تاپی در امید و هراس
سکوی اقتصاد یا اهرم فشار؟!
اینکه منافع اقتصادی در حساس ترین منطقه بدل به اهرمی برای کاهش دشمنی و خصومت در کنترول تروریزم در افغانستان می شود آنهم در میانه روابط پیچیده افغانستان-پاکستان و دشمنی پاکستان-هند در هاله ای از امید و هراس است 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۵۸    ۱۳۹۶/۱۲/۵ کد خبر: 147344 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، تاپی موجی از امید را در کشور به وجود آورده و امنیت و کاهش جمعیت بیکار بیش از فواید اقتصادی آن مورد توجه قرار گرفته است، پروژه ای بلندپروازانه در ناامن ترین منطقه که بیست و سه سال قبل مطرح و سرانجام کلنگ آن در سال 2015 در ترکمنستان به زمین خورد و روز جمعه با حضور مقام های ارشد چهار کشور زی نفع در هرات افتتاح شد.

مراسم افتتاح پروژه تاپی در تبلیغات گسترده حکومت در میانه جنگ و اوج ناامنی ها زمانی در کشور برگزار شد که همچنان در هاله ای از مشکلات پیچیده سیاسی حاکم بر افغانستان، پاکستان و هند قرار دارد و اینکه تا سال 2019 به سرانجام می رسد یا بدل به اهرم و زمین بازی دیگر می شود نیز گنگ و قابل پاسخ نمی باشد.

ترکمنستان پس از فروپاشی شوروی خواهان صدور منابع سرشار گاز خود به جنوب آسیا بود اما مانع بزرگی همچون طالبان و القاعده در کنار سیاست اسلام آباد که بر تمویل این گروه های تروریستی حاکم بود، تحقق نیافت تا اینکه در واپسین ماه های حکومت وحدت ملی و زمانی که پاکستان زیر فشار جامعه جهانی قرار دارد بدل به همکاری میان چهار کشور شود در حالی که روابط افغانستان_پاکستان و پاکستان _هند در تیره ترین روزگار است و قدرت های بزرگ جهانی و منطقه ای در جنگ و صلح کشور نفع های کلان دارند جدای از نظام سست و در حال سقوط حاکم.

و با وجود اینکه پاکستان در گذشته به تکرار نشان داده که حاضر به قربانی کردن اقتصاد و مردم خود برای تامین گروه های تروریستی برای نابودی افغانستان است و ارتش این کشور هیچ گاه خواهان فربه کردن هند به عنوان دشمن قوی نمی باشد، آینده پروژه تاپی تاریک و یا حداقل در کوتاه مدت به سرانجام نمی رسد.

از جانب دیگر، افغانستان که خواهان بدل شدن به چهارراه اقتصادی می باشد در حساس ترین منطقه ای قرار دارد که طی چهار دهه گذشته نه تنها زیربناهای خود را از دست داده بلکه میدان رقابت قدرت های است که از جنگ به منفعت می رسند و گروه ای تروریستی در وابستگی شدید به حامیان خود، این پروژه را به عنوان منبع مالی و اهرم فشار دیگر می بینند در حالی که نیروی ویران کننده هر توسعه و مدرنیته در افغانستان بوده و هستند، بماند که چه کشتارهای هرروزه ای را در کشور صورت می دهند.

در این میان، حکومت اشرف غنی که با ایجاد نفاق قومی در سیاست قبیله ای سبب ناامنی و گسترش دامنه جنگ از جنوب به شرق و شمال و بخصوص غرب کشور شده با اختلاف های عمقی درونی، در سیاست خارجی نیز شکننده می باشد و فساد ریشه ای آن استوار بر هزینه پروژه های بزرگ اقتصادی است.

این در حالی است که تحقق این پروژه در کشوری که بیش از دو قرن بنا به سیاست های شوم خارجی از دوران حاکمیت بریتانیا و شوروی گرفته تا امریکا و پاکستان سبب به سرانجام نرسیدن هیچ پروژه زیربنایی و اقتصادی شده و با توجه به پیچیدگی روابط میان اسلام آباد و دهلی نو در هاله از امید و هراس قرار گرفته است.

