شکست توجیه ناپذیر جمعیت در برابر ارگ
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۳    ۱۳۹۶/۱۲/۱ کد خبر: 147040 منبع: پرینت

توافقی که بر مبنای آن جمعیت معرفی والی جدید را به سمنگان پذیرفت از این قرار است: خدام بحیث معاون شورای صلح و ضیا دوباره بحیث معاون والی سمنگان باقی می ماند.

این توافق را یک ساعت قبل صلاح الدین ربانی با جانب ارگ انجام داده است.

به نظر من این اولین اشتباه بزرگ سیاسی صلاح الدین ربانی پس از دوماه درگیری و تنش با جانب ارگ بوده می تواند. عطا محمد نور تمام امکانات دفاعی برای حمایت از خدام را در بغلان و سمنگان داشت که با این تصمیم از به کارگیری آن صرف نظر کرد.

برنا صالحی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خدام
جمعیت اسلامی
ارگ
سمنگان
نظرات بینندگان:

>>>   Salam
جمعيت اسلامى حزب نيست كه به آن اعتماد كرد ، حلقه رهبرى اين حزب در كابل همه يى شان به گونه يى با رژيم كابل و حلقه قدرت در ارگ وابسته اند ، حتا خوبترين هاى شان را كه من مى شناسم روح مقاومت در مقابل فاشيزم را ندارند ، حتا اين حلقه از ناچارى سخن هاى در حمايت عطا مى گويند اما در خفا و شبانه همه يى شان با ارگ رابطه دارند و منتظر اند غنى بر سر شان دست بكشد . خيانت حلقه يى رهبرى جمعيت در كابل عواقب بدى را در قبال دارد و باعث كشته شدن روح مقاومت در وجود اعضاى آن در سراسر كشور مى شود و سبب سر خورده گى آنها . سمنگان مهم تر از بلخ بود زيرا آنجا مى خواهند پايگاه حزب اسلامى بسازند و از آنجا ساير استان ها را تحت پوشش گيرند ، رييس پارلمان با غنى در اين امر كنار آمده است . تسليمى سمنگان شروع شكست عطا هم است .

>>>   اصل اقتصاد، عرضه و تقاضا است ولی ما توانستم در سایر مسایل از این اصل استفاده کنیم، یعنی از این پس هر والی از خود قیمت خواهد داشت و قیمت مذکور نظربه شرایط خاص اش، قیمت خواهد داشت.

>>>   آغای ربانی در سهم 50 فیصدی تان دست کاری کرد و تو هم قبول کردی اما اشتباه بزرگ کردی

>>>   Soraya Baha
احمد شاه مسعود باری دربارۀ امیرحبیب الله خان با سخنانی مملو از حس دریغ چنین گفت: « آدم به دشمن تسلیم می شود؟ هیچ جنگی اگر نمی کردی و فقط در دامنه های شمالی گشت می زدی و هر یک ماه یا سه ماه بعد یک تک تفنگ می کردی، سرنوشت نظام وسیاست درافغانستان دربست دردست یک خاندان باقی نمی ماند.»
حبیب الله لسان قدرت را به درستی نیاموخت. نخستین شورشگر، آیندۀ خود را تحویل عقوبت و شکست داد؛ اما برای سنت گرایان یاد داد که دیگر زبان قدرت را فراموش نکنند و به یاد داشته باشند که منطق مسلط در مبارزه برای بقای برتر، نفی هرگونه اخلاق و آئین دینی است. سنت گرایی نادرخانی، در لوح کارنامۀ خود با خط درشت نوشت که شریک پذیری در قدرت، کفر اخلاق و عُرف است .

>>>   Zafari
استاد عطا به وجود حمایت گسترده ی مردمی اشتباه میکند که گپ جمیعت را میشنود.

>>>   ارگ با جمعیت ناوقت شب برای تغییر والی به توافق رسید.

>>>   بعد از تسليم شدن جمعيت اسلامى ، ديگر چگونه مى توانند مقاومت عطا را توجيه كنند ، حتا اين براى عطا هم مشكل خواهد بود تا ديگر مقاومتش را به عنوان مامور حكومت توجيه كند . در آخر عطا هم چاره يى جز معامله را نخواهد داشت ، شايد با يك معامله كه بينى خميرى شود .
هدف غنى براى تغير آوردن والى ها به ويژه در شمال تاكتيكى و براى ضيعيف كردن عطا هم از ديد سياسى ، مردمى و نظامى است ، غنى سنمگان را به عنوان مركز استراتيژيك عليه عطا بر گزيده است و اين بازى سنجيده شده است . باور من اين است كه خدام سر باز زدن از امر غنى را بدون مشوره با عطا نكرده بود ، عطا بدون شك از معامله يى پنهانى و شبانه يى صلاح الدين غافلگير شده است .

>>>   اين جمعيتى ها در بدل موقف و چوكى حتا .......خودرا مى فروشند ، به خدا ترسيدم !

