مساله تذكره الكترونيكی هنوز حل ناشده است
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۴    ۱۳۹۶/۱۱/۲۸ کد خبر: 146815 منبع: پرینت

مساله تذكره الكترونيكی هنوز حل ناشده است.

1. تذكره سند هويت سياسی است.
2. هويت سياسی تنها در چارچوب دولت شكل می گيرد.
3. هويت سياسی، هويتی مصنوع و مجعول و فراتر از خرده هويت های قومی و تباری است.
4. شرط لازم و بنيادی برای دستيابی به هويت سياسی توافق بر مبنای دولتمداری است.
5. هويت سياسي ناشی از اراده راسخ و راستين برای زيست جمعی، حل كننده هويت های قومی در درون خود و منحل كننده اراده های مغاير است.
6. هويت سياسی تنها تابعيت نيست بلكه مليت هم هست و ملت مفهومی با بار معنايی ذهنی و روانی است تا صرفا اجتماعی يا جامعه شناختی.
7. رسالت نخبگان جامعه يافتن محور وفاق جمعی است تا بر بنياد آن هويت سياسی شكل بگيرد مردم افغانستان همانند جوامع پيشرفته هم خواهان و هم نيازمند اين هويت سياسی و جمعی هستند اما راه رسيدن به آن تحميل فرهنگی نيست.
8. از داكتر غنی كه فردی تحصيلكرده، دانا و جهان ديده است و با شاخص ها و عناصر سازنده هويت سياسی به خوبی آشنايی دارد انتظار می رود با نگاه جامع به مساله خود را از چنگ تبارگرايی و تبارگرايان رها كند و نگذارد نفاق و شقاق در جامعه هزارپاره افغانستان تعميق گردد.
9. تنها راه حل مساله هويت سياسی توافق بر مبنای يک منطق حاكم بر دولتمداری است.

داکتر محمدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هویت
شناسنامه برقی
نظرات بینندگان:

>>>   کسانیکه ازجهاد ملیونر شدند حال به بهانه قومیت هم یکبتر دیگر ملیونر شوند . ایندفعه سگ خودرا به مجاهد اعتبار نمیکنم . درچهل سال جهاد روز مارا به اینجا رسانید درمبارزه قومی حیات زیر خاک را مصلت خواهد داد .
لعنت به جهادگران خاک فروش !
قششاق باله

>>>   افغان تنها نام یک قوم از اقوام افغانستان است
ظهور قبیله بنام افغان « پشتون » در ( سال 1018 ه .ق ) ازکوه های سلیمان در شمال غرب پاکستان کنونی در مرگز شهر مستنگ در تاریخ یمنی محاربات سلطان محمد از افغانان و محل سکونت آنان در وادی رور سند و اطراف کوه های سلیمان در هند نام برده است.
و همچنان ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند نوشه است قبیل افغان در کوه های غرب هندوستان به سر می بردند وتابه حدود رودخانه سمندر میرسد.

مرحوم میرمحمد صدیق فرهنگ می گوید واژه ی پشتون و افغان در آثار نویسدگان وشا عران این قوم این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.

دیگر کشور نیز به معنی واحد ویکسان هردو واژه ی پشتون وافغان تأکید میکند: «هنگامیکه زبان پشتو به مرحلۀ خط وکتابت رسیده است کلمات افغان وپشتون درآثار نویسندگان وشاعران این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.»


هموطنان آگاه قلم بدست افغان تنها نام یک قوم از اقوام افغانستان است و افغانها نام ها تاریخ و فرهنگ و استوره یکسان با افغانستان ندارند بلکه بر ضد ان هستند و تلاش دارند هویت تک قومی خود را بر‌دیگر اقوام تحمیل میکنند. آنها بتنهایی در افغانستان حکومت تک قومی دارند و دیگر اقوام را در معادله قدرت راه نمی‌دهند.
تاجیک گرسنبل است
افغان بلبل است
هزاره شاخ گل است
ازبیک خوگل است
پشه ای ساقه است
ترکمن خودل است
هرکس گوید همه افغان است
نادان , جاهل و بی ایمان است

>>>   اقدام غنی نشان داد که وجود عقل و شعور در انسانها به هیچ عنوان به درجه تحصیل انها ارتباط ندارد. کوچی زی به خوبی این اصل را اثبات کرده است.

