مشکلات را از راه گفتگو و تفاهم حل کنیم
ما باید تمام مشکلات داخلی خود را در چارچوب قانون اساسی و از طریق گفتگو و تفاهم حل کنیم. تقاضای عاجزانه من این است که هر معضل سیاسی از راه معقول و یک تصمیم سیاسی درست حل کنیم 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۴    ۱۳۹۶/۱۱/۲۸ کد خبر: 146808 منبع: پرینت

تجلیل از بیست و نهمین سالروز شکست و قشون سرخ از افغانستان امروز در کابل در حال برگزاری است.
در این مراسم رییس جمهور، رییس اجرایی، معاون دوم رییس جمهور، رییس دادگاه عالی و تنی چند از رهبران و مسوولان حکومتی شرکت دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، امروز شنبه 28 دلو 1396، سرور دانش معاون دوم رییس جمهور دقایقی قبل، در این مراسم گفت: این اتفاق و این نبرد در کشور ما یک تحول بزرگ بین المللی را رقم زد. در یک طرف این نبرد یکی از مجهز ترین و نیرومندترین ارتش دنیا و در طرف دیگر ملتی قرار داشت که با دست خالی و متشکل از گروه های سیاسی و نظامی پراکنده و بدون امکانات و تجهیزات لازم قرار داشت. در این جنگ یک تا یک و نیم میلیون نفر جان خود را از دست دادند و حدود پنج میلیون نفر مهاجر شدند و بیش از سه میلیون معلول و ناتوان باقی ماند. زراعت و سیستم آبیاری کشورمان هم ویران شد و ده ها خسارت دیگر در اینجا وارد شد.

وی، در خصوص شکست شوروی و بعد از آن صحنه جنگ شدن افغانستان بیان داشت: بالخره رژیم شوروی در این جنگ از هم فروپاشید و همه دنیا از سیطره کمونیزم آزاد شد. اما رژیم تحت الحمایه شوروی برای چند سال دیگر هم به جنگ و گریز خود ادامه داد اما سرانجام تاب نیاورد و بالاخره در هشت ثور 71 رژیم نجیب الله سقوط کرد و مجاهدین بعد از چهارده سال جنگ و جهاد به پیروزی رسیدند. این یک تحول بزرگ و یک افتخار جاودانه در تاریخ مبارزات مردم سرافراز و قهرمان افغانستان است که برای همیشه در تاریخ سیاسی جهان از آن به عنوان یک اسطوره یاد خواهد کرد. اما مطلب بسیار مهم در این مقطع از تاریخ کشور ما این است که ما پیروزی در عرصه جنگ و جهاد را نتوانستیم به پیروزی در سیاست و حکومت داری پیوند بزنیم و احزاب جهادی ما بعد از سقوط رژیم دست نشانده شوروی نتوانستند از جهاد به صورت معقول و منسجم بهره برداری نمایند. و به خاطر این ضعف مدیریت افغانستان یک دهه دیگر به عقب بازگشت و به صحن جنگ و خشونت بازگشت. خشونتی که آثار آن تا هنوز هم باقی است.

دانش، ادامه داد: شکست این تجربه، یعنی تجربه حکومت مجاهدین بدون شک معلول عوامل داخلی و خارجی فراوان منطقه ای و بین المللی است. اما یکی از دلایل اصلی آن عدم توافق گروه های سیاسی و جهادی آن زمان بر یک ساختار سیاسی مناسب و عدم تصویب یک قانون اساسی مورد اجماع ملت و سرانجام برگزار شدن یک انتخابات عمومی سالم و مشروع برای تعیین نظام سیاسی کشور بود. این سخن به معنی تضعیف مجاهدین نیست اما حقیقت تلخی است که باید آن را بپذیریم و از آن واقعا عبرت بگیریم. خوشبختانه این نقیصه در دوره پسا طالبان مورد توجه قرار گرفت و در سال 1382 قانون اساسی افغانستان به تصویب رسید و در پرتو این قانون ما به یک ساختار مناسب و مورد قبول اکثریت مردم افغانستان دست یافتیم.

