى رسمى يك گروه تروريست پشتون محور مانند طالبان از سوى غنى و امريكاى ها خطرناك ترين اقدام و زنگ خطر براى همه يى آن نيروهاى است كه در گذشته عليه طالبان جنگيده اند ،كسانى كه طبعيت شوؤنيزم قبيله را مى دانند مى فهمند كه اين طرح اگر موفق شود ، حلقه يى زنجير فاشيزم قبيله را تكميل خواهد كرد و عواقب خطرناك و مضمحل كننده براى اقوام غير پشتون خواهد داشت .

>>>   Khurasani
کنفرانس کابل و فرش قرمز حاکم ارگ در استقبال از طالبان جنایتکار و تروریست .
فرش قرمز رئیس حکومت وحدت ملی برای استقبال از باند‌ تروریستی طالبان، نشان دهنده عدم درک درست او از باند های تروریستی و منافع راهبردی کشور های منطقه در حضور این جنایتکاران تروریست است.

>>>   Abdul Hai Khurasani
کنفرانس کابل و فرش قرمز حاکم ارگ در استقبال از طالبان جنایتکار و تروریست .
فرش قرمز رئیس حکومت وحدت ملی برای استقبال از باند‌ تروریستی طالبان، نشان دهنده عدم درک درست او از باند های تروریستی و منافع راهبردی کشور های منطقه در حضور این جنایتکاران تروریست است.
حاتم بخشی بی سابقه‌ی آقای اشرف غنی به طالبان و تقدیم یک جایی تمام امتیازات به تروریستان جنایتکار، آنهم در شرایطی ایکه هنوز خون سربازان و مدافعان جان برکف ما در سنگر های نبرد و روی خیابان‌ها خشک نشده است، نقض قانون اساسی و سوگند ریاست جمهوری است که اشرف غنی به آن متعهد می باشد.
طالبان امروز، دیگر‌ آن روستا زادگان قبیله و شاگردان مدارس دینی نیستند که چشم و گوش بسته در محور یک تشکیل سازمان یافته عمل نمایند و دارای زعامت و رهبری واحد باشند.
امروز این جنایتکاران با سازمانی‌های امنیتی .... در ارتباط تنگاتنگ اند و حاضرند برای منافع آنها خون فرزندان و شهروندان این مرز و بوم را بریزند و در بهشت کشور جهنم برپا نمایند.
این پیشنهادات سخاوتمندانه اشرف غنی روحیه‌ی طالبان را بهبود می بخشد و موضع آنها را در میز مذاکره تقویت می نماید.
پیشنهاد صلح می باید با تشدید حملات نظامی و بی امان همراه باشد تا باند‌ های تروریستی با درک موقعیت ضعیف پای میز مذاکره حاضر شوند نه اینکه از موضع قدرت ...
شما زمانیکه پیش از مذاکره تمام امتیازات مقدور از جمله تعدیل قانون اساسی را به تروریست ها اهدا می کنید، کدام امتیازات دیگر را در روی میز مذاکره باقی کذاشته اید؟
این حاتم بخشی های آقای اشرف غنی یک واکنش فاشیستی در برابر تنش های سیاسی موجود در کشور می باشد، یا به عبارت دیگر هشداری است به رهبران مقاومت و جغرافیای جهاد .

>>>   Farid
صلح با خود !
افغانستان خانه ی قوم ها ست ؛ قوم های که می توانند با هم کشور آباد بسازند و جامعه ی رنگارنگ خویش را نگهدارند و شگوفان کنند . چالش اصلی در مقابل چنین توانایی برآیندِ تلاش برای هژمونی یک قوم است . همه قوم ها بر سرزمین ما حق مالکیت یکسان دارند . طراحان مالک اصلی و غیر اصلی حدِ اقل پریشان روان اند . صلح با طالبان ؛ یک صلح درون قومی است و فقط برای تحکیم موقعیت زیاده خواهان پشتون می تواند مفید باشد .
به تفاهم میان اقوام باید فکر کرد !
به همزیستی اقوام باید فکر کرد !
به میثاق همسویی اقوام برای حفظ و شگوفایی وطن مشترک باید فکرو کار کرد !
به صلح با خود باید فکر کرد !

