فصل تازه ای از روابط ایجاد می کنیم
هند نه تنها از بازسازی راه ابریشم که در پروژه هایی مانند تاپی، دهلیزهای اقتصادی، چابهار و عملی کردن پروژه های بزرگ منطقه ای دخیل است و با این تعهدات قصد دارد فصل تازه در روابط کشورهای منطقه بگشاید 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۹    ۱۳۹۶/۱۲/۴ کد خبر: 147253 منبع: پرینت

مراسم پایان کار پروژه تاپی در ترکمنستان امروز جمعه 4 حوت 96 با حضور مقام های ارشد چهار کشور افغانستان، پاکستان، هندوستان و ترکمنستان برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، ام جی اکبر وزیر دولت در امور خارجی هندوستان در مراسم پایان کار پروژه تاپی در شهر ماری (نقطه صفر مرزی ترکمنستان) گفت: پروژه تاپی در تاریخ اقتصادی ترکمنستان یک گام بزرگ است که برداشته شده و ما با درنظرداشت روابط کهن به آینده همکاری ها با ترکمنستان بسیار خوش بین هستیم.

وزیر دولت هند در امور خارجی بیان کرد: هند و ترکمنستان روابط گسترده تاریخی و فرهنگی در عرصه های مختلف دارند و امروز یک گام بزرگ دیگر برای گسترده کردن روابط بر داشته اند.

وی به نقل از مودی نخست وزیر هند اظهار کرد که پروژه تاپی نه تنها باعث رشد روابط اقتصادی می شود بلکه با ایجاد شغل، سعادت و رفاه تازه ای را برای مردم منطقه به ارمغان خواهد آورد و نیز در راستای برقراری ثبات و صلح منطقه نیز تاثیر بسزا خواهد داشت.

نماینده هند درخصوص رابطه پروژه تاپی و امنیت منطقه ای اظهار کرد: از رهگذر امنیتی پروژه تاپی باید گفت که این پروژه نه تنها کشورها را به هم پیوند می دهد که در رشد امنیتی کشورها نیز تاثیر گذار است و نمونه ابتکار منطقه ای برای احیای روابط و همچنین پیشرفت های اقتصادی است.

وزیر هند در امور خارجی با بیان اینکه در پروژه تاپی بخشی از نیازمندهای هند در رابطه با انرژی مرفوع خواهد شد گفت: هند ابتکار مطرح و عملی کردن پروژه های بزرگ منطقه ای را داشته است و نه تنها از بازسازی راه تاریخی ابریشم استقبال می کند که در پروژه هایی مانند تاپی یا دهلیز اقتصادی و چابهار نیز دخیل است .

وی افزود: هند قصد دارد که با این تعهدات، یک فصل تازه در روابط کشورهای منطقه گشوده شود.

گفتنی است که در حاشیه این مراسم، صلاح الدین ربانی وزیر خارجه کشور با همتایان پاکستانی، ترکمنستانی و هندوستانی خود چندین توافقنامه همکاری های همه جانبه امضا کرد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تاپی
ترکمنستان
نظرات بینندگان:

>>>   با همه اینها حزب گلبدین تاحال واژعه بهتر از شهادت درتمام زبان ها یافت کرده نتوانسته تا برای هفته نامه اش نام بگذارد حالا بر سرهمان شهادت دعوا است:
اختلاف بین حکمتیار و ارغندیوال شروع شدحزب اسلامی آقای ارغندیوال علاوه بر یک ارگان نشراتی، هفته‏ نامه‌یی را زیر نام شهادت نیز نشر می‏کند. این در حالی است که ارگان نشراتی حزب اسلامی آقای حکمتیار نیز با نام هفته‌نامه‌ی شهادت به نشر می‌رسد
در وزارت عدلیه نام شهادت از هفته نامه ارغندیوال صاحب ثبت شده

>>>   بندر تورغندی چنان هوای بدی دارد که حتی معاش مامورین آنجا نسبت به سایرین فیصدی اضافی دارد چون یکبار اگر شمال شروع میشود چنان ریگ باد بپامیشود که حتی چند قدمی خودرا دیده نمیتوانید درانطرف مرز که ترکمنستان است درخت وجنگل سبزکردهد اند این گردو خاک بالای آنها تاثیری ندارد اما طرف افغانستان را صرف با دیدن میتوانید بفهمید چی میشود

>>>   یگانه کشوری که صادقانه و در پروژه های خیلی موثر به افغانستان کمک می کند، کشور دوستداشتنی ، مردم و حکومت شریف هندوستان است. ما همه باید قدر شانرا بدانیم و نیکی های شانرا فراموش نکنیم.

