این همه خط و خط بازی را از داخل تذکره ها بردارید
داخل تذکره آنقدر خط و خطوط رنگه و سیاه و سفید است که در حقیقت ما نمی دانیم داخل نقاشی های پیکاسو هستیم یا داخل تذکره الکترونیکی؟ یک منار را هم مثل شاخ شمشاد روی تذکره چسبانده اند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۹    ۱۳۹۶/۱۲/۱ کد خبر: 147057 منبع: پرینت

من حساب کردم اینقدر که ما روی تذکره الکترونیکی اختلاف نظر داریم روی پیدایش خودمان در این دنیا مشکلی نداریم حتی هابیل و قابیل نگران تذکره های الکترونیکی شان نبودند که ما هستیم.

به هر صورت یکی در اینجا معتقد است که ما کلمه افغان را قبول نداریم یعنی جیز است و دیگری می گوید کلمه افغان تمام تشکیلات من را تشکیل می دهد بعد تعدادی می آیند و می گویند ما شتر را قبول نداریم مگر اینجا کاروان سرا است که مثل حضرت نوح همه چیز را داخل کشتی کنیم. برخی دیگر هم می گویند مگر یک شتر کجای تذکره را تنگ کرده که شما نفس تان به آخر افتاده است جناب شتر همه که از همه جا بی خبر مانده است در مورد آینده سیاسی خودش نگران شده است و می گوید با شخصیت حقوقی من اینقدر بازی نکنید مگر من به شما چه بدی کردم که اینقدر فحش پدر و مادر می خوردم.

حالا در کنار اینها یک منار را هم مثل شاخ شمشاد روی تذکره چسبانده اند که این هم تقدیم به شما به مناسبت روز ولنتاین حکومتی واقعا من نمی دانم طراحان تذکره الکترونیکی هدف شان از این همه مندوی بازی چیست داخل اش آنقدر خط و خطوط رنگه و سیاه و سفید است که در حقیقت ما نمی دانیم داخل نقاشی های پیکاسو هستیم یا داخل تذکره الکترونیکی تا جاییکه تاریخ تولد و اسم و تخلص در بین این همه خط مشخص نیست که خوانده می شود یا خیر.

حالا در کنار چند میلیون نظر من هم به خودم جرات می دهم و نظر می دهم در مورد تذکره الکترونیکی هر چند برای فعلا تذکره الکترونیکی خودش حیثیت هولوکاست را به خودش گرفته و تا بخواهی بگویی تذکره الکترونیکی بعضی ها فکر می کنند به مقام پیامبر گرامی اسلام توهین شده است و یا بعضی ها می خواهند به زور برایت بفهمانند که این تذکره تحمیلی است و قبول اش نکنی اگر قبول کردی ما با هم قهریم.

دیدگاه من این است که این همه ازدحام و ترافیک و خط و خط بازی و شتر و منار و خشت و دیوار و میخ و چکش و سوزن و بستره را از داخل تذکره بردارند مثلا منار بودن اش چه تاثیری در هویت من دارد یا شتر چه ویژگی بارزی در تابعیت و عدم تابعیت من دارد بعد حدود صدها خطوط مایل و راست و کج داخل یک کارت کوچک باشد چه نشانه ای از ابهت تاریخی مرا در این تذکره تمثیل می کند.

لطف کنید این همه نقاشی و عکس و کاریکاتور را از تذکره بردارید و در یک کارت چند سانت در چند سانتی اسم و تخلص و تاریخ و منطقه را بنویسید و جمع کنید همه اینها را لازم نیست که شجره نامه همه مردم را به زور جا کنید و بعد به خارجی ها بگویید ببخشید که ما تا حالا روی هویت خودمان جور نیامدیم چون یکی قرار است افغان باشد آن هم از نوع هشت آتشه و یکی دیگر اصلا قبول ندارد افغان باشد و ترجیح می دهد آتش جهنم را ببیند اما کلمه افغان را وارد تذکره اش نکنند.

خب این واقعا نگران کننده است ما چه می کنیم همین حالا نصف کره زمین به ما می خندند ما در حقیقت بازی می کنیم با خودمان و واقعا نمی دانیم چرا با خودمان بازی می کنیم حالا چه باید کرد را هم می ریزیم داخل دیگ حزب و حزب بازی و فراکسیون بازی ها در نتیجه اینکه حکومت به همه یک تذکره کاملا سفید بدهد و بگوید که هموطنان عزیز شما پنج دقیقه وقت دارید هر چه داخل اش می نویسید بنویسید نقاشی، رسامی، کاریکاتور و یا هم عکس کاملا آزادید باور کنید تجارت می کنند از خود همین کابل تا واشنگتن و تهران و ریاض و لندن روی هویت ما تجارت می شود.

