چشم امید مردم ملکی به تطبیق تاپی
چشم امید مردم ملکی به تطبیق اصولی و استاندارد پروژه ی تاپی با تمام عظمت گفته و ناگفته ای است که می تواند تحفه های بسیاری از جمله آبادانی، امنیت نسبی، اشتغال و کارآفرینی برای درازمدت را به ارمغان بیاورد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۳    ۱۳۹۶/۱۲/۵ کد خبر: 147326 منبع: پرینت

نباید به این سادگی و سرعت از کنار بزرگترین و مهمترین پروژه ی زیربنایی و اقتصادی افغانستان در منطقه گذشت چه اگر حداکثر بهره و منفعت را از هماهنگی و مشارکت وزارت خانه ها و نهادهای عالی رتبه ی داخلی و همسایه ببریم؛ چند پله در طراز جهانی صعود خواهیم کرد.

از یکسو، عدم موفقیت نسبی و قابل اعتنای ارگ نشینان و مسوولان ذیربط دیگر در جذب سرمایه داران و سرمایه گذاری های کلان داخلی و خارجی در خاک افغانستان، می تواند عایدی سالانه 400 میلیون دالر حق عبور خطوط انتقال گاز را به ماهانه 400 میلیون دالر برساند!

به عبارت دیگر اگر وزارت معادن و نفت، وزارت انرژی و آب، برشنا، وزارت فواید عامه و وزارت مخابرات و تکنولوژی معلوماتی در این نمایش منطقه ای که چشم قدرت های منطقه و حتی غرب را به خود دوخته است خوش بدرخشند و از پس پلان گذاری های مشترک و بهره برداری اصولی آن به خوبی برآیند؛ می توانند...

می توانند نوید بخش قدرت خزانه در جذب اقتصاد پویای در قدم اول منطقه و سپس در قدم های بعدی اقتصاد پویای جهان را به رخ بکشند که شامل نیروی کار جوان، خاک حاصلخیز، اراده ی ارتقای اقتصادی، نبوغ جغرافیایی و قدرت بهره گیری از فرصت های بدست آمده می باشد.

چشم امید مردم ملکی به تطبیق اصولی و استاندارد پروژه ی تاپی با تمام عظمت گفته و ناگفته ای است که می تواند تحفه های بسیاری از جمله آبادانی، امنیت نسبی، اشتغال و کارآفرینی برای درازمدت را به ارمغان بیاورد و از آن مهمتر اینکه...

اینکه دیگر قدرت های منطقه و جهانی خصوصا کشورهای همسایه را ترغیب به مشارکت و سهم دهی به افغانستان بعنوان کشوری که روزی شاهراه ابریشم را در دل خود داشت کند و آسیای جنوبی را به آسیای میانه و به تبع آن از لحاظ قبضه ی بازار و پروژه های کلان مشترک المنافع اروپا و امریکا را به آسیا متصل نماید.

به امید آن که با تطبیق و اجرایی شدن هرچه زودتر پروژه های جاده سازی، لین برق، راه آهن و فیبرهای نوری در مسیر خط لوله ی انتقال گاز تاپی، طراز اقتصادی افغانستان در رتبه بندی جهانی که روزی روزگاری به علت ناامنی و تروریسم تحمیل شده و فساد اداری گسترده به پایین ترین درجات تنزل پیدا کرده بود بار دیگر بتواند به جایگاه اصلی و برازنده ی جوانان مستعد افغانستانی ارتقا یابد.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تاپی
هرات
نظرات بینندگان:

>>>   پروژه 'تاپی'، جدا از نگرانی‌هایی که در مورد عملی شدن آن وجود دارد، فقط‌و‌فقط محصول کار حکومت فعلی، بویژه اشرف‌غنی و تیم او نیست که طرفدارانش چپ و راست خوده می‌زنند. استفاده سیاسی از یک پروژه‌ی ملی حد و مرز دارد..

>>>   تاپی یک پروژه بیست و سه ساله خارجی چند کشوری است که افغانستان شامل آن میباشد و پول وطراحی اجرای آن از طرف خارجی ها تمویل و اداره میشود. اشرف غنی کوچی کوشش میکند از این پروژه سود تبلیغاتی سیاسی برای خودش ببرد.

