مایه شرم است، همه اقوام باید افغان باشند
توقف توزیع شناسنامه های الکترونیکی با نام افغان، باعث جلوگیری از بروز اختلافات مردم می شود. بحث تذکره با این نام افغانستان را دچار یک جنگ دیگر خواهد کرد 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۱۶    ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ کد خبر: 146988 منبع: پرینت

روند توزیع شناسنامه های الکترونیکی بار دیگر جنجال برانگیز شد. جنانکه تصمیم ارگ ریاست جمهوری بر آغاز توزیع شناسنامه های الکترونیکی با مخالفت ریاست اجرایی روبرو شده است. آقای عبدالله بی آنکه بر روند توزیع شناسنامه های الکترونیکی اشاره کند می گوید که حرفی را که مردم قبول نداشته باشند کسی نمی تواند بر آنان تحمیل کند. اما در مقابل رییس جمهور غنی می گوید که زمان ساکن بوده نمی تواند. اگر افغانستان می خواهد به جلو حرکت کند و مشکلات مردم را حل کنیم، باید تصمیم بگیریم. آیا تصمیم ارگ ریاست جمهوری بر آغاز توزیع شناسنامه های الکترونیکی حساب شده است؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، امان الله پیمان عضو مجلس نمایندگان در برنامه «فراخبر» گفت: شما به عنوان کسانی که خود را رییس جمهور یا زعمای افغانستان حساب می کنید در این چند سالی که قانون تذکره یک دور پاس شد با خواست همه شورا و به حکومت فرستاده شد. سوال من این است که آیا این قانون را شما در وقت استراحت تان و در مابین خانواده هایتان برای این نگاه کرده بودید که دست نامحرم به آن نخورد؟ که یک حایل باشد و یک عایق باشد؟ چرا آن را نگاه داشته بودید؟ آن را معطل ساخته بودید که در آخر یک واژه را به تمام ملت افغانستان تحمیل کنید؟

وی، برای حکومت مایه شرم می داند که همه اقوام افغانستان را با یک نام در تذکره درج کند و بیان داشت: یادتان باشد که به کل ملت افغانستان یکنواخت احترام دارم و همه را جزوی از خانواده بزرگ افغانستان می دانم. شاید داکتر اشرف غنی و دیگران از این شرم نشوند که این تذکره ها با این واژه در حال توزیع است. اما من وقتی که در مورد این واژه صحبت می کنم پیش ملت افغانستان شرم می کنم که چگونه ملت افغانستان را اینگونه به یک تنش و یک اختلاف دعوت می کنیم؟ حکومت از این چه دستاوردی خواهد داشت که کل ملت افغانستان را لقب افغان دهد؟

پیمان، حکومت را حکومتی خودکامه و خودسر و بی توجه به قانون می داند و می گوید: اگر تمام کتاب های تاریخ و حتی پشتون زبان را بخوانیم آنها کلمه افغان را به برادران پشتون ما ربط می دهند. اما ارگ خلاف تصمیم 138 نماینده مجلس که مخالف با این قضیه هستند شروع به توزیع شناسنامه ها با این واژه کرده است.

نماینده مجلس، توزیع شناسنامه ها با کلمه افغان را موجب تقابل میان اقوام دانسته و گفت: ارگ جایی است که در آنجا چند نفر متعصب، بی ضمیر، خودخواه و عصبانی که در راس شان از اینها همه عصبانی تر حاکم است می خواهند این موضوع را بر ملت تحمیل کنند. من به این حاکم می گویم که تو وقتی عکس شتر مردم عزیز کوچی را در شناسنامه درج می کنی، کوچی افغانستان به عکس شتر در شناسنامه نیاز ندارد به شتر نیاز دارد که باید بارش را ببرد. به نان ضرورت دارد، به امنیت ضرورت دارد، به آرامش نیاز دارد. تو با این کارت آرامش را از مردم می گیری و میان آنها تقابل بوجود می آوری.

