همه می توانیم خراسانی باشیم نه افغان
واژه افغان به معنی پشتون است و به قوم شریف پشتون تعلق می گیرد و نمی توان همه اقوام را زیر این نام یکی کرد؛ اگر نگران شرایط ملی هستید بهترین واژه تاریخی که هم بار معنایی دارد و هم همه را در بر می گیرد واژه خراسان است 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۷    ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ کد خبر: 146961 منبع: پرینت

آغاز روند توزیع شناسنامه های الکترونیکی با درج واژه افغان بجای تمام اقوام کشور موضوعی است که نه تنها از سوی جامعه شناسان با واکنش روبرو شده است بلکه برخی از سیاسیون از پشت پرده سیاسی این اقدام پرده برداشته اند و هشدار داده اند که توطیه سیاسی کردن اختلافات قومی روی دست است. در این زمان شماری از سیاسیون کشور از نخبگان پشتون خواسته اند که با رییس جمهور برای برگشت از این موضع وارد بحث شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، هارون معترف فعال سیاسی در گفتگو با "خط کابل" در خصوص آغاز روند توزیع شناسنامه های برقی با تحمیل واژه افغان برای همه اقوام کشور گفت: در طول تاریخ، حکومتی به اندازه حکومت توافقی کابل باعث شرمساری، سرافکندگی نشد و آنچه ما امروز می کشیم و قربانی می دهیم ناشی از سیاست های کجدار و مریض و بیمارگونه غنی و دار و دسته اش است.

معترف بیان کرد: این حکومت بشدت فاشیستی و بیمارگونه است و سیاست های بشدت قوم گرایانه دارد و هر روز در صدد توطیه چینی و نفرت انگیزی است؛ با صحبت های احمدضیا مسعود در رابطه با این حکومت موافق هستم و هر روز می شنویم که علاوه بر وی، در تریبون های مختلف از این حکومت ناکاره شکایت می شود.

رییس جنبش گذار درخصوص کساینکه از سیاست های غنی حمایت می کنند اظهار کرد: چوکی توافقی، پول و موترها اینها را راحت طلب کرده است و فکر می کنند دروه عبدالرحمان خان است حال آنکه توهم و زورگویی و خواب و خیال دوره عبدالرحمان خان گذشته و این فکرها را باید از سرشان بیرون کنند.

وی درخصوص توزیع شناسنامه های برقی گفت: خواست ما همیشه این بوده که مانند سایر کشورها دارای شناسنامه هوشمند باشیم تا هم هویت مان معلوم شود و هم با آن انتخابات هایمان را برگزار کنیم و روشن است که هیچ گونه طرح تحمیلی و واژه ی قومی را در این رابطه نمی پذیریم.

معترف گفت:اینکه کسی به من بگوید افغان هستی، جبر است و انسان آزاد جبر را نمی پذیرد.

این فعال سیاسی افزود: واژه افغان به معنی پشتون است و به قوم شریف پشتون تعلق می گیرد و نمی توان همه اقوام کشور را زیر این نام یکی کرد؛ اگر نگران شرایط ملی هستید بهترین واژه تاریخی که هم بار معنایی دارد و هم همه را در بر می گیرد واژه خراسان است و همه ما می توانیم خراسانی باشیم.

هارون تصریح کرد: اگر گمشده ای بنام هویت ملی داریم، همه می توانیم خراسانی باشیم چون به هیچ قومی تعلق نمی گیرد و هر کس که در این سرزمین زندگی می کند می تواند هویت خود را زیر یوق خراسان تبارز بدهد اما افغان نمی تواند هویت ملی شود.

وی درباره بی تفاوتی حکومت از شکایت ها از واژه افغان گفت: حکومتی که مشروعیت قانونی ندارد و از بطن مردم بیرون نشده، به مردم پاسخگو نیست و یک حکومت خودکامه، مستبد و مفسد است.

