رییس اجرایی به کابل بازگشت
 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۲۱    ۱۳۹۶/۱۲/۹ کد خبر: 147628 منبع: پرینت

داکتر عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی پس از سفر رسمی دو روزه و اشتراک در سی‌ و هفتمین نشست سالانۀ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پس از ظهر امروز (چهارشنبه، ٩ حوت) به كابل برگشت.

رییس اجرایی در سفرش به سويس، علاوه بر سخنرانی در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، در همایش تعهد برای عملی‌ساختن کنوانسیون ممنوعیت استفاده از ماین‌های ضد پرسونل سازمان ملل متحد نیز اشتراک و سخنراني کرد.

داکتر عبدالله در حاشیۀ این نشست‌ها با دبیرکل سازمان ملل، کمیشنر عالی حقوق بشر، وزرای خارجۀ سویس و ناروی و شماري از كشورهاي ديگر، رییس هفتاد و دومین اجلاس مجمع عمومی ملل متحد، گورنر جنرال آسترالیا، وزیر دولت در امور کشورهای مشترک‌المنافع بریتانیا، معاون صدر اعظم و وزیر امور خارجه گرجستان و شماری از شخصیت‌ها و هیئت‌های اشتراک کننده نیز ملاقات كرد.

رییس اجرایی همچنان در جریان سفرش در مرکز پالیسی و امینتی ژنیو درباره وضعیت امنیتی افغانستان و تأثیر آن بر صلح و ثبات بین‌المللی و منطقه‌يی سخنرانی کرد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رییس اجرایی
کابل
نظرات بینندگان:

>>>   Ariaie
ملك ستيز:
در بهار سال ۲۰۱۳ تلوزیون طلوع مرا در برنامه‌یی روی نقش احزاب سیاسی دعوت کرد. این برنامه را مسلم شیرزاد گرداننده‌گی می‌کرد. در این برنامه لطیف پدرام از کنگره ملی، فیض‌الله ذکی از جنبش و نورالله عماد از جمعیت حضور داشتند. من به عنوان پژوهش‌گر دعوت شده بودم. وقتی پدرام، ذکی و من از لازمه‌های احزاب معاصر سیاسی سخن می‌گفتیم نمایندهء جمعیت اصلا نمی‌دانست ما در چه زمینه‌یی بحث می‌کنیم. امروز شنیدم می‌خواست رهبر این حزب شود.

>>>   گفتمان متناقض و مشمئز كنندهء حواریون فاشيسم در انتقال واژه بحران آفرین و سرگردان" افغان" به ساير هويت های تمدنی،فرهنگی و قومی در کشور.
دراين چند روز ديده مى شود كه برخى از خوشه چينان خرمن فاشيسم در مذبوحانه ترين تلاشها سعى دارند اين واژه بيچارهء سرگردان درمانده را به عنوان يك ترم ملى معرفی نمايند و‌در اوج پریشانحالی در نقش يك دايه مهربانتر از مادر ظاهر گرديده آسمان و ريسمان كرده اند تا ثابت سازند كه اين كلمه معرف افغان ها نبوده بلكه معرف تمام شهروندان كشور مى باشد.
عزیزان من!
یک
اگراين واژه مربوط و معرف شما افغانها نيست پس چرا اين همه تقلا مى كنيد و داد و فرياد سر مى دهيد و خود را به اين واژه نامأنوس دو دستى چسپانیده ايد؟
اگر این کلمه معرف هويت شما نمى باشد، پس بگذاريد كه از شر اين كلمه نفاق انگيز، بحران آفرين و ضد وحدت ملی براى هميشه خلاص شويم.
دو
برخی ها هم آمده اند و هر واژه مشابه و هموزن و هم صوت را که در شاهنامه و اوستا پیدا نموده اند، دو دستی چسپیده اند تا ثابت کنند که این واژه همان واژه افغان است و ما همانیم و این سرزمین هم همان سرزمین افاغنه است.
اینکه بعضی ها گمان کرده اند واژه « آوگان» همان افغان است بر می گردد به تفکر خداوندگار پته خزانه ( شادروان عبدالحی حبیبی )، اما حقیقت این است که این واژه هیچ ربطی به افغان ندارد، زیرا این کلمه در اصل از اوستا گرفته شده است که « آوه گان » می باشد، یعنی مهربان و صفت یکی از پهلوانان شاهنامه است و این واژه هنوز در متون کهن آذربایجان به کار می رود.
ســـــپــهـــدار چـــون قـــارن كــاو گـــان - سپهكش چو شيروى و چون آوگان
اینکه واژه های اپگان و ابگان در اوستا و قبل از آن استعمال شده است ، مطابق تحقیقات گرگوریان اسامی اقوام و پهلوانان ساکن آذربایجان فعلی است و در تاریخ و فرهنگ مردم آذربایجان به تکرار از آنها سخن رفته است.
سه
کلمه افغان که در کتب تاریخ‌ مانند: یمینی ، ابوریحان، ابن بطوطه، تاریخ فرشته و مستوفی آمده است ، همگی اتفاق نظر دارند که این قوم در اطراف کوه سلیمان ساکن بوده‌اند و این صفت را در واقع به قوم پشتون داده اند.
مطابق تمام تواریخ معتبر از جمله تاریخ رسمی عصر امانی جغرافیای اصلی افاغنه همان اطراف کوه سلیمان می باشد.
چهار
از تمام اینها که بگذریم بحث ما در مورد قدمت تاریخی قوم یا واژه افغان نیست، بلکه بحث این است که این واژه به یک هویت قومی ساکن افغانستان اطلاق می شود، چه آن قوم از بنی اسراییل آمده باشند و در اطراف کوه سلیمان مسکن گزیده باشند و چه آنها در همان مکان از ازل خلق شده باشند، فرقی نمی کند و مسله را تغییر نمی دهد.
پنج
بحث قدمت تاریخی واژه افغان یا هویت افغان ها بحث انحرافى است، موضوع ما نه قدامت تاريخى افغان ها ست و نه تغيير واژه و نژاد و تبار و غيره و ذالك ....
بلكه بحث ما گسترش دادن یک واژه بحران آفرین که معرف هویت یک اقلیت مهاجر ساکن کوه سلیمان به سرزمین های پهناور خراسان می باشد به تمام باشندگان و صاحبان تمدنی آن است، واقعیت مبارک و فرخنده این است که شهروندان کشور از این واژه احساس حقارت می نمایند و حاضر نیستند هویت تمدنی و تاریخی خود را قربانی یک هویت جعلی و نفاق آفرین نمایند.
پس راه حل چیست؟
راه حل آغاز گفتمان رسمی و مناظره بین دو گفتمان موجود در کشور بدون فحش و اهانت و بهتان و اوباشگری می باشد.
الف
گفتمان و روایت جعلی و رسمی .
ب
گفتمان و روایت تمدن محور ، تاریخی و فرهنگ محور .
در پایان این مناظره بیایید همه با هم قبول کنیم که همراه با انتخابات آینده ریاست جمهوری گزینه نام کشور و هویت ملی هم به ریفرندم برود و به گزینه یی که مردم افغانستان رأی دادند مورد قبول همه باشد.
من به عنوان یک شهروند حاضر به مناظره رسمی در این باب از آدرس ب خواهم بود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است