وی، خواستار توقف توزیع شناسنامه های الکترونیکی با این نام است و بیان داشت: توقف توزیع شناسنامه های الکترونیکی با این نام اگر دردی را دوا نمی کند، بسیاری از درد ها را کم می کند، باعث جلوگیری از بروز اختلافات مردم افغانستان می شود. ما در برابر و تقابل همدیگر قرار نمی گیریم. بحث تذکره یک بحثی است که افغانستان را نه تنها دچار اختلاف می کند بلکه افغانستان را دچار یک جنگ دیگر خواهد کرد.

پیمان، معتقد است حکومت باید روشن کند که چرا اینقدر بر این واژه تاکید دارند و هدف شان چیست و افزود: در آن زمان که ما قانون درج افغانستانی بودن را در مجلس تصویب کردیم به این نتیجه رسیدیم که از این کلمه واژه ای معقول تر وجود ندارد. حالا باید از حکومتی ها سوال کرد که شما با واژه افغانستانی بودن چه مشکلی دارید؟ در حالیکه افغانستانی بودن هیچ چیز را تغییر نمی دهد و به همه اقوام افغانستان تعلق می گیرد و همه هم آن را قبول دارند.

نماینده مجلس، می گوید که مردم به شدت از نام افغان در شناسنامه ها ناراضی هستند و علیه آن اعتراض خواهند کرد و افزود: وقتی خلاف میل مردم کاری توسط حکومت انجام شود مردم علیه آن اعتراض خواهند کرد. فکر نجیب با اینکه در مسایل شرعی و دینی و عبادتی بسیار مسلمان تر از اشرف غنی بود باز هم مردم علیه حکومت کمونیستی اش جنگیدند. چرا که می خواست فکر کمونیستی را بر مردم تحمیل کند. وقتی خلاف میل مردم چیزی را تحمیل شود مردم آن را قبول نخواهند کرد. اگر در شناسنامه ها کلمه افغانستانی نباشد و پیشوند و پسوند آن را برداریم و افغان بگذاریم هیچ هویتی برای همین افغانستان هم نمی ماند. اینگونه حتی دیگر مردم دنیا هم نمی دانند افغانستان چیست و کجا است. ما به جایی رسیده ایم که به همان تذکره زمان داوود خان و نجیب راضی هستیم چرا که از حکومت داکتر اشرف غنی معقول تر عمل می کرد. حتی نجیب با تمام خودخواهی هایی که داشت به هویت اقوام احترام گذاشته بود و نام آنها را تغییر نداد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغان
تذکره
نظرات بینندگان:

>>>   Najib Salam
فارسى و درى دو زبان جداگانه ، دانشگاه واژه يى بيگانه ، اما هزاره و تاجيك و ازبيك و قزاق و هندو .....همه اوغان ( پشتون) اند ، همه يى قضاوت هاى قبيله گرايان منطق گريز و سرتنبه در مهم ترين مسايل كشور چنين است ، با عجب طايفه يى كور مغز و قرون اوسطايى گير مانده كشور و مردم . خداوند اين طايفه را آدم بسازد.

>>>   آسمان کابل به رگبار بسته شد!

افغانها امشب آسمان کابل را مرمی باران کردند؛ اما کسی نیست که بگوید چرا؟ اگر این شلیک ها از سوی تاجیکها و هزاره ها و... میبود، خدا میداند که چه هیاهوی افغانی که برپا نمیکردند!؟ و القاب ناپسند گوناگون را که به آنها روا نمیدیدند!؟ و همچنان دولت پشتونیزم چه تعدادی که به دست میاورد را دستگیر و مجازات نمیکرد!؟ اکنون این ناقلین را ما چه لقبی روا بینیم!؟
اگر دولت تنها از افغانها نیست؟ اینجا بایستی تا دستگیر میکرد شلیک کننده گان را و به سزای جرم شان میرساند؛ شما خود قیاس کنید این واکنش ها را در مقابل این شلیک ها و شلیک های روز بزرگداشت از شهادت قهرمان"ملی" تفاوت را درینجا دریابید!
Edris Khurasani

