آمریکا حامی بدترین رژیم سیاسی در افغانستان است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۵    ۱۳۹۶/۱۲/۲ کد خبر: 147081 منبع: پرینت

به دلایل ذیل می توان حکومت وحدت ملی را بدترین رژیم تاریخ سیاسی افغانستان خواند:
1. از نظر مشروعیت؛ اداره توافقی موجود برخاسته از قانون اساسی نبوده و کارکرد سه ساله اش نیز نشان می دهد که نتوانسته است رضایت حداقل جامعه و مردم افغانستان را با خود داشته باشد بنابراین از حیث قانون و از حیث رضایت رژیم قابل قبولی برای مردم افغانستان نیست.

2. از نظر استقلالیت؛ کمتر حکومتی در افغانستان داشته ایم که تا این حد دست و پا بسته و بی صلاحیت در برنامه ریزی و تصمیم گیری خود بوده باشد. نیاز به مثال نیست همین که سفیر یک کشور خارجی به نمایندگی از رییس رژیم برای برکناری یک والی با رهبر حزب مخالف گفتگو می کند میزان وابستگی رژیم به تمام و کمال واضح می گردد.

3. از حیث جامعیت؛ رژیم حاکم هیچ گاه در شکل یک حکومت متعلق به یک کشور و ملت ظاهر نشده است یک حلقه فاشیستی و تمامیت خواهی که برای بر آورده کردن خواست ها و منافع شخصی و تیمی شان به حمایت غرب روی گرده ی مردم لمیده است.

4. از حیث صلابت و حاکمیت؛ چون رژیم مشروع ملی و دموکراتیک نیست، چون رژیم از حیث کارکرد در عرصه دولتداری، حاکمیت قانون و ارایه خدمات کاری نکرده است و چون رژیم برای بقای خود دست به تفرقه افکنی و خیانت زده است استحکام و صلابتی به اوامر و نواهی اش دیده نمی شود. در وجود این رژیم چیزی به نام حکم حکومتی به فراموشی رفته است و اگر حمایت خارجی نباشد همین فردا مردم به عمر رژیم خاتمه خواهند داد. اینکه حاکمیت رژیم بر تمامیت ارضی و همه اتباع کشور چگونه است همه می دانیم.

موارد بیشمار دیگری برای اثبات ادعای من نیز وجود دارد که از نوشتن اش صرف نظر می کنم اما راه حل برای رسیدن به یک دستگاه سیاسی کار آمدی که مشروعیت، جامعیت، صلابت، حاکمیت و استقلال نسبی داشته باشد در قدم اول گذر از همین ساختار ناکار آمد فعلی است که به یقین چیزی جز یک اداره موقت بوده نمی تواند که بتواند در زمان معین با بی طرفی تمام زمینه را برای برگزاری انتخابات فراهم کند.

در روزهای پیش رو تصمیم داریم تا این بحث را با برگزاری نشست ها، سمینارها و کنفرانس ها با سیاسیون حقوق دان و اهل خبره در حد توان به رای زنی بگیریم و به جانب کشورهای حمایت کننده افغانستان هم بگوییم اگر مردم ما را در دستیابی به رژیم برخاسته از اراده و انتخاب شان همکاری کنند بهتر است تا حمایت از یک رژیم تحمیلی برآمده از جعل آرای مردم.

برنا صالحی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رژیم سیاسی
حکومت نامشروع
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است