فرصتی برای به چالش کشیدن جدی غنی
تغییر و تبدیل شدن والی های کشور از کابل و به دستور یک شخص، مسخره ترین نمونه ی یک نظام متمرکزی است که لااقل در سطح اداری، عملا یک گام تا دیکتاتوری، فاصله ی بیشتری ندارد 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۴۵    ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ کد خبر: 146900 منبع: پرینت

آقای خدام، والی سمنگان برکنار اش را قبول ندارد و برای کنار رفتنش، شرایطی گذاشته است از جمله، رضایت جمعیت.

سرپیچی آقای خدام از امر غنی، بهترین فرصت ممکن را برای جمعیت فراهم می سازد تا به غنی بفهماند که زمان تغییر کرده است، به نگرانی های قومی پاسخ بگوید و به ترس مردم از تمرکز بیش از حد قدرت، حساسیت نشان بدهد. دفاع جدی جمعیت از آقای خدام به این دلایل برای جمعیت یک فرصت جدی است:

1. خدام یک ترکمن است، و جمعیت خارج از حوزه ی نفوذ اصلی اش، نیاز به نفوذ و جایگاه مطمین تر دارد تا بتواند در مقابل بازی نسبتا ماهرانه ی غنی و دیگر تکنوکرات های پشتون، موقعیتش را حفظ کند.
جمعیت در این مورد، گذشته ی سوال بر انگیزی دارد. گرچند در اواخر توانسته است حسن نیت بخش های مهمی از جامعه ی هزاره را به دست آورد، اما برای گسترش حوزه ی نفوذش در خارج از جامعه ی تاجیک، نیاز به رویکرد صادقانه تر، همدلانه تر، عملی و هوشمندانه تر دارد.

2. حمایت از خدام به جمعیت فرصت می دهد که اتهام حمایت از افراد فاسد در داستان کشمکش بر سر ولایت بلخ را تا حدودی بی اثر کند. یعنی، کل دعوا و گفتمان پیرامون آن را می تواند از افراد به سمت اصول، هدایت کند. این اصول می تواند شامل دو اصل مهم توازن قومی در ادارات و کل دستگاه دولت، و غیر متمرکز سازی بنیادین و جدی باشد. جمعیت با تکیه ی بیشتر بر این دو اصل، جلب حسن نیت جوامع قومی مثل ترکمن و با عبور نسبی از منافع فردی می تواند روند تضعیف شدنش را متوقف کند و ابتکار عمل را در دست بگیرد.

3. حمایت از یک والی برکنار شده ی ترکمن به جمعیت این فرصت را می دهد تا به امریکایی ها و متحدین شان بفهماند که اعتراض به تمرکز بیش از حد قدرت، قومی سازی نهادهای ملی و نادیده گرفته شدن خواست های جوامع غیر پشتون، تنها ادعا و یا کار جمعیت نیست، بلکه سراسری، واقعی و فراقومی است. این مهم است، چون غنی و تکنوکرات های پشتون، قدرت وارونه جلوه دادن مسایل برای غربی ها را دارند.

تغییر و تبدیل شدن والی های کشور از کابل و به دستور یک شخص، مسخره ترین نمونه ی یک نظام متمرکزی است که لااقل در سطح اداری، عملا یک گام تا دیکتاتوری، فاصله ی بیشتری ندارد. چرا یک نفر در کابل بتواند به همین سادگی، سرنوشت آدم های یک ولایتِ مثلا یک میلیونی را هروقت که دلش خواست از این رو به آن رو کند؟

عبدالله وطندار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
دیکتاتور
نظرات بینندگان:

>>>   اینرا خوانده بودید :
پیتر تامسن در کتاب خود می‌نویسد که رابطه‌ی آی اس آی و حکمتیار رابطه‌ی پدر فرزندی‌ست و قدرت‌های بزرگ با آگاهی از این رابطه سر خم انداخته اند و به نحوی در بدل بعضی همکاری‌ها و تعاملات، به پاکستان باج می‌دهند. ما و شما هرچه در فیس بوک و رسانه‌ها قصاب‌قصاب بگوییم و از قتل‌ و غارت کابل و کابلیان گلو پاره کنیم فایده‌یی ندارد. گوسفندان زیادی در انتخابات بعدی به این قصاب رای می‌دهند و رای‌های گوسفندی به نفع او به صندوق‌ها ریخته می‌شوند

>>>   Badry
رفیق ارجمند کمال الدین ، وکلای چهار ولایت بلخ ، سمنگان ، جوزجان و فاریاب پیش داکتر نجیب رفتند و راه های حل موضوع شمال را با او در میان گذاشتند . می دانید داکتر نجیب برایشان گفته بود : مه پوز دوستم را به خاک می مالم . پوز دوستم را کسی به خاک نمالید ولی خود داکتر را به دار آویختند . عین موضوع تکرار شده .

