حاضرید برای پیشرفت افغانستان به کشور بازگردید؟
هیچ کشوری برای حل مشکل مردم افغانستان نیامده است بلکه آنها برای حل مشکلات خودشان در این جا حضور پیدا کرده اند. لذا من از همه ملت افغانستان می خواهم که به هوش بیایید و به جای آنکه از کشور فرار کنید، بمانید و کشور خود را بسازید 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۲۰    ۱۳۸۹/۷/۷ کد خبر: 14694 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )، امروز سه شنبه ششم ماه میزان محترم کرزی در حالیکه چشمانش پر از اشک بود، به مناسبت روز سواد آموزی در لیسه امانی شهر کابل به ایراد سخنرانی پرداخت.

اشک ریختن یک رئیس جمهور آن هم در برنامه ای که نشر زنده داشت، بسیار تعجب انگیز بود. ولی به هر حال رئیس جمهور نگرانی درونی خود را با گریه بیان داشت و گفت: بیش از یک قرن است که مکتب گریزی و دانش ستیزی بلای خانمان سوز کشورمان شده و سبب گردیده تا افغانها به درستی تربیه نگردند.

ایشان افزود: معلمین ما به جهت تهدید ناشی از ناامنی به مکتب نمی روند، كودكان ما به خاطر ترس از انفجار و حملات انتحاري و بمباران‌ها نمي‌توانند به مدرسه بروند و نتیجه این شده که هشتاد فیصد مردم افغانستان بی سوادند.

رئیس جمهور ادامه داد: افغانستان 130 سال پیش با بسیاری از کشورهای پیشرفته کنونی هم ردیف بود اما اکنون عقب مانده تر از تمامی کشورهاست و این مساله ای است که باید برای آن اشک ریخت.اکنون بسیاری از مردم افغان برای تحصیل، برای دور ماندن از محیط بی سوادی و بی فرهنگی به کشورهای غربی مهاجرت می نمایند تا شاید فرزندانشان بتوانند در آنجا درس بخوانند و برای آینده شان مفید واقع شوند.

محترم حامد کرزی در حالیکه گریه می کرد، ابراز داشت: من نمی خواهم فرزند سه ساله ام میرواعظ برای تحصیل کشورش افغانستان را ترک کند. می خواهم او همين جا به مدرسه برود، به خدا قسم من نگرانم.

رییس دولت همچنان به وضاحت اعلام کرد که هیچ کشوری برای حل مشکل مردم افغانستان نیامده است بلکه تمامی این کشورها برای حل مشکلات خودشان در این جا حضور پیدا کرده اند. لذا من از همه ملت افغانستان می خواهم که به هوش بیایید و به جای آنکه از کشور فرار کنید، بمانید و کشور خود را بسازید.

این سخنان رئیس جمهور در حالی بیان شد که روز به روز بر تعداد افغانهایی که افغانستان و حتی کشورهای ایران و پاکستان را به دلیل وجود مشکلات ترک می نمایند و عازم کشورهای اروپایی می شوند، افزوده می گردد.

شاید شما در ایران و پاکستان کمتر خانواده افغانی را پیدا کنید، که جوانان آنها از طریق قاچاق به ترکیه و یونان نرفته باشند. اگر اطلاع مختصری از وضعیت افغانها در یونان داشته باشید، میدانید که جوانان مستعد و پرتلاش افغانی چه وضعیت نامناسبی در کمپها دارند و هر لحظه چشم انتظارند تا به یکی از کشورها اروپایی سفر نمایند.
تازه زمانیکه به کشورهای اروپایی می رسند، دغدغه های فکری جدید و مشکلات روحی گریبانگیر بسیاری از آنان شده و درصد بسیاری کمی از آنان موفق به درس خواندن و ادامه تحصیل می شوند و مجبورند مانند کشور خود، به شدت بیشتر کار نمایند.

این مطلب که رئیس جمهور از جوانان برومند و فعال کشور خواسته تا در وضعیت نامناسب افغانستان در کشور خود بمانند، و بصورت غیر مستقیم از مهاجرینی که در ایران و پاکستان و حتی کشورهایی اروپایی موفق به کسب یک تخصص شده اند، تقاضا کرده تا به کشورشان برگردند و آن را بسازند، سوالی است که
جای تامل دارد.

هنگامی که لحظه اول شخص با این خواهش رئیس جمهور آن هم با حالت گریه مواجه میشود، حس وطن دوستی اش به اوج خود رسیده و برای لحظاتی غرق در وطن خود می شود، ولی نگرانی از آینده، ترس از بی سوادی و بی فرهنگی، وجود ناامنی و بیکاری و ... مسائلی است که انسان را بین ماندن و رفتن متحیر نگاه می دارد.

راستی شما چه در این باره چه حسی دارید؟ حاضرید مانند بسیاری از جوانان در کشور باقی بمانید تا با یکدیگر کشورمان را بسازیم؟ شما عزیزانی که در خارج از افغانستان حضور دارید چطور؟


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   دوباره می سازمت وطن اگر چه با خشت جان خویش
ستون به سقف تو میزنم اگر چه با استخوان خویش

>>>   واقعیتش سوال سختی است. به قول شاعر
چه سخت گم شدن در خود، به یک بیهوده دل بستن
چه سخت جنگ من با من، برای ماندن و رفتن
غریبی دور از وطن

>>>   برادران عزیز من چندین بار راه نجات کشور را به جناب رئیس جمهور افغانستان پیشنهاد و حتی از وی تقاضای یک ملاقات را نمودم حاضر شدم در این شرایط دشوار که از هر طرف باران مرمی و راکت بالای فرزندان افغان میبارد بروم و یک دستگاهی باید میساختیم که طرف های متخاصم را اقناع و کشور در مسیر ترقی راه خود را باز میکرد و صلح نصیب ملت ما میگردید که مقامات افغانی و امریکائی نخواستند که نشد اکنون هر دو راه گم شده و جنگ در کشور شعله ور تر شده در جریان است این کار مشکلی نبود و نیست به شرطیکه آدم کار فهم در راس قرار داشته ویا حرف منطق را قبول نماید.
حال وقت از دست نرفته حراس نداشته باشید راه بیرون رفت از بنبست سیاسی در کشور همان تشکیل یک جبهه سراسری وسیع ملی که کسی باشد این ابتکار را بدست گیرد از طریق تکتیک و هنر نمائی سیاسی دو باره ملت افغان استقلال سیاسی و اقتصادی خود را بدست آورده و منطقی را به امریکا و شرکایش پیشنهاد تا نگرانی شان از وضیعت پیش آمده مرفوع گردد.
بااحترام خسروی

>>>   جالب است، من نزده ساله هستم و در استرالیا زندگی می کنم ؛ همیشه به این امید بوده ام تادر وطنم صلح ایجاد شودتا بتوانم دوباره برگردم اما چه کنیم که رهبران ما چیزی که سر زبان شان است به دل شان نیست.

>>>   سلام به دوستان
آقای کرزی در این چند سال کجا بود که این گپ هارا میزد باز هم در نظره من در زنگی خود باز اول است که یک گپ خوب و برای منافع ملت افغانستان زده است . آقای کرزی راست میگوید آی جوانان بیایند دست به دست هم داده و این وطن را از این بدبختی نجات بدهم تا به کی این کشور ما این رقم باشد به خدا قسم اگر جوانان ما دست به دست هم بدهد این کشور بار دیگر گلستان خواهد شد بیاید جوانان یک بارفکر کنم که ما هم یک وطن دارم و نام او است افغانستان است یا به کی این از نام کشور خود به پیش دیگران گرفتن شرم کنم .
حامد

>>>   رییس جمهور عزیز! وقتی سخنانتان را میشنیدم و تصویرتان را میدیدم اشکم جاری شد و همراه شما اشک ریختم و افسوس خوردم, کاش..ای کاش همه ء مردم مثل شما واری میبودند! اما افسوس و هزار افسوس حس وطندوستی در بین یکتعداد قلیل از مردم افغانستان باقی مانده و اکثریت افغانها به تنها چیزی که فکر نمیکنند وطنشان است اگر مردم ما یک ذره قدر وطن خود را میدانستند حال سرزمین ما به این شکل نبود من به شخصه هر افغان که در اطرافم است میبینم و نظرشانه در رابطه با وطن پرسان میکنم نظر نیک که ندارند هیچ, بعضیها ابراز انزجار هم دارند.
کرزی صاحب!شما تنها نیستید در این راه حتی اگر هیچ افغانی نباشد مطمئن باش من رهرو شما هستم و انشالله تصمیم دارم بعد از اتمام پوهنتون بیایم و هر کاری از توانم ساخته باشه انجام بدهم حتی اگر برای یک افغان! به امید آنروز
زنده باد رییس جمهور با احساس و وطندوست!خدا تو را در پناهش حفظ نماید.
S

>>>   درود بر هم میهنان,
بنده بیش چهارسال در بدل 2250 افغانی معاش منحیث داکتر طب در چوکات دولت جناب کرزی دردور افتاده ترین نقاط کشور خدمت کردم. در تمام این مدت کوچکترین سوءاستفاده از موقعیت خود نکردم. زمانیکه جانم در محل خدمتم در خطر افتاد وهیچ کسی به حمایه کارمندان صحت عامه برنخواست. در اولین فرصت به خارج کشور پناهنده شدم. اکنون دیگر داکتر نیستم اما بار دوش فامیل خود هم نمیباشم و حتی به پدر ومادرم کمک مالی هم میکنم. من از درد هموطنانم کاملأ آگاه هستم اما هرگز در هیچ موقفی در حکومت این تقلب سالاران کار نخواهم کرد.

