موقعيت دشوار عبدالله در بحران جارى كشور
روند رو به رشد وخامت اوضاع و تشديد روز افزون تنش هاى سياسى در كشور ریيس اجرایی حكومت را در تنگنا و موقعيت دشوارى قرار داده است 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۷    ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ کد خبر: 146923 منبع: پرینت

فرآيند غيرمنتظره ى انتخابات پرچالش اخير براى داكتر عبدالله كه خود را در يک قدمى پيروزى قطعى مى ديد دردسرهاى زيادى خلق نمود كه دامنه هاى آن هر روز گسترده تر شده مى رود. پذيرفتن ناخواسته تصميم دولت آمريكا، تحمل شريک حكومتى لجوج، انحصار طلب و تماميتخواه، اعتراض متحدان و هواداران سياسى عجول و ناپخته و سرانجام بروز تنش با جمعيت اسلامى و والى بلخ بدشانسى هايى بود كه همه و همه را داكتر عبدالله بخاطر انصراف از بحرانى تر نشدن اوضاع چون جام زهرى جرعه جرعه نوشيده است.

او را مي توان مظلوم ترين رهبر سياسى دانست كه نه تنها خودگذرى و دلسوزى اش نسبت به منافع و مصالح كلان كشور ناشناخته مانده بلكه توامان محكوم دوستان و دشمنان اش نيز مى باشد. او كه نه پا بر پايه ى قوم خاصى دارد و نه هم حمايت صادقانه ى حزب يا تيم سياسى مشخصى را مكلفيت دارد تا شيشه ناموس عالم را در بغل گرفته، يک تنه در برابر تحجر و جنايات تروريستان، بدانديشى و كج فكرى حكمتيار، لجاجت و انحصارگرايى غنى و دو رويى متحدان ناپايدار اش همزمان ايستادگى نموده و پاسخگو باشد.

يكبار ديگر او در تنگنايى قرار داده شده كه بايد موقعيت خود را به خواباندن تنشى به مخاطره بياندازد كه كسان ديگرى بخاطر به مخاطره افتادن موقعيت شان آن را ايجاد نموده اند. هر چند موضعگيرى جدى و پيام روشن وى در مجلس ارگ ستودنى است اما بسنده نخواهد بود زيرا با ديده درايى و عدم معقوليتی كه در قبيله گرايان سراغ است نياز به اقدامات جدى و عملى را مى طلبد كه او را بر سر دو راهه ناگزيرى به سكوت يا رهبرى موج مخالفت مردمى قرار خواهد داد.

قبيله گرايان و تماميت خواهان ارگ به خوبى مى دانند كه بى اعتنايى به ديدگاه او مبنى بر عدم توزيع شناسنامه هاى برقى عبور از خط سرخ و سرنوشت ساز حكومت توافقى وحدت ملى است. از همين رو است كه از نفوذى هايشان در بدنه جمعيت در تيرگى بيشتر روابط ربيس اجرایی با متحدان قبلى اش كه مرز و رمز دوستى ها و دشمنى ها را به خوبى نمى دانند مدد مى جويند.

در اين ميانه بده بستان غنى و حكمتيار نيز قابل توجه است. طوريكه اشرف غنى تلاش دارد از رهبر شكسته خورده و تسليم شده حزب اسلامى بمثابه ى ملعبه و ابزارى عليه جمعيت و ریيس اجرایی سود جويد در سوى ديگر حكمتيار نيز سعى دارد با سردادن شعار قومى و تحكيم مبناى قبيلوى حكومت جایگزين جمعيت در ساختار آينده قدرت شود. اگر جمعيتى ها ظرفيت و ظرافت بازيگرى را در صحنه داشته و درک نموده باشند براىشان فرصت مناسبى ايجاد شده تا با حمايت جدى از موضع داكتر عبدالله بر موج اعتراضات پراکنده و نامنسجم ضد ارگ سوار شده، بجاى مقاومت هاى ناموجه ادارى در مقياس كوچک ولايات، ابتكار مانورهاى بزرگتر بعدى را بدست گرفته، در سطح بالاترى نقش ايفا نمايند اما بدانند كه تمكين مجدد و تجديد پيمان به رهبرى داكتر عبدالله بعنوان بالاترين و حساس ترين مرجع رسمى و اجرايى لازمه اين امر است.

