برای تذكره ها کلمه افغانستان بس است
همينكه در تذكره ها ما عنواني داريم به نام (جمهوري اسلامي افغانستان) كفايت مي كند ديگر نيازي براي طرح كلماتي كه نوشتن آن حكايت از اختلاف و زور آزمایي و برتري طلبي قومي مي كند نیست 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۶    ۱۳۹۶/۱۲/۵ کد خبر: 147339 منبع: پرینت

بيش از دو سال می شود كه بحث ميان نخبگان و مورخان و فرهيختگان كشور بر سر نوشتن واژه افغان در تذكره های مردم مطرح شده است كه بايد اين واژه (افغان) در آن نوشته شود يا نشود از طرف ديگر اگر اين واژه كه نوشتن آن حكايت از برتری قوم پشتون بر ديگر اقوام می كند نوشته شود پس نام ديگر اقوام هم كه پشتون نمی باشند بايد در تذكره ها نوشته شود.

كشاندن اين بحث در كنار صدها مشكل ديگر كشور روان مردم را سخت پريشان ساخته است. نخبگان و برادران پشتون استدلال می كنند و اسناد تاريخی ارایه می نمايند كه از صدها سال قبل اين كشور به نام افغانستان بوده و مردم آن افغان شمرده می شده اند پس بايد تنها در تذكره ها واژه افغان كه شامل همه مردم كشور می شود در آن نوشته شود كما اينكه همين واژه در اخرين سند قانون اساسی كشور مطرح شده است اما ساير نخبگان قوم و اقوام محترم ديگر مدعی هستند كه اين واژه ويژه قوم پشتون و برادران پشتون می باشد و بقيه اقوام كشور افغان نمی باشند.

دليل ديگری كه برخی از برادران پشتون ارایه می كنند اين است كه واژه افغان چنانكه ادعا می شود معادل واژه پشتون نيست كه اين چنین حساسيت برانگيز شده است و آنها اين واژه را (اپگان) می دانند كه به معناي شيران و دليران است كه در طول زمان غلبه عرب ها وقتی آنها به اين منطقه آمدند چون آنها حرف (پ) در زبان عربي ندارند آن را تبديل به (ف) و حرف (گ) را تبديل به (غ) ساخته اند در آن صورت شده است افغان.

بنابر اين اگر اين تحليل درست باشد كه پشتون ها واژه افغان را معادل واژه پشتون نمی دانند و ديگر اقوام هم طبعا اين واژه را از خود ندانسته و خود را افغان نمی شمارند پس در نتيجه
اين واژه هيچ ربطی به بحث شناسنامه ها و تعيين هويت مردم كشور ندارد و شايسته اين همه پافشاری در نوشتن آن كه مايه اين همه جنجال می شود نيست از طرفی هم كاملا معلوم است كه انگليس ها چرا اين واژه بحث برانگيز را وارد اين آب و خاک ساخته اند.

هم برادران پشتون پافشاری دارند كه براي مصلحت و وحدت و شرايط ويژه كشور از اين بحث بگذاريد و همين كلمه افغان پيشنهادی ما افغان را بنويسيد و ديگر اقوام هم پافشاری دارند وقتی ما افغان نيستيم چرا اسم هويتي خود را غلط بنويسيم و نيز آنها هم پيشنهاد می كنند كه شما بياييد براي مصلحت و وحدت ملي از پافشاري خود روي نوشتن واژه افغان در تذكره ها بگذريد و صرف نظر نماييد.

در نتيجه اين موضوع به كج بحثی مزمن از همه طرف های مقابل تبديل شده است. پيشنهاد اينجانب اين است كه مصلحت و وحدت ملی در جاهای بيشتر ديگری در كشور نهفته است كه همه ما از آن غافل مي باشيم. جدا لازم و منطقي است كه از نوشتن واژه هايی كه سال ها است روزگار مردم ما را تباه ساخته است از طرح آن مجددا صرف نظر نماييم و به آنچه كه در دنيای مترقی كنونی رايج است و سبب وحدت آنها گرديده است ما نيز به آن اكتفا نماييم.

همينكه در تذكره ها ما عنواني داريم به نام (جمهوري اسلامي افغانستان) كفايت مي كنند ديگر نيازي براي طرح كلماتي كه نوشتن آن حكايت از اختلاف و زور آزمایي و برتري طلبي قومي مي كند و نيز تذكره و سند هويت ما را همانند كتابچه و دفتر مشق مي سازد نیست.