>>>   Ali Faiq
‎ميدانيد چرا مردم ما سلاخي ميشوند و كشتي حكومت مُلي
بالاي خون جوانان ما در حركت است؟
‎1تمام قدرت و حاكميت در دست غني، اتمر، استانكزي وافغان ملت لميده است
‎2-عبدالله بهترين........ براي اين رژيم سفاك است و از وي در مواقع اساس استفاده ميشود،
‎3-روابط خود را با كشورهاي انگليسي زبان محكم تر و ليبرال تر ساخته اند،
‎4-از قوه قهريه طالب، داعش و حزب اسلامي دارند در اوقات مختلف استفاده ميكنند،
‎5-قومندانان، وكلا، بزرگان قوم را اجاره كرده اند و از آنها مانند پوقانه هاي سياسي دارند استفاده ميكنند،
‎6-جامعه جهاني را بخاطر فهميدن زبان انگليسي و لابي گري توسط "بي بي گل"غافل گير نموده اند،
‎7-كدر هاي خوب ما را يا تطميع وزارت، سفارت و عمارت كرده اند و يا هم تهديد به تبعيد،
‎8-جنبش هاي عدالتخواهانه ما را به رگبار گلوله بستند و براي آنها قانون قبيله گرايانه تجويز نموده اند،
‎9-افراد نيك نام و تيزهوش ما را انتحار و ترور كردن تا ساحه براي تمرين سياسي شان آزاد تر باشد،
‎10-شرايط خفقان آور و خون آلود را براي فرار مغز ها ما آماده ساخته اند.
روند مدغم سازي و اوغان سازي را نهائي ساخته اند-11
‎چي بايد كرد؟
‎آسان ترين و كم هزينه ترين راه اين است يا برنامه هاي فوق الذكرآنها را# #چلنج دهيم وقدرت را تصاحب شويم و قدرت سپاري كنيم، يا #نظام_سياسي را تغير دهيم و #عبدالله/#غني خلع قدرت شوند و يا كشور را #تجزيه نمايم و ازشرانتحاريون, قبيلگرايي، واپسگرايي، بربريت، و افغانيت در آمان شويم! در غيرآن هيچگاهي روي امنيت، وحدت، عدالت و خوشبختي راهرگز نخواهيم ديد

>>>   2 uur ·
ملت بايد خراسانى نوشته شود تا نفاق قومى از بين برود و چتر فراگير بوجود ايد!

>>>   نام افغان و زبان افغانی در اسناد دولتی تا سال ۱۳۴۳ بصورت رسمی مترادف نام پشتون و زبان پشتو بودند تا آنکه در لویه جرگه قانون اساسی سال ۱۳۴۳ این نام به ظلم، تهدید، وریا، توسط ظاهر شاه و کاکاهایش به حیث نام ملی تمام شهروندان کشور بزور به تمام مردم کشور تحمیل شد.
اوغان یا افغان یعنی پشتون، و ما اکثریت قاطع کشور اگر پشتون نیستیم اوغان یا افغان هم نیستیم.

>>>   پیمان بک........... است

>>>   ملت باید ایرانی یاتاجکستانی نوشته شود که بادارتا خوب خوش وقانع شود

>>>   خوب خو دیدین ههه

>>>   افغان به معنی اتباع است که در افغانستان تولد و زندگی میکنند. و اقوام چیزی دیگری است که از قبیل پشتونها تاجکها هزاره ازبک پشه یی وغیره...بنا به همه اتباع افغانستان افغان گفته میشود..ولی دشمن در تجزیه و نفاق میان مردمکار کرده و شما نوکران انها همچنان...

>>>   درج کلمه اوغان یک شرم است. مغز متعفن فاشیست را باید از ارگ بیرون کشیده و سوار بر شترهایش او را به قبیله برگردانیم

>>>   باید مخالف باشد چون کاروبار معدن خراب میشه گرگ در گردله خوش است.
بدخشی

>>>   امان الله پیمان یک شخصیت افغانستان شمول و یک انیان عدالتخواه میباشد که حرف هایش دقیق بوده مورد تاید همه اقوام غیر پشتون میباشد . ما همه تاجیک و فارسی زبان هسمیم و هویت ملی چنجهزاز ساله داریم نه دوصد ساله جعلی . من یک پلوج هستم نه افغان و نه ازبیک .
زره

>>>   کسی که افغان نباشد - ...............