رییس جنبش گذار افزود: افغان و پشتون مترادف هم هستند همانطور که دری و فارسی یکی است، اینکه امروز برخی این واقعیت های ساده را انکار می کنند بستگی به اهلیت و شخصیتش دارد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
معترف
شناسنامه ها
نظرات بینندگان:

>>>   صد در صد به راستی که باید یک کلمه ای ملی باید همه شمول باشد

>>>   دقیقا که لغت افغان به پشتون اطلاق میشود.اشرف غنی درین وقت حساس که‌هزارها مشکلات در افغانستان موجود است ماجراجویی و نفاق افکنی را دربین بین مردم مومن و زحمت کش افغانستان به سرعت انجام میدهدتاشاید بتواند که ازین آب گل آلود ماهی میگیرد.الا .... الله علی القوم الظالمین.آمین

>>>   منحرف آغا اگر دلت از افغان بودن سیر است ، خودت میدانی که ملک آبایی تو کجاست ، برو اشخاص مثل تو در این مملکت جا ندارد و مردم فریب چتیاط سرایی افراد مثل ترا نمی خورند. دهن ... را ببند خسته شدیم .

>>>   Amirzada II
چرا " تپی خشک شتر اوغان" به دیوار هویت تمدنی خراسان نمی چسپد؟
درین تحلیل مختصر به بازی دو گانه پشتونیزم با نام اوغان و پشتون می پردازم که چرا این بازی دوگانه سر انجام بگونه دراماتیک به پایان خود رسیده است. و پیامد آن بحران هویت اوغان و سقوط سلطه آن است.
واقعیت اینست که نام اوغان و یا شکل ادبی آن افغان یک نام دیگر قبائل شریف پشتون و پختون است. این نام را غیر پشتونها بخاطر توهین و عقب ماندگی فرهنگی به آدرس آنها سالهاست که بکار می برند. در حضور یک پشتون او را بخاطر نزاکت اجتماعی اوغان خطاب نمی کنند،ولی در عقب او را اوغان و یا اوغو یاد می کنند. چنانچه ده ها کنایه و فکاهی بنام اوغان در میان فارسی زبانها وجود دارد که درین جا نیاز به تذکر آن نیست.
پشتونها و پختون ها که بیشتر به قبائل و طوایف و خیل و گروه بزرگ
و خورد تقسیم شده اند به نام گروه قومی خود مثل احمدزی، سدوزی، جاجی، منگل، کروخیل، هوتخیل و غیره افتخار می کنند. اکثریت پشتون ها از نام افغان نفرت دارند بخاطریکه این یک اسم توهین آمیز به آدرس شان است.
اما پشتونیزم بحیث یک مکتب فاشیستی از نام افغان و افغانستان استفاده سیاسی و برتری جویانه می نمایند. آنها در ظاهر نزد اقوام غیر پشتون خود را افغان معرفی می کنند و به نام افغان افتخار می کنند ولی در خفا در میان خود، خود را پشتون و پختون و یا به خیل و زی های مختلف می شمارند.
راز این بازی دوگانه چی است: از یک طرف از اسم توهین آمیز اوغان نفرت دارند و از طرف دیگر خود را عاشق اوغان معرفی می کنند و حاضرند تمام کشور را در پای نام افغان نابود کنند؟
واقعیت اینست نام افغانستان توسط ایرانی ها در سده نوزدهم اختراع شد و توسط انگلیس ها و روسها در بازی بزرگ " در سده نزدهم بجای خراسان بحیث هویت جعلی گذاشته شد. پشتونیزم به یک دلیل ازین نام سوء استفاده می کند و آن اینست: چون نام افغان معادل نام پشتون است بنا پشتونها صاحبان اصلی این کشور هستند و دیگران مهاجر از تاجیکستان، ازبیکستان، ترکمنستان و ایران و مغلستان هستند.
تمام پشتونست ها از چپ و تا راست در بیشتر از یک سده اخیر از زمان عبدالرحمن خان تا به امروز تلاش کردند که مردم را به نام هویت اوغان مغز شویی کنند و بر سر هر چیز و هر کس نام اوغان را از پول گرفته تا تاریخ سازی بچسپانند. اما این " تپی خشک حیوانی" به دیوار هویت اقوام غیر پشتون ها تاریخ و پر افتخار آنها نچسپید و به زمین خورده و محیط را آلوده ساخته است.
حالا ما شاهد بحران بی سابقه افغان هستیم. از تپی خشک شتر او غان نمی توان برای خود قدرت و هویت ساخت.
پشتونها ترس دارند اقوام غیر پشتون و یا افغان که هویت آنها را قبول ندارند به معنای اینست که سلطه سیاسی و نام افغانستان را نیز قبول ندارند و در نتیجه مرگ افغان مرگ پشتون است.

