درج کلمه افغان در تذکره خلاف قانون اساسی است
هرگاه بحث تابعیت در میان باشد چگونه می شود اتباع یک کشور یا دولت را که نام مشخص و معین آن افغانستان است افغان خطاب کرد؟ نام این کشور افغانستان است نه افغان 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۴    ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ کد خبر: 146856 منبع: پرینت

طبق تعریف صریح قانون اساسی ما افغانستانی هستیم نه افغان.

درج کلمه افغان در تذکره های تابعیت برقی خلاف قانون اساسی است. من بارها نوشته ام که در ماده چهارم قانون اساسی میان مفاهیم ملت و تابعیت خلط مبحث شده است. از این رو به دلیل سر درگمی نمی توان بر آن استناد جست و چون همه راه ها برای ویرایش آن هم مسدود شده است در نتیجه در اجتهاد هم بسته است با این هم دیده می شود که شماری از رجال دولتی پیوسته بر آن استناد می جویند این چیزی است که بسیاری از پژوهشگران خارجی هم متوجه آن شده اند.

در ماده چهارم آمده است: ملت افغانستان عبارت است از تمام افرادی که تابعيت افغانستان را دارا باشند. در اینجا نخست سخن از «ملت افغانستان» به میان آمده است یعنی نظر به تعریف قانون اساسی ملت ما افغانستان است نه افغان. آشکارا دیده می شود که چیزی به نام «ملت افغان» در قانون اساسی نداریم. از اینرو هر گونه سخن گفتن از ملتی به نام افغان بر اساس قانون اساسی جواز ندارد سپس هم ملت به مرز افراد تقلیل داده شده است چنین چیزی با هیچ یک از تعریف های کلاسیک پذیرفته شده در جهان همخوانی ندارد.

وانگهی همه چیز به تابعیت پیوند زده شده است در حالیکه تابعیت و ملیت دو چیز متفاوت اند. تابعیت تعلق شخص را به یک کشور و دولت معین نشان می دهد یعنی ما همه اتباع جمهوری اسلامی افغانستان هستیم - افغانستانی در حالیکه ملت غیر از این است چگونه می شود ملیت و تابعیت را عین یک چیز پنداشت؟ این خلط مبحث آشکار میان مفاهیم حقوقی مختلف است.

سپس تعریف دیگری از ملت ارایه می شود و ملت را مجموعه ای از اقوام پرداز می نماید: «ملت افغانستان متشکل از اقوام پشتون، تاجیک،‌ هزاره، ازبک، ترکمن،‌ بلوچ،‌ پــــشه اي، نـورستاني، ايماق، عرب، قرغيز، قزلباش، گوجر، بـراهويی و سايـر اقـوام مي باشد.» در اینجا بار دیگر سخن از «ملت افغانستان» در میان است نه ملت افغان یعنی در این ماده قانون آشکارا نام ملت ما افغانستان است که یا "ی" نسبتی افغانستانی می شود.

حالا تصور کنید که یک خارجی بیاید و تابعیت افغانستان را بپذیرد. تکلیف او چه می شود؟ قومیت او به هیچ یک از اقوام یاد شده باشنده کشور ما تعلق ندارد اما او تابعیت کشور را پذیرفته است یعنی چنین شخصی به دلیل داشتن تابعیت کشور افغانستان عضو ملت افغانستان شمرده می شود اما چون به هیچ یک از اقوام باشنده کشور تعلق ندارد نمی شود او را فردی از ملت افغانستان نامید یعنی قانون نه تنها در این زمینه وضاحت ندارد بلکه که آشکار سردرگمی می آفریند در این مورد تکلیف اتباع جدید روشن نیست.

عین این درباره کسانیکه ترک تابعیت کرده باشند صدق می کند یعنی مادامی که شخصی ترک تابعیت نکرده باشد عضو ملت افغانستان پنداشته می شود اما به محض ترک تابعیت این عضویت را از دست می دهد. اگر چنین باشد پس آن عده از هم میهنان ما که در خارج زندگی می کنند و ترک تابعیت کرده باشند از ملت افغانستان شمرده نمی شوند. این در حالی است که میان ترک تابعیت و سلب تابعیت که دو مفهوم حقوقی مختلف است تفکیک قایل نشده اند. روشن است ترک تابعیت اختیاری است اما سلب تابعیت امر ساده ای نیست و شرایط خاص خود را دارد اما نظر به تعریف سر در گم ماده 4 قانون اساسی چون ملت افغانستان افرادی تعریف شده اند که دارای تابعیت افغانستان اند روشن است به محض برآمدن از تابعیت افغانستان بگونه اتوماتیک از ملت افغانستان هم خارج می شوند.

