داکتر عبدالله نمی تواند حق خود را بگیرد
من از داکتر عبدالله رضایت ندارم. چیزی که در توافق بین دو طرف امضا شد باید اجرا می شد. عبدالله نمی تواند حق خود را از رییس جمهور بگیرد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۴    ۱۳۹۶/۱۲/۶ کد خبر: 147409 منبع: پرینت

باشروع حکومت وحدت ملی بحران های سیاسی در افغانستان زیاد شد و در ماه های اخیر بحران های سیاسی اوج گرفت و مساله انتقادات مردم مبنی بر ضعف حکومتداری هر روز زیاد شد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محمدخان معاون اول رییس اجرایی در برنامه «اوج» گفت: چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است. حقیقت مساله این است که همنوایی کامل میان بخش های مختلف حکومت وجود ندارد.

وی، در ارتباط با اختلافات درون کشور در خصوص تذکره های الکترونیک بیان داشت: یکی از مسایل خیلی داغ وقت و روز و انتقاد رسانه ها در میزهای گرد در اخبار و از طرف ملت و وکیلان عدم توزیع تذکره های الکترونیکی بوده است و توجیهات مختلف. یکی تحلیل می کرد که با توزیع تذکره های الکترونیکی، در انتخابات شفافیت بوجود می آید و چون حکومت مصمم بر تقلب است به آن دلیل تذکره ها را توزیع نمی کند. فعلا در روز پنجشنبه توزیع تذکره ها شروع شد. کم از کم در ارگ و هم مطابق قانون. خوب به یاد دارم که یک سال پیش از امروز در این رابطه قانون در کابینه به بحث گرفته شد همه ما به شمول رییس اجرایی حضور داشتیم و بالاخره بحث از کابینه به پارلمان رفت. همانطور که هر طرحی بعد از حکومت به پارلمان می رود. پارلمان همان روند قانونی خود را طی کرد و به قانون تبدیل شد و هم رییس اجرایی و هم رییس جمهور مکلف هستند که همین قانونی را که از طرف پارلمان تصویب و توشیح شده تطبیق شود.

محمدخان، در خصوص فیصله ای که در مورد تذکره ها شده بود اظهار کرد: چیزی که در پارلمان فیصله شده یعنی ذکر کلمات ملت، ملیت و دین است. یعنی افغان، اسلام و هر قومی که باشد. چون این قانون تصویب شده من کاملا با این قانون موافق هستم و باید طبق همان اجرا شود. اگر بحث بر سر خود کلمه افغان باشد مطابق با قانون اساسی هر تبعه ای که در افغانستان زندگی می کند به نام افغان است. رییس اجرایی هم به صورت مستقیم با کلمه افغان مخالفت ندارد و اینکه از رییس جمهور خواسته است فعلا روند شناسنامه ها را توقف کند گفته است کمی دقت بیشتر در آن شود و در فرصت مناسب توزیع شود. من هم به عنوان افغان تذکره الکترونیکی را دریافت خواهم کرد.

معاون رییس اجرایی، در خصوص جنجال ها میان حزب خودش و حزب حکمتیار می گوید: میان این دو تیم به آن صورت جنجالی وجود ندارد و هر دو تیم به صورت جداگانه فعالیت خود را ادامه می دهند. یک سلسله ملاحظات و تفاوت نظرهایی بود و به توافق کلی نرسیدیم و بحث یکجا شدن دو حزب منتفی است. ما هم نمی خواهیم بر فعالیت های آنها سنگ اندازی کنیم و خوشحال هم هستیم که فعالیت های آنها دوام پیدا کند چیزی که به نام حزب اسلامی است. بله حزب ما تحت رهبری ارغندیوال حزب رسمی ثبت شده دارای جواز فعالیت است. اینکه جناب حکمتیار وزارت عدلیه، حکومت قوانین، به کدام نام، به چه شیوه چه نوع اجازه می دهد کار حکومت است که ما در این رابطه نظر خاصی نداریم. ما با هیچ کدام از تنظیم ها هیچ اختلافی نداریم اما در یکجا نیستیم و کار نمی کنیم و پالسی های جداگانه داریم. بنابراین میان ما و حکمتیار هم اختلافی وجود ندارد فقط جداگانه کار می کنیم.

محمدخان، در خصوص تقسیم قدرت میان رییس اجرایی و رییس جمهور و رضایت تیم رییس اجرایی بیان داشت: ملت افغانستان بعد از سلسله مشکلات فراوانی بالاخره امیدوار شدند که بین دو تیم برنده یک توافقنامه امضا شد و بالاخره هر دو تیم در یک حکومت شامل شدند اما توافقنامه ای که صورت گرفت متاسفانه عملی نشد و کاش عملی می شد و ما شاهد مشکلاتی که فعلا می بینیم نمی بودیم. پس به وضاحت باید بگویم که به نسبت عملی نشدن توافقنامه رضایتی از تقسیم قدرت در حکومت نداریم.