>>>   واه واه !
شکر خداوند است که کرزی اولاد دارد تا از دل مادران و پدران بيايد که اطفال شان از دست فقر و تنگ دستی و در سرک ها ، کوچه و پس کوچه ها گدایی ميکنند، دست به کار های ناشايشته ميزنند ، حتی يکتعداد مردم بيوطن از آنها سواستفاده های جنسی و غيره ميکند . چرا مگر آنها اولاد ازين وطن نيستند ، تنها ميرويس کرزی اولاد اين وطن است. که پدرش بسويه ملی و بين الملی در مورد تحصيل اش و آينده اش به تشويش است ، مگر کرزی نميداند که به حيث ريس جمهور افغانستان تومسووليت تماام اوالاد اين وطن راداری. مه تعجب ميکنم که تو حالا از خواب بيدارشدی. افسوس که 9 سال اولاد وطن به هدررفت آقای ريس جمهور. اگر کمی هم احساس داری از همين چند سال ديگر که از رياست جمهوری ات به حال اين وطن رحم کن . لطفاٌ از معامله گری با گروه های که همه شان امتحان خودرا داده اند و دست شان به خون اين ملت آلوده است بس کن. لطفاٌ جلو خودسری های برادران برادرزاده هایت رابگير. و
افغان اصيل از کابل

>>>   من خود دیشب صحبت های جناب رئیس صاحب جمهوررا مشاهده کردم، و واقعاً اشک های من منحیث یک جوان تحصیل یافته این کشور ریخت و همین حالا که این پیام را نوشته میکنم از عمق قلبم است...جناب رئیس صاحب جمهور دقیق گفته، من یک جوان افغان هستم مهاجرت های بسیار را سپری کردم تقریباً 14 سال مهاجرت برای من آموخت که کشور خود ما بهشت روی زمین برای ما افغانها است. من در این سر زمین باقی خواهد ماندم و از برادران دیگر خود کمک میخواهم که دست با من داده و این کشور را مشترکاً بسازیم. نسل جوان افغان سر نوشت ساز این مملکت است.
پس ای هموطن که در اروپا چکر میزنی اگر به وطن خود خدمت نمیتوانی پس کوشش هم نکو که فرهنگ او مردم را بالای این ملت بیچاره قبول نمائی.
به امید یک افغانستان آباد و مترقی در آینده بسیار نزدیک.
و به امید یک ملت واحد، تحصیل یافته و با درک.
ق.ن

>>>   زمانیکه اشک در چشمان کرزی صاحب دور میزد در چشمان من هم جاری شد چرا که در مورد حس وطنپرستی بود. نمیدانم که قرن ها است رهبران ما این آرزوها را در دل میپرورانند مگر تحقق نمییابد. امان الله خان فقید این حرف را میزد، داوود خان فقید این حرف را میزد، کمونیستان و غیره وغیره این حرف را میزدند مگر هیچ یک موفق به انجام این کار نشد. به نظر من تازمانیکه مردم از فقر بیرون بدر نیایند احساس وطندوستی دروجود مردم پیدا نخواهد شد چرا که فقر نیمه دیوانگی است.
ج.عطائی-کابل
امید است که پیام من هم نشر شود

>>>   سلام و احترام خدمت همه وطندوستان!
تشکر از جناب رئیس جمهور که همچو احساس را دارد و از مردم خود میخواهد بوطن باز گردند.
اما حتی اگر رئیس جمهور هم امر کند که بوطن باز نگردید، ما خواهیم برگشت! در وطن خود فقط در یک روز موعود جان خواهیم داد، اما در کشور های بیگانه هر لحظه میمیریم و میمیریم و باالاخره میمیریم با هر آرزویکه از این بیگانه ها داشته باشیم!
اگر هنوز من از تخصص خود در وطن خود استفاده نمیتوانم مشکلی نیست. میتوانم در عوض در یک مکتب درس بدهم، میتوانم خیلی کارهای مفید دیگر نمایم حتی اگر گرسنه هم بمانم. در عوض آرامش میداشته باشم که در بیرون از وطن تا حال نداشته ام و هیچگاه هم نخواهم داشت! مردن در وطن بهتر از زندگی بدون وطن است!
بهروز همت

>>>   در صورتیکه همه ما از جامعه پس مانده شکایت و یک جامعه مترقی را میخواهیم و با کوچک ترین برخورد ان را ترک میگویم پس تخلص های مهن دوست وطنپرست ....و گپهای لاف و پوف چی معنی دارد.
هیچ کسی به این ملت و مردم حتی به قوم خود هم خدمت نکرده است .

>>>   بلی ما حالت جناب رئیس جمهور افغانستان را درک میکنم ولی میدانی این افغانستان است ادم را خورد و خمیر میکند از فهمیدن کرده نافهمیدن بهتر است زیرا به فهم و درک و دانش به درد این وطن نمخورد و انسان را تباه میکند معلوم است که تمام جامعه جهانی به حیرت مانده که البته نه از غیرت افغانی بلکه از جهالت افغانی ..... در شرایط کنونی، افغانها را به جهان بیرحم ترین موجودات روی زمین معرفی کرده است. گرچه میدانند که همه افغانها اینطور نیست ولی تا جایی میداند که تعدادی از انها دشمن علم و دانش هستند و چهره افغانها را درجهان وحشناک معرفی نموده است . حق با رئیس جمهور است ولی کی درک میکنند . از دیدن حالت رئیس جمهور به چشمان ما نیز اشک جاری شد . امید وارم خدای متعال از غیب کمک کند .
انجینر علی

>>>   s جان رئیس جمهور صاحب با احساس و و طندوست دین دوست و خدا دوست نیست که خدا(ج) اورا در پناهش حفظ نماید.
ولی سخنرانی شب گزشته اش قابل ستایش است، گریه اش نه!
ایوبی از پنجشیر

>>>   محترم رئیس جمهور دولت، حالا وقت گریه کردن نیست بلکه وقت
آنست که مشکلات را حل ساخت با تدبیر و با مبارزه با فساد تقویت اقتصاد و تقویت خوده دولت، شما نیاد طالبان و خارجی ها را در امور دولت شریک بدانید و باید به بازوی مردم افغانستان متکی باشید. ما در این خاک شهیدهای بسیار زیادی داده ایم و نباید به نیروی خارجی متکی باشیم. لطفا لطفا از مردم خویش حمایت کنید در سطح جهانی و به فکر شکوفایی اقتصاد، فرصت های اشتغال و نیروی درک و فهم ویا دیگر نیروهای افغانی باشید.
حامد احمدی از شهر کابل

>>>   ملت ما به خاطر أزادي كشور خود جان خود را فدا نمودند و فرزند هايشان يتيم ماندند و انها بخاطر يك لقمه نان جه رنج ها را متحمل ميشوند .كه ياد انها را نموده ؟؟؟؟؟؟ و كمك ها و درامد كشور را فقط جند نفر محدود ميخورد .
تخاري .

>>>   سلام به همه وطنداران
اینجانب که در خارج زندګی می کنم ومصروف دوره ماستری می باشم من به کرزی صاحب وعده میدهم بعد از اتمام درس مصدرخدمت مردم خود میشوم وهیچګاه اشک شما که بخاطروطندوستی ریختاندیدفراموش نمیکنم .
ن ق
ازترکیه

>>>   او برادران افغان اگر خون افغان در رگهای تان است. پس بیخیزید بر ضد دخالتهای پاکستانیها.

>>>   رئیس جمهور ما از دست دخالتهای پاکستانیها گریه میکند.

>>>   هر افغان که یک پاکستانی را بکشد . او حتما در بهشت میرود.

>>>   با سلام و احترام خدمت همه دوستان!
بنظر بنده گریه کردن در هر موردی که باشد کاری را بسر نیمرساند...تاثیر ان بهمان اندازه است که دل چند نفر که وی را دران حالت میبیند میسوزد و بس... جناب رئیس جمهور بجای اینکه گریه کند کوشش کند چنانیکه دوست ما دربالا ذکر کردند در قدم اول فضای امن برای مردم آماده بسازند... چه تضمینی وجود دارد که مردم از خارج به افغانستان جهت خدمت بیایند اما توسط گروهک ...... طالبان سربریده نشوند... در قدم دوم رئیس صاحب دولت باید زمینه های کاری را برای مردم مهیا بسازد.. در شرایط فعلی تمام ادارات دولتی از خویش و قوم وزیر صاحبان و رئیس صاحبان مملو است.. بطور مثال در وزارت معارف در زمان وزارت حنیف اتمر از وزیر تا پیاده دفتر در همه تاسیسات تعلیمی برادران و خواهران لغمانی ما بکار گماشته شده بودند و فعلاً وردک صاحب تمام وردکی های خود را دور خود جمع کرده ... و دیگران نیز بهمین منوال... هیچ کسی را سراغ نمیتوانی کنی که همه مردم افغانستان را منحیث ساکنین این خطه تصور نماید... در وزارت مالیه اگر افغان ملتی نباشی از دهلیزش هم عبور کردن برایتان غیر ممکن است چه رسد به اینکه درانجا صاحب کدام پست دولتی شوی... به گفته عام کله کسی را خو مار نگزیده که به هزار مشکل خود را به یکجای امن در دنیا رسانده و باز صرف بخاطر اشک......همه را رها کرده و دوباره خود را در منجلاب بیاندازد... بدون شک فکر نمیکنم هیچ کسی در دنیا وجود داشته باشد که از زادگاه خود متنفر باشد و آن را دوست نداشته باشد ...بخصوص شخصی که مسلمان باشد و پیرو حضرت رسول خدا (ص) باشد دوستی وطن را جزو ایمانش میباشد... وطنداران عزیز، مردم از مستی بخارج هجرت نمیکنند همه از روی مجبوری است.. برادری در بالا فرمودند که میروند در یکجایی درس میدهند یعنی معلمی میکنند، من به ایشان میگویم برادر قندم ولا اگر پیاده دفتر کسی مقررت کند چه رسد به معلمی اینرا بدین دلیل نمیگویم که محترم تحصیلات و توانایی نداردند بلکه تحصیل و علمیت در افغانستان از جملهء شرایط کاری قطعاً نیست... کرزی صاحب از دل گرم خود گپ میزند.. خودش بدون بیست نفر حتی بیشتر محافظین از قصر خود برامده نمیتواند و به دیگر مردم توصیه میکند که بیایید وطن خود را اباد کنید...
با عرض حرمت
وطندوست

