ایستاده ایم که از مشکلات عبور کنیم
برای پیشبرد صلح باید چوکات سیاسی ایجاد شود، طالبان بحیث حزب سیاسی به رسمیت شناخته شوند و قانون اساسی بازنگری شود و برای رهایی زندانیان طالبان و کشیدن نام افراد این گروه از لیست سیاه راه‌های قانونی جستجو گردد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۴    ۱۳۹۶/۱۲/۹ کد خبر: 147613 منبع: پرینت

دومین نشست پروسه کابل با حضور نمایندگان 25 کشور و 3 سازمان بین المللی صبح امروز چهارشنبه 9 حوت 96 در کابل برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در دومین نشست پروسه کابل با هدف چگونگی تامین صلح و مبارزه با هراس افکنی گفت: تحقق صلح به حوصله و شجاعت نیاز دارد و هم اکنون امیدواری ها به صلح بیش از هر زمان دیگر است و هیچکس طرفدار جنگ نیست.

رییس جمهور بیان کرد:یکی از خواص دیرینه جامعه افغانستان توانایی تجدید، خود احیاء کردن و دوباره به پا خاستن است و ما ایستاده ایم که خود را از مشکلات عبور دهیم.

غنی گفت: تهدید عصر ما موج پنجم خشونت سیاسی و تروریزم است ؛ دشمنیت شبکه های تروریستی و جنایتکاران سازمان های فرامرزی نه تنها واضح است که متاسفانه رو به افزایش و بدون سر حد است.

وی با بیان اینکه تا کنون به یک اجماع برای مبارزه با تروریزم نرسیده ایم اظهار کرد: تا کنون نتوانسته ایم اقدامات هماهنگ را برای مهار تهدید راه اندازی کنیم اما ضرور است که به یک اجماع برای پیاده کردن استراتژی سازمان ملل برای مبارزه علیه تروریزم برسیم.

مقام ارشد حکومت با بیان اینکه افغانستان در گذشته کشور صلح و امید بوده است گفت: افغانستان همیشه دروازه زمینی قاره هند بوده و اجازه داده است که هنرپیشه ها، تجار، زایرین، علما و عساکر از شمال و غرب به طرف شرق بروند و تاریخ ثابت کرده که نه تنها چهار راه تمدن که خود یک تمدن عظیم بوده ایم.

رییس جمهور تصریح کرد: تاریخ ما دوره های دراز صلح و خوشبختی را داشته است و تهاجم در قرن های 19 و 20 وارد زندگی ما شد و ما نیز به صفت یک کشور با جمعیت 99.9 درصد مسلمان با عقیده در برابر خشونت ها ایستاده ایم.

غنی گفت: در طول تاریخ، نه همسایگان مان را تهدید کرده ایم و نه گذاشته ایم از خاک مان برای دیگر کشورها تهدید ایجاد شود اما حالت عادی زندگی از ما فرار کرده است ما صلح می خواهیم و برای همین تلاش می کنیم.

وی با بیان اینکه اجماع جهانی و منطقه ای در پیوند به روند صلح افغانستان بوجود آمده است گفت: حکومت صلحی را به طالبان پیشنهاد می‌کند که براساس آن ارزش‌های ملی و حقوق زنان حفظ گردد، جلوگیری از تروریزم جهانی در استفاده از خاک افغانستان تضمین گردد و زنان در این روند شرکت داشته باشند.

غنی در ارایه طرح صلح گفت: برای پیشبرد صلح باید چوکات سیاسی ایجاد شود، آتش بس اعلام گردد، طالبان بحیث حزب سیاسی به رسمیت شناخته شود و راه برای برگزاری انتخابات هموار شود؛ چوکات حقوقی وضع شود و قانون اساسی بازنگری شود، و برای رهایی زندانیان طالبان و کشیدن نام افراد این گروه از لیست سیاه راه‌های قانونی جستجو گردد.

بگفته غنی، در مقابل طالبان نیز باید دولت را به رسمیت بشناسند و از حاکمیت قانون و ادامه برنامه های ملی حمایت کنند.

رییس جمهور یاد آور شد که برای اقناع پاکستان مذاکرات دولت با دولت پیشنهاد می‌گردد تا از روند صلح در افغانستان حمایت کند و کشورهای اسلامی برای پایان جنگ‌های تعریف ناشده که از مراجع دینی و اسلامی توجیه می‌گردد، جدی عمل نمایند. در صورت موافقت دو جانبه برای صلح، دولت افغانستان برای تنظیم سفرهای افراد طالبان زمینه سازی می کند و پاسپورت توزیع می کند.