امروز، فردا، هفته بعد، سال بعد، تعدادی هم از همین طریق نان می خورند برخی هستند که مقام و چوکی شان در همین هیاهو و قال و مقال بند است ما که چیز زیادی نمی خواهیم قرار نیست که مثل چنگیز خان تمام دنیا را فتح کنیم فقط یک تذکره آبرومند داشته باشیم که حداقل وقتی با یک تذکره ورقه ای کهنه و پوسیده می رویم پیش خارجی ها نگویند که اینها از یک هزار سال قبل از میلاد به این زمان آمدند به سیاره ما و یا اینکه تصور کنند اینها رفتند به دوره امیر شیر علی خان که اوراق فتح ماوراالنهر و اندلس و قسطنطنیه را بدست بیاورند.

مهدی ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تذکره برقی
هویت
نظرات بینندگان:

>>>   تذكره كه ...بهتر است هيچ ننويسم. فايده ندارد.

>>>   همین امروز مطلبی را در خصوص تقدس شتر و ضرورت امدنش در تذکره خواندم و نویسنده گفته بود چون شتر در غزوات پیامبر بوده است پس باید روی تذکره بیاید. بنابراین با وجود شتر روی تذکره مسلمانی ما چهار میخه می شود و کسی نخواهد توانست ما را از این بهشت برین بیرون کند.

>>>   اقای ثاقب حرف شما درست است اکثریت مردم این تذکره برقی شیر پرپشقل دل بد کننده را نمی خواهند و نمیگیرند چه بهتر که این داستان را به باطله دانی انداخته شود و سر انرا بسته کنند تاتعفن ان سال ها مردم را اذیت وازار نکند .

>>>   درود جناب ثاقب، در کشور که ۹۹% بیسواد وجود داشته باشد همین آش و همین کاسه وجود دارد، این شناسنامه که توی دو سال همه رو سرگرم خودش کرده، دیگه کشور هیچ پرابلم ندارد، کار، فعالیت را و زمره مردم در رفاهی کامل از جنگ انتحاری خبری نیست مردم همه خوشحال، نه دزدی، نه گروگان‌گیری نه بیکاری هیچ چیزی. منفی وجود ندارد، نه هیچ جنایت، قتل، مردم در رفاه کامل، باید دولت از بیکاری خودش رو مشغول همچو بر نامه کند، درخت منار، شتر و... رو که آدم نمیدونه، افغانستان که شتر ندارد، و این جناب شتر نمایندگی از چی میکند، و... خوب به نوعی از بیسوادی و مردم رو مصروف نگه دارد تا کار های دیگه رو پوشش دهند.

>>>   فاشیستان افغانی از نام افغانستان!
اگر چنین نیست ، این فاشیستانی هتلری افغانی چه زهره دارند که می گویند اگر افغان نیستی از افغانستان بیرون شو!
من می گویم تو بیرون شو!
حضورت در تمدن این حوزه ی تمدنی کجاست؟ نیاز به سر گردانی نیست ، به همین آرشیف ملی و به همین نگارستان ملی و به موزیم ملی می رویم ، برای من حضور تمدنی ات را در این حوزه ها نشان بده !

جنگنده های B52 امریکایی همیشه این جا نیست که از حاکمیت جعلی تو پاسداری کند. ما را مقدرات تاریخ در این جغرافیایی که تو شومش ساخته ای محکوم کرده است، آیا می خواهی مانند انسان ها زنده گی کنیم یا مانند بفلو ها وحشی بجنگیم!
خداوند سرزمینی را که نفرین کند، دیوانه یی را بر آن سرزمین حاکم می سازد . سرزمین ما سرزمین نفرین شده است! دوستی دیوانه خود دشمنی است!
اگر ما هشیارانیم نباید به دنبال دیوانه گان برویم!

>>>   Feroughi
میگویند برای جلوگیری از تشنج بیشتر ، سفیر ایالات متحده ی امریکا در کابل خواهان توقف توزیع تذکره های نو شده است .
خبر دیگرمشعر است که در پیوند به این مساله ، اخیرن دهها جوان تحصیلکرده ی از اقوام مختلف کشور ، با بدست گرفتن تصاویری از مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر و اندیشمند بزرگ جهانی ، از رهبران حکومت خواسته اند تا سیمای پراُبُهت و جهانی مولانا را منحیث نمادی از مردمِ صلحدوست و خرد ورز ما ، جاگزینِ قطارِ شتران در شناسنامه ها نمایند .
این جوانان بیدار دل که دو روز پیش این تقاضای شانرا دسته جمعی مطرح نمودند ، از رییس جمهور و رییس اجراییه صمیمانه خواسته اند که : « ...ما بدنبال جبهه گیری سیاسی در برابر حکومت نیستیم و طی بررسی هایی که انجام داده ایم به این نتیجه رسیده ایم که از طریق مکتب و اندیشه های مولانای بزرگ بلخ که جامعه ی ملل هم به آن احترام و باور دارد ، میتوانیم اندیشه ی صلح محوری رادر افغنستان ترویج نماییم ... »
به باور این جوانان تحصیلکرده شامل اقوام مختلف کشور ، « ... افکار صلح طلبانه ی مولانا میتواند نقطه ی اتصال و پیوند هویتی شایسته ای میان تمام اقوام افغانستان باشد تا شتر که بیشترحیوان مورد استفاده در سرزمینهایِ عرب نشین بوده و در فرهنگ شرقی نمادی از کینه توزی است ... »

