از هنـــدوكش تا هندوستان
هرگز مردم پاكستان و هندوستان با شما به ديده بيگانه نگاه نمي كنند. به غير از هندوستان و پاكستان به هر كشور ديگري در دنيا مسافرت نمايید، با شما به ديد يك بيگانه نگاه مي كنند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۰    ۱۳۹۶/۱۲/۵ کد خبر: 147289 منبع: پرینت

به نظر مي رسد كه پروژه تاپي از يك طرح ذهني به يك واقيعت عملي در حال تبديل شدن است. لازم مي دانم كه به هواداران فيس بوكي خود منافع سياسي اين پروژه را كه براي هر سه كشور افغانستان ، پاكستان و هندوستان با اهميت است مورد تحليل و ارزيابي قراردهم . وقتي من از سه كشور افغانستان ، پاكستان و هندوستان در اين نوشته نام مي برم منظورمن حكومت هاي اين سه كشور نيست بلكه ملت هاي اين سه كشور هستند.
ملت هاي افغانستان ، پاكستان و هندوستان داراي فرهنگ مشترك ، سابقه تاريخي مشترك ، شيوه زندگي همسان ، استوره هاي مشترك و داراي تمدن مشترك هستند.

پيراهن و تنبان كه مردان افغان به عنوان لباس ملي خود مي پوشند ، همين لباس در پاكستان و هندوستان جزو لباس ملي شان است. در خصوص لباس زنانه ، لباس پنجابي كه زنان هند و پاكستان مي پوشند در افغانستان نيز پوشيده مي شود ، هر خانم افغان هم يك يا دودست لباس پنجابي براي پوشيدن در خانه خود دارد. طعم غذا و احساس مردم اين سه كشورهم بسيار با هم نزديك است.

از همه مهمتر شيوه زندگي مردمان اين سه كشور چنان با هم نزديك است كه اگر يك فرد افغان در پاكستان و يا هند سفر كند ، درآنجا احساس بيگانگي نمي كند. كسي فرق نمي تواند كه اين فرد افغان است يا پاكستاني و يا هم هندوستاني ، شما تجربه زندگي در پاكستان را داريد ، هرگز مردم پاكستان و هندوستان با شما به ديده بيگانه نگاه نمي كنند و شما را (بايي جان) و يا برادر جان صدا مي زنند. به غير از هندوستان و پاكستان به هر كشور ديگري در دنيا مسافرت نمايید، با شما به ديد يك بيگانه نگاه مي كنند.

محصولات افغانستان بهترين جايگاه و مناسب ترين جايگاه را در هند و پاكستان دارد ، دليل آن مشتركات فرهنگي ، تمدني و تاريخي اين سه كشور است. تاريخ اين سه كشور جدا از هم نيست و كسي نمي تواند تاريخ اين سه كشور را از هم جدا كند . در زمان هاي دور ، امپراطوري هاي بزرگ اين سه سرزمين را در صورت يك قلمرو واحد اداره كرده است. نمونه هاي آن امپراطوري عصر تيموريان ، غزنويان ، غوريان ... هستند. موسيقي افغانستان هند و پاكستان ريشه هاي مشترك دارند ، شعرما از نوع سبك هندي است.

شخصيت هاي استوره اين سه كشور مشترك هستند. اقبال لاهوري بيشتر از پاكستان در افغانستان و هندوستان شناخته شده و قابل احترام است. گاندي بزرگ به همان اندازه كه در هند مورد احترام است ، در افغانستان نيز قدر مي شود. هر كسي كه در افغانستان در حوزه سياست گام گزاشته باشد ، آثار گاندي را يك بار مطالعه كرده است. داستان هاي تيز هوشي و ذهن خلاق راجا بيربل حتي در ميان مردم افغانستان و پاكستان به صورت ضرب المثل و درس هاي پندآموز استفاده مي شود. جلال الدين محمد شهنشاه هندوستان ، كه در هند بنام مغل اعظم ياد مي شود و پدر دموكراسي هند است ، شخصيت تاريخي مشترك اين سه كشور است.

