احزاب در فرایند انتخابات
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۲    ۱۳۹۶/۱۲/۸ کد خبر: 147520 منبع: پرینت

یکی از موضوعات اساسی در نظام‌های دموکراتیک، نقش احزاب سیاسی در فرایند انتخابات است. در واقع فلسفه وجودي دموکراسي در موجوديت احزاب سياسي و نهاد هاي مدني وابسته است. دموکراسي بدون احزاب سياسي و نهاد هاي مدني، دموکراسي واقعي نیست.

به این منظور باید در نظام انتخاباتی افغانستان برای احزاب سیاسی، نقش اساسی داده شود، زیرا نظام انتخاباتی کنونی علیرغم مشکلات زیادی که داشته دو معضل خطرناگ را برای کشور به وجود آورده است: یکی اینکه جلو رشد احزاب سیاسی را گرفته، زیرا مردم مستقیم با فرد در ارتباط است و نقش احزاب در جامعه کمرنگ می‌گردد و دیگر این که رقابت‌ها و مبارزات انتخاباتی بیشتر براساس منطقه و قوم صورت می گیرد که این خود خطر قوم گرایی، منطقه گرايي و نژادپرستی را تشديد نموده شکاف های اجتماعی واختلافات قومی را افزایش می دهد و حتی نمایندگان را در اینگونه مسایل مشغول می سازند که ادامه این نظام انتخاباتی با توجه به وضعیت موجود در افغانستان به صلاح کشور و مردم ما نیست و دولت و کمیسیون انتخابات باید در این روش تجدید نظر نماید.

عبدالغنی کاظمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
احزاب
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   هیچ حزبی نباید منبعد به سران شمالی اعتماد کند اینها فقط زور را می بینند هرکس زورش بیشتر بود اینها هم عضو همان حزب هستند تا وقتیکه زور بالاتری یافت شود
مثالش همین دین محمد جرئت که تادیروز خودرا دشمن درجه یک گلبدین معرفی میکرد حالا پیش از آمدن گلبرین سرک پنشیر کابل را جارو و آب پاشی کرده بودکه گلبدین بیاید به پنشیر!
وقتی دید تنظیم جمعیت ضعیف شده فورا جهتش را تغیرداد وبدامن رئیس صاحب جمهور افتاد ومشاورشد قسم این بصیر سالنگی داکتر ضیا وامثال اینها ،
اینان فقط روز خوذدرا می بینند به هیچ کس وفادار نیستند ونه کدام مرام وهدف دارند فقط استفاده جوئی وقدرت!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است