اعلاميه جمعيت اسلامی درمورد بركناری والی سمنگان
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۹    ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ کد خبر: 146927 منبع: پرینت

بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحیم

اخیرا ارگ ریاست جمهوری فرمان برکناری یکی دیگر از اعضای بلندپایه جمعیت اسلامی افغانستان عبدالکریم خدام والی محترم ولایت سمنگان را که بر اساس تعاملی مبتنی بر توافقنامه حکومت وحدت ملی چند ماه قبل مقرر شده بود صادر کرد. در حالیکه هیچ شکایتی از سوی مردم سمنگان در مورد وی وجود ندارد و هیچ ایرادی از نظر کارفهمی و انجام امور بر وی وارد نیست.

همه‌ می دانيم که هدف شکلگیری حکومت توافقی و مشارکتی وحدت ملی انجام تعهداتی مثل:
- تشکیل کمیسون تعدیل قانون اساسی
- برگزاری انتخابات شوراهای ولسوالی
- برگزاری لوی جرگه (مجلس بزرگان) تعدیل قانون اساسی
- توزیع تذکره الکترونیک مطابق قانون مصوب پارلمان
- اصلاحات نظام انتخاباتی مطابق طرح کمیسیون خاص
- و برگزاری انتخابات پارلمانی در زمان تعیین شده
بود که باید در اولویت وظایف این حکومت قرار می داشت و تا دو سال پس از تشکیل حکومت وحدت ملی انجام می يافت.

متاسفانه حکومت وحدت ملی نه تنها مسوولیت های اصلی اش را انجام نداد بلکه با روی دست گرفتن آجنداهای انحصارگرایانه و بحران آفرين باعث شد با گذشت هر روز وضعیت افغانستان بحرانی تر شود و تازه ترین آن صدور فرمان برکناری والی سمنگان بود. این در حالی است که نتیجه‌ی مذاکرات در مورد مشکل خلق شده از سوی ارگ در ولایت بلخ هنوز معلوم نیست.

جمعیت اسلامی افغانستان که یکی از طرف های اصلی تشکیل دهنده حکومت وحدت ملي است فرمان برکناری والی سمنگان را ناموجه، گامی دیگر در مسیر افزایش تنش در کشور تکروانه و در مخالفت با روح "موافقت سياسی تشكيل حكومت وحدت ملی" می‌ داند و با تایید موقف مردم و بزرگان ولایت سمنگان و قوم شریف ترکمن این فرمان را رد می‌ کند.

جمعیت اسلامی افغانستان راه حل این مشکلات را تداوم مذاکره و تمکین حکومت وحدت ملی به "توافقنامه سياسي تشكيل حكومت وحدت ملی" می‌ داند و از احزاب سیاسی افغانستان، شورای علما، جامعه مدنی، شخصیت های بزرگ ملی و جامعه جهانی ‌می خواهد که جلوی اقدامات بحران آفرين ارگ را بگیرند و نگذارند که تنش آفرینی هاي ارگ بیشتر از این وضعیت را پیچیده کند.

و من الله‌ التوفیق
شورای رهبری جمعیت اسلامی افغانستان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اعلامیه
جمعیت اسلامی
والی سمنگان
نظرات بینندگان:

>>>   Arianfar
شاید در فرجام کار همین شود که اشرف غنی با سرتنبگی و کله شقی تذکره ها را با درج کلمه افغان توزیع کند و مخالفان این کلمه را با چاقو یا کارد تراش کنند.
و السلام. این است سر انجام هر کار در ملک بی منطق خدا داد افغانستان

>>>   اکثر هزاره ها نه به پیروی از محقق بلکه بر اساس منافع ملی از این اعلامیه جمعیت حمایت می کنند.