و اگر اکنون، مقام های چهارکشور دخیل در منفعت پروژه بزرگ تاپی از ترکمنستان با گذر از افغانستان به پاکستان و سرانجام در هند از همکاری می گویند و اتحاد در رسیدن به شکوفایی اقتصادی اما هیچ تضمینی وجود ندارد که نگاه پاکستان تا اتمام این طرح همین گونه باقی بماند و حکومت افغانستان نیز در تحقق آن کوشا باشد در حالی که در گوشه گوشه جهان اهداف استراتژیک کشورها به تکرار از اقتصاد قربانی گرفته است، چه رسد به کشورهای که بر مبنای ناامنی و خصومت پایه گذاری شده اند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تاپی
هرات
نظرات بینندگان:

>>>   هیچکدام از نماد های ملی افغانستان امروز؛ معرف هویت، فرهنگ، تاریخ و تمدن ما نیستند.
نماد هاى ملى افغانستان امروز كه همگى براساس تفكر فاشيسم افغانى ( مطابق مانفيست تئوريسين فاشيسم افغان محمد گل خان مومند تعیین گرديده است )مربوط یک اقلیت مهاجر به نام افغان می باشد.
بیایید بدور از هرگونه تعصب و تبعیض به این نماد ها نظری بیاندازیم و جایگاه خود را بیابیم .

>>>   AyarGroepsbeheerder
چه كسى متعصب و فاشيست است ؟
ما كه از قانون و هويت و تمدن و اقتدار سخن مى كوبيم يا تو كه تمام تاريخ و تمدن و هويت را به يك تار عنكبوتى جعل، جهل و استبداد بسته اى ؟
من از تمام شهروندان پشتون ( افغان) كه اهل خرد و انديشه و انصاف هستند، سوال مى كنم ، كه من نوعى به عنوان ميراثدار تمدن ، فرهنگ و تاريخ خراسان در گجايى اين هويت و نماد هاى ملى افغانستان قرار دارم ؟
نماد هاى اقتدار و ملى يك كشور اين ها مى باشند.
نام كشور: افغانستان
١- سرود ملى : به زبان افغانى ( پشتو)
٢- واحد پول كشور: افغانى
٣- مليت : افغان / افغانى
٤- نشانهاى درجه اول : وزير محمد اكبر خان / وزير محمد ايوبخان / ملالى ، همه افغان
٥- اصطلاحات ادارى ( ملى) : افغانى ( پشتو)
٦- متن اعتماد نامه ها : به زبان افغانى
٧- تاريخ رسمى : مطابق روايت جعلى افغانى
٨- قانون نانوشته : رئيس جمهور بايد افغان باشد.
جوانان عزيز !
هيچ كدام از موارد بالا تابو نيست ، هيچكدام ساحه اى ممنوعه نيست ، با متانت ، مدارا و مبارزه مستمر همه اى اين نماد ها را بايد به چالش گرفت و مورد بحث قرار داد.
اما فعلاً شناسنامه ها در اولويت قرار دارد و زمان آزمون نمايندگان پارلمان فرارسيده است تا قانون را با دوثلث آراء برگرداند

>>>   برای مردم غریب هیچ فایده ای نداردچون انقدر پول و
دالر که درسالهای قبل درافغانستان سرازیرشد همگیش کجاشد همگیش درجیب زورمندان واغضای کابینه حکومت وحشت ملی رفته وضع کدام غریب بهترشده زورمندان صاحب خانه ها قصرهاو موترها وزمینهای بیشمارشدند و
غریبهاغریبتر وبدبخترشدند هیچ پروژه وامکامات دیگری که درافغانستان بیاید به نفع غریب نیست بجز به ضرر
چند وقت بعد سرهمین پروژه جنگ شروع میشود خدا
میداند که چقدر اولاد غریب کشته شود این گپ من یادتان باشد افغانستان را یومل بدترگفته اند نه یومل بهتر...هم وطن