وی، در ارتباط با رضایت یا عدم رضایت خودش از رییس اجرایی گفت: در ابتدای مرحله شروع حکومت وحدت ملی برای معاونیت اول، دو وزارت و دو ولایت در نظر گرفته شده بود که ولایت ها تا امروز هم دارای والی نشده اند و دو وزارت که در وقتش یکی وزارت عدلیه و دیگری وزارت انکشاف دهات بود به ما رسیده است. بعد از آن هر اجراییاتی که صورت گرفته است و یا هر مقرری که صورت گرفته است از طرف رییس اجرایی بوده است و طبعا من و طرفداران من به این اوضاع خوشحال نیستیم و مورد قناعت من واقع نشده است و من از داکتر عبدالله در این مورد رضایت ندارم. چیزی که در توافق بین دو طرف امضا شده است باید اجرا می شد و شود. باید گفت که عبدالله نمی تواند حق خود را از رییس جمهور بگیرد. و حقی که نیمه کاله از خودش گرفته شده است منصفانه نیست.

محمدخان افزود: من برای اعتراض هم انفرادی و هم به با دوستان مساله را به رییس اجرایی مطرح کردم اما اعتراض ها در شرایط فعلی نه نتیجه مثبتی دارد و نه دردی از ملت افغانستان دوا می کند. به همین دلیل تا به حال واکنشی در این مورد نشان نداده ام و بعد از این هم تصمیم ندارم که از همین واکنش های مروج امروزی واکنش نشان دهم. دیدیم که اعتراض ها در کابل ده ها مورد دیگر را بوجود می آورد. روش من این است که رو برو با داکتر عبدالله در این مورد گفتگو می کنم تا به نتیجه برسم و در حدی هم نیستم که دندان بشکنم.

معاون رییس اجرایی، در خصوص نقش خود در حکومت وحدت ملی در کارهای اجرایی بیان داشت: کارهایی که از طرف حکومت وحدت ملی به عنوان مسوولیت ها و مکلفیت های ریاست اجرایی و در کنار آن معاونیت اول در نظر گرفته شده است همان کارها پیش برده می شود که از این جمله در شورای وزیران و کابینه و شورای امنیت و اقتصادی نظرات خود را مطرح می کنم و در کارهای اجرایی نیز مسوولیت هایی دارم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
محمد خان
عبدالله
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   همچنان انجنیر صاحب ممد خان خان گفته است از جناب ارغندیوال صاحب هم ناراض هستم چون حق خودرا از گلبدین گرفته نتوانست

>>>   یکی از مشاورین انجنیر صاحب ممد خان گفته است :
من از انجنیر صاحب ناراض هستم حقوق مرا از عبدالله عبدالله گرفته نتوانست

>>>   تهداب اين حكومت بِه نا رضايتي گذاشته شده است، بار كج به منزل نميرسد، چون امكان رضايت هيچ وجود ندارد، يك ظرف شوئي خارج، يك زور گوي تفنگدار، يك كمونيست جبار و قاتل، يك مزدور ايران، يك مزدور پاكستان و .... چه ووجهات مشترك دارند كه بتوانند بالاي حكمراني متحد شوند، ملت بايد خاموشي را بشكنند، و به حكومت ني گفته و حكومتي جديد بميان آرند، كه از افغانستان و براي افغانستان باشد.

>>>   Nazari
برويد بگيريد
٥٠ فيصد حكومت أز خود تان
چرا ناله

>>>   Zahir Ariaie
در حمايت وزير محبوب ،،شخصيت برجسته هرات ، قلب تمدن خراسان يك جمله بنويسيد و پست نمايد ! نگذاريد وطن پرستان طعمه وطن فروشان شوند !

>>>   هیچ کس از هیچ کس راضی نیست چون غنی دیکتاتور است.
ور مورد تذکره
یک بار قانون پاس شد و غنی امضا کرد چرا تهیر کرو.
39 افغان ملتی اعتراض کردند و غنی قانون را در زیر دوشک بی بی گل گذاشت.
حال که ملیون ها افغانستانی اعتراض دارد همه گوش ها کر است.
عقط تصمیم قاطع و مبارزه همگانی ملت را به حق میرساند نه معامله و توافق.
توافق وحدت ملی کجا اجرا شد که توافقات بعدی اجرا شود.

>>>   شما را بخدا و قرآن، کدام جای ممدخان به انجینر میماند؟ شاید پکولش که سالها قبل .. کرد!!!!!!!

>>>   داکتر عبدالله فقط برای ارایش کردن و زنکه بازی و سفر های خا رجی خوش است از این شخص هچ چیزی جور نمی شود فقط مردم ساده لو ما را بازی داد

>>>   كدام كس ديكر نبود كه معاون صدراعظم ميشد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است