گورستان نوزدان و جهنم کودکان
افغانستان در گورستان نوزدان، جهنم کودکان و قتلگاه زنان اگرچه مملو از جنگ و گروه های پرتعداد تروریستی است اما عامل مرگ و میر نوزادان و مادران بیش از بی ثباتی، وجود فساد و یک حکومت خاین است 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۱۵    ۱۳۹۶/۱۲/۲ کد خبر: 147155 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،افغانستان گورستان نوزدان، جهنم کودکان و قتل گاه زنان است و در حالی که زندگی زیر سایه خشونت و بی ثباتی، چهاردهه خون و کشتار به بار آورد اما دلیل اصلی مرگ و میر نوزادان، فساد و فقر می باشد که نه از سوی تروریستان بلکه از جانب حکومت و دولتمردان صورت می گیرد.

در پهنای جهان که همواره کشورهای افریقایی نمود مرگ و میر کودکان و فقر گسترده می باشد افغانستان گوی سبقت را ربوده به طوری که پس از عنوان یکی از فقیرترین کشورها، اکنون در آمار مرگ و میر نوزادان، مقام سوم را بعد از پاکستان و افریقای مرکزی کسب کرده است.

بنا به گزارش یونیسف، از هر 25 نوزاد در کشور یک تن جان خود را از دست می دهد در حالی که این آمار در جاپان به عنوان بهترین کشور برای نوزادان، یک تن از هر 1111 نوزاد می باشد، هرچند این دو کشور قابل مقایسه نیست اما اگر دلیل مرگ و میر کودکان را جنگ و ناامنی عنوان کنیم چرا سوریه، عراق و یا سودان در این جایگاه قرار نگرفته است؟

حکومت گذشته و حال در دوران پسا طالبان بیشترین صدمه را به آسیب پذیرترین قشر جامعه درگیر با خشونت وارد کرد، کرزی و غنی برای ایجاد حاشیه امن قدرت خود با توسل به فساد، بخش اعظم سرمایه ها در بخش صحت و آموزش را از میان بردند به طوری که حتی پایتخت تهی از امکانات صحی حداقل برای نوزدان و مادران است.

اگر هلمند تحت حاکمیت طالبان می باشد و ننگرهار در خشونت داعش فرو رفته چرا آمار مرگ و میر کودکان به دلیل نبود امکانات صحی در کابل تکان دهنده می باشد در حالی که نوزادان نه در میانه جنگ و انتحاری بلکه به دلیل عدم وجود ماما و مراکز صحی از بیماری های ساده و قابل پیش گیری می میرند و مادران قبل از در آغوش گرفتن کودکان خود جان می دهند.

نکته قابل تامل، این واقعیت است که طالبان در دوران حاکمیت با وضع قوانین سخت، مناطق مختلف را از پزشک زن محروم کردند اما اکنون حتی در مناطق تحت حاکمیت این گروه تروریستی مراکز صحی باز و در برخی موارد ماما نیز حضور دارد که نشان می دهد مشکل اصلی نه تروریستان بلکه فساد نظام حاکم بخصوص در بخش صحت می باشد.

کودکان و زنان در طول چهل سال ناامنی از قربانیان اصلی دو سوی نبرد بوده اند و اگر طالب و داعش با خشونت های تکان دهنده زنان را مورد آزار قرار داده و آنان در دادگاه های بدوی حکم به شلاق و سنگسار در ملا عام و در انتحاری ها جان می دهند اما همواره مرگ و میر کودکان و زنان در نبود امکانات صحی رقم بالایی نسبت به تلفات در خشونت ها دارد.

در همین راستا، کودکان در افغانستان جدای از خشونت های خانوادگی تا جامعه با بحران بزرگی دسته و پنجه نرم می کنند و آن، عدم وجود مراکز آموزشی و یا اجبار برای کار بدون فرصت تحصیل است که این خود زمینه را برای ورود به گروه های تروریستی و بدل شدن به سربازان کوچک، عامل انتحاری و اولین قربانیان هر نبردی فراهم می کند.