>>>   عبدالله پيمان:

تمام شواهد حكايت از اين دارد كه نخ هاى قدرت رژيم يكى پى ديگرى در حال باز شدن است و حكومت غنى در سراشيب فروپاشى قرار گرفته است. عاملان جنايت ديروز به ويژه غنى و اتمر به فرودگاه بگرام پناه برده اند. حكمتيار كه براى تقويت و توسعه حاكميت تك قومى به كابل آمده، از ترس چنگال هاى خشم آلود مردم، از سخن گفتن باز مانده است. برخى ديگر از همكاسه هاى غنى نيز در صدد فرار اند. لذا معترضان بايد راه هاى منتهى به فرودگاه كابل را ببندند و نگذارند خائنين موفق به ترك كشور شوند

>>>   Khurasani
توطیهٔ جدید ارگ؛
برای تقسیم هویت تاجیک ها و ازبیک ها به دهها هویت قومی، جهت تثبیت اکثریت جعلی پشتون ها( افغان‌ها) در افغانستان.
رئیس جمهور با صدور فرمان و ایجاد کمیسیون برای تهیه لیست اقوام افغانستان در شناسنامه های جدید شمشیر جراحی به دست گرفته و ما را هدف قرار داده است.
اسناد رسیده از ارگ ریاست جمهوری حاکی از آن است که تیم فاشیسم قبیله برای تقسیم هویت تاجیک ها و تثبیت اکثریت افغان‌ها ( پشتون) طی فرمانی دستور داده است تا تاجیک ها را به بیش از سی گروه قومی تقسیم نمایند و به این ترتیب این اکثریت قومی را به اقلیت های متعدد تقسیم و معرفی کنند.
هدف از این طرح تقسیم هویت تاجیک ها و ازبیک ها به خرده هویت ها و تثبیت اکثریت افغان ( پشتون) در افغانستان می باشد.
جوانان عزیز
تنها راه جلوگیری از این طرح شیطانی دفاع و حمایت از قانون شناسنامه ها مصوب مجلس نمایندگان است و بس.
ادامه سکوت نمایندگان ما در حکومت و دولت در برابر این شرارت ها و فتنه انگیزی ها شرم آور و ذلت بار می‌باشد.

>>>   تغیر نام افغانستان ، اولین گام درراه ازبین بردن تعصبات قومی وقبیلوی است. زیرا این نام، علاوه بر اینکه درزبان انگلیسی به سگ شکاری ، اطلاق شده است، از نظر تاریخی متاسفانه یکی ازسه نامهای یک قوم واحد است، یعنی ، افغان؛ پتان، پشتون یا پختون، هرسه این نامها به یک قوم خاص اطلاق میگردد. بقیهء ملیتهای این کشور هرگز نه افغان استند ونه هم با افغان کدام پیوند تاریخی وفرهنگی ویا نژادی دارند.
افغانها مطابق تیوری پدر ژورنالیزم اوغانی، محمود خان طرزی، زبان قومی خودشان را دارند، که زبان اوغانی یا پشتو می باشد.
ازنظر تباری،افغانها یا پشتونها تعدادی ازقبایل هندی الاصل ملتانی بوده که سرزمینهای آبایی شان اطراف کوه سلیمان، خیبر پشتخوا و وپشین وژوب می باشد و این مناطق درتاریخ بنام افغانلند یاد شده است و دریاد داشتهای تاریخی بعضی ازنویسنده گان انگلیسی منجمله ( الفنستون) مولف کتاب افغانان نمایندهء انگلیس در دربار شاه شجاع نامهای تمام مناطق افغان نشین با تفصیل آن ذکر گردیده است.
درقرن بیست ویک برای ازبین تعصبات قومی وقبیلوی، یگانه راه حل در افغانستان کنونی، تغیر نام قومی افغانستان است که اساس تعصب های قومی پنداشته میشود.

>>>   AyarGroepsbeheerder
اگر مهاجرت اقوام در نظر گرفته شود، پسینه ترین باشنده شدگان خراسان پشتونها اند. حضور شان در شمال کشور و کابلستان که مسالۀ دیروزی است و همه به یاد دارند. در جنوب کشور نیز اینها باشنده های اصلی نیستند. اگر به راستی مسالۀ پیشینۀ حضور در این کشور را دامن می زنند، بازنده خود شان اند.