وی، جدال داخلی را بازگشت دوباره هرج و مرج در کشور می داند و می گوید: اگر روزی بار دیگر این رشته و این نظام را از هم بگسلانیم بار دیگر در یک خلا قانونی دیگر قرار می گیریم و هرج و مرج و قانون گریزی ها و بی عدالتی ها و حتی جنگ ها و منازعات از نو آغاز خواهد شد. تنها راه اصولی و منطقی که همه مردم جهان آن را جستجو کرده اند این است که به اصلاح آن بپردازیم.

معاون رییس جمهور، خطاب به گروه های مختلف کشور و اپوزیسیون ها گفت: امروز به مناسبت روز تاریخی و مهم 26 دلو هم از رهبری حکومت وحدت ملی و هم از گروه های سیاسی و گروه های اپوزیسیونی حکومت جدا می خواهیم که در همه شرایط و حالات به شمول حالات جنگ و صلح چارچوب اصلی قانون اساسی ساختارها و ارزش های مندرج این قانون را خط سرخ ملت افغانستان بدانند و از گروه هایی که اپوزیسیون حکومت هستند هم می خواهیم که اگر با حکومت وحدت ملی مخالفت سیاسی داشته باشید و یا برای اداره و مدیریت کشور طرح های بهتری داشته باشید بتوانید بیایید میدان های سیاسی در افغانستان به روی همگان باز است و در جریان های انتخابات های آینده و با شیوه های دموکراتیک وارد کارزار سیاسی شوید و با به دست گرفتن قدرت از طریق مشروع به تطبیق برنامه های خود بپردازید. اما منصفانه نیست که به خاطر مخالفت های سیاسی و یا حزبی امروز حکومت وحدت ملی را تضعیف کنیم و وحدت مردم را قربانی بسازیم.

سرور دانش، در ارتباط با اوضاع کنونی کشور اظهار داشت: ما باید تمام مشکلات داخلی خود را در چارچوب قانون اساسی و از طریق گفتگو و تفاهم حل کنیم. تقاضای دوستانه و عاجزانه من این است که هر معضل سیاسی از راه معقول و یک تصمیم سیاسی درست حل کنیم. ما امروز در شرایطی قرار داریم که دولت با چندین سازمان تروریستی بین المللی و داخلی در خط مقدم نبرد قرار دارد و در این رابطه نیز دولت افغانستان به همه کشورهای دور رو نزدیک اعلام می دارد که افغانستان نه تنها امنیت و منافع هیچ کشوری را تهدید نمی کند بلکه بر این باور است که همکاری ها و همگرایی های منطقه ای منافع ملی همه مان را تهدید می کند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دانش
26 دلو
نظرات بینندگان:

>>>   از دانش انسان بی هویت تر ووطنفروش تر کسی دیگر نخواهد بود .
زره

>>>   Bagramian
عبدالله خان باز بر سر یک چهار تا جمعیتی و شورای نظاری خوش قلب و خوش نیت کلاه می گذارد!

این عجوبه از روی نیرنگ و ترفند و فریب ذهن های مردم را از روند توزیع کارت های شناسایی الکترونیکی ناخشنودی ظاهری خویش را رسانه ای می سازد و برای مردم عوام و برخی دیگری که از ژرفای این فاجعه که به انفجار بم دیر هنگام اجتماعی مطابقت کامل دارد آگاهی دارند تلاش دارد وانمود کند که ببینید! من با روند توزیع کارت های هویت با وژاه افغان ( اوغان ) مخالفم! اما، سرکار به زور و خلاف میل من توزیع آن را آغاز کرده است!
اما، اگر کمی به عقب برویم و به چند و چون تصویب و توشیح این قانون نظر بیاندازیم به روشنی می بینیم که این عبدالله خان ( مار آستین) بود که با فرمان ایجاد کمیسیون غیر قانونی ریس خود حاجی غنی احمدزی مبنی بر تغیر بند اساسی قانون احصایبه و ثبت نفوس کشور موافقت کرد و به فیصله آن کمیسیون که در آن واژه افغان را هویت سراسری همه ساکنین کشور از هندو تا عرب می سازد نه تنها اعتراض نکرد بلکه به آن خموشانه و زیر میزی لبیک گفت!
این (مار آستین ) پس از ایستاده گی غیر مترقبه عطا محمد نور والی بلخ و جمعیت اسلامی در برابر غنی احمدزی که در مورد آن هیچ فکری نمی کرد و در خیالش هم گذر نمی کرد که عطا محمد نور بتواند در برابر ارک بایستد، دید که تا هنوز دایره قدرت غنی احمدزی مکمل نگردیده و مطلق نشده است و هنوز هم چالش آفرین است و با این تقلا که گویا من با توزیع شناسنامه های الکترونیکی با واژه افغان که مورد اعتراض گروه های انسانی غیر افغان است گویا موافق نیستم و توزیع آن را پیش از وخت میدانم. این ادمک بی کارکتر و خصلت میخواهد یک بار دیگر مردم فریبی کند و به چشم مردم خاک بزند. و به گفته مردم ( هم لعل بدست آردو هم دل یار را نرنجاند)!