با وجود اینکه کشور درگیر جنگ با گروه های پرتعداد تروریستی است اما نمی توان توجیهی بر این میزان از مرگ و میر نوزادان باشد زیرا حاکمیت فاسد با دولتمردان خاین عامل اصلی کشتارها می باشد، چه زنانی که در دورترین مناطق در خشونت افراط گرایان در سنگسارها جان می دهند و چه نوزادانی که پس از تولد در نبود امکانات پزشکی می میرند! رویدادهای هر روزه ای که بدون کاهش سیر صعودی دارد.

و حال، از هر 25 نوزاد، یک تن در افغانستان جان می دهد و در حالی که زندگی برای اکثریت مردم طاقت فرساست و شب ها با شکم گرسنه در هراس مرگ به سر می برند، این سرزمین گورستان نوزادان، جهنم کودکان و قتل گاه زنان می باشد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مرگ کودکان
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   Bagramian
امروز در سراسر دنیا خواسته و یا ناخواسته واژه افغان با انتحار، طالب، کشت و قاجاق مواد مخدر، وحشت، دهشت ،جهالت، بدویت، خرابکاری، برادر کشی و پدرکشی، کینه و دگر ستیزی ،فساد و تقلب و ... مساوی و برابر شناخته و پنداشته میشود !
همچنان، کسی قبول کند یا کند واژه های دینی و لاهوتی اسلام و اسلامیت امروز با نام القاعده، داعش، بوکو حرام ، حزب اسلامی و ده ها سازمان و گروه دهشت افگن و تروریستی در جهان عجین و مترادف شده است!
پس ، با این همه، حاجی غنی احمدزی با لجاجت قبیلوی ، اوغانیت و اسلامیت را مساوی به انسانیت میداند!
خدا یا چنان کن پایان کار
تو خشنود باشی و ما رستگار!

>>>   با سلام خدمت برادران و هموطنان.واقعآ اين صحنه ها براي انسان بسيار متاثر كننده است سوء استفاده و بهره كشي از كودكان ناآگاه و نادان،ببينيد تا به كجا رسيده كه يكسري ادمهاي ذليل براي دسترسي به اهداف انحرافيشان از هيچ جنايتي دريغ نمي كنند .خدايا عقيده مرا از دست عقده هايم محفوظ بدار.
دانشجو

>>>   مسلمانی به عمل است نه به نام که ما مسلمان ها در عمل کوتاه و قاصر
آمده ایم شرم مان بادا.
انجنیر قرار

>>>   خبري كه انسانيت را نا راحت و وجدان راتكان ميدهد
طلوع نيوز از رواج شرم آور زن فروشي در بازار آزاد شهرستان شنوار ولايت ننگرهار گزارش مستندي را پخش نمود انگيزه ي به اين سروده شده كه اينك شما دوستان بزرگوار ومعزز را بخوانش آن شريك ميسازم

>>>   هزار حیف این کودکان عزیز.خداوند خودش به حال همه رحم کند خصوصآ کودکان عزیز مان.

>>>   تمام ملت فرامش. شده تنها کودکان فراموش نشده

>>>   این کودکان معصوم هستند، ولی کسانی که انها را فرزندان شان خطاب میکنند به راه کج روان هستند. این تصویر ها نشان دهنده جریان فوق مفکوره های اسلام گرایی هست که باید جلو اش گرفته شود.

>>>   تا مردم از خود سوال نکنند که چرا خدا خود به خاطر دین اش جهاد نمی کند و محتاج حهاد طفل ها و کودکان معصوم هست و تا موقعیکه ملا های ....جلو گیری از پیشرفت فکر و هوشی اینها را هدفی اساسی خویش قرار داده اند مشکل است که این مسئله براحتی حل شود...