>>>   سلام عرض شود که لازم نیست که یک ریس جمهور مشکلات که دارد انرا به ګریه ابراز کنند اقای کرزی اګر به مردم خود اعتماد داشته باشد اشک شوق خواهد بریزد ولی اشک شوق شادی همه مردم میشود اقای کرزی مردم افغانستان مردم مهربان است با اشک شما اشک ریختن ولی حالا باید سخت در تلاش باشید روی به مردم کرده از مردم معذرت خواهی کرده صدای شما صدای مردم شود انګاه دشمنان شما به زانو در خواهید امد این یک واقعیت است ۰
بااحترام ن ی

>>>   بنده بادیدن وگوش دادن به سخنان آقای کرزی برای عقب ماندگی وطن وپیگیری اهداف خاصی ازسوی خارجی ها شدیدابه گریه افتادم

>>>   سلام برای وطنپرستان واقعی.
بخدا قسم که من متاسفانه سخنرانی آقای کرزی را نشنیدم اما در این سایت شما خواندم گلویم عقده کرد .به نظر من ریشه این همه ناامنی .بی فرهنگی .فقر از وطن فرار نمودن در بی دانشی و بی سوادی ما است .من منحیث یک برادر کوچک از تمام پدران عزیز مادران محترم برادرانم و خواهرانم تقاضا میکنم در حصه درس و تعلیم تربیه اطفال خود نهایت سعی نمایند امروز که ریس جمهور ما اشک میریزد و مثل او هزاران انسان دیگر بخاطر این است که ما در گذشته ها به درس علم توجه نداشتیم در یاد گری فرزندامان تلاش نکردیم اگر یک روز پسر و دختر ما گفت مه امروز بخاطر فلان کار مکتب نمیروم .گذاشتیم و یا گفت کفش .پیرهن ندارم گذاشتیم که نرود .من از تمام برادران میخواهم در حصه درس تعلیم اطفال خویش از جان مایه بگذارید و به مکتب بفرستید بهانه های طفلانه شان را قبول نکنید .تا یک جامعه با سواد با دانش نشود .او جامعه نمیواند هرگز امنیت داشته باشد .اقتصاد داشته باشد .اگر شما ملت به اینده سازان یعنی اطفال تان توجه نکنید .همیشه چشمان وطنپرستان واقعی به اشک غصه و نا امیدی تر خواهد بود .هر گاه یک جامعه علم دانش داشت هم اقتصاد دارد هم امنیت و هم هزارن فرع دیگر که در درخت تنومند علم دانش است

>>>   یعنی باید 130 سال به عقب برگردیم تا صاحب کشور شویم ؟ منکه حوصله اش را ندارم اگر بقیه مایل هستند بسم اله !
سردار

>>>   این همه اشکه ها ناتوانی آقای کرزی را بیان میکند
کدام رئیس جمهور در مقابل رسانه اشک ریخته است.
براداران عزیز.
فهمیدن واقعیت بسیار مشکل و آدم شناختن بسیار سخت است.
احمد ضیا / کابل

>>>   آیا افغانستان لبنان آسیا مرکزی است ؟ یاخواهد شد ؟
‪‬
اگرافغانستان را لبنان آسیا مرکزی به حساب بیاورم یا قبول کنیم که شباهت های باهم دارند که دارند اگرچنین است که لبنان که عروس خاورمیانه است چرا ؟ افغانستان خرابه وعقب افتاد ترین کشوردرآسیا مرکزی میباشد که نود درصد مردم آن از سواد خواندن ونوشتن محروم هستند وبوده آند‪‬؟‪‬
این سوال مطرح میشود که از پیدایش کشوری به نام افغانستان همیشه درکشمکش با بزرگترین قدرت های جهان دست پنجه نرم کرده است و در یک منطقه بحران زای از جهان قراگرفته است که باید به خودی خود یک تجربه بزرگی برای اهل سیاست این کشور باشد ولی هرگز چنین نبوده است این سوال اساسی مطرح میشود که چرا ؟ در وقت امتیازگیری وملت سازی ناکام بوده است؟
‪‬
و هرفرصتی که برای بازسازی یا نوسازی و ملت سازی پیش آماده است برای این کشور به کابوسی تبدیل شده است. سوال اساسی این است که شما هر تعریفی که از سیاست داشته باشید به این نتیجه میرسید که داد و گرفت یکی از اساسات سیاست میباشد که ما همیشه دراین داد گرفت بازنده اصلی بوده ایم. تا حتی که کسی مارا به عنوان یک ملت به رسمیت نمیشناخت ونمیشناسد این ما بوده ایم که از حق خود گذشته ایم چرا ؟ کشورما را قبرستان قدرت هامینمایند اگر این کشور برای قدرت های جهان قبرستان است و بوده برای باشنده گان آن هم دوزخ عالم بوده و هست وچی نصیب آن ها شده از این همه فداکاری های شان یا این بیشتر نادانی و ناکارآمدی نا شایستگی و و عدم لیاقت وناتوانائی سیاست مداران مارا نشان میدهد نمیدانم که کی ناکارآمدی و ناتوانائی آنان به پایان خود میرسد؟
‪‬
بس این ما بوده ایم که میدان تمرین برای قصابان نو کار برای یادگیری صلاخی و زور آزمایی بوده وهستیم یعنی همان بازنده اصلی. آیا ما سیاست مدار حرفه ای نداشتیم یا نداریم ؟ اگر جواب مثبت است نام آنهارا که مارا به این وضعیت رسانده اند چی باید ماند ؟ ما یک نمونه در تاریج خود هم نداریم که نشان دهد که ما توانسته باشیم یک بارهم که شده باشد که از یک مرحله موفق عبور کرده باشم و همه را هم ملی قلمداد میکرده ایم ومیکنم همه را زیر عنوان که لویه جرگه تصمیم گرفته است وبعدها ثابت شد که اصلا نیرنگ بوده است نه منافع ملی بوده که بلکه منافع شخصی یاهم منافع کشورهای همسایه بوده است ما همیشه امتیاز داده ایم و هرگز امتیازی نگرفته ایم.
‪‬
امتیازی دادیم گفتم برای که خون ریزی نشود بلکه همیشه هم بیشتر شده است .

امتیاز دادن شروع مرگ تدریجی است که ما آن را بارها وبارها امتحان کرده ایم.