مصباح هراتی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تذکره برقی
افغان
قومگرایی
نظرات بینندگان:

>>>   طاهر پشتون
چون پشتونها مردم غيرتى و خوبی هستندهركه ميگويد ازنسل ماست. اسراييل ميگويد ازنسل ماست. ايران ميگويد از نسل ماست (اريايى). عرب ميگويد از نسل ماست (مسلمان محكم). و ديگران هم از حسادت ميسوزند.
ولى مافقط پشتون استيم كه يكى از اقوام افغان مانند تاجك, اوزبك, هزاره, بلوج, نورستانى وغيره استيم و بس. كشورما افغانستان است و بس و به هيج كس اجازه اشغال انراچي همسايه و چه دور نميدهيم.
زبان ملي ما پشتو و زبان رسمى ما هرىو پشتو و درى است.
از افغانستان حراست ميكنم. اگر اسغالگر ضعيف باشد با شمشير و تفنگ و اگر قوى باشد با استشهاد. نصف ما بااشغالگران خارجى در جنگ استيم(طالبان) و نصف ما با اشغالگران داخلى در خنگ استيم (اشرف غنى, كرزى, خليلزاد, وردك, اتمر وغيره), ولى هدف نهايى دفاع از افغانستان است. 300 سال همين كاررا كرده ايم. و تاوقتى ادامه ميدهيم كه دشمنان داخلى و خارجى افغانستان نابود شوند.
لطفا نشركنيد

>>>   کلمه افغان در روی شناسنامه های اقوام غیرپشتون مانند این است که درشناسنامه ات چتلی لیش شده باشد و
هرطرف که بروی ودرهرجایکه باشی بوی ... بدهی
گلابرو

>>>   اکثریت مرمان ما که بر ضد نوشته کلمه ملیت هم بنام افغان در تذکره های برقی هستند درست است و بجا بدلیل اینکه وازه افغان مربوط یک قوم خاص میشود که اکنون پژوهشگران اسرییلی ادعا دارند که پس از تحلیل ها و پژوهش های متعدد دریافتم که قوم گمشده سه هزاز سال گذشته ما بنام افگان یا افغان در افغنستان و پاکستان بنام افغان زندگی میکنند ما در نظر داریم تا انها را در یک منطقه بنام پشتونستان یکجا کنیم و روابط دوامدار داشته باشیم تا انها را با خود دوباره بر گرداینم که در فیسبوک بزبان خود مردم اسراییل بلسان انگلیس صحبت میکنند اگر کسی شک دارد ببینند پس نا رضایتی اکثریت مردم از نوشتن کلمه افغان در تذکره به هم درست و منطقی است .

>>>   بزرگوار مصباح هراتی
یک تحلیل خوبی شکل گرفته، توصیف و تعریف و تحلیل دقیق پيرامون مشکل کلمه افغان برای شهروندان کشور انجام نموده ايند. در حقیقت، کلمه "افغان" کلمه دولتى شده که معنى و مفهوم اش را حکومت فرمان داده است ولى زبانشناسان و شروندان با ملت ها و زبانها و اقوام و قبايل چه پشتونى وچه غير پشتونى و "افغان" را همچون (مترادف ) پشتونها در گذشته مى ناميدند و امروز هم مى نامند.
من هیچ مشکلی با کلمه "افغان" ندارم، اگر این نام برای همه غیر پشتون ها ناميده نشود.
بنابراین من دو بار با این نام افغان و افغان پيشوند ستان پارسى مشکل دارم:
1. به عنوان نام کشور
2. نام ملیت من افغان نیست.چون نمی توانم به زبان افغانى صحبت کنم. زبان من زبان فارسی دروازه اى است درى است براى باز شدن آثار تذکره اوليا و تذکره من همين تذکره هاى بيش از 700شاعران ادبيات پارسى٬ حکيم هاى ازبلخ تا و از آريا (هرات) و بغداد عجم از سغدانيا تا سند و از تاجگورگان تا کرمان و گنجه وگرگان اند.
در کارت شناسایی و گذرنامه نام "افغان" باید پاک شود، پاک شود، پاک شود.
معنای کلمه افغانی در حال حاضر در سطح بین المللی به عنوان گریه، فغان، داد شناخته شده است.
به همین دلیل است که این کلمه از لحاظ تاریخی و معناشناختی اشغال شده است. زمان های مطلق آقایان که قوانین، مقررات را بدون مشارکت مردم به تصویب رسانده و حکم را صادر کرده اند تمام شده است.
هیچ کس از من نپرسید که نام سرزمين زادگاه چه باشد؟ پدر و مادر من، پدربزرگ و مادربزرگ و اجداد آنها را نیز نپرسيدند. اجداد من به سرزمين خود اول "آریانا"، "آريا ورتا" (هند ) و توران، از زمان رودکى بدين سو ایران ، خراسان، توران و هندو-ایران می گویند و کوه های هندو کش به معنای کوه هایی انکه هندوان را به خود جذبو جلب می کنند. یا کوه هایی که برای هندوان جذاب هستند و يا کوه هاى که باعث خوشى ( خوش = کوش) شان گردد. کوه به سانسکريت پرواتى است و پردوس بهرين زير پاى مادر است. مثلل کوه آسمايى کوه (کوه اميد مادر پيکر مادر ويران کردند در کوه آسمايى هندوکابل) شيواکى وکوه هندگى وکوه خم هندو بغلان و بگرام
پیشوند قبل از استان توانایی قدرت و ظرفیت ندارد که نام همه پشتونان را پژواک (منعکس) کند، چه رسد به یک نام مشترک برای همه ملت ها با تفاوت های زبانی، قومی و فرهنگی متنوع را.
پاک کن افغان از ستان
حذف کن فغان درستان
طرد کن افغان از ستان
ترک کن افغان سرزمين خورستان
که خورشيد آسان بتابت به دريچه پارسيان وهندوان وتورانيان
فردوسی » شاهنامه » منوچهر » بخش ۱۰
خورشید تابان برآمد ز کوه
برفتند گردان همه همگروه
بدیدند مر پهلوان را پگاه
وزان جایگه برگرفتند راه
پدر بود در ناز و خز و پرند
مرا برده سیمرغ بر کوه هند
فردوسی » شاهنامه » آغاز کتاب » بخش ۱۲ - ستایش سلطان محمود
یکی گفت کاین شاه روم است و هند
ز قنوج تا پیش دریای سند
به ایران و توران ورا بنده‌اند
به رای و به فرمان او زنده‌اند

