تحلیلگران، دشمن صلح نشوند
هر چه که انفجارها و انتحارهای خطرناک برای ویران کردن امید مردم به صلح انجام شود، مردم باید راسخ تر صلح را تعقیب کنند چرا که راه دیگری ندارند و صلح تنها راه ما است 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۵    ۱۳۹۶/۱۲/۱ کد خبر: 147059 منبع: پرینت

نشست دو روزه مشورتی شورای صلح در کابل با حضور رییس شورای صلح، معاونان و رییس دارالانشا صلح، قوماندان های جهادی و سیاسیون کشور برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محمد کریم خلیلی رییس شورای صلح امروز سه شنبه 1 حوت 96 در مراسم مشورتی صلح با قوماندان های جهادی، بزرگان اقوام و سیاسیون کشور گفت:در طول 7 ماه جلسات شواری صلح با بزرگان، حلقات سیاسی و مجامع مدنی و مسوولین رسانه ها حرف ما این بود که باید در حرکت صلح خواهی همه مردم را شریک کنیم.

خلیلی خطاب به اعضای کنفرانس بیان کرد: نقش فرماندهان دوره جهاد، بزرگان اقوام، موسفیدان و متنفذین در هر مساله از کشور مهم است و اگر در هر مرحله مشورت شما نباشد، موضوع ناقص است و شما پشتوانه هر راه حلی هستید که کشور را از این وضع بیرون می کند.

درحالیکه نقش استخبارات کشور پاکستان در جنگ کشور محرز شده است؛ رهبر شورای صلح تاکید دارد که جای شک نیست که در هر دوره جنگ از درون به ما تحمیل شده است.

رییس شورای صلح گفت: در نظرخواهی با همه مجمع ها در مرکز و ولایت ها به این اجماع رسیده ایم که مردم نفس صلح را ضرورت جدی می دانند و جنگ را راه حل نمی دانند؛ چهل سال جنگ در کشور هیچ مشکلی را حل نکرده و اگر چندین سال دیگر هم بجنگیم، جنگ هرگز راه حل نیست.
وی تصریح کرد: مایه افتخار است که نیروهای امنیتی در چوکات وزارت داخله، دفاع و امنیت ملی در برابر حملات از مردم دفاع می کنند ولی در کنار این جنگ را راه حل نمی دانیم.

خلیلی با بیان اینکه دیدگاه مردم مبنی بر اینکه جنگ راه حل نیست را به سفرا، نمایندگان خارجی و هیات هایی که به افغانستان آمده اند یاد آور شده است گفت: خوشحالم که رهبری حکومت بیشتر از ما به صلح معتقد است و حضور رییس جمهور در 14 دلو در دفتر شورای صلح بالاترین تعهد حکومت به صلح است.

مقام ارشد شورای صلح گفت: صلح ضرورت جدی است و همه در رابطه با آن باید تلاش کنیم ، شورای صلح در این مسیر حرکت های زیبایی راه انداخت اما از این جهت مخالفین صلح که بیشتر از بیرون الهام می گرفتند تلاش کردند که شورای صلح را به اشکال مختلف سبوتاژ کنند و با بزرگ کردن جنبه های فرعی شورا را تحت تاثیر قرار دهند.

وی افزود: یکی از اقدامات مخالفین صلح استفاده از انفجارهای هتل کانتینانتال و چهارراهی صدارت برای تخریب ذهنیت مردم در رابطه با پروسه صلح بود که چگونه امیدها به صلح را ناامید کنند و مردم را به صلح بدبین کنند.

در انفجارهای چهاراهی صدارت که با آمبولانس مملو از مواد منفجره صورت گرفت و طالبان مسوولیت آن را بر عهده گرفت بیش از 400 تن کشته و زخمی شدند، شماری از تحلیلگران، صلح با گروهی که مردم ملکی را هدف قرار می دهند بی نتیجه و دور از عقل گفتند و خواهان نابودی این گروه شدند و رییس جمهور نیز ضمن محکوم کردن حملات گفته بود انتقام حملات کابل را از طالبان می گیرد.

خلیلی در این رابطه گفت: تخریب ذهنیت صلح خواهی باعث رونق گرفتن فضای جنگی می شود و در این راستا از تحلیلگران گله مند هستیم.