>>>   به سخنان این جوان با احساس پشتون ما گوش دهید که واقعیت هخا را بیان می دارد .
پسران يك پدر پشتون ازش مى پرسند كه كشور ما كجاست دراينجا ما احساس بيگانگى ميكنيم و چرا دلبسته اين سرزمين نيستيم اگر اين وطن اصلى ماست پس چرا به آباديش نميكوشيم همه روز دست به ويرانى ميزنيم با انتحار و انفجار پدرشان ميگويد وطن اصلى ما كوهى است بنام سليمان درپاكستان ما همه مهاجر به اين سرزمينيم به نيرنگ و جعل حكومت كرديم

>>>   عده ای می دانند که مثلا چاپلوسی یا دروغ گفتن کار بد و ناپسندیده است، اما آن را انجام می دهند. یک عده باز،حقیقت را می دانند، اما انکار می کنند.(نقل به مضمون).
هم تیکه داران قومی و هم یک عده که در صفحات مجازی می نویسند، می دانند که پشتون ها بر سر زعامت با ما کنار نمی آیند و حتا اگر عادلانه باشد آن عدالت را نمی پذیرند. این به تجربه ثابت شده است، این که همیشه در راس رهبری کشور باشند نظر مورد اتفاق شان است. متاسف ام که یک عده از میان همین اقوام مظلوم که ادعای بزرگی و رهبری دارند،فضیلت احترام به حقیقت، درستی و راستی را در برابر منافع حقیر و شخصی خود در مقابل یک کرسی درجه دو و سه، یا یک مشت پول حرام قربانی می کنند.نه پروای فضیلت و اخلاق دارند و نه از خدایی می ترسند که در بندگی اش منافقانه تظاهر می کنند.
لطیف پدرام

>>>   پروژه 'تاپی'، جدا از نگرانی‌هایی که در مورد عملی شدن آن وجود دارد، فقط‌و‌فقط محصول کار حکومت فعلی، بویژه اشرف‌غنی و تیم او نیست که طرفدارانش چپ و راست خوده می‌زنند. استفاده سیاسی از یک پروژه‌ی ملی حد و مرز دارد..

>>>   درهندسه خط مستقیم را چنین تعریف میکند. کوتا ه ترین فاصله بین دونقطه را خط مستقیم گویند. پروژه تاپی که برگرفته ازنام کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان وهند است مسلما دولت افغانستان ازاجرای این برنامه نفع میبرد، اما آنچه قابل تأمل است مسیراین پروژه است که فاصله کوتاه درنظرگرفته نشده و نا امنی مناطق که خط انتقال گازازآن عبورمیکند، این پروژه بجای مسیرمستقیم مسیرانحنایی را طی میکند، دراواخردهه ۱۳۳۰ واوایل دهه ۱۳۴۰ که قراربود با کمک کشورهای خارجی شهرکابل به هرات باستان ازمسیرهزارستان وصل شودوحداقل حدودا ۳۰۰ الی ۴۰۰ کیلومترازبعد مسافه کاسته شودزمامداران کشوردرانجام این پروژه مهم کوتاهی کردند، اکنون که خط انتقال برق ترکمنستان ازمسیربامیان کابل مطرح است ، نه مسأله هزینه درنظرگرفته میشودونه هم مسیربهتربخاطررویدادهای طبیعی این گونه تبعیض های آشکاردررابطه به هزارستان بی پشینه نیست یعنی بازهمان آش است وهمان کاسه

>>>   خارجی ها از بس ما را محتاج ومضطر وبیچاره ساخته اند که به دارای وپروژّه های دیگران دلخوش مینمایم تریلیونها دالر منابع زیر زمینی ودارای های ملی ما تخمین گردیده ولی اجانب از قبل صلاحیت ومالکیت مارا ازان سلب وچشم بد بین ودشمنانه ای خودرا به ان دوخته در واقع ملت عزیز ما را محروم میراث نموده اند
شاعر شرین کلام بیش ازنجاه سال قیل حال زار این ملت وکشور را چنین اظهار کرده اند!
ما غریب ونفت ما زیر زمین
نیست روسی شرط دوستی اینچنین
دران زمان عیب روسها تنها این بود که روسها نفت مارا استخراج نمیکرد ولی دوست ها وبه تعبیر واقعیش ارباب های جدید هم این مردم را میکشند وهم دارای های ما راچپاول مینمایند وهم استقلال وحقوق انسانی وحق حیات را ازما گرفته اند واین کشتار وچپاول ادامه دارد تا ملت عزیز ما بیدار ومزدورها ونوکرهای اجانب تباه وبرباد شوند ونسل وریشه هاشان خشکیده ودیگر نام ونشانی از انها باقی نماند
در غیر ان باید با پای بیگانه به بهشت برویم وبه داشته های دیگران افتخار نمایم ومانند جهیز گران فلینگی جمع نمایم وبه عبارت بهتر کاسه ای گدای دردست بگیریم ودر راه تاپی بنشینیم و ازخیرات ترکمنستان استفاده به عمل اوریم واز معامله ای دیگران کمیشن ناچیز بگیریم وبرای تثبیت این خیرات وکمیشن سرقوماندان اعلی ومغز بی متفکر جهان !!! خریطه ای گدای دوخته ودر راه بنشیند
شیخ علی بلخابی سرپلی