‬اگر ما این را قبول کنیم که افغانستان لبنان دیگری است از آن میشود چیزی آموخت. چون از تجربه کشورخود که ما نیاموخته ایم شاید یک قرن کم باشد برای آموختن، اما ما درلبنان شاهد یک نوع بازی با بزرگترین قدرت های جهان هستیم که یک داد وگرفت صورت میگیرد که من وارد جزئیات آن نمیشوم. برای مثال در پهلوی ارتش ملی لبنان یک مقاومت ملی هم موجود است، یعنی همان حزب الله کار کشته و با تجربه جنگ هستند
‪‬
و آن را در مقابل قدرت های زورگو استفاده میکنند وموفق هم بوده اند وهستند که باید یاد آوری کنم که کشور لبنان هم دارای مذهب و قوم های خیلی متضادتراز افغانستان میباشد که بازی از کادر رهبری امروز افغانستان هم تحصیلکرده همان کشور میباشند بازهم من وارد جزئیات آن نمشوم. آن را به اهل خبره ومتخصصین امورمیگذارم اما افغانستان در اولین روزهای سقوط رژم طالبان و اولین خواسته پاکستان ازبین بردن مقاومت ملی بود چون میدانست که ازاین حربه میشود از پاکستان امتیاز گرفته اول آن را نابود کرد.
‪‬
وبعد به نیرنگ جدید آغاز به کار کرد که از همان نیرنگ که بعد از سقوط دولت دکتورنجیب الله استفاده کرد که ارتش افغانستان توسط مزدو ران خود نابود کرد بعد به ساخت وپرداخت گوری به نام طالب را راهی افغانستان کرد و حالا میگوید که سرنوشت آن را برای پاکستان واگزار کنید و امروز میگوید که افغانستان کشوری قرون وسطایی است. و رهبران ما انتظار دارند که این کشور یعنی پاکستان میانجی دولت افغانستان و طالبان شود. از گرگ میخواهیم که چوپان باشد این تجربه رامردم ما چند بار بادادن خون های فراوانی آموخته اند و لمس کرده اند.
‪‬
سوال اساسی من این است که برای نابودکردن مقاومت ملی چی امتیازی از پاکستان گرفته شده است و آن چی است ؟ آیا بهتر نیست که مقاومت ملی احیا شود ؟ اگرچی مشکلات خودرا دارد در کوتاه مدت ولی در درازمدت میتواند مانعی مداخلات کشور های همسایه ما شود. پول های که برای نابودی مقاومت ملی به مصرف رسید اگر این پولها برای تقویت وآموزش این نیرو به مصرف میرسید این نیروی مقاومت میتوانست بازوی خوبی برای ارتش ملی باشد. و هم در چانه زدن های منطقوی و‪ امتیازهای ملی گرفته شود نه فردی یا قومی و یک کلید راه حل می بود
‪‬
من به این باورم که اگرچی دراین باره ‪ خطای نابخشودنی صورت گفته است که باید خیلی زود از این حربه استفاده ملی صورت میگرفت نه قومی که درنهایت به نفع مردم م
بود ما که دیگر چیزی برای دادن به پاکستان نداریم. خط دیورند و معاهده گندمک راکه سال ها است داده ایم و باز هم این سوال مطرح میشود که تجارت پاکستان برسر مردم ادامه پیداخواهد کرد وتمام شدنی نیست؟من میگویم که باید هم نباشد چون امتیاز دادن برای پاکستان تمام شدنی نیست هر وقتی که دادن امتیاز به پاکستان خیانت ملی حساب شود نه افتخارآنگاه میشود امیدوار بود .
‪‬
آیا ما در این سرزمین کسی را که سیاست را به شکل حرفه ای آموخته باشد که توانائی عملی هم داشته داریم ؟ میشود امیدوار به آینده بود ؟ چون سیاست بده وبستان است که ما دراین عرصه همیشه ناکام بوده ایم و سوال بعدی من این است که آیا ما در انتخاب دوست استراژیکی هم به همین مشکل دچار نیستیم ؟ آیا مشکل ما تشخیص است یا چیزی دیگر ؟ برای مثال در تاریخ افغانستان اولین باراست که ما با دو قدرت ما فوق جهان قرارداد استراتژیکی امضاکرده ایم آمریکا و انگلیس. ولی خیلی زود هنوز رنگ قلم امضا کننده آن خشک نشده بود که سروصدای شنیده میشود کادرهبری ما‪ ‬تهدید کرد که با طالبان یک جا میشویم یعنی به پاکستان .این خوب نشان میدهد که ما حتی برای انتخاب دوست هم مشکل داریم چه برسد که امتیاز گیری درازمدت اگر کمی به تجربه جهانی نگاه کنیم برای مثال آلمان کره جنوبی و جاپان که قراداد استراژیکی با آمریکادارند برای نمونه که اگر جاپان را مثال بگیریم از طرف آمریکا مورد حمله اتومی قرار گرفت که این سنگین ترین ظلمی است که میشود به یک کشور رواداشت ولی در این تازگی نخست وزیر جاپان درانتخابات شعار داد که برای‪‬برچیدن پایگاه آمریکارا اگر به قدرت برسد اقدام میکند ولی وقتی به قدرت رسید دید که این کار میتواند به ضرر منافع ملی کشورش میباشد ازاین کار دست برداشت واز مقام خود استعفا داد آیا جاپان امروز این توانائی را نداشت که حداقل مانند سیاسیون ماسر و صدا کند ویا از آمریکا به طرف چین رو بیاورد چنین نکرد از مقام خود استعفاداد.
‪‬
ولی آنچه که خیلی کمبود آن در کشوری مانند افغانستان احساس میشود یک شورای ملی قوی و یاهر شورای که باشد مانند شورای آمنیت ملی قوی که منافع ملی را تشخیص داده بتواند که وابسته به قوم زبان مذهب یاایدئولوژی ‪ نباشد. مانند لبنان که همه اقوام خود را برای شریک کردن در قدرت داشته باشد. حزب قوم مذهب و همه در قدرت شریک باشند تا هر کار که صورت میگیرد منافع همه کشور های منطقه
درخطرباشد نه که مانند ما که همه چیز را فدای قوم گرایی زبان گرایی و بربریت کرده
ایم تشکیلات یادشده باید طوری باشد که چیزی برای آن هامهم تراز انسانیت وبرابری که اصل دین اسلام است نباشد.
‪‬
اگر یک سیاست مدارضعیف هم به قدرت میرسد در بده وبستان های داخلی و منطقوی و جهانی ضعیف عمل کند این توانائی را داشته باشد که مانع عمل آن گردد و اگر قدرت شیرنی کرد همه چیزرا فدای قدرت نکند او را وادار به استعفا کنند مانند تمام اصول اساسی سیاست که توانائی مطرح است نه قوم نه زبان نه حتی رای مردم. چون شاید هم درکشوری مانند افغانستان یک فریب کار قوم پرست به قدرت برسد آن گاه اگر چنین ارگانی نباشد کمی دیره شده است چون فرمان بازی ها شروع میشود باید کسی باشد که بدون خون ریزی جلوفرمان رابگیرد که این همه بدبختی های ما از فرمان بازی های گزشته وحال است البته با نگاه داشتن دست آوردهای ۹ سال گذشته یعنی آزادی بیان برابری حقوق مرد و زن و ا حزاب سیاسی و و‪. ‬قانونیت را باید از بالا شروع کرد نه از پائین .
سوال آخری من این است
‪‬
ما درمنطقه یی زندگی میکنیم که دیریازود این منطقه به باشگاه قدرت نوع ظهورجهان تبدیل ‬خواهد‬شد این قدرت ها هم ازنظر تعداد نفوس، فرهنگی پیشینه و عمل‬کرد خود بابقیه قدرت های شناخته شده جهان فرق زیادی دارند باقدرت ترین وبیسابقه ترین باشگاه ی قدرت های جهان تشکیل خواهد داد سوال من این است که آیا ما باز هم خریطه بوکس این قدرت هاخواهیم بود ؟ ولی آنچه که ما میدانیم این است که گزشته را میدانم حاله حاضر را هم میبینم پس اگر این فرضیه دروست با شد که هرچی بکاشتی درومیکنی پس باید یک نظر را به عراضی سیاسی اقتصادی ملیخود انداخت دید که دراین عرصه کشاورزان ما یعنی سیاست مداران ما چی کاری کرده اند.‬
بااحترام
نویسنده خلیل الله عالم

>>>   اشك كرزي صاحب اشك مراهم جاري ساخت اما
چهارتا حديث ازخليفه چهارم مسلمانان است راجع به عدالت
اجتماعي بايد كرزي صاحب آنانرا حفظ نموده وسر لوحه كاري
خود قرار بدهد و به تمام شهر ها ودفاتر دولتي نوشته ونصب
نمايد
عدالت اجتماعي- تامين امنيت- وتامين امنيت ترقي وتمدن را
به دنبال دارد

>>>   سر و مالم فداي وطنم از هيج خدمت دريغ نخواهم كرد قدر زر را زر كر مي داند بلي \مسافر \

>>>   ما به تو افتخار میکنیم کرزی .
اما گریه کردن را بس کن و خدمت به وطن از دل و جان ادامه بدهید. حقوق تمام اقوام افغانستان را بطور مساویانه رعایت کن. اگر به این حرفهای بنده گوش کردید. بدون شک افغانستان اباد میشود . اتحاد ملی یگانه راه بیرون رفت از این بد بختیها است.
بامیانی

>>>   امروز (در طول روز) اشغالگران خارجی درطی حملات مسلحانه وانفجارماین های کنار سرک، در ولسوالی ژری ولایت قندهار، تلفات مالی وجانی سنگینی را متحل شده اندواز 5 روز بدین سو، اشغالگران درعملیات شان هیچ گونه پیشرویی نداشته اند.
خبرها حاکیست که شب گذشته اشغالگران خارجی توسط چندین هلی کاپتر در قریه" کولک ملنگیان "این ولسوالی پیاده گردیده وامروز صبح اول وقت در یک قلعه بزرگی دراین قریه جمع گردیده و جوانان وسفید ریشان منطقه را به نوک اسلحه در اطراف قلعه ایستانده واز مردم ملکی جهت حفاظت خود بعنوان سپر انسانی استفاده می کنند.
مجاهدین جهت جلوگیری از وارد شدن تلفات به مردم ملکی، منطقه مذکور را کاملا محاصره نموده که این جریان تا امروز عصر نیز دوام دارد.

خبردیگری نیز می رساند که امروز قبل ازظهر، اشغالگران خارجی در منطقه لوی هدیره (قبرستان بزرگ ) منطقه پاشمول این ولسوالی توسط چندین هلی کاپتر پیاده گردیده بودند که شکار ماین های کارگذاری شده مجاهدین امارت اسلامی گردیده وبا متحل شدن تلفات سنگین باز توسط هلی کاپتر ازمنطقه گریخته اند.
درهمین حال امروز صبح اشغالگران امریکایی قصد داشتند که در منطقه " اسپین مسجد " ازتوابع سنگسار این ولسوالی به مناطق تحت تصرف مجاهدین داخل گردند که یک تانک دشمن با ماین کارگذاری شده مجاهدین امارت اسلامی تصادم نموده وتمام سرنشین اشغالگرآن نیز درجا بهلاکت رسیده اند

خبردیگری نیز می رساند که امروز ظهر تعدادی ازعساکر اشغالگر ومزدوران داخلی شان در یک کوچه در منطقه " سنجری " این ولسوالی پیاده درحرکت بودند که هدف بمب های دستی مجاهدین امارت اسلامی قرار گرفتند که درنتیجه حد اقل یک عسکر امریکایی ویک عسکرداخلی درجا کشته شده ومتاسفانه یک فرد ملکی که از نزدیک محل توسط سایکل درحال عبور بود؛ نیز زخمی گردیده است.

قابل ذکرست که اشغالگران از 5 روز بدین سو برعلاوه ولسوالی ژری، در مناطقی از ولسوالی دند و میوند نیز عملیاتی را براه انداخته اند که در منطقه پاشمول ، کولک و سنگسار ولسوالی ژری و در منطقه لال خان قلعه و خنجکک ولسوالی دند و همچنین در منطقه قلعه شاه میرولسوالی میوند، بمباردمان شدید هوایی وپرتاب موشک های کروز تا حال جریان دارد.

طبق اطلاع رسیده ، دراین بمباردمان وحشیانه ، تلفات سنگین مالی وجانی به مردم بی دفاع ملکی وارد گردیده است وهزاران نفر از باشندگان این مناطق بسبب بمباران وپرتاب کروز دشمن، درحصر خانگی بسر می برند.