>>>   مساله شناسنامه ها و درج واژه يى افغان ( پشتون ) در آن ، آينده يى نسل هاى بعد را رقم خواهد زد و راه را براى Assimilationو زدودن كامل هويت هاى غير پشتون را باز خواهد كرد، غنى به عنوان Anthropologist اينرا مى داند ، امروز همه چيز را افغان و يا افغانى مى نامند ، اگر موفق شوند فردا جز زبان پشتو و تبار افغان همه را قدغن خواهند كرد. تاريخ بشريت چنين نمونه ها را در خود دارد.
اينرا به پرسش دوستى نوشتم كه نوشته است چه فرق مى كند اگر همه اوغان باشيم !
از اين دوست خواهش دارم تا اين مسايل و بحث هاى انسان شناسانه و آدم شناسى و اتنولوژى را مطالعه كنند و تاريخ فاشيزم تبارى و تاريخ جنگ جهانى دوم را كه فرايند يكسان سازى در آلمان بود ، نتيجه اش قتل و سوزاندن پنجاه مليون انسان !
اميد اين دوست اين باريكى را فهميده باشد .

>>>   شری خیزد که به خیر همه ما باشد. ان شاالله این ندانم کاری و فاشیست بازیهای غنی باعث تجزیه کشور شود و تا ابد از دست این قبیله و کوچی گری اش راحت شویم.

>>>   کشور در آتش جنگ میسوزد اما یک گروه خاص تمامیت خواه که پوستهای کلیدی دولت را هم در اختیار دارند پیهم به ایجاد بحران میپردازند:
. نتایج انتخابات را قبول ندارند،
. اسم افغانستان را قبول ندارند،
. ملیت افغان را قبول ندارند،
. نظام دولتی متکی به قانون اساسی را قبول ندارند،
. برطرفی خودرا از بستهای دولتی قبول ندارند،
. پیوسته برای افزایش نقش خود در دولت بالاتر از ۵۰ درصد در تکاپو هستند،
. حاکمیت دولت مرکزی را در ولایات قبول ندارند،
. خود را وارث بلا منازع جهاد میدانند،
. غضب عواید گمرکی، غضب زمینهای دولتی، استفاده شخصی از کمکهای خارجی، اختلاس قراردهای دولتی و غیره را حق خود و پاداش جهاد میدانند،
. زبان دری را قبول ندارند،
. مصطلحات مروج ملی و اداری در کشور را قبول ندارند،
. تاریخ کشور را قبول ندارند،
. قانون اساسی را قبول ندارند،
. سیاست ایجاد بحران را در هر قدم برای تضعیف دولت استراتژی رسمی خود ساخته اند،
. گناه هر حادثه تروریستی را بدوش زعامت مقامات پشتون تبار دولت می اندازند،
. و ده ها مثال مانند فوق.
با اینحال آیا میتوان انتظار داشت پروژه های انکشافی تطبیق گردند، تجارت رونق یابد، اداره دولت سالمتر گردد، زندگی مردم بهتر شود، دولت و قوای امنیتی با موثریت عمل کنند، طالبان از جنگ دست بردارند، پاکستان به حاکمیت دولت افغانستان احترام گذارد و انتخابات آینده در فضای سالم برگزار گرد؟

>>>   حالا هم جيزى كمتر از ....نداريد .

>>>   آخر میگویند خراسان جزیی از ایران است گر خراسانی هستید.