وی با اشاره به حملات خونین بر هتل کانتینانتال و چهارراهی صدارت خطاب به تحلیلگران گفت: دشمنان صلح این حرکت ها را به راه انداخته است اما ما چرا به دام بیافتیم؛ آرزوی آنان تخریب ذهنیت صلح خواهی مردم و بدبین کردن مردم به پروسه صلح و شورای صلح است اما شما چرا؟ تحلیل ها بشکلی بود که امیدواریم روی پروسه صلح تاثیر نگذارد.

رییس شورای صلح اضافه کرد: برخی حکومتی ها نیز در حال گرفتاری در این دام بودند اما رییس جمهور از عزم و قاطعیت حکومت را برای صلح اعلام کرد و بر این باور هستیم که این حرکت ها نباید ما را ناامید کند وبلکه این تلاش دشمنان صلح باید ما را برای برقراری صلح قاطع تر کند.

خلیلی گفت: هر چه که انفجارها ی خطرناک برای ویران شدن امید مردم به صلح انجام شود، مردم باید راسخ تر صلح را تعقیب کنند چرا که راهی دیگری نیست و صلح تنها راه ما است و ما هرگز از صلح ناامید نخواهیم شد.

درحالیکه بسیاری از منتقدین از بی نتیجه بودن کارهای شورای صلح و هدر رفتن منابع مالی گزاف در این شورا انتقاد می کنند، خلیلی در واکنش به این گفته ها پاسخ داد: به رییس جمهور گفته ام که این پوزیشن ها را به عنوان مقام نمی بینیم و به همه کسانیکه می گویند در شورای صلح ضعف است می گویم که در کدام بخش کشور ضعف نیست؟ مگر همه جا گل و گلزار است که مردم از شورای صلح انتظار گل و بلبل داشته باشند و بقول معروف با یک گل بهار نمی آید!

وی افزود: در همه بخش های کشور ضعف و نارسایی وجود دارد و طبعا که شورای صلح نیز بخشی از این کشور است؛ در شورا تلاش شده است که جلوی مصارف گرفته شود و امروز جامعه جهانی و رهبری حکومت می دانند که شورای صلح با هزینه کم در حرکت است و حتی خیلی کارها را رضاکارانه پیش می برد و کوچکترین بار مالی بالای جامعه جهانی و حکومت نداریم و با همین روش هم امور را پیش می بریم.

وی بار دیگر صلح را ضرورت ملی خوانده و گفت: صلح علاوه بر ضرورت ملی، یک حکم الهی است و همانطور که کشور را از اشغال نجات دادیم باید باهم بسیج شویم و افغانستان را از جنگ، آتش و خونریزی نیز نجات دهیم. تا چه زمان زن و طفل و جوان و پیر ما با انفجار و انتحار جان بدهند؛ چرا صدا بلند نمی کنیم.

خلیلی خطاب به شرکت کنندگان در کنفرانس بیان کرد: شما که کشور را از اشغال نجات داده اید، از این جنگ اینچنینی نمی توانید نجات بدهید؟ از مرکز تا روستاها و قریه ها موج عظیم صلح خواهی بلند کنید و تمام مخالفین صلح را در هر طرفی که باشند تحت فشار قرار دهید.

رییس شورای صلح به مخالفین مسلح نیز گفت: جنگ راه حل نیست و با تشدید انتحار و انفجار به اهداف خود نمی رسید و راه گفتمان بین الافغانی را انتخاب کنید و بعنوان هموطن کشور را از صحنه جنگ نجات بدهید.

وی با بیان اینکه تسلیمی طالبان، راه بیراهه است افزود: در هر جاییکه هستیم فضای کشور را فضای صلح خواهی و ضد جنگ قرار دهید؛ ضد جنگ به معنای این نیست که نیروهای امنیتی را محکوم کنیم اما می گوییم که جنگ راه حل نیست.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شورای صلح
خلیلی
نظرات بینندگان:

>>>   حکومت بابزرگان جهادی صلح میکند؟؟؟
حیف این مصارف و ضایع ساختن وقت ، همه بدروغ صرف ظاهری ونمایشی است ومردم فریبی که گویا شورای صلح مصروف است وکاری میکند ، نتیجه اش صفر است خود شان هم میدانند اما فکر میکنند دیگران رابا این جلسات ومهمانی ها به نفع خود فریب میدهند!
همین تحلیل گران اگر نمی بودند حالا وقت صلح سراسری برقرار شده بود