>>>   سلام به همه
این اولین سخنرانی آقای کرزی بود که به نظر بنده برای یک ریس جمهور مملکت مانند افغانستان شایسته و بایسته است
با این نوع سخنرانی باید هموطنان عزیزما به هرچیز بدیده شک بنگرند مخصوصا به آنهاییکه با علم و تعلیم و دانش ازسروکاری دارند مانند نویسنده - شاع- انجینیر - داکتر- ملا - مولوی و غیره
درواقع مطابق فرمایش آقای ریس جمهور کرزی باید هر فرد افغانستانی زحمت چندبرابر نسبت به دیگران بکشند تا عقب مانندگی های چند صد ساله جبران شود تاکه تازه به شرایط امروزی رسید
عزیزان واقعیت این است که ما بیک نگرش انقلابی و زیرساختارهای بنیادی نیاز داریم تا واقعا دارایی مملکت مستقل فرهنگ مشخص و اقتصاد معینی باشیم. درغیر این هرعمل دیگری به همان گرد خود پیچیدن می ماند و همانطور که بار بار یادآوری کردم که انتظار داشتن از دیگران هیچ چیز را تغییر نمیدهد نباید زمان و انرژی را که اکنون در اختیار داریم به غفلت و نادانی و لجاجت هدر داده شود ونسل های بعدی مشکلات فراوانتری را بدوش حمل کنند!
احمد از چنداول

>>>   در شرايط حاضر افغانستان به يك رهبر قاطع ، عادل و فولادين ضرورت دارد. هرگاه گريهْ رهبر بخاطر توجيه مشكلات ناشي از بي كفايتي و يا دورويي تيم كاري ،و يا كسانيكه فكر ميكند بدون آنها افغانستان بد تر ميشود، بهتر ميبود اين احساس دلسوزي خودرا به تنهايي در پيش روي آنها انعكاس ميداد نه در صفحهْ تلويزينها . اين حركت معصومانهْ يك رهبر باعث خوشحالي و چشم سفيدي دشمنان داخلي و خارج كشور داراي تاريخ پنجهزار سالهْ ما ميشود. ما از تيم كاري و كسانيكه نظر به عملكرد هاي گذشتهْ شان گويا خودرا وارث اين مملكت ميپندارند عاجزانه استدعا مينماييم كه نيرنگ بازي بس است ْكارد به استخوان رسيده بعد ازين صادق به وطن باشيد نه بفكر جيبهاي خود ويا وابسته به افكار سابق خود. بياييد همه باهم كمر همت ببنديم و عليه دشمنان وطن برزميم ْنه عليه خود.
مجاهد

>>>   راستی، در این قدر وقت چیزی نگفت، گاه با مردم خود را نزدیک میکرد و گاه با امریکا و خارجی های لعنتی!
منافق است، چون در این قدر وقت دست نشانده امریکا بوده و اکنون که امریکا شرایط سخت را میخواهد بالایش تحمیل نماید و اقای کرزی میخواهد که برای نجات خویش خود را به مردم نزدیک نماید.
وقتی بود که وی میگفت باید از این خارجی ها استفاده شود و برای کمک آمده اند باید از ایشان در راستای ترقی و تعلیم کشور استفاده شود ولی اکنون میگوید که برای حل مشکل ما نیامده اند و برای حل مشکلات خویش آمده اند.
همه مردم میدانند، که این خارجی ها به مردم مسلمان علاقه کمک را ندارند و فقط با استفاده از رهبر سازی در کشور های اسلامی (افغانستان) و رهبران در کشور های اسلامی میخواهند که خود را خدمتگار و ایجاد کننده حقوق بشر نشان دهند، در حالیکه اسلام از خود حس بشر دوستی و خدمت را دارد و ایشان از افراد چون کرزی استفاده اعظمی کردند و اکنون به کرزی ضرورت هم ندارند چون مانند کرزی چندین غربی افغانی الاصل را تربیه کردند، در افغانستان مردم عام برای حامیان غرب سگ شوی نام نهاده اند.
تشکر
طلب الدین غیاثی
بدخشان

>>>   آته میرویس اگه هوشیار موبودی
چرا با چشم اشکبار موبودی
به نام آزره و تاجک وپشتون
چرا ای مملکت اوگار موبودی

مهک

>>>   سه سال قبل مدرک تحصیلاتم را از دانشگاه تهران گرفتم وبعد از چند مدت به طعنه دانشجویان ایرانی مجبورا ایران را به قصد وطن ترک نمودم . وارد کابل شدم و به چندین وزارت خانه سر زدم و مدرکم را نشان دادم و به من بادید تمسخر نگاه نمود وگفت این مدرک تان بدرد ایران میخورد و قوم پرستی بیداد میکند دروطن ما !
و بعد از چند مدت با یاس نا امیدی دو باره به طرف ایران بر گشتم و فعلا در اصفهان مشغول کار بنایی هستم و برای رفتن بخارج هم نقشه ای درسر دارم . چون مجبورم . ایران هم که درواقع جای برای شهروند افغانستانی نیست .
نسیم

>>>   خدای مهربان به حالت این ملت رحم کند ! ایا ما واقعا اینقدر مردمی عقب مانده هستیم که نتوانیم مشکلات خود راحل کنیم ! به خدا می توانیم باید باکمی استفاده از غیرت افغانی خویش و توکل به خدای مهربان خویش ,حس خود باوری را در خود ایجاد ورشد دهیم به خدا هیج کس به فکر من وتو نیست ای خواهر وبرادر , پس برخیز ! فردا از ان من وتوست!
سید عظیم کبرزانی

>>>   جانم فدای وطن من در وطن میمانم هر کس میل ساختن وطن را دارد تشریف بیاورد وبسازد بیا برادر خودت در تامین امنیت تلاش کن امنیت از اسمان امدنی نیست بچه های فقیر در جنگ کشته شوند باز امنیت که امد پهلونان میایند و وطن را میسازند به همه انانیک در خارج هستند پیام بدانید که ریشه شما در باد وریشه کسانیکه در وطن هستند در خاک است شما از بین رفتنی هستید ومردم وطن زنده میمانند پس تا دیر نشده بوطن برگرد برادر که عزت وابروی هر کس در وطن خودش است هر چند مشکل باشد .
احمد

>>>   پشتونها قبیله گم شده یهود است زمانیکه زور امد گریه میکنند
ولی درباطن بسیاربی دست اند .
بی باور اززندگی

>>>   اوغانستان به پشتون ها بخشش مرا خو تیر از این ملک

>>>   آقا رییس جمهور خیر است حکومت نامشروع و رای تقلبی نادیده
گرفتن خواست ملت که سالیان سال در انتظار آمدن صلح و عدالت بودند پیامدش چنین است که همه ما دیدیم. اقوام افغان را به گونه های مختلف باهم درگیر نمودی پیمان استراتیژیک با امریکایها امضا کردی ناسنجیده از مردم فاصله گرفتی با حضور نظامیان خارجی فکر کردی همه چیز درست میشه! در طول(9)سال که گذشت ملت نظاره گر همه افعال و کردار جناب بودند دیگر فریب تان را نخواهند خورد. آزموده را آزمودن گناهست.
با احترام زاهد از بدخشان

>>>   جناب کرزی صاحب
شما میفرمائید که جوانان از کشور فرار نکنند . درست است هر وقتیکه شما بدون بادیگارد در داخل شهر کابل با پای پیاده از حال و احوال مردم خود با خبر شدید . و با پای پیاده از نرخ و نوای شهر وارسی نمودید آنگاه جوانان از کشور فرار نمیکنند . چطور شما میفرمائید که جوانان از کشور فرار نکنند ؟ جوانان از عدم امنیت و از عدم کار از کشور با صد ها قبولی و تحمل خطرات فرار میکنند . هر کی جان خود را دوست دارد.

>>>   سلام به همه هموطنان عزیزم در تمام دنیا
آری کرزی بازهم یکی دیگر از پروگرام هایش را خواست بالای مردم تطابق کند.جناب رئیس جمهور هر چند وقت یک بار این چنین اعمالی را انجام می دهد تا جایگاه مردمی خویش را از دست ندهد و یا احیانا به دست آورد.من نمی دانم این چنین کارهای او از روی حقیقت است و یا او پیش روی مردم فلم بازی می کرد. حقیقتا نمی دانم. اما اگر هم بپذیریم که از روی حقیقت بود باز هم نباید این کار را می کرد. چون رئیس جمهور یک کشور سمبل قدرت آن کشور است او آنچنان باید محکم باشد که حتی اگر تکه تکه شود خم به ابروی خود نیارد.او باید درست صلابت،مردانگی،استقامت را به ما جوانهای افغان که غیرت در خون ما می جوشد یاد آوری نماید.
دیشب وقتی برای اولین بار از اخبار این صحنه را دیدم آن هم در یک کشور غریب لحظاتی معنای هیچ بودن،کشور نداشتن،فقر،بی سوادی،بی فرهنگی و نداشتن احترام در هیچ جای دنیا را از عمق دل و جان حس نمودم. با دانه دانه اشکهای رئیس جمهور اشکهای من نیز برای کشورم روان شد.
اما چیکار باید کنیم؟این بلایی است که ما خود بر سر خود آوردیم و همه کشورهای جهان نیز از نفهمی ما استفاده کرده و این وضعیت امروزی به وجود آمده است.
جناب کرزی در سخنان خود اشاره به این کرد که ناتو 10 سال است که در این کشور حضور دارد و آن همه مشکلات را برای ما به وجود آورده است. من همین جا از این جناب که زبان مردم ماست می پرسم که چرا کاری نمی کند که مشکلات ما کمتر شود؟ بی گناهان کشته نشود و نیروهای ناتو در وقت مقرر از کشور خارج شوند و افغانستان به یک ثبات دائمی برسد و سیر پیشرفت خود را خودش به کمک مردم افغان و نه خارجیها طی کند ؟ چرا چنین کاری نمی کند؟ به نظر من اگر سیاستهای کرزی صاحب شفاف و روشن باشد و از نظر عدالت بر همه مردم افغان برابر باشد جناب کرزی تنها نیست بلکه تمام مردم افغان پشت سرش در مقابل ناتو می ایستد و حتی همین طالبان هم در آن وقت شرایطشان با دولت فرق خواهد کرد.
انتقاد و درد دل زیاد است اما خوب کسی نیست که به آنها گوش کند و یا چندان تاثیری هم ندارد.
با تشکر از همه کسانی که وطن دوست هستن و مطالب مرا خواندند.
از سایت افغان پیپر هم تشکر می کنم و خواهش می کنم که نوشته های مرا نشر کنید.
س.ر.ح مزاری