موضوع هنگامی بسیار پیچیده می شود که در محاسبه بگیریم که اقوامی چون ازبک و تاجیک و پشتون و قراق و قرغیز و ترکمن و بلوچ در کشورهای همسایه هم بودوباش دارند. در قانون اساسی باید دقیق ذکر می شد که سخن بر سر اقوام باشنده کشور افغانستان است نه اقوام همتبار باشنده سایر کشورها. در پایان هم همان افسانه عامیانه «هر کس از افغانستان است افغان است»، تکرار شده است: «بر هر فرد از افراد ملت افغانستان کلمه افغان اطلاق می شود».

در اینجا باز هم روشن نیست که چه کسی چنین چیزی را اطلاق می کند؟ می گذریم از اینکه افغان «کلمه» خوانده شده است نه اینکه هویت ملی تعریف شده باشد در این حال از این کلمه تعریف مشخص و معینی داده نمی شود اما نکته شایان توجه در این است که ملت افغانستان همچون اصل آمده است و اطلاق کلمه افغان بر آن فرع است. یعنی ملت افغانستان همچون نهاد و اطلاق کلمه افغان بر این ملت همچون گذاره آمده است روشن است که باید همواره تکیه بر اصل شود نه بر فرع. تازه مرجع تعبیر و تفسیر کننده هم روشن نیست یعنی هر کسی می تواند مطابق میل اش هر چه خواست بیندیشد.

طرفه اینکه هرگاه بحث تابعیت در میان باشد چگونه می شود اتباع یک کشور یا دولت را که نام مشخص و معین آن افغانستان است افغان خطاب کرد؟ نام این کشور افغانستان است نه افغان. از این رو ما همه اتباع کشور افغانستان هستیم نام ملت را هم آشکارا افغانستان نوشته اند نه افغان. موضوع هنگامی بسیار پیچیده می شود که شماری از رجال دولتی اصرار دارند پشتون های پاکستان هم افغان خوانده شوند خوب گیریم هرگاه بر اساس قانون اساسی ما هویت ملی ما افغان باشد و ملیت ما هم افغان چگونه می توان این هویت را بر اتباع یک کشور دیگر تعمیم داد؟ برای مثال چگونه می شود که پشتون های پاکستانی را افغان خطاب کرد؟

این در حالی است که خود ما فاقد هویت ملی هستیم چون هنوز ملت نشده ایم البته درست است که کشور ما را در چهارچوب فرماسیون دولت - ملت آفریده اند اما ما فاقد دولت ملی هستیم و با توجه به اینکه هنوز ملت نشده ایم هر گونه سخن گفتن از هویت ملی ای که هنوز وجود ندارد خاکباد کردن پیش از وقت و آذان بی محل است. در یک سخن مادامی که این ماده قانون نام نهاد اساسی به گونه علمی و آکادمیک اصلاح و ویرایش نشود استناد بر آن غیر منطقی و ناموجه است. نظر به تعاریفی که از ملت افغانستان و کشور افغانستان در قانون اساسی داده شده است همه ما افغانستانی هستیم نه افغان در نتیجه درج کلمه افغان در تذکره های برقی (که بنا به تعریف قانون اساسی فرع است تا اصل) خلاف این قانون شمرده می شود.

عزیز آریانفر


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغان
هویت
تذکره برقی
نظرات بینندگان:

>>>   در تذکره باید درج شود (ملت افغانستان )

>>>   درج کلیمه افغان درتذکره مطابق قانون است ونوشته شما خلاف قانون میباشد
مملوازتعصب است واین آرمانت یک خیال خواهد بود هرگزتحقق نمیابد

>>>   پس قانون اساسی چه میگوید؟ و ملت افغان چی مفهوم افاده میکند؟؟؟
به نظر شما بهتر نخواهد بود که به جای افغان کلمات آریانفر ذکر شود؟

>>>   ناقصان از تند خویی در گذار برق و باد
کاملان از چرب نرمی در حصار آنند
. بیدل .
قلمت گهر بار جناب عزیز اریانفر