>>>   عمر راوی
میگویند خراسان به لرزه می آید !
چهار روز به تاریخ ۲۷ فبروری مانده است. استاد عطا این روز را برای یک خیزش سراسری تعیین کرده است و از مردمان پانزده ولایت خواسته است که در این حرکت بزرگ شرکت کنند. یکی از دوستان به من گفت که در آن روز خراسان به لرزه می آید و نیروی مردم مان به گونه شگفت انگیزی به نمایش گذاشته خواهد شد.

>>>   Azhar
این پروژه هم مثل سایر پروژه ها فقط در سطح یک شعار و یک رویکرد عوام فریبانه دولت است و بس .
برای اثبات ادعای خویش چند مثال بیاورم 1 _ پروژه میس عینک لوگر مدت پنج سال پیش قرار داد شد 2 _ سرک حلقوی فاریاب و هرات 3 _ بند آبگردان المار ولایت فاریاب سه سال میشود صرف جنبه نمایشی داشته هیچ کاری عملی صورت نگرفته ، پروژه امودریا فقط در سطح یک شعار باقی مانده ، پروژه گاز شبرغان ، خواجه اسپلان ولایت سرپل ، بند آبگردان دهندره فاریاب و ... همه این پروژه ها فقط یک بازی حکومت با ملت تبدیل شده ...

>>>   Burhanlatif
اين پروژه ها پيش از كل شروع شده بودند غني ني هر سگ ديگر هم ريس باشد مجبور است قرارداد هاي هر دوره اي كه باشد اجراء كند

>>>   هیچ سندی که نشان دهد ]فقط[ افغانستان، آزمایشگاه خدا است، وجود ندارد.
عجب زمانه ایست؛
حکومت کوچک ترین پیروزی را از آن خود میداند. و شرم آور ترین ناکامی های خود را، خواست خدا عنوان می کند.

>>>   سرحد ديورند با قرارداد تاپي سرحد رسمي شد:
آيا ميدانستيدكه قرارداد تاپي يك قرارداد جهاني بين چهار رهبر دنيا به تضمين كشور هاي جهاني به امضا رسيده و اين قرارداد پايپ لاين از خاك كشور دوست تركمنستان به خاك افغانستان و از خاك افغانستان به فاصله 816 كيلومتر به خاك پاكستان و از خاك پاكستان داخل خاك هندوستان ميگردد و اين 816 كيلومتر در خاك افغانستان و متباقي آن در خاك پاكستان از سرحد ديورند عبور ميكند كه در سال 1893 اين سرحد توسط عبدالرحمن خان برسميت شناخته شده بود و توسط شاهان محمد زايي ديگر برسميت شناخته شده بود الآن سرحد ديورند با امضا قرارداد جهاني پايپ لاين و قرارداد چارجانبه تاپي سرحد رسمي افغانستان و پاكستان يا سرحد رسمي ديورند منحيث سرحد رسمي برسميت شناخته شده است و اين رسميت تاريخي توسط شاه غلجايي غني احمدزي و چهار رهبر جهان به خط و مرز ديورند رسميت بين المللي داده اند اين رسميت تاريخي را با عبور 816 كيلومتر پايپ لاين در خاك افغانستان و متباقي در خاك پاكستان به مردم افغانستان تبريك ميگويم اميدوار هستم بعد از اين به حقيقت گويان سرحد رسمي ديورند دولت مردان توطيه نكنند و حكم سنگ سار را ندهند و مردم ميدانند و به حقيقت پي برده اند كه شايسته سنگسار خود شما ايد ورنه به قرارداد مراجعه كنيد كه حدود و صغور سرحد كدام است. به حق كه سرحد ديورند رسمي بوده واست.

قدیر ساماني


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است