>>>   ما طرفدار جمهوری خراسان و یا آریانیا ی قدیم هستیم نه افغان .
زره

>>>   او که کفته است》》 آخر میکویند خراسانی جز ایران است 《《 این طور نیست چون اولا فعلا فقط یک ربع خراسان قدیم یعنی نیشابور در ایران است اما اعظم شهرهای خراسان در محدوده کشور ماست و دو ربع اصلی از ۴ ربع یعنی بلخ و هرات را جغرافیه ما شامل میشود بعد از آن برخی شهرهای خراسان باستان هم امروز در ترکمنستان و ازبکستان واقع است منجمله مرو و سمرقند و بخارا اما با وجود اینکه این کشورها نام ولایتی بنام خراسان ندارند هیچگاه این دو کشور با نام خراسان دشمنی ندارند. دلیل دیگر این است که در کشور ایران ناحیه ای به نام آذربایجان وجود دارد همیطور کشوری با نام جمهوری مستقل آذربایجان وجود دارد ولی در عین اشتراکات فرهنگی و تبادلات اقتصادی و توریستی فرهنگی با ناحیه آذربایجان ایران هریک برای خود ساحه سیاسی خود را دارند نمونه دیگر >ایران ناحیه ای بنام کردستان از کشور خود را دارد با همین نام اقلیم خود مختار کردستان با پرچم و ادارات مستقل در شمال عراق و سوریه وجود دارد مردم کرد در این نواحی همچونان که با همدیگر ارتباطات مشترک فرهنگی اقتصادی دارند اما دو ساحه سیاسی دارند قضیه بین کوریای جنوبی و شمالی هم اینچنین است با فرهنگ و زبان مشترک و اختلاف سیاسی در دو مرز سیاسی با هم زندکی میکنند پس این مساله یک توهم از سوی قبیله گرایان برای شکست برگشت به مفاخر تمدنی خراسان باستان است ایکاش فریب نخوریم.

>>>   همه یعنی خودات، چشمت، گوش ات و عقل ... ات

>>>   بهترین گزینه خراسان است که احمدشاه ابدالی در اولین جلوس خود ، خود را شاه خراسان خطاب کرد اما بعد ها به مزاج یکعده قرار نگرفت و آنرا معامله کردند و به زور و دیکته بیگانه گان تغیر خورد و تا امروز سرنوشت این وطن به آتش و خون تبدیل شد و معلوم نیست تا چه دوام میکند.
خارکش

>>>   آیا ما همه افغان هستیم؟
نه، غلط۰۰۰
نام افغان منحیث نام شهروندان کشور با جعل، ریا، و تهدید در لویه جرگه سال ۱۹۶۳ از طرف باند قومپرستان پشتون آن وقت و به همکاری ظاهر و کاکا هایش بالا مردم تحمیل شد۰ پشتون ساختن کامل کشور یکی از پلان های شوم آنها بود که تا به حال ادامه دارد۰ افغان، اوغان، پتان، همه نام های مترادف برای قوم پشتون هستند، و با هویت دیگر قوم های ساکن اصلی این دیار هیچ ارتباط ندارند۰
تحمیل نام و هویت یک قوم بالای قوم های دیگر خیانت ملی است، و خاموشی علیه آن هم بُزدلی و خیانت ملی میباشد۰ (گرچه پشتونها خودشان بخود پشتون یا پختون میگویند ولی اقوام دیگر آنها را با آن نامهای ذکر شده میشناسند۰)
خلاصه اینکه واژه افغان هویت تنها یک قوم است و نباید به هیچ بهانه و هیچ حیله بالای هویت دیگر قوم های کشور تحمیل شود۰ آنهائیکه روی تطبیق این موضوع پافشاری میکنند یا از تاریخ این مرز و بوم آگاهی ندارند ویا فاشیست هائی بیش نیستند۰
افغان اوغان اپگان یعنی پشتون، پتان پختون و ما اگر پشتون نیستم افغان نیستیم۰
واقعیت همین است۰