>>>   تاجیک های بی تفاوت (...)
—-———————————————
کسانی اند که به علت عدم آگاهی یا ترس و جبن و یا بهانه های داشتن تفکر ملی، فراقومی وغیره، نه جرات و شهامت تاجیک نامیدن خود را دارند و نه حاضر به مبارزه و مقاومت در مقابل سیاست های فاشیستی و قومی - قبیلوی اند. این افراد اکثرا خود را «فراقومی» نامیده و مصروف زندگی بدون درد سر و شخصی خود می باشند؛

>>>   گوش های تان مانند مرکب دراز است ولی عقل به زره بین دیده نمیشود اصلا شما گوش دراز هیچ از قانون خبر ندارید چطور میتوان یک مملکت را ملت نام نهاد اگرکسی را بگوید ملت شما چیست و ان بگوید افغانستان است ایا این را یک حیوان قبول میکند.

>>>   تاجيكان وارث وساكنين اصلى خراسان افغانستان استند ناقلين كوه سليمان حق ندارند كه حرف ازبيرون شدن بزنند خودشان توسط استعمارانگليس به اين سرزمين اورده شده اند

>>>   اگر هر هندوستانی هندو شده میتواند پس باید هر افغانستانی افغان شود
که این امکان ندارد .
یادم می آید چند سال پیش در چندنی چوک دهلی با چند نفر بالای موضوعی
بحث داشتیم . در جریان بحث گفتم شما هندو ها . آنها دفعتآ عکس العمل
جدی نشان دادند و گفتند خطاب خود را درست و اصلاح کنید .
ما هندو نیستیم هندوستانی ایم . در هندوستان مردم با نژاد ، قوم ، دین ،مذهب و اصالت های گوناگون زندگی می کنند . همه هندو نیستند.
خسرو یادگاری

>>>   اگر یک زمانی نژاد هاو اقوام دیگر از خارج بیایند و در افغانستان مهاجر
شوند و افغانستان هم به کنوانسیون مهاجرت پیوسته باشد و قانون به آنها
تابعیت بدهد آیا آنها هم افغان یعنی پشتون شده میتوانند ؟
هرگز نی .
م.ش.ف کابل

>>>   همچنین آیا هر پاکستانی پاک خطاب شده میتواند که نی .
هر ازبکستانی ، قزاقستانی ، انگلستانی ، تاجکستانی و غیره ستانی ها
ازبک ، قزاق ، انگلیس ، تاجک و ... شده میتواند که نی درین کشور ها
مردم با تفاوت ها ی نژادی ، قومی و اوصاف و مشخصات گوناگون زندگی
و شهروندی دارند .
ایا یک تاتار ، تاجک و غیر نژاد روسی در روسیه روس شده میتواند که نی
و قس علی هذا .
م.ش.ف کابل

>>>   به نظرمن کلمه افغان بااختصار درج تذکره الکترونیک میشود اگرنام مکمل امریکا (ایالات متحده امریکااست) ولی درپاسپورت بااختصارتنها امریکایی نوشته میشود بناکلمه افغان درمطابقت به قانون اساسی کشوراست هیچ نوع مشکل ندارد ولی کسانیکه تعصب دارد مخالفت میکند که این مخالفت هاجای رانمی گیرد.

>>>   کلیمه نه جناب ، کلمه

>>>   بهتر است کلمه خراسانی ذکر شود تا یادآوری تمدن باستان شود.

>>>   ‎دموکراسی،مردم سالاری و عدالت اجتماعی!

‎نظر به اینکه واژه ی افغانستان از جانب نماینده انگلیس مقیم هند بریتانیای در دوره شاه شجاع بالای مردم ما بدون هیچ ریفرندوم و همه پرسی تحمیل شده است و همچنان نأص قرانکریم نیز نیست که ما نتوانیم روی آن بحث کنیم!
‎بنأ ما می‌توانم این نام را مورد بحث قرار داده و در یک فضای دموکراتیک و عادلانه تحت نظر یک کمیسیون مستقیل و صادق به همه پرسی بگذاریم.
‎ما بعنوان انسان‌های آزاد و مردم سالار به حاصل این همه پرسی هر چیزیکه باشد قلبأ احترام کرده و آنرا با دل و جان میپذریم.