>>>   پرهیزکار سحرخیز
اينجا سرزمين خراسان است هر كه خراساني نيست از سرزمين ما خارج شد

>>>   من که تاجیک ام با فرهنگ تمدنی و زبان فارسی شیرین و انساندوستانه اش تاجیک باقی میمانم .
ملت شدن همه اقوام در پوشش نام یک قوم حاکم در قدرت ( افغان ) ناممکن است .
هرگاه هموطنان پشتون یا افغان خواهان زندگی صلح آمیز با اقوام دیگر اند باید به عدالت اجتماعی و انتخاب نامی برای ملت که آیینه آن تجلی همه اقوام باشد باورمند گردند ، نه به گرایشات شونیستی و فاشیستی که حاکمان ایشان در قدرت دارند رو بیاورند .
همبستگی و وحدت ملی از عدالت اجتماعی و دموکراسی پدید میآید نه از خود محوری قومی در قدرت

>>>   شما قوم جاهل را خدا بفهماند
افغانستان از افغان ها است غیر از ان باید بیرون شوند ....

>>>   از "افغانستان " فقط پسوند ستان بس است پيشوند اش طرد و حذف شود و به جايش يک واژه نيک بيايد.
هر کسى اينرا قبول ندارد از قوم گمشده پناه داد نياکان ما جمشيد و کوروش و دارا در کوه سليمان قوم "افغانه" ازنسل شاوول سامى يهودى اسراييل در ميهن ستان ما چون نياکان و پيشدادى چون ما مانند اسپنديار و بهمن و رودابه و رستم بشردوست و مدارا ايم.

>>>   مصباح صاحب انډرت هغه بل خر دی په څو دی
ته جه سقاوی یی نو زه خو تر خپل افغانیت نه تیریږم