>>>   احمد شاه درانی نام کشور را تغیر نداده۰
نام اوغانستان چه وقت و از کجا پیدا شد؟
احمد خان ابدالی که یکی از کارمندان دربار نادر افشار بود پس از آنکه نادر افشار بقتل رسیده بود در سال ۱۷۴۷ میلادی (حدد ۲۷۰ سال قبل) در قندهار اعلان سلطنت نمود و خودش را امیر خراسان اعلام کرد۰
او یک دیوان اشعار (شعر های فارسی و پشتو احمد خان درانی)، و یک کتاب تاریخ بنام تاریخ احمد شاهی دارد که زیر نظر خودش در دربارش نوشته میشدند۰
درهیچ یکی از این آثار تاریخی نامی از افغانستان نرفته و همیشه خراسان ذکر شده۰
شهاب ترشیزی شاعردربار تیمورشاه درانی در مورد انتقال پایتخت از قندهار به کابل در تجلیل از این عمل شاه آورده:
کابل امروز به آئین کیان جشن گرفت ء که نهد تاج بسرشاه خراسان تیمور
نام کشور تا زمان امیر محمد افضل خان، پدر عبدالرحمن خان هم خراسان بود۰ امیر محمد افضل خان بنام خودش بحیث امیر خراسان سکه ضب زده بود، وآن سکه ها در موزیم ها موجود هستند۰
سپاه مشرق و مغرب بهم مفصل شد
امیر ملک خراسان محمد افضل شد
نام افغانستان در ابتدا توسط یک انگلیسی بنام Mountstuart Elphinstone و شاه شجاع در مورد این کشور گرفته میشد۰
واژه افغانستان بصورت رسمی نخستین بار در معاهده مثلث لاهور میان شاه شجاع، مکناتن و رنجیت سنگه، توسط انگلیسها بکار برده شد.
سپس این واژه در نخستین قانون اساسی بنا برخواست انگلیس توسط امان الله تأیید گردید.
تعیین حدود افغانستان امروزی در حدود ۱۳۰ سال قبل در زمان امیر عبدالرحمن خان در نتیجه یک سازش بین برتانیه کبیر و روس تزاری آنوقت صورت گرفت۰
هردو دولت بزرگ استعماری دنیا این کشور جدید التاسیس را در بخشی از خراسان کهن بکمک دست نشانده های خود ایجاد کردند چون در آن زمان به یک منطقه حايل بین قلمرو هایشان ضروت داشتند۰
افغانستان یا افغانلند یک نام جعلی است که توسط انگلیس به این کشور داده شده۰ اسم اصلی این دیار خراسان است

>>>   معذرت میحواهیم همه ما نمیتوانیم خراسانی باشیم زیراکه همه ما جاسوس ، مزدور وفروخته شده نیستیم همه ما افغان هستیم پروا ندارد که یک اقلیت جاسوسان ومزدوران هرچی میباشند بالای مردم شریف افغان بی تاثیراست
زنده باد افغان زنده باد افغانستان
مرگ بردشمنان داخلی وخارجی افغان وافغانستان عزیز

>>>   بعد ازین ده افغانان کابل را ده خراسان یا ده ایرانیان میگوئیم
فهمیدی آقای خراسانی
این سبق هارا تونومیخوانی ماپاسش کردیم بیغم باش دلسوز خراسانی ها

>>>   به آقای پاس کدگی :

ده اوغانان نام منظقه است یادت نرود که در کابل به نام گاندی هم شفاخانه است

اما پرسونلش هندو نیستند

و بسیار جاهای دیگر را به نام خود تغییر دادند اما باشندگانش اوغان نیست

دایه مهربانتر از مادر برای همه نشو
یا تیکه دار اوغان استی

کلکانی

>>>   اوغان سازی دو صد سال است که ناکام مانده در آینده هم ناکام میماند۰ حتی سامان اوغانی خود را هم اگر پاره پاره کنن باز هم ناکام هستند۰ بزور انگلیس نتوانستند، بزور روس نتوانستند، بزور پنجابی نتوانستند، و حال بزور امریکا هم نمتوانند؛ چون اهلیت و فرهنگ آنرا ندارند۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است