>>>   ستان پارسی
دربن آلمان چی بود ؟؟؟ در لویچرکه؟؟ چی بود پول را به نام قبیله افغان پذرفیند هویت را به نام افغان کشور را به نام قبیله افغان سورد ناملی به نام قبیله افغان پرچم به نام قیبله افغان شما نمیتوانید پنچه واژه در اصتطلاحات نا ملی خود به زبان پاسی باشد را پیدا کنید همه پشتو و انگلیسی عربی است این است تفاهم ؟؟؟؟ یا مردم را نادان فکر میکنید خیانت شاخ دارد ؟؟؟

>>>   همه کریم خلیلی را میشناسند خلیلی کسی است معامله گر خود فروخته شده در برابر چوکی و پول و یک شخص دروغگوی ما منظورم از همین جمع است که اینجا نشسته ایم پاسخ چند سول کوچک را از کریم خلیلی داریم .
۱- وقتیکه صلح باارزش و از دید اسلامی اهمیت بسزای را دارد پس چرا در مقابل فرا خوان صلح و قطع جنگ و خونریزی بیشتر داکتر نجیب اسرار به جنگ را داشتید وقتل و تخریب بیشترراانجامدادید
۲- همین خودت بودی که مردم ملیت هزاره را زیر نام روشنایی که منظور از رسیدن برق به بامیان عنوان شدهبود مردم را در دفاع از ان به جاده ها کشاندی ووقتیکه با معاله با ارگ بسر چوکی معاونیت شورای صلح به خودت ودوام تقی پسرت بحیث سفیر در قزاقستان بتوافق رسیدی چیغ زدن ها ویخ پاره کردن ها را فراموش کردی و طرف ارگ را گرفتی که در نتیجه تظاهرات ب اثر حمله انتحاری بیشتر از پنجصد نفر شهید و زخمی گردیدند مسول اینکار کیست ؟
۳- ازیکطرف جنگ راراه حل برای امدن صلح نمیدانید واز جانبی قوماندان را دستور میدهید که در مناطق تحت نفوذ تان بالای مخالفین فشار بیاورید تا حاضر به صلح گردند و هدف تان همان طالبان ترورست است واما به پیروی از ارگ کلمه مخالف را یاد میکنید این چه راهکار است که در پیش گرفته اید
۴- مهمانی مجلل و با ده ها نوع غذا همراه با میوه جات و شرنی باب بیشتر از ده ملیون افغانی را قبل از رسیدنت به چوکی معاونیت شورای صلح برای ریس جمهور و ریس اجراییه تمام وزرا و روسا و اراکین بلند رتبه اعم از ملکی ونظامی بهچه هدف بود در حالیکه در همسایگی ات و از همان نام قومی که به بسرمایه بزرگ و مقامی رسیدی گرسنه و فقیر خیلی زیاد است به انها تعاون نکردی ولی به بخاطر میزبانی از ارگ پول هنگفتی را بمثرف رساندی ایا این نوع دادن رشوت نیست؟ چ.ن فرصت وقت نیست سوال های بعدی را برای اینده میگذاریم.

>>>   باید برای این شخص وزارت جوالیها رابدهند خلیلی را
چیغرض به وزارت وریاست پدر و پدرکلانهایت جوالی بودند برو ریسپان بگیر وکار وباری پدریت راشروع کن
آآخ روح عبدالرحمان شهید را خداوند ببخشد که نمیگذاشت این طایفه سرخودرابلند کند.

>>>   الحق که ده مذهب هزاره اوغان میفهمد باوجودیکه همگیشانه چوچه کش میکند وسر زنهایشان تجاوز و
جهاد نکاح میکند بازهم چپلوسی همان اوغان رامیکنند
هوشیارشوید ای قوم مجوسها اوغان درفکرچپلوسی شمانیست این حرف من جای نشانی که اگرهمین خود
خلیلی وسروردانش را که اینقدر چپلوسی و.........
میکنندبرای این حکومت وحشت ملی اخر بدست یک اوغان غول کشته نشدن مرا هرچی خواستید بگوید پس
هوشیارشوید وبه مردم خودخیانت نکنید ومردم راقربانی
چوکی ومنصب خودنکنید

>>>   Ahmad Parwani
یک هم‌وطن ما پرسیده
اگر افغان نام قومیت پشتون نیست، نام قومیت تاجیک و هزاره و ازبک و... هم نیست، نام کدام طایفه است؟
اگر افغان، ربطی به هیچ یک از قومیت‌های با هم برادر و برابر کشور ندارد، چه اصراری وجود دارد که درج تذکره شود؟
اگر افغان ربطی به مردم افغانستان ندارد، گمشکو این واژه‌ی نفاق‌انگیز را دنبالش نگردیم.