>>>   سلام دوستان
روی سخنم با برادران پشتون است
شما اگر این قدر به تعصبات قومی ومذهبی پایبند نمیبودید افغانستان به این حال و روز نمی افتاد
برای خدا هم که شده لطف کنید ودست از این جهالت و قوم پرستی ومذهب گرایی بکشید
شما را به هر آنچه اعتقاد دارید قسم میدهم که دیگر این مردم بیچاره را بیشتر از این اذیت نکنید .
دیگر بس است

>>>   اینها که هنوز طفل اند و به آسانی از جانب بزرگان فریب داده میشوند.
خداوندا به داد همه اطفال افغانستان برس و نگذار که از آنها سؤ استفاده شود.
نادر

>>>   این همه خود خواهی ها و بد بختی ها از دست اعطا معلم است که همه ارگان ها مصروف خود خواهی های او شد ه و ازین خلا دوشمن سود می برد و مردم بی گناه قربانی میدهند بس کو بگو دیگر سرمایه شما در بانگ ها جای ندارد مردم ازین زیاتر ازیت نکو>>>   از بابت نوزادان ما درجهان مقام اول را داریم چون از سن 12 سالگی که ازدواج میکنند تا سن هفتاد سالگی متواتر تا پانزده طفل تولد میکنند مخصوصا فامیل های بی بضاعت وغریب ، چون روزی اش را خدامیدهد وزنش را زمین برمیداردوفایده اش برای افغانستان اینست که کلمه گوی زیاد میشود
هرزمانی این نوزادادن راه رفتن را بلد شدند بدنبال روزی روانه پاکستان وایران میشوند درپاکستان یک ودذوسالی برای شان دال داده بعد با کمر بندوواسکت برای کشتن پدر و مادرش فرستاده مکیشود یا اینکه درایران به تریاک محصول کشاورزان هلمند وفراه معتاد وبعد مانند یک جسد متحرک دوباره برمیگردد

>>>   من شخصآ مخالف مرگ و میر کودکان از اثر عدم دسترسی به کمک های اولیه صحی و عدم موجودیت کلینیک ها در سراسر کشور، بخاطر دسترسی مردم به آنها هستم.
اما ناگفته نباید گذاشت که الویت بیشتر از موجودیت خدمات صحی، عبارت از تنظیم امور خانواده است.
فعلآ در دنیا حدود هفت و نیم ملیارد نفوس زندگی میکنند که کره خاکی ما توان دادن غذا برای همه آنها را ندارد.
اگر کشور های پیشرفته اقتصادی مانند اروپا و امریکا و روسیه وچین، پلان های تنظیم خانواده را در نظر نمیگرفتند، شاید نفوس دنیا به دوچند، یعنی پانزده میلیون نفر میرسید.
در قرون وسطی یی و قبل از آن اکثر جنگ های خانمان سوزی که در اثر آن شهر ها و قریه جات ویران شدند و صد ها هزار نفر تلف شدند، اکثرآ از بابت خشک سالی ها و عدم تکافو مواد خوراکه بوده است. با وجودی که در آن زمان نفوس دنیا حتی به یک ملیارد نفر نمیرسید.
اگر همین امروز سیستم مدرن کشت و زراعت و تولید مواد خوراکه نباشد، شاید ملیارد ها نفر از گرسنگی در جهان تلف شوند و هزاران جنگ های خانمانسوز بخاطر بدست آوردن مواد غذایی و آب صورت بگیرد.
اما با وجود آنهم شما فکر نکنید که این سیستم پیشرفته کشت و زراعت مادام العمر به ده ها ملیا
رد نفوس مواد غذایی و آب تهیه میکند.
و همچنان در فکر این ناشید که وزن هر طفلی را که جدیدآ تولد میشود، زمین میبردارد و روزی آن را خدا میدهد.
بنآ باید دولت کوشش و تب و تلاش جدی در عرصه تنظیم امور خانواده نماید و به مردم چه با سواد باشند و چه بی سواد، بفهماند که به داشتن یک و یا دو طفل کفایت کنند و آنهم بعد از ختم تحصیلات و شروع کار به تشکیل خانواده بپردازند که هم از نقطه نظر روحی و جسمی و هم از نقطه نظر اقتصادی،آمادگی کامل را برای تشکیل خانواده و فامیل داشته باشند.
تعداد معدود اطفال سبب آن میود که شما به رشد سالم و تعلیم و تربیه آن خوبتر رسیدگی کنید و همچنان سبب سترس کمتر برای مادران و پدران که وظیفه تعلیم و تربیه آنها را به عهده دارند، میشود و در نتیجه زمینه صحتمندی والدین و اطفال را فراهم میکند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است