>>>   چی میخواهی دل شماست که نذکره هم مانند سرشما تاس و صفا باشد که هر لحظه بخواهید کار گلمرجانی کنید وبه هزاران تذکره را تقلب کنید و برای تمام مامه گک ها بدهید و بعضی اوقات مامه های صد ساله را به نام تظاهرات و حقوق در زنبیل اورده و انها را وادار به گریان های ساختگی نماید

>>>   Kawa Arwand
اين طرز فكر از كجا ميايد كه بيسواد، باسواد، تاريخدان، پروفيسور، شاعر و سياستمدار افغان خودش را وارث و مالك "اصلى" اين سرزمين ميداند و ميگويد كه تاجيكها از تاجيكستان، اوزبيكها از اوزبيكستان، تركمن ها از تركمنستان و هزاره ها هم از مغولستان به اين سرزمين آمده اند و هر گپى كه به مزاج شان خوش نخورد تهديد ميكنند كه همه ى اين اقوام بايد به ملك هاى خود دوباره برگردند؟

>>>   Arianfar
دوست عزیز. در شناختی کارت پشتون های پاکستانی افغان نوشته اند. ما همه افغانستانی هستیم. نه افغان. تابعیت مقوله یی است مربوط کشور و دولت نه قوم و ملیت. چون ما هنوز به ملت تبدیل نشده ایم، سخن گفتن از ملتی به نام افغان چیزی جز پروپاگند حلقات حاکم نیست. چگونه می توان در نبود ملت از هویت ملی آن هم هویتی که مورد اجماع همگانی نیست سخن گفت؟ هر کنشی، واکنشی دارد. اقدام ارگ که خلاف اجماع همگانی صورت گرفت واکنش اقوام غیر پشتون را برانگیخت و هر روز اعتراضات در برابر این زورگویی و تحمیل هویت یک قوم بر اقوام دیگر رو به افزایش دارد. اگر به راستی بخواهیم این بیماری سرطانی ریشه کن شود، با حفظ هویت های تباری یا قومی به هویت فرهنگی- تمدنی خراسانی و ایرانی شرقی برگردیم. در غیر آن، این افسانه سگ منگسک تا قیامت ادامه خواهد یافت. پشتون ها پافشاری خواهند کرد که همه افغان هستیم و نمایندگان سایر اقوام خلاف آن موضعگیری خواهند کرد. شما نباید این موضوع را ساده بگیرید. وقتی این درد را احساس می کردید که کسی هویت شما را به جای پشتون مثلا هزاره می گفت. معنای افغان تغیبر نکرده است. افغان معنای دیگری جز پشتون ندارد. همه تلاش ها مبنی بر تحمیل این هویت بر سایر اقوام با ناکامی رور به رو خواهد شد. شاید عده یی یعه خاطر مصلحت ظاهرا بگویند، بله ما همه افغان هستیم. اما این هویت هیچ ربطی به سایر اقوام بانشد کشور ندارد. در یک سخن، افغان خواندن سایر اقوام پروژه سیاسی یی است که هدف از میان بردن هویت های سایر اقوام را دنبال می کند. آیا شما متوجه هستید که پشتون ها صد در صد از این طرح حمایت می کنند . اما از نمایندگان سایر اقوام تنها کسانی برای ظاهرسازی می گویند که همه ما افغان هستیم که پست ها دولتی دارند. باید برای همیشه به یاد داشته باشید که نام کشور ما را انگلیسی ها به خاطر اهداف استعماری افغانستان گذاشته اند. نه این که خود مردم ما گذاشته باشند. این نام هیچ ربطی به گذشته فرهنگی - تمدنی ما ندارد.

>>>   پشقل هاراپشقل بازشما دروقت وزارتش با خود برد واین افتخارراتاابد برای خود کمائی کرد به تذکره چیزی نمانده است

>>>   ثاقب صاحب تاریخ نخوانده اند ، امیر شیرعلی خان یک ونیم ملیون قرن پیش بود که سیستم پوسته رسانی افغانستان رابرای بار اول آن زمان افتتاح کرد ،
ر

>>>   اوغان سازی دو صد سال است که ناکام مانده در آینده هم ناکام میماند۰ حتی پشتو اوغانی خود را هم اگر پاره پاره کنن باز هم ناکام هستند۰ بزور انگلیس نتوانستند، بزور روس نتوانستند، بزور پنجابی نتوانستند، و حال بزور امریکا هم نمتوانند؛ چون اهلیت و فرهنگ آنرا ندارند۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است