ده سال تضرع برای صلح بس نیست؟
با تمام توان از گروه های مختلف تضرع و خواهش کردید اما هیچ گروه تروریستی نه دعوت حکومت و نه دعوت شورای صلح و جامعه بین المللی را حتی برای مذاکره اجابت نکرد 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۶    ۱۳۹۶/۱۲/۲ کد خبر: 147146 منبع: پرینت

علیرغم انتقادها از افزایش حملات تروریستی در کشور و بدنبال آن محرز شدن ناکارایی شورای صلح، رییس این شورا در کنفرانس مشورتی با بزرگان جهادی با وقاحت تمام به گویندگان این دست صحبت ها گفته است که ضعف ها در تمام بخش های کشور وجود دارد و شورای صلح از دیگر بخش ها استثنا نیست که کسی از شورا توقع گل و بلبل داشته باشد! خلیلی گفته است که هر چه که انفجارهای خطرناک صورت بگیرد مردم نباید از مسیر صلح خارج شوند و عزت مخالفین باید در پروسه صلح حفظ شود؛ این صحبت های وی، بعنوان نماینده حکومت و مردم در شورای صلح با واکنش های تند مواجه شده است و بسیاری به این تردید رسیده اند که به صلحی که برای حفظ عزت مخالفین و خفت و کشتار برای مردم ملکی می انجامد چه نیازی است؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سید جواد حسینی سخنگوی جبهه ملی نوین افغانستان در گفتگو با "همگام" در خصوص کارکردهای شورای صلح گفت: وقتی کارکردهای شورای صلح را می بینیم و سخنان جناب خلیلی در کنفرانس مشورتی با بزرگان جهادی (سه شنبه 1 حوت 96) را می شنویم اول باید بپرسیم که آیا صلح در کشور از راه مذاکرات بوجود می آید یا خیر؟

حسینی بیان کرد: بیشتر از 10 سال است که حکومت با تمام توان از گروه های تروریستی تضرع و خواهش کرده است اما هیچ گروه تروریستی دعوت حکومت، شورای صلح و جامعه بین المللی را حتی برای مذاکره اجابت نکرده است چه برسد به اینکه مذاکره انجام بگیرد و بعدا شکست بخورد.

علی رغم رییس شورای صلح که در کنفرانس مشورتی با بزرگان جهادی تاکید کرد که بدون شک جنگ از درون به ما تحمیل شده، سخنگوی جبهه ملی نوین می گوید که متاسفانه عامل اصلی جنگ افعانستان یک معضل بین المللی است و باید در مجرای خارجی صلح را جستجو کرد.

وی تصریح کرد: درست است که مسایل داخلی مهم است و باید مشورت اقشار مختلف جامعه و هر گروهی که به صلح کمک می کند گرفته شود اما مشکل نیامدن صلح در افغانستان بیشتر مشکل بین المللی است و آنگاه که جامعه بین المللی به توافق برسد باور کنید صلح بوجود خواهد آمد.

حسینی با بیان اینکه نقش شورای صلح در آوردن صلح سمبولیک است گفت: معضل جنگ و ناامنی قبل از اینکه معضل ملی باشد، یک معضل بین المللی است و زبان و بازیگرانی که در این مساله دخیل هستند حکومت ها هستند و شاهد بوده ایم که تا چند مذاکره بین المللی نیز در این رابطه انجام شده است لذا شورای صلح سمبولیک است و نمی تواند تاثیری برای آوردن صلح داشته باشد.

این آگاه سیاسی می گوید: شورای صلح در قسمت آوردن گروه طالبان به میز مذاکره و اقناع جامعه بین المللی کوچکترین تاثیری ندارد اما می تواند در مسایل داخلی با رایزنی هایی که انجام می دهد نگاه شهروندان را به این پروسه جلب کند و دیدگاه مردم را بشنود.

سخنگوی جبهه ملی نوین اضافه کرد: مساله این است که وقتی شورای صلح ادعا داد که با اقوام و گروه های اجتماعی وارد مذاکره شده باید اول پاسخ بدهد که امروز یکی از معضلاتی که مردم را از حکومت دلسرد می کند و حتی در مقابل حکومت قرار می دهد، بحث هویتی اقوام است؛ اگر شورای صلح به صلح می اندیشد به این قسمت توجه کند و جلوی این بحران را بگیرد.

وی تصریح کرد: حکومت علنا قانون اساسی کشور را نقض کرده و به اتباع خود اعلام می کند که باید از 14 قوم یکی را انتخاب کنند درحالی که در قانون مشخصا آمده است که 14 قوم و سایر اقوام؛ سایر اقوام باید تعریف شود. افغانستان تنها درقسمت قوم سادات میلیون ها نفوس دارد که اگر حق این قوم نادیده گرفته شود دست به هر حرکتی می زنیم خواه حرکت جنگ باشد یا مذاکره مسالمت آمیز.

حسینی اضافه کرد: وقتی ابتدایی ترین و بنیادی ترین حقوق شهروند سلب شود دیگر حکومت معنا ندارد؛ اگر حکومت به این لجاجت ادامه بدهد قوم سادات بیشتر از داعش و طالب در برابر حکومت می خیزد و علاوه بر سادات، اقوام دیگر نیز هستند که هویت خودشان را می خواهند.

این آگاه سیاسی از رسانه ها خواست تا به مساله هویت بعنوان یک حق شهروندی بپردازند و مباحث علمی با حضور کارشناسان، نمایندگان حکومت بگذارند و درباره اظهارات مزخرف آکادمی علوم بحث کنند تا روشن شود بحث چیست و چرا روی نقاط حساس اقوام دست گذاشته می شود.

سخنگوی جبهه ملی نوین با بیان اینکه شورای صلح در 17 سال دستاورد نداشت می گوید: روشن است که شورای صلح برای مباحث بین المللی مفید نیست اما می تواند روی مسایل داخلی کار کند؛ اختلافات و معضلات داخلی نظیر بحران هویت در طیف های مختلف در کشور وجود دارد و بحث صلح فقط با طالبان نیست بلکه اتحاد، همفکری و کنار هم بودن شهروندان نیز جدا از مسایل تروریستی، بسیار مهم است که باید روی آن کار شود.

وی افزود: این شورا تا حال کاری انجام نداده و بتازگی گفته اند که 7 ماه است یک سری کارها را شروع کرده اند. اگر زور شورای صلح به طالب و جامعه بین المللی نمی کشد بیایند و در مشکلات داخلی میانجیگر باشند و بجای اینکه نماینده آمریکا و ناتو میان گروه های سیاسی پادرمیانی کند، شورای صلح اختلافات سیاسی و بحران ها را روی دست بگیرد شاید در این قسمت مفیدتر واقع شود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جبهه ملی نوین
شورای صلح
نظرات بینندگان:

>>>   محترم برادران پشتون ( افغان ) همه شان طرفدار طالب میباشند و شورای صلح ...برای یک بخش وباری ادامه انتهاری میباشد. پارلمان این وظیفه را به عهده بگیرد .
زره

>>>   اسلام علیکم.

>>>   بیایید سیستم را فدرال بسازید و به طالبان و طرفدارانشان هم فرصت بدهید تا سبسنم دلخواه خودرا در یکی از ایالت های فدرال پیاده کنند و جنگ خاتمه پیداکند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است