120 دالر برای هر گذرنامه یا دوشیدن هموطنان در ایران؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۶    ۱۳۹۶/۱۲/۹ کد خبر: 147588 منبع: پرینت

حال که سخن از هنرهای سفارت کشورمان در تهران است، اجازه دهید تا مشکل دیگری را نیز مطرح کنم که خود شاهد آن بودم.
در چندین روزی که داخل ساختمان اصلی حضور داشتم، شاهد خانواده‌های بسیاری بودم که توان پرداخت 120 دالر برای هر گذرنامه را نداشتند. آنان معمولا مدعی بودند که توان پرداخت قیمت گذرنامه برای تمام افراد خانواده را ندارند و به این دلیل، به آقای غفاری مراجعه کرده و خواهان تخفیف بودند که به صورت طبیعی، پاسخ آنان منفی بود. یک روز مادری را دیدم که او ودخترانش چشمان اشک‌بار داشتند.

اگر ما هر خانواده هموطن را در ایران درنظر گیریم، حداقل بین 6-8 نفر هستند که اگر دو نفر آنان کودک باشد، به صورت متوسط، 5 نفر بزرگسال دارند که یا سال های آخر مدرسه است و یا فارغ التحصیل شده‌اند. از آنجاکه عموما توان پرداخت شهریه دانشگاه‌های ایران را نیز ندارند، فرزندان آنان مشغول به تحصیل نیستند و به دلیل اینکه وضعیت کار نیز چندان خوب نیست، معمولا این خانواده‌ها تنها یک نفر کارگر سر چوک دارند که اگر کار برایش پیدا شود، روزانه بین 40 50 هزار تومان است. درحالیکه مخارج این خانواده حداقل در ماه حدود دو و نیم میلیون تومان است.

قطع نظر از بیکاری و سرگردانی و هزینه‌های دیگر، حداقل هزینه گذرنامه این خانواده، نزدیک به 4 میلیون تومان است، توجه به نرخ امروز تومان و یورو و دالر.
باتوجه به وضعیت کاری هموطنان مقیم ایران که بیشتر آنها کارگران روزمزد و سخت‌کار هستند، فراهم کردن 4 میلیون توان نیاز به دو ماه پس انداز کامل دارد. درحالیکه آنان نه بیمه دارند و نه خانه و مسکنی، هزینه تمدید کارت گارگریی، اقامت و مدرسه بچه‌ها و ...بر دوش شان سنگینی می کند.

باتوجه به این وضعیت، اگر دولت افغانستان کاری برای شهروندان خود انجام نمی‌دهد یا نمی‌تواند، چرا باری بر دوش آنان می‌گذارد که آنان توان حمل آن را ندارند؟ سال ها است که هر خانواده تنها یک گذرنامه داشته و دارد، چرا تلاش دارد این هموطنان را بدوشد؟ چرا به بهانه هر نفر، یک گذرنامه، 120 دالر از هر نفر باید بگیرد؟

مگر مشکلات این هموطنان در ایران کم است که سفارت هم باری اضافی بر دوش آنان است؟ هموطنان ما در ایران از سیر کردن شکم خانواده و فرزندان خود ناتوان هستند، چرا مجبور باشند که شکم گروهی از نور چشمی‌ها را سیر کنند؟

من در آن چند روز شاهد چشمان اشک‌بار و پرغم خانواده‌های بسیاری بودم. آیا انسان با وجدانی در دولت افغانستان است که به فریاد اینان رسیده و 120 را به حداقل برساند؟ یا حداقل همان مصوبه دولت را اجرا کند که چیزی حدود 5 هزار افغانی است؟

داکتر رحمت الله رضایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مهاجرت
گذرنامه
120 دالر
نظرات بینندگان:

>>>   جناب دکتر این کشور فعلا عاری از وجدان شده است. اگر انسانهای با وجدانی در این نظام وجود داشت وضع به اینجا نمی رسید. فریاد رسی وجود ندارد. نه مغز دوم نه مغز سوم بلکه مغز آخر نیز در این کشور گم شده است.