>>>   هر کس بگوید ولی به تاجیک گریزی و بی غیرت که بخارارا ایلا کرد اما امروز در برابر افغان می ایستد! اگر قیامت هم واقع شود ما افغانها میرزمیم!!!!1 زورتان در کمرتان ما ازین بوتلهای بی تاریخنمیترسیم و زور انرا میدانیم زیرا این همه قصاید بدون قهرمانهای میدان نمی ترسیم!
ما این مرتبه بدون فتح کولاب اکتفا نمی کنیم!!!!!!!!!!!!1
تاریخدان تاریخ پر ریخ تان

>>>   من یک سوال دارم: در ۳۰۰ سال ګزشته نام افغان برایتان شرم نبود؟ حال چی خواب دیدی؟ ایا تاجیک برای ازادی کدام وقت برای خراسان قربانی داده؟ کدام وقت بر خراسان حکومت کرده؟ کو؟ بگویید!!!!!!!!11
کسیکه نمیشرمد مثل خودت واری به میدان سربازی باهم میرویم!ولی پشیمان نشوید؟ ما ترسی نداریم!

>>>   ما در مقابل چنین بیغیرتان تزاری همه انتحاری میشویم تا کامیاب از میدان بدر اییم!ولی این غیرت در کله های چای ناخورده گان تزاری نیست!خودرا محکم کنید ما بدون کلمه افغان دنیا را سرتان قیامت می کنیم!!!!!!!!!تا ریختان مثل پنجده برود!
افغان
شهزاده اسیا

>>>   Soraya Baha
عطف توجه فاشیستان قبیلۀ ارگ ، شما باری به شناسنامه های کشورهای اربابان تان انگلیس و امریکا نگاه کنید که هرایالت امریکا شناسنامه خود را دارد، حتا یکی دو قبیله سرخ پوست که با کمیت اندک تاهنوز باقی مانده اند به نام قبیلۀ خود شناسنامه دارند و اما یک چیز در تمام شناسنامه های مردم امریکا یک سان است، نام، نام فامیلی، محل تولد، سال تولد، مشخصات فزیکی (رنگ موی رنگ چشم و قد ) که نام پدر و پدرکلان و دین و مذهب و ملیت در آن ذکر نمی شود وشناسنامه قبیله یی شما نه تنها هویت اصلی مردم را مسخ کرده حتا ضد مادر و زن هم است که تنها نام پدر ذکر شده و از نام مادر خبری نیست. شما قبیله نشینان می توانید به کاپی از شناسنامه های اربابان تان شناسنامه های جداگانه قبیله یی بگیرید. مانند شناسنامه احمدزی، کرزی، بارکزی، سدوزی، درانی، شنواری، کروخیل، ملاخیل، نایب خیل، لیوانی خیل و هزاران زی و خیل دیگر

>>>   افرین شهزاده آسیا به بیغیرتها وجاسوسان باید جواب دندان شکن داد
زوال جاسوسان ودزدان حتمی است

>>>   ما هم نه میخواهیم تا شما افغان باشد! ولی نه میدانم چرا شما را به زور افغان می سازند؟
اگر فهمیدید باز علتش را با ما هم شریک کنید.

>>>   مایه افتخاراست که همه اقوام افغان باشند بجز چند نفرمحدود که برایشان افتخارنیست پروا ندارد

>>>   چند قرن پیش ملت افغانستان در زمانی که ایران توسط اعراب متعصب فتح شده بود با حمله به ایران ایران و مردم این کشور رو از منجلاب اشغال توسط پان عرب ها نجات دادن و حتی زبان عربی که در ایران زبان رسمی شده بود رو نابود کردن و دوباره به مردم ایران زبان فارسی رو یاد دادن و هویت از دست رفته ایرانی ها رو به اونها برگردانند بعد از چند قرن خود ملت خراسانی و آریایی و افغانستانی گرفتار هویت ستیزان به شدت متعصب متهجر شدن که تمام دنیایشان نابودی دنیای هویتی فرهنگی و اصالت چند هزار ساله دیگران هست

>>>   از خر اسان کده خو نام پنچشیر بهتر است

>>>   افغان سازی جبری یک عمل خیلی خطرناک است. چون در آینده باعث تفرقه و تبعیض جدی بین مردم می شود. در آن صورت مردم را به دو دسته افغان اصل و افغان بدل تقسیم میکنند. افغان اصل کسانی اند که به زبان افغانی یعنی پشتو گپ میزنند و از همه امتیازات بهره مند میشوند و بقیه چون زبان افغانی بلد نیستند مورد تبعیض قرار گرفته و مجبور هستند تا زبان مادری خود را هم از دست داده و زبان افغانی فرابگیرند.کسانیکه متوجه این باریکی نمی شوند در اینده به سادگی هویت و زبان خود را از دست خواهند داد. پس باید هوشیار بود و فریب مداری های قبیله را نخورد.

