از هر 25 نوزاد در افغانستان، یکی می میرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۲۰    ۱۳۹۶/۱۲/۲ کد خبر: 147149 منبع: پرینت

افغانستان بعد از پاکستان و آفریقای مرکزی سومین کشوری است که بالاترین میزان مرگ و میر نوزادان را دارد.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل روز سه شنبه 1 حوت 96 در تازه ترین گزارش خود آورد که بلندترین آمار مرگ و میر نوزادان متعلق به کشورهای فقیر از جمله افغانستان، پاکستان و برخی کشورهای آفریقای جنوبی است.

بربنیاد این گزارش بخش کودکان سازمان ملل متحد ٬ باوجود پیشرفت های چشمگیر در بخش بهداشت٬ روزانه 7 هزار کودک نوزاد در کشورهای فقیر جان می‌دهند.

درگزارش یونیسف آمده است که نوزادانی که در کشورهای جاپان، آیسلند و سنگاپور بدنیا می‌آیند از فرصت بهتر بقای حیات برخوردار هستند اما نوزادانی که در کشورهای پاکستان، افریقای مرکزی و افغانستان پا به جهان می گذارند، از لحاظ بقای حیات از فرصت نه چندان خوب برخوردار اند.

گزارش افزوده که این نوزادان بخاطر مشکلات صحی نمی میرند بلکه بخاطر فقر و حالت بد زندگی خانواده، جان هایشان را از دست می دهند و با دسترسی به قابله ها ٬ آب پاک٬ ضد عفونی کردن٬ شیردهی در نخستین ساعت تولد٬ تماس جلد به جلد و تغذیه درست می توان از بیش از هشتاد درصد مرگ و میر این نوزادان را جلوگیری کرد.

هنریتا فور مدیر اجرایی یونیسف دررابطه با این گزارش گفته است که در هر سال ۲.۶ میلیون نوزاد در سراسر جهان در نخستین ماه زندگی شان جان می دهند و با توجه به اینکه بسیاری از این مرگ و میر ها قابل پیش گیری است واضح است که ما نوزادان در کشورهای فقیر را از دست می دهیم.

گفتنی است که خطر مرگ و میر نوزادانی ‌که در نقاط پر مخاطره جهان بدنیا می‌آیند در مقایسه با نوزدانی ‌که در مناطق مصوون پا به جهان می‌گذارند، حدود ۵۰ مراتبه بیشتر است.

قابل ذکر است که وزارت صحت عامه نیز این گزارش را تایید می‌کند و می‌گوید که بیشتر این نوزادان در بخش‌های دشوار گذر و ناامن به علت نبود و کمبود خدمات بهداشتی می‌میرند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
یونیسف
نوزادان افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   ازین بابت ما مشکلی نداریم رشد نفوس ما از همه جهان سریعتر است از سن 12 سالگی که ازدواج میکنند تا سن شصت سالگی متواتر تولد وتکثــــر است

>>>   محمد همایون صادقی
اگر هموطنان اوغان ما میگویند که اوغان نام قوم پشتون نیست پس چرا این نام مضحک و زننده را برای خود و اقوام دیگر انتخاب کرده اند .
پس بگذارند که نام کشور خراسان هویت ملی همه خراسانی باشد .
در شناسنامه ها هویت قومی و زبانی هر قوم نیز باید درج شود .
پشتون خراسانی ، اوزبیک خراسانی ، تاجیک خراسانی ، هزاره خراسانی ، سادات خراسانی چهار ایماق خراسانی ، بلوچ خراسانی ، پشه ای خراسانی ، هندوی خراسانی ، عرب خراسانی ، ترکمن خراسانی ، جت خراسانی ، غلجایی خراسانی ، ابدالی خراسانی ، نورستانی خراسانی و ....درج شود و این یگانه گزینه و راه رسبدن عادلانه بدون خون ریزی بسوی ملت و دولت ملت شدن است .
خورآسان ترکیب دو واژه است .
خور یعنی خورشید
آسان سرزمین
یعنی سرزمین خوزشید .
افغان یعنی غنی غنی یعنی چیغ غالمغال ، خشونت ، مستبد ، خونخوار ، انتحاری ، طالب و داعش .
در خارج از کشور هنهء اوغانتبار ها خود را نمیگویند که ما اوغان استیم .
فارسی زبانان ایشان مبگویند ما ایرانی و یا تاجیک استیم و پشتو زبانان ایشان خود را پشاوری پاکستانی می نامتد .
با این شیوه که به زور شمشیر انگلیس و آمریکا بخواهند سر ها ببرند و همه را اوغان سازند کاملن ناممکن است .
در این بازی عاقبت بازنده اصلی اوغان ها استند .
فکر نکند که با کشتار اقوام غیر اوغان از تن آنها خون جاری میشود و از اوغان ها آب که دوباره آنرا با آب پر کنند .
این عمل فاشیستی زمامداران اوغان ، قیام همه اقوام را برمی انگیزد ، آنگاه که به تمام کشور های جهان پناه ببرند تا کمک ایشان کنند باپشتبانی باداران خارجی ایشان نمیتوانند مقاومت کنند .
ناگزیر به دیار پدری ایشان یعنی کوه های سلیمانی مسکن گزین شوند و مهمانی قریب به سه قرنه ایشان در این سرزمین و خاک پاک خراسان پایان میابد .

>>>   Din
همه می نویسند " پدر من بهترین پدر دنیا بود و مادرم بهترین مادر دنیا"
من نمی دانم اګر پدر و مادر همه این ملت بهترین ها بودند پس فرزندان شان چرا بد ترین ها شدند!!!

>>>   ای کاش اشرف غنی و گوسفندان بی خرد و بی عقلش روزانه مردار شده بروند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است