>>>   Soraya Baha
بازی موش و گربه امریکا و حکومت دست نشانده، با طالبان این (سپاه اسلامی ناتو) تا رسیدن به عمق استراتیژیک
یک هفته پیش امریکا طالبان را تهدید کرد و اشرف غنی به تأیید ارباب چند چیغ هستریک گونه زد، اما امروز حکومت بسته پیشنهادی طرح صلح به طالبان می دهد واشرف غنی بار دیگرهستریگ گونه چیغ می کشد "طالبان باید به حیث یک حزب واحد به رسمیت شناخته شوند"
چگونه مردم می توانند به این حکومت دست نشانده جنگ سالاران جهانی اعتماد کنند؟

>>>   Nawabi
بخاطر طالب قانون اساسي تعديل مي شود اما بخاطر خواست برحق مردم ما نه.....

>>>   مخالف کلمه افغان در ارگ بگونه مرموز کشته شد!
حمید کرامانی یکی از کارمندان ویژه و کدر امنیتی ارگ کسی بود که در کشمکش های هفته گذشته بالای کلمه افغان و شناسنامه فعالانه سهم داشت دیشب بگونه بیرحمانه در مربوطات حوزه سوم امنیتی به شهادت رسید.
منبعی از ارگ که نخواست نامش فاش شود گفت افراد نزدیک به رییس جمهور از موضع گیری های کرامانی هراس داشتند حتی در روزیکه رییس جمهور به کارمندان در ارگ هشدار داده بود تا شناسنامه بگیرند او به کارمندان غیر پشتون ارگ گفته بود تاما استیم هیچکس بزور نمیتواند هویت جعلی را بالای تان تحمیل کند.
ریاست جمهوری همچنان کرامانی را یکی از افرادی میدانست که خبر در گیری در ارگ را به رسانه ها رسانده است.
او به یکی از همکارانش گفته بودتا اینکه مخالفت ها در قبالم فرو کش کند میخواهم به سفر هرات بروم که دقیقا بعد برگشت از سفر هرات حادثه شهادت سازمان یافته اش اتفاق افتاد.
در ارگ اینروز ها گرچی اوضاع عادی بنظر میخورد اما بدلیل زور گویی فساد اخلاقی و فشار های زیاد علیه اقوام غیر پشتون جبهه گیری ها بشکل جدی آغاز شده است.
منابع ميگويند: چندي قبل امرخيل گوساله خيل به رياست جمهوري امد و تعداد زيادي از گارد هاي ويژه به دوش طرف امرخيل رفتند و دست هاي اورا بوسيدند و امرخيل بابا به او صدا ميزدند و با او عكس هاي يادگاري ميگرفتند ، اما اقاي حميدكراماني چنين كاري را انجام نداد و سبب نفرين تعدادي از امرخيلي ها قرار گرفت و فرداي ان روز محمدياسين ضياء به رياست جمهوري ميايد و اقاي حميدگراماني نزد او ميرود و از اينكه قصد كار ديروز همكاران خود را گرفته باشد دست هاي ياسين ضياء را ميبوسد و از مدت به بعد مشكلات ادامه پيداميكند تاكه منجر به ترور او ميگردد...
خداوند شهيد هويت و مرد راستين و مبارز واقعي مارا بيامرزد!
سروش خراسان

>>>   رستگار دهگان
یک منبع معتبر از ارگ ریاست جمهوری گفته که مسئولان ارشد ارگ و اداره امور، کارمندان این اداره‌ها را با “جبر” و “تهدید” مجبور به ثبت و بایومتریک برای اخذ شناس‌نامه‌های دیجیتالی می‌کنند.
مسائل سیاسی و اجتماعی

>>>   چهل سال است که این سریال دنباله دار جنگ و جهاد و تروریسم ادامه دارد و عامل آن دولتها بوده اند و مردم کشته و قتل عام شدند

>>>   اول در درون حکومت خود با هم صلح کنید بعد نوبت دشمن است.
خراشیدگی مقعد ایشجی را کس نمیبخشد مگر خون صد ها شهید کابل را شوهر بی بی گل چه آسان میبخشد.
بنازم این عدالت اوغانی را

>>>   عبدالله ..... تاجیکان را فروختی. تو یک مزود فاشیستان ارگ هستی. ....به تو خبیش.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است