وی در مورد مکان مذاکرات نیز گفت که از هرجای بهتر کابل است ولی اگر مذاکرات در دفتر سازمان ملل و یا کشور سومی انجام شود نیز دولت افغانستان موافقت خواهد کرد.

رییس حکومت وحدت ملی بیان کرد: وقتی کمک‌های چندین میلیون دالری به افغانستان می‌آید، تنها با امتنان روبرو می‌شود اما وقتی‌ پروژه اقتصادی کلان در گوشه‌ای از کشور افتتاح می‌شود مردم جشن می‌گیرند. خوشبختانه موقعیت افغانستان نیز طوری است که هم اهمیت افغانستان را منحیث کلید رفاه منطقه مطرح می‌سازد و هم با ایجاد فرصت‌های سراسری برای همه مردم بافت جامعه را تقویت خواهد کرد.

غنی یادآور شد در گذشته بعضی‌ها به این باور بودند که گویا افغانستان یک کشور منزوی و محاط به خشکه است که برای ابد در احتیاج به دیگران بسر خواهد برد ولی خوشبختانه پروژه‌های جدید منطقوی، همان موقعیت افغانستان را که بحیث یک چالش مطرح بود، به یک فرصت طلایی مبدل ساخته است.

وی متذکر شد: چهره افغانستان از لحاظ جمعیت‌شناسی و دیموگرافیک تغییر کرده است. اکثریت مطلق جامعه ما را اکنون جوانان تشکیل می‌دهند و واضح است که جوانان از نیروی کاری برخوردارند و قوت نیروی کار و تولید یک کشور، بزرگ‌ترین ضامن رفاه اجتماعی است.

غنی خاطرنشان ساخت که زن افغان امروز با آواز رسا از خود نمایندگی می‌کند و حرف‌های مهم برای دولت، مردم منطقه و جهان دارد.

رییس جمهور با بیان اینکه مردم سراسر کشور به صدای واحد خواهان تطبیق اصلاحات همه جانبه از طرف حکومت هستند گفت: جز تسلیمی در برابر این خواست، هیچ راه و چاره دیگر نداریم؛ افغانستان یک جامعه دمکراتیک است و نسبت به برگزاری شفاف انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست جمهوری متعهد است و به این تعهد پایبند خواهد ماند که هر دو انتخابات در وقت معین صورت بگیرد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
پروسه کابل
نظرات بینندگان:

>>>   Nasir Khalid
بازهم از نیرنگهای تاریخ تیر شده غنی در کنفرانس امروزی:
طالبان به حیث حزب سیاسی به رسمیت شناخته شود
این متفکر دوم جهان مگر تا هنوز نمیداند که طالبان یک حرکت سیاسی نه بلکه یک حرکت نظامی و یک جریان تروریستی بدون اساسنامه و تشکیلات سازمانی هستند.
نمیدانم به حال چنین متفکر گریه کنم و یا بخندم. بعضا فکر میشود غنی دیوانه است اما در کار خود هوشیار....................

>>>   آقای غننی می گوید: ایستاده ایم که از مشکلات عبور کنیم.
فکر میکند غنی که همان موسی است که قوم بنی اسرائیل را را از دریا عبور داد، آقای ... تا زمانیکه خودد مثل بلبل به زبان خود اقرار نکنید که از قوم یوسف و قبیله بنی اسرائیل است هیچ وقت به حل مشکلات نزدیک شده نمیتوانی. او راستی چشمانت روشن برادران یهودیت برایت از اسرائیل دعوت نامه فرستاده الان میتوانی به سرزمین پدری خود بروئی چون مشکلات اسرائیل کم از افغانستان نیست.
قدرت الله

>>>   هر وقتی که اولادهیته د افغانستان اوردی باز گپهای کلان کلان بزن فعلا هرچی نیروهای خارجی است بادیگار
شخص کثیف خودو کابینه نکبت وحشت ملی هستند خودت بنام ریس جمهورافغانستان راچپاول میکنی وبادارانت بنام کمک ومشوره به نظامیان افغان کشور را
چپاول میکنند باش ملوم میشه که اگر صلح درافغانستان
امد ببینم که کدام یکی از ین اشخاصیکه داد فریاد وطن دوستی میزنند درکنارمردم وکشور زخمی وناتوان خواهد ماند یکبارمعدنهایش خالی شود ببینم که کیها در
کنارش خواهد ماند.ع ع


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است