>>>   جای شرم است به خدا !!!
ای خاینین واقعی کشور وقت زورگویی شما دیگر رفت
امروز یا فردا همه شما لنده غران را محاکمه خواهد کرد

>>>   كليم الله همسخن
همه‌پرسی فاشیستی رادیو آشنا، صدای آمریکا؛

کارمندان افغان(پشتون) رادیو آشنا، صدای آمریکا هم بد بلاهایی اند. هر روز یک همه‌پرسی جدید راه اندازی می‌کنند- برای اینکه‌ زبان ما دری است یا فارسی همه پرسی کردند، پاسخ لازم گرفتند. در مورد سخنان گلبدین مبنی بر حلال و حرام بودن انتحاری همه‌پرسی کردند. ۶۴ در صد خوانندگان پشتو زبان از انتحاری حمایت کردند!
حالا، باز در رابطه‌ به توزیع شناس‌نامه ها همه‌پرسی راه اندازی کردند. همه‌پرسی یک سنت دموکراتیک است.اما، شیوه‌ی سوال کردن باید درست باشد. در این همه‌پرسی سوال هارا کاملن افغانی(پشتونی)طرح کرده اند، این‌گونه:
یک، تذکره های برقی توزیع شود.
دو، به تاخیر توزیع شود

هر آدم کودنی می‌داند که داشتن شناسنامه چه اهمیتی دارد و نداشتن آن چرا لازم نیست؛ یعنی همه‌گان می‌خواهند شناس‌نامه‌ی برقی داشته باشند ولی با هویت پشتونی نه، مساله و جنجال این است. بنابر این، در چنان همه‌پرسی فاشیستی فقط برتری طلبان پشتون اشتراک می‌کنند نه همه‌مردم!

>>>   Sier
اگر تجزیه شویم بدون شک دیدگاه مردم دنیا در رابطه به مردم خراسان مثبت شده و افاغنه بدنام خواهد ماند.

>>>   نجیب بارور
جمعیت اگر واقعاً اراده دارد در سمنگان و مزار انتخابات برای انتخاب والی برگزار کند، هرکسی را که مردم رای داد والی معرفی کند. با این کار هم طلسم استبداد می‌شکند و هم هیولای تمرکزگرایی. اگر جمعیت اسلامی همین شهامت را بکند، اساس تازه‌یی گذاشته می‌شود که افراد بیمار هیج‌گاه دیکتاتورانه نمی‌توانند دیگر به گرده‌ی مردم سوار شوند. بگذارید این کار حتی سبب تجزیه شود! از بودن با کسانی‌که به حق و حقوق ما احترام ندارند و همه‌چیز را برای خود می‌خواهند، نبودن بهتر است. یا به قول معروف: اگر هم‌وطن خوب نبودیم، هم‌سایه خوب می‌باشیم!

>>>   Salam
جمعيت به رهبرى صلاح الدين ربانى و عطا محمد نور گزينه يى ديگر جز نه گفتن و سقوط رژيم غنى را ندارند ، ورنه براى هميش خواهند باخت !

>>>   Paiez
چرا گره کور مشکل افغانستان بجای اینکه باز شود؛ بیشتر از پیش به اصطلاح" جر" شده و پیچیده تر می شود؟!
کوتاه ترین پاسخ به این پرسش، در چند جمله این است که:
مشکل ریشه ای و اساسی این کشور، تاریخی، فرهنگی و هویتی است؛ که تمام مشاکل دیگر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و غیره و غیره از همان مشکلات اساسی بر می خیزد. تا زماتیکه مشکلات اساسی و مادر ، در روشنایی تاریخ و فرهنگ این سز زمین حل نگردد؛ روز این مردم و این کشور، بد تر از این خواهد شد...

>>>   موفق بجا و به مورد.

>>>   اشرف غنی احمد زی برای وصل کردن نیامده است
برای فصل کردن آمده .
ملک عباس

>>>   جمعیت هرچه زودتر کنگره اش را دایر کند و با قدرت وارد قضایای سیاسی شود .
در هر حالت بدون یک جمعیت قوی مدیریت بحران ممکن نیست.

>>>   جمیعیتی های محترم
تقرروالی جدید ولایت سمنگان را برایتان مبارکباد میگوئیم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است