از بدانديشى حكمتيار تا دورانديشى معتصم آغاجان
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۰    ۱۳۹۶/۱۲/۱ کد خبر: 147010 منبع: پرینت

مصاحبه ى معتصم آغاجان يكى از رهبران طالبان را ديدم به بدانديشى رهبر ظاهرا مجرب حزب اسلامى و دورانديشى اين طالب كم تجربه تعجب نمودم.

هر چند اين مصاحبه به هيچ وجه توجيه كننده ى جنايات طالبان و سهم معتصم آغاجان در آنها نيست اما سخنان واقعبينانه و ادبيات مودبانه ى او برايم جالب بود. او از خطاهاى تحريک طالبان سخن گفت و اعتراف نمود كه طالبان اشتباهات زيادى داشته اند. او نجيب را كه كمونيست بود نيز مودبانه مرحوم گفت و مرگ توهين آميز او را توجيه شرعى ننمود. وى شهيد احمد شاه مسعود را كه تا آخرين نفس با طالبان جنگيد نيز مرحوم خطاب كرد.

آغاجان از پاكستان و حلقات جنگ طلب طالبان انتقاد كرد و افشاگرى در مورد آنها را خطرناک توصيف كرد. منافع افغانستان و التيام زخم هاى مردم را بر خواست هاى طالبان مقدم دانست و به وضاحت گفت كه همه بايد براى ختم جنگ و تامين صلح همكارى نمايند. نقش سازمان ملل و منافع همسايگان را نیز به رسميت شناخت اما در مقابل رهبر حزب اسلامى است كه با پنجاه سال سابقه ى گويا مبارزه و ادعاى نويسندگى و تیورى پردازى هنوز با ادبيات جنگ سرد سخن مى گويد و در گذشته منجمد شده است از اشتباهات اش عبرت نگرفته و خطاهايش را توجيه شرعى و سياسى مى كند.

از شهيد خطاب نمودن همسنگران نهضتى اش يعنى شهيد استاد ربانى و شهيد مسعود ابا دارد. منافع و مصالح علياى كشور را بر اغراض شخصى و حزبى اش ترجيح داده، بر طبل قومگرايى و تداوم بحران مى كوبد و حضور جامعه ى جهانى را تجاوز و نقش همسايگان را مداخله گرى قلمداد مى كند اين مقايسه يک حقيقت را ثابت مى كند كه اگر كسانى در راه باطل هم صادقانه گام بردارند شايد روزى به حقيقت برسند اما هرگز كسانى كه رفتن در راه حق را با ريا و نفاق بپيمايند به هيچ وجه به حقيقت نخواهند رسيد.

محمدعارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آغاجان
مصاحبه
نظرات بینندگان:

>>>   مردم شریف قندهار را با پاکستانی ها مقایسه میکنید زمان ریش سفیدی اش را با جناب معتصم مقایسه کردید زمان نوجوانی اش را باکی مقایسه میکنید ؟
مردم قندهار مردمان بردبار فراخ نظر باقلب برگ هستند هیچگاهی انقدر تعصب ومریضی قومی که دیگران دارند آنها نداشته اند همین حالا درقندهار اکثریت هوتل ها دکاکین از دیگر اقوام است هیچگونه احساس تبعیض وتفاوت دیده نمیشود

>>>   در پراگراف اخر این دو جمله پس و پیش آمده که مفهوم را متناقض میسازد
منافع علیای کشور را بر اغراض شخصی و حزبی اش ترجیح داده .چون این پرگراف در شان و مورد گلبی دین است حتما در تایپ معکوس امده .
مستوره جمالی سادات


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است