>>>   ارگ دهليز ورودي بلخ را محاصره كرد!
بايد اعتراف كرد كه رهبران جمعيت سياست روز مره گي و غير حساب شده مي كنند.
جمعيت در اين شرايط حساس نبايد ناسنجيده دست به اين معامله ميزد.
جمعيت تا تاريخ ٢٧ فبروري بايد روحيه ي مقاومت و ايستادگي را تقويت ميكرد تا ارگ ناگزير به يك تفاهم ملي در تمام ابعادِ خواست مردم مي شد.
خواست مردم حفظ سمنگان و بلخ يارسيدن چند تا جمعيتي به قدرت مقطعي نبود.
خواست مردم نه گفتن به برتري خواهي، توزيع شناسنامه هاي برقي با حفظ هويت شان، تعديل قانون اساسي، پارلمان حزبي و .... بود.
به باور من كرسي ولايت سمنگان به هر قمت كه به ارگ معامله شده باشد، به سود جمعيت نيست.
جمعيت اسلامي در شرايط خطرناك و شكننده ي قرار دارد، نسل امروز كه تازه معتقد به شكل گيري مقاومت عليه تماميت خواهي هاي ارگ شده بود، رفته رفته نا اميد ميشوند.
از ديد من جمعيت در صورت برنده ي اين معامله بود كه دست كم براي يك روز برنامه ي ارگ را متوقف ميكردند و سر انجام بعد از يك كنفرانس مطبوعاتي براي مردم اعلان ميكردند كه ما والي جديد سمنگان را در بدل سه كرسي مهم مي پذيريم.
اين به معناي حفظ روحيه مردم و شكست تماميت خواهي بود.
مردم كه با تمام شور و شعف براي ٢٧ فبروري لحظه شماري ميكنند و از همه منافع سياسي و مالي، حتا جان شان قرار است بگذرند با كدام تضمين و انرژي ديگر به جاده ها برآيند؟
جمعيت، اخصن بلخ بايد مردانه اعتراف كند كه نتوانست روحيه ي انقلابي مردم را تا تاريخ موعود نگهدارد.
به ياد داشته باشيم كه نفوذ سياسي ارگ در حيات خلوت بلخ كه سمنگان است، روحيه ي ايستادگي مردم را تضعيف ميكند.
Jobran Karim

>>>   أين تبليغات است ديگر خيانت وجنايات كه شوراى نصوار و جميعت انرا كرده رو به خلاصه است حكومت يك كمى فهرصت پيدا كند و از كار هاى مهم فارغ گردد تماما تصفحه حسابات را با أين خاينين خواهد كرد ميگويند كه اش مردان دير پخته ميشود

>>>   به باور من هم این آغاز شکست جمعیت و از بین رفتن روحیه مقاومت در برابر رژیم ستبدادی غنی بود.
جمعیت اسلامی بعد از شکست طالبان و حضور جامعه جهانی از کنفرانس بن اول تا اکنون به عنوان یک حزب معامله گر عمل نموده است.این حزب بزرگ سیاسی که سهم فعالی را در مبارزه علیه روسها و حکومت کمونیستی و داعیه ی مقاومت علیه آی ایس آی و گروه مزدور آن بنام طالب داشتند. متاسفانه سران این حزب تمام زحمات و قربانی و آرزوهای مردم را بخاطر بدست آوردن یک مشت پول و چند چوکی مقطعی در حکومت معامله نموده ، حیثیت خود و مردم خود را به فروش گرفتند.

>>>   متاسف هستم که سمنگان را به طالب و حزب راکتیار قصاب کابل سپردید

>>>   پای خلیفه در بین بود ، فهمیدی چی گفتم ؟ سفیر امریکا جانباز خان !
حرفش را روی سنگ بگذاری آب میشود ، با ارگ هم بازی با خلیفه هم بازی ؟؟

>>>   Salam
آقاى ابراهيمى مى گويد ما در قندز دهقانى كرده روان بوديم ، تيليفون كردند كه معرفى مى شى ، بشنويد اين بى خبر از دنيا چه مى گويد ، اين توهين كلان به مردم سمنگان است !

>>>   Behnoosh
من هم این مصاحبه کوتاه اش را شنیدم سخت بحال جمعیت و مسخره سازيش از سوی ارگ تاسف خوردم که ارگ با چه شگرد های شادی بازانه حریفانش را به زمین وبه مردم با فرهنگ سمنگان توهین میکند.

>>>   Sakhra
آقاي والي به خدا قسم اگر برادرت از بخت بد ما، رئيس ولسي جرگه نميبود خودت را كسي كاتب ولايت مقرر ميكرد.

>>>   Najib Salam
آقاى ابراهيمى استاندار معرفى شده يى ارگ با صداقت وطنى مى گويد " او در قندز دهقانى كرده مى گشت كه احوال دادند كه بيا معرفى مى شى "
من صداقت آقاى ابراهيمى را مى ستايم كه واقعيت را بيان كرد ، اما در سخنان وطنى ايشان اوج فاجعه نهفته است ، اين از يكسو نشان مى دهد كه ارگ دنبال شايسته سالارى نيست و تنها در فكر مهره هاى كم سواد ، نادان و فاقد دانش علمى و مسلكى است تا آنها را به نفع خود و در راستاى اهداف خود استفاده يى ابزارى كند و از سوى ديگر در آينده بتواند آنها را به ساده گى كنار بزنند و افراد شعورى خود را بياورند تا شمال را در حيطه يى قدرت خود در آورند

>>>   این جمعیت بود که وطن توسط ۴۸ کشور اشغال شد
یک وقت میگفتند پاکستانی ها را پول بدهید به هر معامله حاضر میشوند حتی ....
لیکن برای هموطنان ما ثابت شد که جمعیت و شورای نظار را وعده چوکی و قدرت بدهید مانند پا‌کستانی ها به هر معامله حاضر میشوند
صدیق الله تالقانی

>>>   زور کاکاست که انگور در تاکهاست۰
سفارت امریکا عاجل داخل اقدام شد و عقب شانرا نجات داد، خور خاوند اصلی شان۰

>>>   ۴۸ کشور اشغالی را هم همین شما اوغانها با خود آوردید، از کرزی و خلیلزی گرفته تا همین تقلبزی کوچی و بقیه دیسانتی های پراشوتی شما بودید۰ جمعیت در سابق هم با طالب میجنگید و بعد از جنگ امریکا با طالب هم هنوز در جایش است۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است