>>>   بزرگوار مصباح هراتی
"اپگان" به معناي شيران و دليران ?
واژه "اپگان" از کدام زبان است?
ريشه اين زبان ريگودايى ايست و يا اويستاى است?
يا به عبارت ديگر سانسکريت است ها ازگاهتاهاى زردشتى?
من زبان شناس زبانهاى باستانى ام
بيانات که شما بزرگوار نقل قول نموديد از ارتشاحات تعفنى و
ارتعاشات مغزى تقلبکار اوغان "علامه" عبدالحى حبيبى متقلب پته خزانه است که همين جفت نقصان شده و از سوى سازمان فرهنگى جهانى ردشده را داکتر تنوير تقلب را نشخوار مى کند
"در طول زمان غلبه عرب ها وقتی آنها به اين منطقه آمدند چون آنها حرف (پ) در زبان عربي ندارند آن را تبديل به (ف) و حرف (گ) را تبديل به (غ) ساخته اند در آن صورت شده است افغان.
فاميل زبانى بزرگ "زبان سامى" به سه دسته تقسيم شده است:
1- عبرى (زبان يهودى و قوم اسراييل)
2- عربى ( زبان عرب ها) لطفا به عبرى و عربى دقيق نگاه کنيد. هردو اش از چار دبيره ساخته شده و گردان شده يک ديگر اند مانند گردانهاى اران و ايران وارين وآريانا.
3- زبانهاى افريقايى که نه عبرى ونه عربى اند
4- زبان زبان "جودى" "ييدى" (ييديش) زبانيست که در پريوسن (آلمان و پولند ) است که واژه هاى عبرى دارد و زيادتر زبان جرمنى است اين زبان چار "واج" (آوه يا آواز) را مانند (پ گ چ و ژ) دارد.
اما عربى و عبرى بدون چاردبيره است.
"افغانا" که در روند تاريخ "افغانه" و "افغان" و آخرين بار سيد محمد بن صفدر الحسيني سه لقبه (جمال الدين کابلى٬ جمال الدين اسدآبادى وجمال الدين الأفغاني) اصل ونسب افغان را در کتاب خود "تتمة البيان في تاريخ الأفغان" (بيانات متعاقب پيرامون گذشته افغان) مفصل بيان نمود. کتاب اين پيشينه نگار چاڀ 1901 مصر از سوى محمد امين خان خوگيانى فرزند اسراييل خان خوگيانى ترجمه به فارسى ودر سال 1940 چاب شد . کتاب جمال الدين به عربى و ترجمه فارسى خوگيانى (در سال 1940 درى ورى نبود) در مخزن انترنيتى قابل دريافت است
و بلاخره اين افسانه "اپگان که رد شد نقشه ديگرى از سوى پشتونيسم کشيده شد درزمان هيتلر! و آنهم ايرانى بودن خود را مى بايست ثابت کنند:
اردشیر یکم ساسانی شناخته‌شده به اردشیر بابکان (به پارسی میانه: Ardashir i babakan.svg) بنیان‌گذار سلسلهٔ ساسانی بود. اردشیر بابکان از سال 224 میلادی سلسلهٔ ساسانی را بنیان گذاشت. اردشیر را «شاهنشاه» ایرانشهر یا «ایران» می‌خواند.
براساس گزارش طبری، اردشیر پسر بابک اردشیر بابکان می‌باشد، شاهنامهٔ فردوسی نیز چنین آورده که اردشیر، زادهٔ ازدواج ساسان — فردی از نوادگان دارا — با دختر بابک، حاکمی محلی در ایالت پارس بوده‌است.!
امروز اسراييل - امريکا هيتلرانه عمل مى کنند و اوغو پشت روغن برزنگى روان است

>>>   به طاهر پشتون،
واقعا دنیا مات و مبهوت خوبی های شماست:
انتحار،انفجار،کشتار قتل،قاچاق....
هر کشور برای آبادانی چندتاازشماداشته باشد بسی شان است

>>>   هموطنان بسیار عزیز و مهربانم. به نظرشخص بنده مثل تذکره دوره های زمان ظاهرشاه - داود خان - وسایرین رئسان جمهور کلمه افغانستان کفایت می کند وبس چرا که دران دوره های هیچ کس اعتراض نداشتند ولی متاسفانه زمان اشرف غنی این مسایل دامن می زند وهیچ کس حاضر به گرفتن تذکره نیسنند صرف یک قوم وبس

>>>   بجواب نظر دهنده دومی.
مرغ کم ...کم کسانی که از کلمه افغان بدشان می اید هیچ ضرور نیست که تذکره بگیرند برای این اشخاص کارت مهاجرت توزیع شود.

>>>   پشتون بی ...بی ....وجنگجوادم کش است بس درطول تاریخ کدام پیشرفتی داشتن قوم پشتون برای ابادی کشورنام ببریدکشورهای اسلامی دیگررانگاه کنیدپیشرفت عزت اسقلال همه چی دارن چرامانداریم مشکل اصلی چیست ملایان ماواعتقادات مزخرف ما انسانی که اعتقادش زیادوفهمش کم است خطرناک ترین بشرروی زمین است افغانستان درجهان فقط یک روستا ویک خرابه است مابه چی افتخارکنیم که افغانیم اختراعات افغانهارانام ببریدجزانتحاری دیگرچیزی دارن جزادم کشی ونسل کشی دیگرکاری کردن جهل ونادانی همه ملت راگرفته ویک فرهنگ شده هرکس بیشترادم بکشدادم غیرتی است واوراتشویق میکنن انسانیت ازبین رفته
جمشیدی هرات

>>>   مردم افغانستان چراعقب مانده ان چون جای کوشش وتلاششان رادعا گرفته ودنیارابی ارزش جلوه دادن وبرای رفاه واسایش خودهیچ کاری نمیکنن وهمه ازتقدیرونصیب میدانن ازعقلاش استفاده نمیکنن وازتفکرات غلط پیروی میکنن این است دنیا واخرتشان هردوخراب میشود انسان نه باثروت ونه بافقرواردبهشت میشودبلکه باتقوا وانسانیتش وفهم شعورش واردبهشت میشود همه ادمای پولداربدنمیشون همه ادمای فقیرهم خوب نمیشون خوب وبددرذات انسانهاست جمشیدی هرات بایدگفت برای ملت افغانستان متاسفم

>>>   اشخاص جاهل وپست وفروخته شده وجاسوس به یک قوم جاهل خطاب میکند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است