>>>   اینها دلالی میکنند بخاطر چوکی اگر نی باید ریسمان بگیرند وجوالی گری کنند اینها دلال های درباری بودن وخواهد بود

>>>   معاون صاحب گرامی اولا حکومت اصلاح شود تا گفتگو صورت گیرد

به شما و رئیس جمهور سلام باشد و احترام
به رئیس جمهور یادآور شوید که بلاخره حنیف اتمر و اکلیل چه میکنند؟ ملت اطلاع دارند شما این دو را اصلاح و یا از نظام خارج سازید تانصف مشکلات تان حل میگردد و زمینه برای گفتگو مساعد شود.

قره باغی زازی

>>>   اگر این سند تذکره تابعیت است، پس ذکر ملیت افغان در آن چه منطق دارد؟
کسانی که با الفبای علم حقوق بین الدول آشنا هستند، نیک می دانند که تابعیت صرفا تعلق یک شخص را به یک کشور یا دولت معین نشان می دهد. اگر چنین است، ذکر نام کشور جمهوری اسلامی افغانستان به کلی بسنده است.
دانسته نمی شود که که ملیت چه ربطی به تذکره تابعیت دارد؟
اگر این سند کارت هویت ملی است، پس چرا در عنوان آن تذکره تابعیت نوشته اند؟
در یک سخن باید نام این کشور را نادانستان گذاشت. چون چیزی به نام منطق در آن به چشم نمی خورد.

>>>   Arianfar

غنی آشکارا با تبارگرایی افراطی کشور را به سوی فروپاشانی می لغزاند. برای بازداشتن او دو راه هست: یا این که کسانی او را متوجه به بیراهه رفتنش بسازند و یا هم مردم با راه اندازی راهپیمایی های مسالمت آمیز او را وادار به بازگشت به صراط مستقیم گردانند.

>>>   لظفا بگوید که همین حکومت شما با کدام قانون برابر است ایا در فانون اساسی چیزی بنام حکومت وحدت ملی ذکرگردیده است؟ این همه نوشتار ها .پوزخنئد وتمسخر به عقل ملت است امید خودرا به زبر ئستی حاکم ملت نسارید
شیخ علی

>>>   ود منجم زاده
اشرف غنی از پول مردم برای بی بی گل کلیسا می سازد
پس از فشارهای شدید بانوی نخست کشور، اشرف غنی مبلغ پنج ملیون دالر از بودیجه ملی را به ساخت یک کلیسا برای وی اختصاص داد . به گزارش کوکچه، منابع نزدیک به رییس جمهور غنی می گویند که پس از فشارهای شدید لورا غنی بالای اشرف غنی در مورد ساخت یک کلیسای کوچک و مجلل جهت عبادت وی در ارگ مبلغ پنج ملیون دالر از بودیجه ملی را اشرف غنی به ساخت این کلیسا اختصاص داد . گفته می شود که آغاز کار این تعمیر در ماه حمل توسط یک شرکت لبنانی آغاز و در مدت شش ماه به پای اکمال خواهد رسید.