>>>   از ما که به مقام برسند وحدت ملی گفته ناف خوده کنده میکنند
ولی آنها نه وحدت را میشناسند نه برابری را

>>>   چرافقط طایفه انتحاری اوغان اسرار دارد که باید ملیت افغان درتذکره ها درج شود ایایک اوغان حاضراست که در تذکره اش ملیتش راهزاره یا ازبیک بنویسند که هیچ وقت قبول نخواهد کرد پس دیگران هم احساس دارند
و نمیخواهند هویت جعلی داشته باشند حالا اگر هرقوم هویت خودش در روی صفحه تذکره اش باشد چی ضرری به اوغانهاخواهد داشت اینجاست که مشخص میشود که هرقوم چقدر نفوس دارد وفاشیستها دیگر دعوای اکثریت نمیتوانند برادران وخواهران غیرپشتون این
روزهای سرنوشت ساز سپری میشود وفردا درمقابل اولادهای خود جواب دادنی هستیم نگذاریم این ظلم ادامه پیداکند اگر اشرف غنی که درطی این ۳سال حکومت فاسد وناکامیکه داشته بتواند درعصرنوین فعلی کلمه افغان بالای من وتو تحمیل کند بزرگترین خدمت را
به همتباران خودکرده ولقب قهرمان را دربین اوغانها خواهدگرفت اگر درعصرکنونی این مهر ذلت برپیشانی من وتو حک شد دیگر پاک شدنی نیست چونکه همینجا تهداب کاراست چون قبل ازاین تذکره مردم افغانستان الکترونیکی نبوده بار اول است که این کار میشود پس باید همین شروع کار نگذاریم که این خیانت بزرگ که درنظربعضی ها هیچ نمیاید انجام شود.

>>>   Juyan
آزادی یعنی هر کسی باید خودش باشد بدون اینکه بر دیگری ضرر وارد کند، بنأ من خودم یک سید خراسانیافغانستانی هستم و هیچکسی حق ندارد من را از خودم بگیرد.
“وحدت من و تو، ما شدن هست، نه اینکه تو شدن”

>>>   DrJarmohammad Haidarzoda
مرگ به او تاجیک آگاه از تاریخ نیکان خود وارث این سرزمین آفتابی است که هویت میلت شتروانی غنی احمدزی کوچی رابه پذیرد و فخر ملی میلت تاجیک هو یت مولاناجلاالدین بلخ ، ابوعلی سنابلخی ، عبدالرحمن جامی ، ناصر خسروقبادیانی ، ابوریحان بیرونی ، رابعه بلخی , دقیقی بلحی ، عنصری بلخی ، عبدالحی گردیزی و ابوعبدالله جعفر رودکی افتخار شان زیر به نسب کوچی برد ؟ او تاجیک از خواب گران بیدار شو؟

>>>   تذکره اوغانی فقط به اوغان ها است باقی ملت افغانستان هویت های شناخته شده خود را دارند.

>>>   تحميل و تحمل واژه افغان به عنوان هويت نا منحوس و نا مناسب و دو روى يک سکه است.

کسيکه عيله ظلم نيست اگر مظلم هم است ظلمت را تحمل مى کند ظالم است.

ناقل و نقل کننده گناه کار است.

خاموشى به معنى قبولى رضايت است و زمانيکه که قبولانده گان قدرتمن ناکام شدند بزودى ازجمله مخالفان مى شوند. انتظار مى کشند که قدرت نزدکيست!
من افغان نيستم!
نام افغان حذف شود در ستان
نه فدرالى نه اسراييلى - تجزيه کلى


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است