>>>   دوستان گرامی طوریکه دیده میشود سوال یک سوال ساده ولی جواب دادنش بسیار مشکل است . به فکر من جواب را میتوان در گذشته 9 ساله وطن پیدا نمود . که آیا باز به وطن میگردیم یا نه ببینید دوستان زمانیکه دولت طالبان سر نگون شد تعداد کثیر افغانها از سرا سر دنیا به کشور به امید های فراوانی مخصوصآ (امید وطن) عودت نمودند . مدت کوتاهی نگذشت که شرایط بد تر از قبل آغاز گردید .
من خودم منحیث یک افقان دور از وطن و آواره از باز گشت در همچون شرایط موجود در کشور که بی عدالتی زور گوهی بی کاری وغیره وغیره که اگر حساب نماهیم شاید به هزاران مسایل برسد . با تاسف من موافق نیستم . من از مدت دوسال به این طرف در یکی از کشور های غربی زندگی می نمایم . غرب برای غربی ها ملک خوبی است . نه افغانها مگر در شرایط موجود ازینکه امنیت من و اعضای فامیلم تامین بوده به حیث انسان معادل مردم اصلی این کشور با ما رفتار میگردد . اولاد هایم حق تحصیل کار و همه را مطابق قوانین نافظه کشور دارا هستند .
مسله دوم :- موضوع گریان های آقای کرزی است فکر کنم این یک موضوع عادی نزد آقای کرزی و مردم شده است با همین گریه های خود مدت بیش از 9 سال است خود را به جامعه افغان تحمیل نموده و همیشه جانیان را با ملت فریب داده .هر روز که میگذرد درفکر ازدیاد سرمایه -قدرت سمت و لسان گراهی- جاه طلبی خود واعضای فامیل خویش است . آیا کسی بیاد دارد . که آقای کرزی روزی در بین ملت عملآ رفته ودرد های آنها را پرسیده و راه حل مشکلات را جستجو کرده باشند . هر قتل وجنایت های بزرگی که صورت گرفته بخاطر فریب مردم هیت تعین کرده. و در اخبار ها نشر شده مگر اخباری نشر نگردیده که گفته شود هیت چنین بررسی نمود و آقای کرزی چنین اجرات منصفانه در زمینه کرد ؟ هرگز نه . بهر صورت درد ها زیاد است من به تمام ملت اگر هزاره پشتون تاجک ازبک نورستانی حتی هندو های شور بازار افغان است دوعا میکنم که از گزند حوادث روزگار همه افغانها را در همه جا که هستند مخصوصآ افغانستان خداوند درامان داشته باشد. به امید روزی که همه افغانها یکدیگر خود را در وطن دور از آوارگی و بی وطنی در آغوش محبت گرفته و زندگی بی درد سر داشته باشند.
موضوع اخیر اینکه هیچ مملکت دنیا به هیچ پناهنده خود معاش مفت نداده ونمی دهد .مگر شرایط کار آماده است وهمه از راه مشروع یعنی کار درآمد دارند و امرار حیات میکنند . که ملت مظلوم افغان به این فکر نباشند که والله فلان کشور خوب معاش مفت میدهد .
ضرب المثل مشهور که میگویند (درونش مارا وبیرونش دیگران را کشه )
بااحترام از طرف . ا . ا

>>>   آقای رئیس جمهور شما الان گریه می کنید ما از وقتی که به دنیا آمدیم گریه کردیم ، و هنوز هم گریه می کنیم، گریه بر احوال خودمان، گریه برای بی کفایتی امثال شما، از هر چی سیاست و گریه ی با سیاست است متنفرم، شما به مردم خسته می گویید من به شما و امثال شما می گویم از این سیاست .....افراد مثلا کلان سیاسی خسته شدیم، گریه را باید بر حال این افراد کرد!

>>>   عجیب است در نظرات یکی سلام به کسانی میفرستد که وطن را پرستش میکنند و قسم هم به خدا یاد میکنند.

>>>   "اشک ریزی کرزی برای طالب ها است نه افغانهای صحلح جو و و اهل تحصیل و درس, اگر کرزی راست میگوید چرا در هزارجات که حتی یک طالب وجود ندارد و امن امن است مکتب نمی سازد؟ چرا میلیاردها دالر را بیکار در بانک خوابانده اما بامیان که در صلح غرق است و عطش مکتب و باز سازی را دارد حتی یک کیلو قیر برای سرک هایش ریخته نمی شود!!! کرزی ..... است و برای او فقط قندهار و لشگرگاه افغانستان است که هرروز می سازد و هرشب طالب خراب می کند ! تمامی پولهای کدایی را به همین شیوه مصرف می کند .
اورا با طالبان همسنگر و همفکر است و با چنین ایده هایی که تنگ نظرنانه هیچ گاه کشور درست نمی شود.
وقتی تمامی اردو اوغان است و پشتون و طالب هم از همی هااست هیچ موقع همدیگر را نمی زنند و به همین منوال ادامه پیداکند هیچ موقع کشور راه صلح را نخواهد دید.
هموطن عزیز من ایران زندگی می کنم و هرسال داخل سفر می کنم فامیل های من نیز در پلیس است, تمامی هدف پشتون ها این است که اقوام دیگر را از بدنه دولت خارج کنند و خود شان به آتش زدن های مکاتب و شفاخانه ها همت گمارند و زندگی کوچی گری را که بدون بهداشت, خانه مدرسه, وشهر است در کشور راه بیندازند . کرزی ..... کوچی پرست و ...... است .
جواد ایران

>>>   سلام
به خدا قسم ک من همرأی کرزأی اشک ریختم، و احساساتم به جوش آمد، در قدم اول بعد از تحصیل‌ام به وطنم بر میگردم و خدمت برای وطنم میکنم، من یک نظر یه دارم برای موجاهدین، ای‌ موجاهدین آخر شوما هم افغان استید چرا د‌ل تان برای وطن نمیسوزد؟ اگر مخواهید که به د‌ل مردم جا بگرید باید که از گذشته خود پند گرفته و امروز روزش است که جبران کنید، چرا که وطن ما سخت ضرورت دارد. همه ما دربدر شودیم خاک بر سر شودیم و بدبخت‌ترین ماوجودات بر روی زمین به شومار میاییم، که اینها همه تاثیرات جنگ هایی قومی و بر سر قدرت رسیدن بود، دیگه بس است بیاییم دست به دست داده به پاکسازی شروع کونیم، بعد بازسازی................
فیروز
از نروی

>>>   سلام
همه عزيزان نظرهايشان را گفتند وگر اجازۀ همه باشد فقط همينقدر ميگويم که زود احساساتی نشويد و به اشکهای دروغی باور نکنيد . اين اشکهای دروغی جناب عالی در حقيقت رياست جمهوري دراز مدت را برايش پايه گذاري ميکند . درين اواخر از سرچوک احوال رسيد که جناب عالی به افسردگی روحی مبتلا شده و اين اشکهای دروغی را ميخواهد ثبوت آن اخبار سرچوک بسازد يعنی واقعآ به همچون مشکل گرفتار است و هر وقتيکه موفق شود تا افسردگی روحی خود را رسمآ اعلان کند ، ميدانيد چه ميشود ؟ حالت اضطرار اعلان ميشود و زمانيکه حالت اضطرار برقرار باشد ، انتخابات غير مجاز هست پس جناب عالي تا زنده هست افسرده روحی خواهد بود و رئيس جمهور ، يعنی از سر خود را گيج نشان ميدهد اما از دل روشن هست . اگر اين پيش بينی ام اشتباه بود ديگر از ملنگی دست ميگرم .
وسلام ملنگ ///////

>>>   با سلام ! گریه های کرزی به تناسب گریه های یک بی وطن گم شده که در دریای سرد بی پناهی دست و پا میزند و طعنه های هر کس و ناکس میشنود و در سیه چال های غریب و وهشتناک میسوزد و در پشت میله های آهنین و نمناک زندانها خاک میخورند و یتیمان بیکس وبیپناه و دشت مانده های بی سر و آه مادران و پدران پیری که برای از دست دادن عزیزانش دیقمرگ میشوند زره ی نیست. اما ارزش دارد. ارزشش دراین است که باالخره فهمیده که در طول این چند سال چه اشتباه ی کرده و امید که همینطور فهمید ه باشد که چکار کند.وطن من گرچند ویران است اما کالبد ویرانش را به قصرهای جلادار پاریس نمیدهیم و هر افغان باید بداند که هیچ مکانی درین دنیا برای سزاوار عشق ورزیدن و زندگی کردن و مردن نیست مگر وطن ما! و کاش غده ی خبیس سرطان (پاکستان) دست از کالبد خسته وطن ما میکشید یا زهن های فرسوده ی هموطنان ما برای یکدفعه طرف راست میچرخید. دست من تا اجابت دعایم برای ارامش در وطنم به آسمان خواهد ماند.
خادم حسین همدم از هندوستان

>>>   به نظر بنده آقای کرزی باید شش سال بیش این گب را میزد بسیار اشخاص در وقت که قدرت به بایان میرسد همه واقعت را میگوید که هیچ فایده ندارد

>>>   فيروز جان سلام هزار بار شکر که تحصيل من هم در جنگ های کابل شهيد شد ورنه امروز خيلی خجالت ميکشيدم از ايستاد شدن پهلوي( فارغ التحصيل ) بيسواد مثل شوما ( شما )
ملنگ ما باسواد تر از شما هاست مقايسه کنيد گفتار و نظر و املاء تانرا .