>>>   هر کسی کو دور ماند از اصل خویش
باز جوید روزگا وصل خویش
بلی، ما آن چیزی که هستیم، هستیم. نه آنکه برما برچسپ میزنند تا هدف بدست آرند.
.....این نام بدنام که با وطنفروشی، ....، نوکری روس و امریکا و پاکستان، و با وحشت، انتحار، انفجار، بیفرهنگی، تمامیت خواهی، زن ستیزی، تقلب، خیانت، کوکنار، تریاک، و هزار کثافت دیگر گره خورده است.
اوغان یا افغان هیچ فرقی باهم ندارند و هردو یعنی پشتون۰
اوغان یا افغان همان اپگان یا پتهان است که همه نامهائی هستند که غیر پشتونها به پشتونها اطلاق میکردند و میکنند در حالیکه خود پشتونها به خود پختون یا پشتون مینامند۰
ما اوغان نیستیم۰ افغان یا افغان یعنی پشتون و من را خداوند پشتون هست نکرده است۰ اکثریت مردم کشور اوغان نیستند۰
ما نه هویت خود را بر دیگران تحمیل میکنیم و نه هم میگذاریم دیگران هویت خود را به هر بهانه که شده بر ما تحمیل کنند۰
نام افغان اولین بار در قانون اساسی سال ۱۳۴۳ توسط حاکم های پشتون بر ملت تحمیل شد وتا بحال با جعل و فریب در ماده چهارم قانون اساسی وجود دارد که باید اصلاح و تغییر بخورد۰
غیر پشتونهای ساده دِلی که از روی سادگی و خوبی خود را افغان مینامید، فردا روزش که رسید، باز هم پشتون افغان اصیل میباشد، و با کوچکترین اعتراض که اگر انجام دهی، توافغان نا اصل میباشی، لهذا فریب بیجا بنام وحدت ملی نخور۰
پشتونها تمامیت خواه هستند، به وحدت ملی واقعی باور ندارند، و بهترین کاری که میکنند به زور همه را یکسان نام میگذارند، و این یکسان سازی جبری، آنهم بنام قوم خودشانرا وحت ملی تلقی میکنند۰
چرا بر دور یک نام بیطرف ویا بر دور نام انسانیت همه متحد و یکپارچه نشویم که بر دور نام یک قوم خاص همه قوم های کشور متحد شویم؟
این وحدت ملی است یا یکسان سازی به جبر و به زور، آنهم بنفع یک قوم خاص؟

>>>   نظر دهنده ای که خراسان را به کنایه خر اسان کده نوشتی
. . . ننگ بر تو باد . . .
تو و امثال تو مایه تباهی فرهنگ و آرامش و آسایش
مردم کشور خویش شدید
نام بلند خراسان چیزی نیست که به سخره بگیری
و ایرانی و ایرانی تبار ساکت بنشیند
هر کجا هستی اگر جرأت و شجاعت داری در مقابل
یک خراسانی چنین بگو که هر آنچه که لیاقت تو و
تبار بی تبارت هست را بارت کند
از خراسان نمی گوییم که نیازی به گفتن ندارد
چه آنکه آسمان میگوید و زمین می نویسد که
چه سرزمینی است
-ایران - خوزستان - اهواز -

>>>   شهزاده آسیا بچیم برو پشت کوه های سلیمان پشقل چم کو شتران خوده سیر کو چی می کنی اشرفک شما را بخوای نخوای انتحاری می کند.
اریا

>>>   امان الله پیمان زنده باد ما حمایتت می کنیم ....
نسل اریا

>>>   خوب خو دیدید. ههههه...
همانشان باز رفت، بازهم نتوانستند.