پادشاهی کردن در یک ملک معنی باشندۀ اصلی آن ملک را ندارد. ورنه هندوستان باید سرزمین مغولها و کورگانی ها می بود نه سرزمین هندیان. حکومت پشتونها در خراسان نیز از همین مقوله است. سرزمین اصلی پشتونها اطراف کوههای سلیمان است، نه آنچه امروز افغانستان نام گرفته است

>>>   تاجیک های بی تفاوت (ترسو و بی خاصیت)
—-———————————————
کسانی اند که به علت عدم آگاهی یا ترس و جبن و یا بهانه های داشتن تفکر ملی، فراقومی وغیره، نه جرات و شهامت تاجیک نامیدن خود را دارند و نه حاضر به مبارزه و مقاومت در مقابل سیاست های فاشیستی و قومی - قبیلوی اند. این افراد اکثرا خود را «فراقومی» نامیده و مصروف زندگی بدون درد سر و شخصی خود می باشند؛

>>>   این حرکت ها غنی را ضعف نه بلکه قویتر میسازد چون صف دشمن معلوم میشود و غنی میتواند به خوبی این خرسهای قطبی و وحشیان قرن را از بین ببرد و تمام ملت افغان باید با یک صدا از ریس جمهور حمایت نماید. و خوکهای. سر پاین را نیست نماید که از شر این شیاطین وطن خلاص شود

>>>   محمد همایون صادقی
اینبار نباید با روحیه جهادی و ایدلوژیکی خیزش های مردمی را سمت و سو دهند باید با روحیه قومی ، عدالت اجتماعی و نظام فدرالی به پیش بروند .
آنهانیکه هویت قومی ایشان را آشکار نمیکنند و برخی تاجیکان را در بستر زبان فارسی با خود دارند با یادآوری یکی از فکاهی مشهور ، آیا آنان شاه خیل استند یا عروس خیل ؟
باید آشکارا بگویند که تاجیک اند یا افغان ( پشتون )

>>>   پاسخ پرتو نادری به دکترغنی و قوماندان ملیشه های قندهار

من می گویم تو بیرون شو!

فاشیستان ایرانی، از نام ایران همان قدر استفاده ی افزاری می کنند و تمام دست آوردهای یک حوزه ی بزرگ تمدنی را به نام خود تمام می کنند که فاشیستان افغانی از نام افغانستان!
اگر چنین نیست ، این فاشیستانی هتلری افغانی چه زهره دارند که می گویند اگر افغان نیستی از افغانستان بیرون شو!

من می گویم تو بیرون شو!
حضورت در تمدن این حوزه ی تمدنی کجاست؟ نیاز به سر گردانی نیست ، به همین آرشیف ملی و به همین نگارستان ملی و به موزیم ملی می رویم ، برای من حضور تمدنی ات را در این حوزه ها نشان بده !

جنگنده های B52 امریکایی همیشه این جا نیست که از حاکمیت جعلی تو پاسداری کند. ما را مقدرات تاریخ در این جغرافیایی که تو شومش ساخته ای محکوم کرده است، آیا می خواهی مانند انسان ها زنده گی کنیم یا مانند بفلو ها وحشی بجنگیم!

خداوند سرزمینی را که نفرین کند، دیوانه یی را بر آن سرزمین حاکم می سازد . سرزمین ما سرزمین نفرین شده است! دوستی دیوانه خود دشمنی است!

اگر ما هشیارانیم نباید به دنبال دیوانه گان برویم!

پرتو نادری

>>>   Arianfar
نام پاکستان از مخفف های استان های ان کشور گرفته شده است: پ.- پنجاب، ا- افغان، ک- کشمیر، س- سند و استان هم از بلوچستان.
اگر دقت شود، منظور از افغان ایالت پشتونخواه است. اگر افغان و پشتون یک چیز نمی بود، پس چگونه در نام کشور پاکستان بازتاب یافت و چگونه پشتون های پاکستان ان را پذیرفتند.
همان گونه که بارها نوشته ام، افغان نظر به صدها سند و مدرک تاریخی معنای دیگری جز پشتون ندارد.

>>>   Arianfar
پیشنهاد چند ماه پیش من: تنها راهی که مانده این است که اشرف غنی احمدزی تنها در مراسم تشریفاتی شرکت کند و اسناد را امضا نماید و سایر امور را به داکتر عبدالله بسپارد. باند مافیایی اتمر- اکلیل، خپلواک و استانکزی را هم به خارج بفرستد. در غیر ان اداره امور کشور چنان شاریده است و شیرازه آن ار هم دریده است که امیدی برای برونرفت از بحران نیست.