افعان ها و پاكستاني ها نسل به نسل با فليم هاي هندي و موسيقي هند بزرگ شده اند. در افغانستان و پاكستان كسي پيدا نمي شود كه نام محمد رفيع و لتا را نه داند و به آواز اين دوستاره موسيقي حوزه تمدني از هندوكش تا هندوستان دل بسته نباشد. نام هاي دليپ كمار ... راج كمار نام هاي نا آشنا دراين حوزه تمدني نيست. اگر در قلب هاي مردم اين سه كشور به كاوش گري به پردازيد ، يقينأ يك چيز را در قلب هاي مردم كشف مي كنيد و آن أرزوي برداشتن مرزهاي جغرافياي ميان اين سه كشور است.

هر چند استعمار پير و كار كشته كه از پتنسيل عظيم نهفته در حوزه تمدني از هندوكش تا هندوستان نيك آگاه است ، جنگ هاي خونين و طولاني را توسط وابسته هاي كهنه انديش تر از خود ميان اين سه كشور به وجود آورده و كوشش مي كند كه دشمني را از سطح حكومت هاي اين سه كشور به درون ملت هاي اين حوزه تمدني ببرد ، خوشبختانه كه هنوز موفق به اين كار نشده است . من معتقدم كه اين توطه هر گز موفق نه خواهد شد. زيرا عصر بيداري ملت هاي اين حوزه و نيازهاي حياتي اين حوزه تمدني به يك ديگر ، رشد آگاهي توده هاي اين حوزه و چند قطبي شدن جهان در آينده نزديك ، ملت هاي اين حوزه تمدني را به اين نتيجه گيري سياسي خواهد رساند كه حوزه تمدني از هندوكش تاهندوستان ظرفيت تبديل شدن به يكي از اين قطب هاي جهاني را دارد.

پروژه تاپي و جريان انژي از آسايي ميانه به پاكستان و هند پي آمد هاي سياسي و اقتصادي بسيار ارزشمند خواهد داشت. منافع اقتصادي اين پروژه را اقتصاد دانان بحث خواهند كرد ، اما منافع سياسي اين پروژه گره خوردن مجدد ملت هاي اين حوزه تمدني و آغاز حركت سياسي نوين و جاگزين شدن دوستي و برادري ملت هاي اين حوزه تمدني و تبديل شدن آن به يكي از قطب هاي قدرتمند جهاني در آينده خواهد شد . پاينده باد دوستي ميان مردمان افغانستان ، پاكستان و هندوستان.

سمونيار امين الله ( ميهن يار )


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
هندوستان
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   تصمیم درباره درج نام پاکستان درفهرست خاکستری مراقبت ازحامیان مالی هراس افگنان، قطعی شد.
......سازمان جهانی نظارت ازپول شویی یا "فتف" که مقر آن درپاریس است پس از یک هفته رایزنی‌ها سرانجام تصمیم گرفت تا به پیشنهاد ایالات متحده، نام پاکستان را بار دیگر از بهر ادامه پشتیبانی ازگروه‌های هراس افگن، درفهرست خاکستری مراقبت ازحامیان مالی هراس افگنان جا دهد.
اکنون احتمال می رود با این کار روابط تیره اسلام آباد با واشنگتن تیره تر، و نیز اقتصاد پاکستان به ویژه از رهگذر سرمایه گذاری خارجی دراین کشور آسیب بیند

>>>   Salam
يك مزاح ؛
اگر روزى امريكاى ها و اسرائيلى ها بخواهند براى كمك به يهودى ريشه ها در افغانستان كمك پولى يك مليونى كنند و در افغانستان بمانند و با پاسپورت امريكا ، انگليس و اسرائيل دهند ، در آن صورت حاكمان قبيله ابتدا نام كدام افغانها را مى دهند!
در اين صورت واژه افغان مساوى به پشتون ها خواهد بود و يا مساوى به تاجيك ، و ازبيك و هزاره هم .....خواهد شد؟ و يا خواهند گفت اينها اصلن از نظر تاريخى افغان ( پشتون) نيستند !
لطفن با صداقت پاسخ دهيد !

>>>   Salam
واقعيت اين است كه امريكا و انگليس مى خواهند اسرائيل ديگر در قلب آسيا بسازند و كل منطقه را تحت كنترول داشته باشند، برنامه همين است .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است