پایپ لاین های خونین؛ از یونیکال تا تاپی
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۳    ۱۳۹۶/۱۲/۵ کد خبر: 147309 منبع: پرینت

مردم افغانستان که تشنه صلح، امنیت و کار اند از پروژه های بزرگ اقتصادی و تجارت با همسایگان استقبال می کنند امید است پروژه تاپی تداوم پروژه خوین یونیکال سابق نباشد.

واقعیت این است که پروژه موسوم به تاپی به آسانی به این مرحله نرسیده است بخاطر این پروژه خون های زیادی ریخته شد و افغانستان استقلال و حاکمیت خود را از دست داد به بیان دیگر پروژه تاپی نام دیروز اش پروژه یونیکال بود.

یونیکال یک کمپانی نفت و گاز آمریکایی است که بجای انتقال نفت خون انسان های بی گناه کشورهای آسیایی را به رگ های غول های اقتصادی آمریکا انتقال می دادند. طالبان دقیقا بحیث سربازان و لشکر خونخوار و ویرانگر با پول یونیکال در 1994 ساخته شدند تا نفت و گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال بدهند. خلیلزاد، کرزی و اشرف غنی از همدستان و دستیاران یونیکال در پیاده کردن پایپ لاین های خونین در افغانستان بودند و میلیون ها دالر از شرکت یونیکال بدست آوردند.

یونیکال با همدستان افغانی شان بخاطر پیاده کردن این پروژه شان مردم شمال، مرکزی و هرات را نسل کشی کردند. طالبان و پاکستان با پول یونیکال در سال 1995 هرات را از دست اسماعیل خان گرفتند و سر انجام شرکت یونیکال راه را به اشغال افغانستان توسط آمریکا باز کرد.

واقعیت این است که کارمندان همدست یونیکال یعنی کرزی، خلیلزاد و غنی بحیث رهبران افغانستان وارد میدان شدند اما آمریکا بعد از اشغال افغانستان تا مدتی زیادی علاقمندی به انتقال گاز از ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان نشان نداد در این اواخر آمریکایی ها صرفا برای جلوگیری از عبور پایپ لاین ترکمنستان از طریق ایران به پاکستان و هند به افغانستان اجازه پروژه تاپی را دادند.

حالا دیده شود که تاپی تداوم خونین یونیکال خواهد بود و یا یک پروژه جدید حیاتی.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تاپی
یونیکال
نظرات بینندگان:

>>>   خلیل زاد چندروز پیش آمد شاید ربطی به این پروژه داشته باشد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است