با محبت

>>>   برادر نویسنده مضمون شما اصلاً از قانون اساسی بیخبر و نا اشنا هستید زیرا در مهده چهارم قانون اساسی آمده است برای هر فردی از افراد افغانستان کلمه افغان اطلاق میشود پس کجای درج کلمه افغان
در تذکره های برقی با قانون اساسی مخالف است

>>>   افغان یعنی انتحار
ما انتحاری نیستیم
پس چرا لکه ننگ انتحار را بر دوش بکشیم
هر کس انتحاری است افغان است
هرکس افغان است انتحاری است
فرق نمیکند که کدام استی
اما ما نیستیم
ما همه فارسی زبان استیم
اگر دوست ندارید بگذارید که کشور تجزیه شود هرکس میداند راهش طریقش و فکرش
تاجک هیچ وقت افغان نمی شود و بالعکس

چاریکاری

>>>   نه اوغان هستیم نه تذکره اوغانی کار داریم
اصلا این که من چی ملیتی دارم به تو کلی اشرف چی
اگر ملیت را بگذاری کوچی بهتر است که مردم بفهمند که تو گذاشتی
اوغان ها خوب بالای تمام مردم و وطن فلم بازی میکند : نام اوغان سرود ملی اوغانی شعار ما اوغانی ووو
پس دیگه مردم اینجا چی کاره اند
خیلی پر رویی خیلی خری خیلی متعصب و جاهلی تو
ابوجهل به حالی تو کلی اشرف می خنددد

>>>   نه اوغان هستم نه قبول دارم اوغان باشم
هر کس میداند کلاهش می خواهد هر چی باشد
اصلا اینها چی کاره استند که میخواهند بگویند که چی باشید و چی نباشید
لکم دینکم و لی دین
این بهترین منطق دین است که اگر اصلاح نمیشوند فقط و فقط
لکم دینکم و لی دین
مولوی دادمحمد

>>>   قانون اساسی با قانون شکنی ها و خود سری های اشرف غنی احمد زی
خنثی شده است .
نرگس شایان

>>>   احمد شاه درانی نام کشور را تغیر نداده۰
نام اوغانستان چه وقت و از کجا پیدا شد؟
احمد خان ابدالی که یکی از کارمندان دربار نادر افشار بود پس از آنکه نادر افشار بقتل رسیده بود در سال ۱۷۴۷ میلادی (حدد ۲۷۰ سال قبل) در قندهار اعلان سلطنت نمود و خودش را امیر خراسان اعلام کرد۰
او یک دیوان اشعار (شعر های فارسی و پشتو احمد خان درانی)، و یک کتاب تاریخ بنام تاریخ احمد شاهی دارد که زیر نظر خودش در دربارش نوشته میشدند۰
درهیچ یکی از این آثار تاریخی نامی از افغانستان نرفته و همیشه خراسان ذکر شده۰
شهاب ترشیزی شاعردربار تیمورشاه درانی در مورد انتقال پایتخت از قندهار به کابل در تجلیل از این عمل شاه آورده:
کابل امروز به آئین کیان جشن گرفت ء که نهد تاج بسرشاه خراسان تیمور
نام کشور تا زمان امیر محمد افضل خان، پدر عبدالرحمن خان هم خراسان بود۰ امیر محمد افضل خان بنام خودش بحیث امیر خراسان سکه ضب زده بود، وآن سکه ها در موزیم ها موجود هستند۰
سپاه مشرق و مغرب بهم مفصل شد
امیر ملک خراسان محمد افضل شد
نام افغانستان در ابتدا توسط یک انگلیسی بنام Mountstuart Elphinstone و شاه شجاع در مورد این کشور گرفته میشد۰
واژه افغانستان بصورت رسمی نخستین بار در معاهده مثلث لاهور میان شاه شجاع، مکناتن و رنجیت سنگه، توسط انگلیسها بکار برده شد.
سپس این واژه در نخستین قانون اساسی بنا برخواست انگلیس توسط امان الله تأیید گردید.
تعیین حدود افغانستان امروزی در حدود ۱۳۰ سال قبل در زمان امیر عبدالرحمن خان در نتیجه یک سازش بین برتانیه کبیر و روس تزاری آنوقت صورت گرفت۰
هردو دولت بزرگ استعماری دنیا این کشور جدید التاسیس را در بخشی از خراسان کهن بکمک دست نشانده های خود ایجاد کردند چون در آن زمان به یک منطقه حايل بین قلمرو هایشان ضروت داشتند۰
افغانستان یا افغانلند یک نام جعلی است که توسط انگلیس به این کشور داده شده۰ اسم اصلی این دیار خراسان است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است