>>>   اصلا آقای خلیلی و اشرف غنی معنای صلح را می فهمند؟ صلح از نظر این دو سیاست مدار قرن بیست و یک کشور یعنی تسلیم شدن به دشمن. صلح یعنی اقتدار پشتون و حفظ آنان از نابودی! صلح یعنی دایر کردن جلسات به نام صلح و هزینه کردن بیت المال برای هیچ و پوچ! صلح یعنی خرابی کشور و کشتن مردم به دست دشمنان! صلح یعنی عجز و ناتوانی در برابر دشمن! صلح یعنی تجلیل از آدم کشان مانند گلبدین! صلح یعنی ازادی جنایت کاران و تروریستان از زندان و مسلح کردن آنان علیه مردم کشور! صلح یعنی پذیرفت ذلت و خواری در برابر چند دالر آمریکایی! صلح یعنی تسلیم شدن به نقشه های آمریکایی- اسرائیلی! صلح یعنی گور پدر مردم افغانستان!!

>>>   زنده باد خلیلی این هزاره اصیل و فرزند حقیقتگراافغانستان! ما به چنین بزرگان خیر اندیش و اگاه احترام داریم و از ان حمایت میکنیم
افغان

>>>   ما خواهان تغوی شورای صلح هستیم واین شورا به مرکز اتهاری و برای فریب دادن مردم ساخته شده است و جناب خلیلی صاحب هویت فروش قوم هزاره ویک تن از مفسیدین چپاولگری زمین های مردم و دولتی میباشد .مثال : شهرک سبز حاجی نبی برادر خلیلی .
زره

>>>   جناب خلیلی با کی صلح میکنی طالب که هرروز به جواب صلح شما انتحاری میفرسته اگر طالب پشتون نبود و همکیش غنی اصلا شورای صلح از دیر زمان بسته شده بود . برهاندین هم دنبال صلح رفت چه شد . هوشیار شو ....از تو و دانش استفاده شده میره خود را از کنار مردمت دور نکن .....

