آمریکا و اختلافاتی که تا تغییر نام خیابان‌ها پیش می‌رود
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۶    ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ کد خبر: 146941 منبع: پرینت

اختلاف بین کشورهای مختلف دنیا گاهی از رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی فراتر رفته و نام خیابان‌ها را نیز شامل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری «عربی 21»، اختلاف بین کشورهای مختلف دنیا گاهی از رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی فراتر رفته و تا نامگذاری خیابان‌ها به نام مخالفان طرف مقابل پیش می رود.

سابقه جنگ خیابان‌ها

جنگ خیابان ها موضوع تازه‌ای نیست بلکه از دهه هفتاد بین کشورهای مختلف سابقه داشته است، اما اخیرا با شدت گرفتن اختلاف دیدگاه کشورهای مختلف این جنگ نیز روند صعودی داشته است.

در مورد روسیه و آمریکا «جنگ خیابان‌ها» در نزدیکی سفارت هر یک از 2 کشور در جریان است و در این میان برخی از این اقدامات احساس ناراحتی و عصبانیت می کنند و برخی دیگر آن را مسخره می دانند.

خیابانی به نام راه آمریکای شمالی مسدود است

در روسیه نام پیشنهادی برای یکی از خیابان های نزدیک ساختمان سفارت آمریکا این است: «راه آمریکای شمالی مسدود است».

این نام را میخاییل دیگتیارف یکی از نمایندگان دومای روسیه پیشنهاد کرده است و در واقع این واکنش روسیه در حالی است که آمریکا جنگ خیابان ها را آغاز کرد؛ جنگی که کسی نمی داند پایان آن چه زمانی است.

به عبارت بهتر شورای شهر واشنگتن تصمیم گرفت، خیابانی را که سفارت روسیه در آن قرار دارد به نام مجتمع «بوریس نمستوف» تغییر دهد، کسی که یکی مخالف سرسخت ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه بود که به انتقاد از کرملین شهرت داشت و در فوریه 2015 در نزدیکی دیوار کرملین به ضرب گلوله کشته شد.

عمق تنش روابط بین روسیه و آمریکا

«اندریه گیرمانویچ» استاد روابط بین الملل این رفتارها را نشانه عمق تنش روابط دو کشور و تناقض های گسترده سیاسی بین آنان می داند.

وی از اینکه روند امور به اینجا رسیده است، ابراز تاسف کرده و گفت این رفتارها به حل بحران ها کمکی نمی کند و هدف اول و اخر تغییر نام خیابان ها با رویکردها و انگیزه های سیاسی، ارسال پیام های ناراحت کننده برای طرف مقابل است.

این در حالی است که در دهه هشتاد آمریکا در اعتراض به بازداشت اندره ساخاروف دانشمند هسته ای روس و برنده جایزه نوبل، میدان مقابل سفارت روسیه در واشنگتن را «ساخاروف» نامید.

جنگ خیابان‌ها بین آمریکا و چین

نمونه دیگر این رفتارها اینکه کنگره آمریکا در سال 2014 پیشنهاد کرد نام خیابانی که سفارت چین در واشنگتن در آنجا واقع است به لیو شیایوبو مخالف چینی و برنده جایزه صلح ادبیات تغییر کند.

چین تلاش برای تغییر نام این خیابان را نمایش سیاسی برشمرده و به نوبه خود پیشنهاد کرد نام خیابان محل سفارت آمریکا در پکن به ادوارد اسنودن تغییر کند، کسی که اسناد محرمانه از آژانس امنیت ملی آمریکا را فاش کرد.

آمریکا یک طرف ثابت جنگ خیابان‌ها

در ترکیه نیز والی آنکارا تصمیم گرفت نام خیابان محل سفارت آمریکا را به شاخه های زیتون تغییر دهد و این نام عملیات سیاسی نیروهای ترکیه با همکاری مخالفان سوری علیه کردها در سوریه است که تحت حمایت آمریکا قرار دارند.

ترکیه پیش از آن نیز نام خیابانی که سفارت امارات متحده عربی در آن قرار دارد به فخرالدین پاشا فرمانده عثمانی که در دوران خلافت عثمانی مسوول مدینه منوره بود، تغییر داد که این اقدام با حمله و انتقاد تویتری عبدالله بن زاید آل نهیان روبرو شد.

نمونه هایی از جنگ خیابانی بین هند و آمریکا در دوران جنگ ویتنام، اردن و آمریکا و مصر و ترکیه نیز سابقه داشته است.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امریکا
خیابان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است