بازی با هويت مردم بازی با سرنوشت است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۸    ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ کد خبر: 146857 منبع: پرینت

رییس جمهور! بازی با هويت مردم بازی با سرنوشت است.

کشور در وضعیت حساس قرار دارد و ایجاب می کند که در پی بحران زدایی باشیم نه ایجاد بحران. من بدین باور هستم که توزیع تذکره های الکترونیکی یک دستاورد مهم و یک قدم به جلو است اما بعنوان یکی از قضایای کلان ملی نیازمند دقت و توجه بیشتر است تا اجماع ملی و توافق همگانی در این مورد به دست آید.

انتظار نمی رفت که غنی به اساس فرمان تقنینی و تحمیلی خواست های شخصی خود را بر مردم بقبولاند و قانون اساسی کشور را عملا نقض نماید ما در قانون اساسی کشور خود داریم ماده چهارم حاکمیت در افغانستان از آن مردم است و مردم متشکل از اقوام چهارده قوم با ذکر نام و سایر اقوام ساکن بدون ذکر نام نام برده شده است ولی حالا قرار است فقط برای چهارده قوم به نام قومیت شان تذکره توزیع گردد.

اینجا است که قانون اساسی عملا نقض می گردد. نقض قانون اساسی توسط شخص اول مملکت بی عدالتی بزرگ و زمینه ساز بحران های اجتماعی سیاسی است بنابراین من بعنوان نماینده مردم خود از رییس جمهور می خواهم از صلاحیت های خود بر خلاف میل و خواست مردم خود استفاده نکند تا باعث ایجاد شکاف بزرگ دیگری میان حکومت و مردم نشود وگرنه شما نيز قادر به كنترل اوضاع نخواهيد بود.

مریم صدیقه سادات نماينده مردم كابل


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قانون اساسی
اشرف غنی
نظرات بینندگان:

>>>   منبعد هندو ها سک ها عرب ها ازبک ها هزاره ها تاکج ها ایماق ها نورستانی ها همه ( اوغان) میشوند؟؟؟ لسان چطور میشود وقتی اوغان باشیم اما پشتو صحبت کرده نتوانیم ؟ کورس ها دایر میشود ؟

>>>   Mazdak Farid
چرا ایلیت پشتون بر افغان بودن همه تاکید دارد ؟ افغان ساختن همه ممکن نیست . افغان شدن همه هیچ مشکلی را حل نمی کند . با افغان ساختن همه نمی توانیم ملت بسازیم . برای ملت ساختن و ملت شدن به آزادی و به اقتصاد کلان نیاز داریم ، به فرهنگ غنی و همدگر پذیر نیاز داریم و به زمان نیاز داریم . ما هنوز سود و زیان خویش را نمی شناسیم . ما هنوز از منافع ملی خویش تعریف روشن و همه پذیر نداریم . جغرافیای ما اینگونه در امان نمی ماند .

>>>   كسا نيكه با قبا له جعلى انگيسى
خود را با نيا كا ن هندو تحميل كرده اند اين را بدا نند كه بار ها ابن قباله شما پا ر ه شد ه و خو ا هد شد . يا اينكه به مد نيت تن مى د هيد و به فر هنگ عد الت داورى و همد يگر پذ يرى تن مى د هيد
و يا با همين ز ند ه گىً ذ لت و د هشت ، ترور و بر ده گىً اير ا ن ، پا كستان ، عر ب ، رو سيه ادا مه خو ا هد داديد

>>>   هو يت ملى در يك كشور و قتى افتخار مى با شذ كه همه شمو ل و قا بل پذ ير ش و قا بل احتر ام همه با شذ و هر گز هو يت يك قو م نمىً با شذ ، اين شر م بز ر گ است
كه تَو با بى چشمى گپ از تحميل مى ز نى . اين مر گ است بر اى شما و قتى د يكر ان بالاى تَو، أعمال شما ها و هو يت شما مى شر مند اگر شما منطق و مغز مى دا شتبد و و جد ان مى دا شتيد از ما پيش كو چه بد ل مى كرديد
و قتى يك هزاره بالاى هو بت و أعمالا مى شر مد با يد خود را حلقه اويز كنىً از شر م . !

>>>   هویت چیزی نیست که بخشیده شود،او که این جعل توهین زا را به زور بالای همه تحمیل میکند ما چگونه بر سر، نام و نشان فرهنگ و تاریخ مان با این همه دانشمتدوشاعر و فیلسوف پا بگذاریم واوغون شویم ?

>>>   هویت چیزی نیست که بخشیده شود،او که این جعل توهین زا را به زور بالای همه تحمیل میکند ما چگونه بر سر، نام و نشان فرهنگ و تاریخ مان با این همه دانشمتدوشاعر و فیلسوف پا بگذاریم واوغون شویم ?

>>>   Behnoosh
افغان یک واژه توهین آمیز است وبرای پشتونها هم این بر حسب توهین از سوی دیگر اقوام گذاشته شده است وبار سبکسرانه دارد وبا گذشته فرهنگی ما هیچ پیوندی ندارد ،مث که فرزند پورسینا وفردوسي ونلصرخسرو و مولانا هستم چگونه این نام بی اساس و توهین آمیز را بپذیرم که هیچ پیوند تاریخی با من و گذشته ام ندارد ?پشتونها در اول تاریخ زمامداريشان چنان پافشاری بر تحمیل افغان نکرده اند که یک مشت دیوانه در ارگ این پافشاری را دارند و این کار بالاخره یا جدایی بار می آورد ویا جنگهای خونین قومی را ميگستراند.با تحمیل وذوب هویت های بومی نه افاغنه بجای خواهد رسید ونه چیزی بنام اب ورو در جهان بدست خواهد امد.هویت چیزی نیست که بخشیده شود،او که این جعل توهین زا را به زور بالای همه تحمیل میکند ما چگونه بر سر، نام و نشان فرهنگ و تاریخ مان با این همه دانشمتدوشاعر و فیلسوف پا بگذاریم واوغون شویم ?

>>>   توزیع تذکره هیچ مانع قانونی ندارد هرچی زودترباید توزیع شود

>>>   ‎دموکراسی،مردم سالاری و عدالت اجتماعی!

‎نظر به اینکه واژه ی افغانستان از جانب نماینده انگلیس مقیم هند بریتانیای در دوره شاه شجاع بالای مردم ما بدون هیچ ریفرندوم و همه پرسی تحمیل شده است و همچنان نأص قرانکریم نیز نیست که ما نتوانیم روی آن بحث کنیم!
‎بنأ ما می‌توانم این نام را مورد بحث قرار داده و در یک فضای دموکراتیک و عادلانه تحت نظر یک کمیسیون مستقیل و صادق به همه پرسی بگذاریم.
‎ما بعنوان انسان‌های آزاد و مردم سالار به حاصل این همه پرسی هر چیزیکه باشد قلبأ احترام کرده و آنرا با دل و جان میپذریم.

با محبت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است