>>>   با سلام نویسنده دلسوز کشور عزیزم اومیدوارم که این خدا نشناسان بفهمد که به دادی مردمی بچاره مهاجر برسند ممنون ازشما

>>>   اول خود ما دوشیدن را بس کنیم بعدا از دیگران شکایت کنیم از سرک تا پچک دزد ولی شما کسانی هستید با این مضمون های ایران هراسی میکنید پچه های فاحشه ای المانی بخاطری یک ویزه ۱۰ روزه 550 دالر میخواهد آیا ما باید کشور های مسلمان را بخاطری قانون شان ملامت کنیم کشور های کفر هر چه ببرند و بکنند آیا مرد هستی چیزی بنویسی آیا غیرت داری در باره دزدی های که کفری امریکایی میکند مثل معدن ها چیزی بنویسی اگر ایران در باره آب صحبت کرد همه ... قیامت کردید

>>>   دوستان این ... سومی معلوم است، برای چه کسی ... پراکنی می کند،؟ مگر پول پاسپورت را ایران می گیرد که به دفاع از کشور ایران بر می خیزد وجفتک پراکنی می کند، مگر مقاله نویس از دست دولت ایران شکایت کرده است؟ ملت افغانستان اين گونه آدمهای نفهم و مزدور دارد که که نه کشور و مردمش روی خوشی را نه میبیند.

>>>   مهاجران افغان باید به کشور خودبازگردندو هزینه گذرنامه را ندهند و آنجا در رفاه و آسایش کامل زندگی کنند.

>>>   سلام. من نمی دانم که این نظر دهنده ای سوم ایرانی هست یا افغانی که مسئله آب را در میان آورده است مد این محترم عرض شود که اگر اهل افغانستان هستی که چنین گپا می زنی که واقعا خیلی از مسئله پرتی خب اگر یک ایرانی هستی باز هم نمی دانم که چرا چنین حرفی زده ای آخر عزیزم شما که در تعویض کردن کارد هوشمند ملی که شاید جمع کل مبلغ 60 هزار تومان نشود خیلی از ایرانی ها شکاید دارند ولی این که 120 دالر تقریبا 5 صد هزار تومان می شود به نظر شما کم هست حمایت از دولت می کنید آن هم مهاجرین که در ایران زندگی می کند که حال نمی دانم شما کجای هستی یه قدری اگر یا لحظه ای کلا هت را قاضی کنی هیچ و قت چنین چیزی را نمی گویی نظر دهندای محترم .
ببخشید اگر قدری تند حرف زدم
یک مهاجر از ایران

>>>   شما اگر برای کشور خودتان خیلی دلسوز هستید، کمی هم در مورد غارت منابع معدنی افغانستان تحقیق کنید که آمریکایی ها و اروپاییها با وقاحت تمام غارت میکنند. آقای محترم، نویسنده، یادتان باشد گه چند سال است که ایران چند میلیون از هموطنان شما را بدون چشم داشت و بدون کمک از نهاد های بین المللی در کشور خود پذیرا شده است. حتما شما فکر میکنید که هموطن های شما برای مسافرت به کشور های غارتگر آمریکا و اروپا مجانی ویزا میگیرند که ایران هم ویزای مجانی صادر کند. توقع شما خیلی زیاد است و یا اینکه شما هم به دستور همین غارتگر ها و اشعالگرها قلم ایران هراسی را بدست گرفته و از طرف اشغالگر های صلیبی بر ضد ایران مطلب می نویسید. آقای محترم نمک می خورید و نمکدان را می شکنید. البته از برخی از شما غرب پرستان انتظاری بیش از این نیست. شما اگر جرئت دارید از غارت معادن اورانیوم در منطقه لشکرک هلمند و معدن اورانیوم در ولایت کنر و همچنین واگذاری امتیاز معدن مهم افغانستان به آمریکاییها انتقاد بکنید.

>>>   جانا سخن از زبان ما مس گویی
خدا... کند

>>>   افاغنه درایران چه میکنند به کشورخودشان بروند ازکشورخودشان به ایران نیایند
مشهدی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است