اوضاع كنونى از ریيس اجرایی نيز كه تا حال به هر دليلى سياست انعطاف را پيش گرفته مى طلبد تا اگر مصمم بر ايفاى نقش شايسته و بايسته است كه مردم و هواداران اش از او متوقع اند بايد با قاطعيت و با استفاده از صلاحيت رسمى اش پروسه ى توزيع شناسنامه هاى برقى را متوقف نمايد تا ضرب شصتى به ارگ نشينان حريص و لجام گسيخته و زهر چشمى به رقباى حسود و بدنيت داخلى اش باشد.

بايد بدانيم كه بن بست كنونى بيشتر دوام نخواهد داشت و بزودى آب از آسياب خواهد ريخت و اوضاع به نفع كسانى رقم خواهد خورد كه درايت بازى و تهور عملى آن را دارا اند.

محمدعارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عبدالله
شناسنامه برقی
بحران در کشور
نظرات بینندگان:

>>>   چرا رياست اجرائيه و مجاهدين با توزیع تذکره های الکترونیکی مخالفت میکنند؟

- با توزیع تذکره های الکترونیکی تمام اسناد تحصیلی مجاهدين و کمونيست های سابق افشا میشود.
- قاچاق چيان مواد مخدر و مجرمین متکرر افشاء ميشود.
- قباله های جعلی غاصبين زمين های دولتی افشا ميشود.
- هويت قاتلان اشکار و پوليس ميتواند انان را به آسانی دستگير نمايند.
- هويت جاسوسان و تروريستان افشا ميشود.

رياست اجرائيه منحيث يک نهاد غير قانونی و مدافع منافع مجاهدين و فساد پيشه گان انقدر لوده نيستند که اين را نفهمند. حالا قوم و گاهی مذهب را بهانه قرار داده با توزیع تذکره های الکترونیکی مخالفت میکند.
هر روز چهره های واقعی اين جنایت کاران رسوا ميشود فقط منتظر باشيد.

>>>   آقای منصوری افسوس وصد افسوس که خودت و امثال مانند خودت همیشه در فکر تفرقه اندازی در بین اقوام شریف افغانستان وظیفه دیگر ندارید به فکر وحدت افغانستان باشید اقوام مختلف افغانستان را کوشش کنید به هم نزدیگ نزدیک شوند رهبران را تعریف و توصیف ناحق مکنید ،گرچه عبدالله عبدالله در بین دیگران بهتر وخوبتر است وبه خصوص در بین جمعیت اسلامی همیشه سخن نیک میکوید و اما کوشش نکنیم دیگران توهین وتحقیر کنیم توهین وتبیض وتحقیر کار بدور از اسلام است ، عاقلان همیشه سخن نیک اظهار داشته در پی بر اندازی دیگران نمیباشد بلکه با تحمعق کار میکنند.
عبدالله ریحان

>>>   هوشمند فرارودي
#تخار
بيدار باشيد!
در اين روز ها عوامل معامله گر، مزدور زاده ها و پولخوار در تخار با پول هاي اوپراتيفي آدرس هاي مشخص، به شدت فعال شده اند.
اين عوامل با پول فراوان و آجنداي مشخص، در حال توزيع پول و عده چوكي به افراد هستند تا مسير جريان حق طلبي و عدالت خواهي را منحرف و مردم و جوانان را به سمت ديگري بكشانند.
بايد چهره هاي اين عوامل معامله گر و پول خوار را افشا كنيم.
اين عوامل فقط و فقط به درد خود شان و جيب شان مي خورند، ديگر كوچكترين دلسوزي به سرنوشت مردم و حقوق اساسي شان ندارند.

>>>   کلمه افغان حذف شود و به عوض ان یا خراسان و یا اریانا ذکر شود اتگاه هیچ باشنده افغانستان اعتراض ندارند .
والسلام


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است