>>>   ما ترسوک ها هستیم گپ زیاد در عمل هیچ هستیم.

>>>   جناب محتر م کرزی صاحب شخص خودم که دریکی از کشورهای اروپائی مصروف تحصیل می باشم اصلا هیچ تصمیم گرفته نمیتوانم که در ختم تحصیل به کشورم بروم یا خیر اما باور کنید به خداوند معلوم است که بی نهایت علاقه دارم که در کشورم زندگی کنم واز تحصیل که کردیم میخواهم برای کشورم مصدر خدمت شوم بی نهایت علاقه دارم که درکشورم کار کنم زحمت بکشم وانرژی ونیروی جوانی خود را برای آبادی کشورم به مصرف برسانم اما افسوس است که در وطن ما بی عدالتی ،نا امنی وغیره مسایل به اوج رسیده که هیچ کس نمیتواند تصمیم بگیر د .به هر صورت خداوند رحم کند بالی کشور مظلوم ما.
با احترام یک تن محصل از کشورهای اروپایی

>>>   جناب كزاي شما نبايد از خود تان كه رهبري افغانستان را در دست داريد ضعف نشان دهيد.
افغانستان به سر سخت ترين اميدوار ترين و توانا ترين مقامات احتياج دارد نه بز دلان نا اميدان!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ادرس

>>>   با سلام به جناب اقای ریس جمهور ضمن سپاس فراوان از احساسات نیک تان من تا اخیر سال روان از دانشگاه تهران فوق لیسانس ام را گرفته و در خدمت شما هستم
یکبار دیگر از احساسات نیک تان متشکرم .
عبید

>>>   جناب کرزی اگر شما امنیت و زمینه برای کار فراهم کنی مردم مگر دیوانه هستند بروند من خودم از هرات هستم و هر کس که پولدار است باید اختطاف شود و این یک قانون شده

>>>   آهای ملت فریب اشک هایی را که برای مزدوری متجاوزین ریختانده میشود نخورید
اگر راست میگوید مثل یک افغان مسلمان تصمیم به خروج کفار بگیرد

>>>   سلام به همه عزیزان هم وطن!
من یک خواهر مهاجردردیارغربت دور ازوطن اما نه بی عفت مثل دیگران که متاسفانه می بینم.
من ازدیار غربت به همه اقوام و ملیتها ازهر اصل ونسلی که هستندبه عنوان یک خواهر که باوقار وباعزت دردیارغربت غیرت شمارا حفظ کرده درس می خوانم و این احسال افغانی شما برادران وخواهران را تا پای جان حفظ کردم وخواهم کرد خواهش میکنم که از تعصبات قومی لسانی منطقه وسمتی و مذهبی بپرهیزیدو باهم متفق باشید
آخر از برای خداو رسول تاکی این همه بی حرمتی بی عزتی وطنداران در دیار غربت تاکی تاکی تاکی!!!!؟
من از همه کسانی که این پیام را می خوانند خواهش میکنم که به دیگران هم ابلاغ کنند که من شاهد همچون شهید زنده در روز قیامت از همه آنانیکه تخم نفاق وخیانت در وطن میکارد وباعث بی عزتی و بی حرمتی ناموس وطن میشوند شکایت به درگاه باعزت رب العزت و رسولش خواهم داشت
وبه نیابت ازتمام نوامیس کشور که در مرزها هنگام عبور عاجزانه به دست ظالمان اسیر شدند ویا درکشور های دیگر اسیر فرهنگ بیگانه شده انداز همه مسببان این ناامنی ها وبلاخره مهاجرت های اجباری شکایت خواهم کرد
خدایا توخود سزای کسانیکه نوامیس ملی مارا به هربلای روز مبتلا کردند بدهی واگر قابل هدایت است هدایت والا به غضب ابدی خود گرفتار سازی
آمین یا رب العالمین
یکی ازخواهران غریب و دوراز وطن شما

>>>   گل من گریه مکن
که در آیینه ی اشک تو غم من پیداست
قطره ی اشک تو داند که غم من دریاست
گل من گریه مکن
سخن از اشک مخواه
که سکوتت گویاست
از نگه کردنت احوال تو را می دانم
دل غربت زده ات
بی نوایی تنهاست
من و تو می دانیم
چه غمی در دل ماست
گل من گریه مکن
اشک تو صاعقه است
تو به هر شعله ی چشمان ترم می سوزی
بیش از این گریه مکن
که بدین غمزدگی بیشترم می سوزی
من چو مرغ قفسم
تو در این کنج قفس بال و پرم می سوزی
گل من گریه مکن
که در آیینه ی اشک تو غم من پیداست
فطره ی اشک تو داند که غم من دریاست
دل به امید ببند
نا امیدی کفرست
چشم ما بر فرداست
ز تبسم مگریز
در دندان تو در غنچه ی لب زیباست
گل من گریه مکن

>>>   دوست عزیز شعرت خیلی قشنگ بود. انشاءالله برای هم بمانید وبه پای هم پیر شوید!
به امید آن

>>>   اقای کرزی برای دومین بار با طرفند ونیرنگ زیادرای مردم را از ان خود کردی و دست خود را بالای قران گذاشتی سوگند هم خوردی که با تعهدات که نموده بودی عمل کنی . این قران از تو سوال خواهد کرد . و مشکل وطن به گریه هم حل نمیشود
. برادر

>>>   حب الوطن از ملک سلیمان بهتر هست
بوی وطن از نرگس و ریحان بهتر هست
یوسف که به مصر پادشاهی میکرد
میگفت گدا بودن کنعان بهتر هست

مهدی بابایی
محصل مقطع ماستری
هندوستان

>>>   درود برشما اهل اندیشه وقلم!
آنچه میخواهم کوتاه بگویم اینست طالبان نیاز به مدیریت ورهبری داریم نه گریه کردن.
نجرابی

>>>   از حس وطن دوستی ریس جمهور وازانیکه برای تمام ملت افغانستان احساس دلسوزی میکند برایشان اشک میریزد تشکر میکنم
بلخابی درایران کارشناسی ارشد

>>>   وطنداران عزېز تا همه آنانیکه حتی توان جابجایی یک پرزه راهم داشته باشند در یک عزم ملی دست بدست هم ندهند واز یوغ تیکه داران سیاسی که هیچ منفعتی تاکنون برای شان نیاورده اما برخلاف خودشان ازهر پدیده استفاده های شایان برده اند دوری نه جویند وافغانستان را خانه مشترک خود فکر نکنند هیچ امید روشنی نیست۰یک ګام مثبت عبدالله را که در راستا بهبود وطن برداشته باشد نشانی کنید آیا این آغا ګګ بجز از حرف های کلیشه یی کدام رهبرد معقول بخاطر برون رفت از مشکلات اقتصادی ، سیای ،نظامی و بهبود وضیعت اجتماعی داشته اند ؟ یا اینکه از زور کاکاست که انګور درتاک هاست ؟ جناب کرزی هم مانند من وتو انسان است واګر هم من تو بجای وی می بودیم حالا خون میګریستم بیاید ازیاو نویسی کرده درفکر این باشیم که من با این امکانیکه دارم چه میتوانم انجام بدهم تا خدمتی باشد برای وطن وجامعه (با یک ګل بهار نمیشود۰)
وحید

>>>   سلام و احترامات خدمات همه قلم بدستان و بزرګان:
فلم ویدیویی آقای کرزی را دیدم که دران اشک ریختند و ګریه کردند نظریان براداران و هموطنانم را هم خواندم هر کس سخنی را به اندازه درک خود نوشته میدارد من هم
بنده محصل سال دوم دانشګاه علوم سیاسی شهر بونه هندوستان هستم برای تمامی براداران و خواهرانی که نظر خود را در مورد اشک ریختن ریس جمهور نوشته اند مینویسم آیا به نظر شما اشک ریختن کار ساده و آسان است طفل تا کرسنه نباشد ګریه نمیکند مادر تا نکران فرزند نباشد ګریه نمیکند چنان است ریس جمهور ما او نګران است من میدانم که با چه مشکلات او رو برو است یکبار شما کسانی که خواهان امن هستید با خود اندیشیده بګوید حاضرید فرزندان خود را در صفوف اردوی ملی افغانستان بفرستید نه همه شما آماده نیستید ما همه نا شکریم همه قدر یکدیګر خود را نمیدانیم همه در فکر خود هستیم ما زمانی قانع میشویم که ریس جمهور به دروازه ما اماده و خواهش خدمت کند ای برادر عزیز ای وطندار ګرامی ای داکتر صاحب که نوشتید شما از وطن فراری شدید نه این اشتباه است بیاید ما خود را قربان نسل آینده کنیم بیاید ما برای دیګران بل شویم تا آنها از ما شکایت نکنند من دوست داشتم در داشنګاه کابل درس بخوانم ولی بخت یاری نکرد و امروز میګویم صد ها بار درس در دانشګاه وطنم شرف دارد نسبت به اینجا وطنم جانم اګر ما از همدیګر بګریزم بس دست ما را که بګیرد بخداوند یکتا سوګند است که هزار هزار امریکا هزار هزار اروبا را صدقه یک نمد وطنم بر آن نمد نشسته چای بنوش و آرام باش نه در آن خواری اروبا بیاید دوباره بیاد همه در وطن خود ما خدمت کنیم همه چیز است بیاید با ریس جمهور همدست شویم بیاید ایشان را دوست داشته اعتبار کنیم او تنهاست تنهای تنها روزی نشود که مثل ګذشته بشیمان شویم و بګویم کاش

