استراتژی جدید جاپان علیه چین
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۷    ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ کد خبر: 146940 منبع: پرینت

استرالیا، آمریکا، هند و جاپان در سیدنی در حال مذاکره برای ایجاد یک طرح زیر ساخت مشترک منطقه ای جایگزین سیاست 'یک جاده یک کمربند' چین به منظور جلوگیری از نفوذ این قدرت هستند.

سیدنی مورنینگ هرالد با انتشار گزارشی در این زمینه به نقل از یکی از مسوولان ارشد آمریکایی در سیدنی نوشت: پکن برای حفظ نفوذش درآسیا طرح استراتژیک یک جاده یک کمربند را با صرف هزینه چند صد میلیارد دالری با قدرت پیگیری می کند و آمریکا به همراه 3 کشور آسیایی در پی ایجاد مدلی جایگزین برای آن به منظور مقابله با نفوذ روزافزون است.

این رسانه استرالیایی بدون ذکر نام این مقام آمریکایی افزود: این طرح جدید قرار است با همکاری این کشورهای آسیایی تهیه شود و هنوز مراحل اولیه خود را طی می کند.

طبق این گزارش مالکوم ترنبول نخست وزیر استرالیا قرار است در هفته آتی به آمریکا سفر کند و وی جزییات بیشتری از این طرح در واشنگتن مطرح خواهد ساخت. اگر چه طرح مذکور دستور کار اصلی گفتگوهای ترنبول و دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا دراین سفر نیست.

به رغم اینکه این مقام آمریکایی به رسانه استرالیایی گفته است که ترجیح می دهد از واژه 'طرح جایگزین' به جای 'طرح رقیب' یک جاده یک کمربند چین استفاده کند اما ناظران منطقه ای این اقدام را درراستای رقابت کامل واشنگتن با پکن در آسیا و اقیانوسیه می دانند.

تاکنون 'جولی بیشاپ' وزیر خارجه و 'استیون کیوبو' وزیر تجارت استرالیا به عنوان 2 عضو کلیدی دولت ترنبول در این زمینه واکنش رسانه ای نداشته اند.

'شی جین پینگ' رییس جمهوری چین برای نخستین بار در سال 2013 درجمع دانشجویان دانشگاه قزاقستان اعلام کرد که طرح یک جاده و یک کمربند با تامین مالی و ایجاد زیر ساخت های حمل و نقل برای 60 کشور آسیایی این فرصت را فراهم می سازد که نقش بیشتری در تجارت جهانی ایفا کنند.
چین اعلام کرده است که 124 میلیارد دالر دراین طرح سرمایه گذاری شده است.

طبق این گزارش شرکت های دولتی و خصوصی چین برای سرمایه گذاری در خارج از مرزهای این کشور در قالب طرح یاد شده مورد حمایت قرار می گیرند.

روزنامه فاینشال استرالیا نیز دراین زمینه نوشت: امریکا، جاپان، هند و استرالیا اخیرا مذاکرات چهار جانبه را به منظور تقویت همکاری های امنیتی و هماهنگ کردن گزینه هایی برای تامین مالی زیر ساخت های منطقه ای مشترکی در مقابله با آنچه چین با طرح یک جاده یک کمربند به دنبال دارد، برگزار کرده است.

طبق این گزارش این 4 کشور در حاشیه اجلاس سران کشورهای آسه آن در مانیل در نوامبر 2017 نیز مذاکراتی در این زمینه داشتند.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جاپان
چین
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است