>>>   پاسخ به خلیلی:
1-نازدانه های توکراچی رادرپل سوخته رهاکرده حالادرسفارتخانه هاماموراستند،برای تومهم نیست که قیمت عربده کشی توبنام صلح ازخون صدهای جوان افغانستان درچهاراهی صدارت،چهارراهی ذنبق،کانتیننتال،گورهای ننگرهار،فراه ،هلمند وغیره جاهاپرداخته میشود.
2 - حنجره ات چنان به صلح گفتن رساوشفاف شده است که گویابااین سروصدای بی معنای شمادرتلویزیون نگاه طالبان ودا عش ماهیت شمارانمیشناسندومثل هزاره های بیچاره وبیخبرآماده دست بوسی شمااستند.
3-تاریخ افغانستان دلقک های دربارمثل شمارا زیاددرصفحات تاریخ ثبت کرده است،متوجه باشید که روزحساب رسیدنی است وسرمایه های بربادرفته درشورای صلح راازشماپس خواهدگرفت ونازدانه های شمابه کارهای اصلی شان برخواهدگشت.
4- دررجزخوانی صلح گفته ایدکه درکجای حکومت ضعف نیست که درشورای صلح نباشد،توکه مثل متفکرثالث جهان باچهره ونقاب کاذب ومظلومانه درتلویزیون نگاه گلوپاره میکنی ودم ازصلح میزنی،مگرمردم افغانستان تاریخ وکارنامه زندگی ننگین ترانمیدانند؟بسیاردرخواب غفلت فرورفته ای،حتی ثانیه های عمرت را دردفترچه تاریخ ثبت کرده اند،درصورتی که دوستان خاصت ترانمی پزیرد،دشمن چگونه به تووهزیان گویی توپاسخ خواهد داد؟
5-انقدرفکرتومنجمدشده است که حتی متوجه نیستی که درجواب شورای به اصطلاح مشورتی چندی قبل شمابعدازگذشت چندروزصد هاتن هموطنان بیچاره مابه جزیره خون خوابیدندوتوهنوزخواب صلح میبینی وتون صدای تان هم بیشترشده ا ست،شمابرای یک لحظه خودتانرابجای آن پدران ومادرانی فرض کنیدکه جوانهای رشیدشان قطعه قطعه شدندوباهزاران امیدبه زیرخاک رفتند،کشتن وکشته شدن به زعم شمابسیارآسان است چون شماهمیشه تماشاگراین تراژیدی هابوده اید نه لمس کننده آن،باکشته شدن مردم اراده به صلح قوی نمیشوداشتباه نکنید.
6-ازتحلیلگران گله مندنباشید،تحلیلگران میدانندکه گفتن واقعیتهابه مزاج شماخوش نمیخورد،به عباوقبای شماصدمه میرساندوقلقله های صلح شماراکمرنگ میسازد،امامردم ماباید بداندکه آقای خلیلی بازمزمه ونواختن ترانه صلح کمپاین ابقای پسران وخودش رادرچوکیهای دولتی انجام میدهد،وگرنه اینقدرمیداندکه جواب صلح خلیلی بابم وآتش داده میشود.
7-حالاکه چوکی،منصب وپول ازحاتم بخشی های حکومت به شمارسیده است خوب استفاده کنیدچنانچه کرده اید،هرسناریوی که میخواهیدبسازید،درفهرست دست آوردهای شورای صلح گزارش بدهیدکه به ابتکارخلیلی فلان تاریخ وفلان تاریخ جلسه ها وجرگه های مشورتی دایرشد امااگرمخالفین نپذیرفتند گناه من نیست،امامتوجه باشیدکه شایدبازخواست گری پیداشودوازشماحساب پس بگیرد.
8-اگرمثلاشماضمیربزرگی دارید ومسئولیت شرعی ووجدانی تانرادرک کرده ایدبرای یکبارهم که شده به آن عمل کنید وچهره حقیقی تانرابرای مردم ظاهرسازیدکه شماهمراه حق هستیدویاهمراه باطل؟
عاقلان صلاح کارخویش خوددانند.
هموطن شماازکابل

>>>   Soraya Baha
درکابل به من گفته شدکه طالبان دوستدار ملت افغانستان اند!
به گزارش اکسپرس تریبیون به نقل از طلوع نیوز،‌ آلیس ولز دستیار معاون وزیر امور خارجه در امور آسیای جنوبی و آسیای مرکزی گفته است که او از میزبانان خود در کابل شنیده است که طالبان بخشی از ساختار اجتماعی افغانستان اند.

الیس ولز افزود: دوستان افغانم به من گفتند که طالبان بخشی از ساختار اجتماعی افغانستان و معتقد به مصالح کشور اند و می گویند که آن ها در مقایسه با داعش به ملت افغانستان باور مند اند.

چنین چیزی را غیر از سروردانش، غنی یا استانکزی مگر چه کس دیگری به الیس ولز موعظه کرده است؟

>>>   استادخلیلی ازافتخارات افغانستان است

>>>   ما معتقید نه بر شورای صلح هستیم ونه بر لویه جرگه . شورای صلح از تآسیس آن یک شورای اتهاری و گاو شیری برای یک بخش گردیده و این شورا برای فریب دادن صلح میباشد و تا دشمنان فاشیست افغانستان دوام قدرت را ادامه میدیهد . ما باورمند بر شورای ملی میباشیم که شورای ملی باید این وظایف را به عهده بگیرند تا سرنوشت صلح معلوم گردد . از خلیلی ابزاری کاری میگیرند و تا اقای خلیلی بطرف فاشیست ها برای معاش لول بخورد . خلیلی یک طرف قضیه جنگ برای مخالفین قضیه میباشند . عامل صلح خودی دولت وارگ است که ببینید میان اقوام افغانستان تشنج را برای درج واژه افغان در تذکیره برقی خلق کرده است . تا که عدالت در دولت نباشد .صلج نمی آید .
زره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است