>>>   تاپی یک پروژه بیست و سه ساله خارجی چند کشوری است که افغانستان شامل آن میباشد و پول وطراحی اجرای آن از طرف خارجی ها تمویل و اداره میشود. اشرف غنی کوچی کوشش میکند از این پروژه سود تبلیغاتی سیاسی برای خودش ببرد.

>>>   بیشترین کار را برای به انجام رساندن این پروژه بعد از ناکامی وزارت معادن وزارت انرژی و اب انجام داد. ولی در این محفل وزیر انرژی و آب که اتفاقا از هرات نیز هست دیده نمی شود. چرا؟

>>>   تاپی نه دستاورد غنی است و نه از کرزی، بلکه نیاز منطقه و کشورهای منطقه عامل این پروژه شده است.

>>>   ترکمنستان چندین تریلیون متر مکعب ذخیره گازی دارد که هم به چین میتواند گاز صادر کند و هم از طریق روسیه و یا بحیره خزر به اروپا و هم از طریق افغانستان و پاکستان به هند.
کشو های صادر کننده نفت و گاز تنها به یک بازار متکی نیستند، بلکه در کشور های مختلف نفت و گاز و فرآورده های آن را به فروش میرسانند.
کشور ترکنستان هنوز تفحصات نفت و گاز خود را در بحیره خزر شروع نکرده اند. اگر ذخایر بحیره خزر را در نظر بگیریم، شاید ترکمنستان ده ها سال بتواند اروپا و آسیا و چین را با گاز صادراتی خود، ضرورت شان را مرفوع کند.
هزینه پایپ لین گاز را قسمت اعظم اش را خود ترکمنستان میتواند بپردازد. بمرور زمان قیمت این هزینه بالای نرخ گاز افزوده میشود و در نتیجه علاوه به مفاد خالص، هزینه مصارف پایپ لاین گا نیز می برآید.

>>>   Salam
واقعيت اين است كه امريكا و انگليس مى خواهند اسرائيل ديگر در قلب آسيا بسازند و كل منطقه را تحت كنترول داشته باشند، برنامه همين است .

>>>   به نظر من تا زمانیکه امنیت در کشور نباشد نه تا پی و نه کدام پروژه دیگر مفید تمام می شود

>>>   ....پشت گپ ها چپاول گراه اشرار صفت نگردیم با دولت دست یک کرده مثل پروچه تاپی دیگر پروجه هااست که درهرولایت روی کار بیاید فقروناداری از وطن مان دورشود وهرجوان مان صاحب کارواینده اش معلوم گردد همین اشرار صفت ها را درمراسم افتتاه پروجه تاپی کدام یکی ازاین هارا دید که برخود یک بینی خمیری خوجور میکردن امانخیر اینها پشت کارخیر درزنده گی خود نگشته غیر از شرارت وبغاوت صد افسوس به حالت اینها دیگر کارازاین ها ساخته نیست غیر فریب دادن مردم زنده باد ریس جمهوری جمهوری اسلامی افغانستان اشرف غنی

>>>   این پروژه تاپی با اینکه پروژه ی بزرگی نبود و نیست چرا که فقط میتونه تا ده سال گاز صادر کنه.اما همین پروژه با سرمایه گذاری مستقیم عربستان انجام شد باعث شد ایران ده سال از صادر کردن گاز به هند و پاکستان باز بمونه.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است