>>>   Abdul Hai Khurasani
حاكم فاشيست كابل شمشير را از رو بسته است .
براساس خبر مؤثقى ايكه هم اكنون از كابل دريافت نموده ام ، حاكى از آنست كه اشرف غنى قرار است فردا با برگزارى محفلى در ارگ كابل توزيع شناسنامه هاى الكترونيكى را رسماً آغاز نمايد.
اگر اين خبر درست باشد، داكتر عبدالله فردا بايد لباس مقدس دوران جهاد و شمشير عصر مقاومت را برتن كند و لباس رسمى را بگذارد به دوران بعد از بحران و پيروزى .
سه گزينه در پيش روى داكتر عبدالله است :
الف
دستور عدم اطاعت فرمان رئيس جمهورى به استانداران و وزارت خانه هاى كه از سهم رياست اجرائيه مقرر گرديده اند.
ب
اعلام فراخوان تظاهرات عمومى مردم در مركز و تمام استانها
ج
فرمان اعلام حالت اضطرار تا برگزارى انتخابات رياست جهمورى زير نظر سازمان ملل متحد.
بحث استعفاء و خروج از حكومت مطرح نيست زيرا داكتر عبدالله با آراء مردم افغانستان به نهاد رياست اجرائيه تكيه زده است و تا اخر بايد از حق مردم افغانستان دفاع نمايد.

>>>   Najib Salam
فراخوان ؛
براى آنكه دست توطيه هاى غنى و تيم شوؤنيست او از شمال و شمال شرق كوتاه شود ، همه يى استاندار هاى طرفدار غنى را از اين استان ها بيرون كنيد و تا روشن شدن اوضاع مردم خود استاندار تعين كنند ! اين قدم حكومت غنى را در هم مى شكند .

>>>   Salam
شمال و شمال شرق را از سلطه يى حكومت غنى به صورت كامل آزاد كنيد ، حاجت نيست تا با هزاران واسطه به سوى كابل سفر كنيد ، وقتى شمال به مردمش تعلق گيرد، غنى وقتى جمع كردن چمدان هم در ارگ نخواهد داشت يا سراغش را از پايگاه بگرام بگيريد و يا از فرودگاه نيويارك .
آسان ترين طريقه جمع را ضرب مى گويند !

>>>   ابادی افغانستان در بربادی تنظیم جمعیت نهفته است وقت پس از سقوت دولت شهید داکتر نجیب جمعیت که دابه کابل داخل شد دیگر یک تنظیم را اجازه داخل شدن درکابل نداد ربانی جوکی را پشت خود محکم بسته کرده درتمام دنیا چکر داد همان وقت جنگ بین تنظیم ه شروع شد کابل را به سوریه تبدیل کردن به مردم کابل نک وناموس گفتنی خو نماند این همان جمعیت است تغیر نکرده باید این شروفساد نابود گردد واگرنه مردم افغانستان خوب متوجه باشد دیگر خطا نکند ازاین تظیم داران حمایت نکند مثل سابق که دولت دودسته به طالب تسلیم وحالا میخواهد به این حرومرج انداخته به سود داعیش ختم کند باخبر باشید ازتمام اقوام صمیمانه خواهش میکنم دست به دست یکی دیگر داده متحد شوند دیگر این تنظیم داران را وقت ندهد واز دولت جمهوری اسلامی افغانستان حمایت کند همه میفهمد که دراین دولت تمام اقوام کشور جادارد صرف یک چند دزد که میخواهد به خاطر نفع شخصی خود این نظام فیصدی ماوشما را خراب کند. به خاطر خدادیگر بازی اینهارا نخورید.وسلام

>>>   خوب شد عکس عبدالله وطندار را هم دیدیم!
1 - او یا ادم متعصبی است که فروش وطن برایش چندان معضله ای معلوم نمیشود.
2 - او یاانارشیسستی است که هیچ نوع نظمی برایش اهمیتی ندارد.از نظر او هیچکس باید حکم هیچ کس دیگری را قبول نکند
3 - او یا "مزد بگیری" است که در مقابل پرداخت پول از طرف یک خارجی یا یک داخلی وطنفروش مقالاتی مینویسد که فقط یک بی وجدان از عهده ان بر آمده میتواند.
4 - او پسرک بی تنبا.. است که مرغهای خانه در .... نول میزند.

>>>   درسرکوبی لندغران بی منطق بقایایی مسعود متعصب باید هرفرد باوجدان ووطن دوست از ریس جمهوراففانستان حمایت کند تاازشراین بد معاشان وولگردان مردم افغانستان نجات پیداکند.

>>>   نزد اطفال شاید فرصت به چالش کشیدن غنی محسوب شود اما این فرصت چالش نیست بلکه پیروزی حق برباطل است منتظرباشید

>>>   تمام منافع علیای کشور را این خائن ها فدای پشتونولی و اوغان سالاری کردند، ولی یکتعداد غیر اوغانها هنوز هم خواب هستند و حتی هنوز هم خودشانرا افتخاری اوغان میخوانند.
او اوغانهای بدل و بیغیرت، روزش برسد شما را به افغان های اصلی و افغان های غیر اصیل تقسیم خواهند کرد. خودت را و هویتت را بشناس، چاپلوسی بیجا نکن، و از هویت واقعی ات دفاع کن.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است