>>>   برای مردم غریب هیچ فایده ای نداردچون انقدر پول و
دالر که درسالهای قبل درافغانستان سرازیرشد همگیش کجاشد همگیش درجیب زورمندان واغضای کابینه حکومت وحشت ملی رفته وضع کدام غریب بهترشده زورمندان صاحب خانه ها قصرهاو موترها وزمینهای بیشمارشدند و
غریبهاغریبتر وبدبخترشدند هیچ پروژه وامکامات دیگری که درافغانستان بیاید به نفع غریب نیست بجز به ضرر
چند وقت بعد سرهمین پروژه جنگ شروع میشود خدا
میداند که چقدر اولاد غریب کشته شود این گپ من یادتان باشد افغانستان را یومل بدترگفته اند نه یومل بهتر...
هم وطن

>>>   خارجی ها از بس ما را محتاج ومضطر وبیچاره ساخته اند که به دارای وپروژّه های دیگران دلخوش مینمایم تریلیونها دالر منابع زیر زمینی ودارای های ملی ما تخمین گردیده ولی اجانب از قبل صلاحیت ومالکیت مارا ازان سلب وچشم بد بین ودشمنانه ای خودرا به ان دوخته در واقع ملت عزیز ما را محروم میراث نموده اند
شاعر شرین کلام بیش ازنجاه سال قیل حال زار این ملت وکشور را چنین اظهار کرده اند!
ما غریب ونفت ما زیر زمین
نیست روسی شرط دوستی اینچنین
دران زمان عیب روسها تنها این بود که روسها نفت مارا استخراج نمیکرد ولی دوست ها وبه تعبیر واقعیش ارباب های جدید هم این مردم را میکشند وهم دارای های ما راچپاول مینمایند وهم استقلال وحقوق انسانی وحق حیات را ازما گرفته اند واین کشتار وچپاول ادامه دارد تا ملت عزیز ما بیدار ومزدورها ونوکرهای اجانب تباه وبرباد شوند ونسل وریشه هاشان خشکیده ودیگر نام ونشانی از انها باقی نماند
در غیر ان باید با پای بیگانه به بهشت برویم وبه داشته های دیگران افتخار نمایم ومانند جهیز گران فلینگی جمع نمایم وبه عبارت بهتر کاسه ای گدای دردست بگیریم ودر راه تاپی بنشینیم و ازخیرات ترکمنستان استفاده به عمل اوریم واز معامله ای دیگران کمیشن ناچیز بگیریم وبرای تثبیت این خیرات وکمیشن سرقوماندان اعلی ومغز بی متفکر جهان !!! خریطه ای گدای دوخته ودر راه بنشیند
شیخ علی بلخابی سرپلی

>>>   ترکمنستان چندین تریلیون متر مکعب ذخیره گازی دارد که هم به چین میتواند گاز صادر کند و هم از طریق روسیه و یا بحیره خزر به اروپا و هم از طریق افغانستان و پاکستان به هند.
کشو های صادر کننده نفت و گاز تنها به یک بازار متکی نیستند، بلکه در کشور های مختلف نفت و گاز و فرآورده های آن را به فروش میرسانند.
کشور ترکنستان هنوز تفحصات نفت و گاز خود را در بحیره خزر شروع نکرده اند. اگر ذخایر بحیره خزر را در نظر بگیریم، شاید ترکمنستان ده ها سال بتواند اروپا و آسیا و چین را با گاز صادراتی خود، ضرورت شان را مرفوع کند.
هزینه پایپ لین گاز را قسمت اعظم اش را خود ترکمنستان میتواند بپردازد. بمرور زمان قیمت این هزینه بالای نرخ گاز افزوده میشود و در نتیجه علاوه به مفاد خالص، هزینه مصارف پایپ لاین گا نیز می برآید.

>>>   یگانه کشوری که صادقانه و در پروژه های خیلی موثر به افغانستان کمک می کند، کشور دوستداشتنی ، مردم و حکومت شریف هندوستان است. ما همه باید قدر شانرا بدانیم و نیکی های شانرا فراموش نکنیم.

>>>   هند ابزارهای ریزرفی دیگری هم در منطقه بدست آورده و میاورد و ایران جام کرده و حتی همکاریها خواهد کرد!
خودی

>>>   تاپی یک پروژه بیست و سه ساله خارجی چند کشوری است که افغانستان شامل آن میباشد و پول وطراحی اجرای آن از طرف خارجی ها تمویل و اداره میشود. اشرف غنی کوچی کوشش میکند از این پروژه سود تبلیغاتی سیاسی برای خودش ببرد.>>>   ملیاردها دالر جامعه جهانی در این کشور سرازیر شد که چه شد که تاپی کدام کاری را بکند .
زره

>>>   هند بچه كاكاي ما ميست.. آن هم بخاطري دشمني با پاكستان همكاري ما ميكنند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است