محمد اقبال فیضی
محصل سال دوم دانشکاه علوم سیاسی کشور هندوستان

>>>   کرزی بخاطر اعلام فرار برادر کرزی از نپرداختن مالیات توسط دادستان عمومی امریکا و اتهام قاچاق مواد مخدر توسط برادر دیګرش یعنی ولی کرزی و محمود کرزی تحت فشار روحی قرار ګرفته و ګریه میکند،نه بخاطر مردم اوغانستان.
ازسوی دیګر عملکردهای کرزی ،کرزی را درفکر فروبرده که اینده پسرش ،بخاطر عملکردهای خودش در اوغانستان چه خواهد بود؟
امید نشرشود

>>>   آزموده را آزمودن خطاست !
اګر کرزی فکر میکند که توده ها ی ملیونی افغان زمین او را نمیشناسند ، بازهم به خطا رفته ! آفای کرزی که کفایت این پست را
نداشت لازم نبود به نوکری خارجی ها لبیک ګفتند!
آګاهان افغان احمق نیستند در تحت رهبری دولتی که از جانب یک چنین
آدم نادان رهبری میشود ، نوکری کنند!
افغان

>>>   سلام ،
من کسی هستم که در بد ترین وضیت ها در کشورم بودم و آنقدر حسی وطن دوستی داشتم بیشتر از بعضی برادران که اینجا احساس وطن دوستی به همه نشان میدهد. وقتی دیدم که جز هی به من خیانت شد هی خیانت شد از خود نفرات بردم و مجبور شدم که وطن را ترک کنم. حالا در خارج از کشور بسر میبرم و زیاد هم رضی نیستم اینجا از این آزادی و دموکراسی ولی در آسانی به کشوره عزیزم هم بر نخواهم گشت. چون حرف مردم ون کشور و شرایط ان کشور مثل مثالی است که میگه، بزک بزک نمیر که جو لغمان میرسد. و بعضی از برادران میگن که شما های که به خارج هستید بیاین کشور را آباد کنیم. یک چیزی حقیقت را بگویم که اگر از توان هر فرد افغان بیاد که خوده از ون کشور بیرون کند، یک روز هم انجا نمیماند.. ون کشور دیگه گلیمش جم است.
نوید سویدن .

>>>   من فکر مکنم ویا اینکه این یک حقیقت است که همه میدانند که افغانستان از دست ما افغان ها خراب شده است.اما .......اما کسی کوشش نمیکند که بدانند دلیل آنرا بدانند.......جور شدن دوباره افغانستان واقآ که به اراده مستحکم ملت غیور خود افغانستان ضرورت دارد نه به وعده هایی انفرادی.........

>>>   سلام به همه!
وطندارای عزیز!اشک آغای کرزی را بیهوده به مسخره نگیرید.وقتیکه یک ریس جمهور در مقابل تلویزیون میگیرید آیا فکر میکنید که او رول بازی میکند نخیر او از اعماق قلب خود گریست.بییاید با احساس باشیم.

>>>   گریه ی کرزی گریه ی شوق دیدار رسمی طالبان در چند روز آینده است که در ارگ ریاست جمهوری دیگه بعد از این علنی با برادران ناراضی اش خوش می گذرانند.
کدام شما مردم فهیم و باهوش و ستم دیده باور می کنید که کرزی برای مردم بی پناه افغانستان که سالهاست طالبان از آنها قربانی می گیرد گریه کند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خیال محمد هوشیار

>>>   السلام عليکم به همه خواننده گان اين صفحه
اي کاش در حقيقت هم تعليم را معيار همه پيشرفت ميدانستيم در حالي که براي نماينده ملت در پارلمان تعليم ضروري نيست هر شخص بيسواد ميتواند خود را کانديد کند، براي اشخاص واسطه دار تعليم معيار نيست سمت گرايي و خو يشاوندي اهميت دارد، در پروگرام هاي تلويزيوني جوانان به تعليم تشويق نميشوند بلکه برعکس ميکوشند تا خنده سالار شوند و يا هم ستاره و مدل تربيه کنند، پس گيله و شکوه از کي است، اين واقعيت ندارد که افغانها استعداد ندارند بلکه ضمينه براي رشد استعداد شان مساعد نيست ، در اکثر دانشگاه هاي خارج از کشور استادان افغاني تدريس ميدهند، همچنان در کشور نيز داکتران مجرب داريم که قبل از آن که مرض شان با ماشين هاي پيشرفته در خارج تشخيص شود آنها آنر بدون ماشين تشخيص کرده ميباشند. وقتي افغانها کار را پيش برده نميتوانند ميراث اش به کريم آغا خان ميرسد و يا اشخاص و کشور هاي ديگر هم وجود دارند. به نظر من این درست نیست که کاری را که در پیشبرد آن مشکلات باشد به خارجی ها بسپاریم

>>>   سلام به همئ خوانندگان گرامی
چه شد که اغای کرزی بعد از این همه سال های حاکمیتش اکنون به حال افغانستان اشک می ریزد. اشک ریزی برای شخص اول یک دولت و ان هم اغا کرزی سوال های را بوجود می اورد. چنین اشکریزیها دو معنی می تواند داشته باشد یا عجز و نا توانی شخص در برابر حوادث و فشار های داخلی و خارجی و یا شاید هم اشک تمساح .تا جایئکه از چالاکیها و مداریگری های گذشته اغای کرزی برداشت شده میتواند تحلیل دوم خوبتر صدق می کند. به این معنی که اغای کرزی متوجه شدند که خوب دور دوم ریاست جمهوری که با چه تقلبات فریبها وچالاکیها بدست امد بالاخره این هم به پایان می رسد و حالا وقت انست که خود را قهرمان ملی بساز و انهم در ضدیت دروغین در مقابل باداران خارجی .
بی نام

>>>   یک ریس جمهور (گریانوک) چه درد افغانستان را دوا خو اهد کرد.

>>>   ماندن و رفتن بعداز آمدن امنيت است که در افغانستان وجود ندارد. اول کرزي تلاش کند که امنيت را در افغانستان بياورد تا همه تحصيل کردههاي افغانستان پا را گذاشته با سر براي آبادي افغانستان بيايد.
عرفان

>>>   درین روزها ظلم امریکاییهابالای طالبان بیفرهنګ زیادشده حتی طالبان را تا داخل خاک پاکستان هم تعقیب مینماید ودر انجا با یک بم ناچیز به جهنم میفرستد بنا برین ،کرزی خان اشک میریزد.

>>>   دوستان عزیز گذشته از اینکه کرزی بخواهد گریه کند یا نکند، شما اصلا میل به وطن تان دارید؟ کمی منطقی فکر کنیم میبینیم که همه به شمول رهبران و خودمان در حال خیانت هستیم. چه نیاز هسته که کرزی و تیمش را انتقاد کنیم. خود را انتقاد کنیم، که فرهنگ جامعه زیستن را نداریم و کنار هم نمیتانیم تعامل کنیم، حالا چه برسه که ما بخواهیم پیشرفت هم کنیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

>>>   من فكر ميكنم در كشور مان به اندازه كافي متخصص داريم اما مشكل اينجاست كه كار به اهل كار سپرده نمي شود.يكي به نام قوم ، زبان و سمت و مذهب باوجوديكه لياقت كافي دارد نميتواند يك كاري عادي در كشور پيداكند. مثلاً آيا اقاي كرزي لياقت اين رادارد كه ريس جمهور كشوري مثل افغانستان كه در ان همه كشورهاي دنيا فعاليت اطلاعاتي و.. دارد، باشد؟؟؟بدون شك كه نه
.رضا استراليا

>>>   مساله اين است كه مشكل افغانستان با گريه حل نمي شود اين مشكل نياز بهفكر و تعقل و برنامه ريزي دارد و آن هم نياز به انسانهاي متخصص كه با توجه به بررسي هاي من در اين دولت جايي براي تخصص در نظر گرفته نشده است بنابراين با اين دولت....... كاري انجام نخواهد شد
من خدوم يكي از متخصصين كشور هستم كه تمام عمرم را در خارج از كشور با آرزوي اينكه روزي به كشورم خدمت كنم تحصيل كردم وقتي وارد كشور شدم با سابقه 10 سال كار در بهترين شركتهاي بين المللي ديدم در اين كشور جايي براي تخصص نيست و بايد با پارتي و رشوت به سر كار بروم و براي گريز از آلوده شدن به فساد دوباره راهي ديار غربت شدم تا شايد روي شرايط مهيا شود
كلام آخر اينكه
آقاي رئيس جمهور بجاي گريه كردن كمي عاقلانه فكر كنيد

>>>   هزار بار افسوس که وطن را ویران کردن وا حالا ابادمیسازند .هی هی هی هی ای وطن ای وطن افسوس وطن چه کنم ای وطن درملک بیگانه مسافرم ای وطن مه قربان اب و هوای وطن چه کنم به دستی کسانی هستی که نمی خوا هند که ترا اباد رفاه سر بلند خجسته صلح پایه دار بسازد.ونمی خواهند که امور کشور را به جوان فعال که اینده توست سرمایه توست بدهد یادت به خیر وطن.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است