>>>   در پنچ ده هم اگر کدام ریخ رفته بود، ریخ تو رفته بود، چون حاکم تو بودی.
حال بگو که در سراسر خط سرحدی دیورند ریخ کی رفته؟
خورخاوند هایت آنجا دیوار سیم خار دار درست میکنند، بخیر.

>>>   ده افغانان کابل را بعد ازین ده خراسان بگوئید یعنی درموترها بگویند
خیرخانه ده خراسان خیرخانه ده خراسان
بازخوش میشوی هههه

>>>   افغان = پشتون این درست است
اما در قدیم همی مردم بیچاره هیچکس را اجازه نمیدادند که خود را افغان یا اوغان قلمداد کنند چون شریک دسترخوان دولت می شد چون دولت سرتاپا ازخودشان بود

حالا که همه از پته خزانه ، اقوام و قبایل و کوچی ها و لوی قندهار لوی پکتیا لوی ننگرهار و سایر لوی ها و صد ها امتیاز و خورد و برد های دیگر با خبر شدند دیگر برایشان چیزی نمانده حالی در دسترخوان خالی که شما را شریک می سازد چرا شریک نمی شوید؟

شاید دراین شریک سازی هم یک نیرنگ باشد نمیدانم

کوچی = مالیه نمیدهم عسکری نمیکنم تمام علفچرها مال ماست چون سره خور هستیم و هر روز کوچ میکنیم

پته خزانه = تمام ملت مال اوغان است پتکی به هر کس داد حساب نداره

اقوام و قبایل= فقط اوغان دیگه هیچ قومی وجود ندارد و شامل اقوام نیست

>>>   اوغان، که خودت را شهزاده اسیا خواندی،
قبل از آنکه انتحار کنی، مثل دیگ هایتان، بگذار که دل یک چندتا ملا و مولوی خوب سرت یخ کند و غم شان خوب خورده شود، بعد مثل دیگر اوغان هایت انتحاری ات را بکن۰ بدون آن هم این عمل که در فرهنگ تان است۰

>>>   او مردم در انجیل شریف هم گفته که باید اوغان شوید اگر قبول ندارید از بی بی گل پرسان کنین او هوشیار آدم است قبول کرده اوغان شده
پس شما چرا مخالفت میکنید
بیایید یک دفه اوغان شوید شاید دیگه فارسی وان دربین شان گم شود و انتحار نکنن
نمیفامم باز اوغانی ره که یاد نداری چی میشه

>>>   در پنچ ده هم اگر کدام ریخ رفته بود، ریخ تو رفته بود، چون حاکم تو بودی.
حال بگو که در سراسر خط سرحدی دیورند ریخ کی رفته؟
خورخاوند هایت آنجا دیوار سیم خار دار درست میکنند، بخیر.

>>>   شهزاده آسیا شرم هم یک چیزی خوب است

به اعمال افغان هایت ببین باز شهزاده بگو

در مسجد انتحار میکنین باز افتخار هم میکنین

در معابر عام انتحار میکنین و صدها طفل و زن و پیر و جوان بیگناه را قتل عام میکنید باز هم افتخار میکنین

واقعا که ترس از خدا و شرم از مردم هم چیزی خوبی است

تو که با سوادش استی اینطور باشی از بیسواد هایتان هیچ گیله نیست باید که استشهاد و نتحار کنن و خونریزی کنن

... بر این دین و مذهبی که تو داری

زرین شاه بهارک

>>>   نامی بدنامی که هیچ وقت ملی نبود، ملی نیست، و هیچگاهی ملی نمیشود.

گروه قبیلوی .....که هیچ وقت با فرهنگ انسانی نبودند، نیستند، و نخواهند شد.

پس ما چرا خود را به این اندازه پست و زبون بسازیم که این نام بدنام را برخود قبول کنیم؟

>>>   اوغان، که خودت را شهزاده اسیا خواندی،
قبل از آنکه انتحار کنی، مثل دیگ هایتان، بگذار که دل یک چندتا ملا و مولوی خوب سرت یخ کند و غم شان خوب خورده شود، بعد مثل دیگر اوغان هایت انتحاری ات را بکن۰ بدون آن هم این عمل که در فرهنگ تان است۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است