>>>   Salam
اشغال تا اشغال است ، خاك بر سر روبل ، زنده باد دالر .
آيت و حديث هاى زيادى در ارتباط به تقدس اشغال دالر بر روبل وجود دارد .
وقتى روبل بود ، در تمام كابل چند ماشين والگا بيش نبود و ما ساعت ها منتطر مى مانديم تا ماشينى بيايد و لى اكنون از خيرات سر دالر جاده با موتر ها ازدواج كرده اند و دم هر در و دروازه چندين ماشين ايستاد است و هواى كابل از گاز مفيده اين ماشين ها معطر شده است ، از خانه هاى مجلل پشاورى و عربى كه نپرس .
وقتى روبل بود وزير ها در مكرويان همسايه ما بود ، اكنون وزير ها براى خود شهرك هاى جدا از خلق خدا دارند و از مردم عادى دورى مى كنند كه به صحت شان مضر تمام نشود .
وقتى روبل بود زنها پاى لچ بيرون مى آمدند اما كسى به آنها چپ نمى ديد ، اما با اشغال دالر اگر خود را در هفت كرباس هم بپوشانند. هنوز مصوؤن نيستند .
وقتى روبل بود مامور رشوت خور مى پاليدى تا دواطلبانه رشوت دهى اما بايد براى كشف آن مايكروسكوپ مى داشتى.
وقتى روبل اشغال گر بود ، بانو و مرد اول ، افغانستانى بودند و شهروند بومى ، اما با اشغال دالر بخت ما جهانى شده است ، حال بانو و مرد اول خارجى اند و شهروند نيويارك .
حال خود بگويد كدام اشغال خوب بود .

>>>   دانش بدتر از خلیلی
خلیلی هم ملی بود و دانش ملی تر
از دانش کرده یک مامور تقاعدی با صلاحیت تر است
نفرین بر چوکی پرستان

>>>   Ariaie

آيا كسى كه زمين هاى دولتى را به نرخ " كچالو"به خاطر خدمات انتخاباتى ، به شركت الكوزى هديه داد، ميتواند شعار مبارزه عليه غصب زمين بدهد ؟ ويا مورد اعتماد واقع شود؟

>>>   منمنحیث یک افغان پشتون بر دانش افتخار میکنم!
هزاره میداند که در وحدت برای وطن مشترک و خانه مان چاره خوبیست!
صد افرین بر سیاست هزاره های شاخه خلیلی که به حقیقت رسیه است!
این گویند افغان هزاره قلب افغانستان و خاک بر سر بازینگران تاجکان چون نور عبدلک مسوک و گک وگکهای دیگرشان!

>>>   دانش بی دانش تو باید داروغه ( یک دو مرتبه از ارباب قریه پایین تر) در
قریه ء اشترلی دایکندی باشی معاونی به قامت تو کلانی میکند .
سمیع الله اوریاخیل

>>>   به هر عمل نیک باید بها قایل شد نه در برابرش ایستاد . اگر عبدالله این حرکت بموقع را انجام نمیداد چه میشد . آنگاه از بد بد تر میشد . کمی اندیشیده نظر بدهید

>>>   قانون اساسی گفته دهنت پاره شد برو از غنی متقلب بپرس بر اساس کدام ماده قانون اساسی حکومت نا مشروعش را ادامه داده از نگاه قانون اساسی خودت و بادارت مشروعیت ندارید .قانون اساسی برو ایلا یما کو

>>>   جناب اقای بی دانش منتظر باش تا این قوم انتحاری استفاده اش را از تو بکند و بعد مثل کاغذ تشناب بیرونت بیاندازد. بهتر است که با مردم باشی و تن به فرومایگی ارگ ندهی. اگر فرومایگی ارگ را قبول می کنی لااقل هویت ملت را به اوغان معامله نکن.

>>>   خدا نکند که از دست بی عدالتی ها و قوم گرایی های مقامات، خشم خلق به عصیان بدل شود آنوقت اشرف غنی به خاطر خدمات که به هم تباران خود نموده و مینماید شاید بین قوم و هم نژاد خود پناه برده و مصئون بماند اما وای به حال سرور دانش که قوم و هم تبار خود را از اول تا امروز خشک ب... کرده
و هزاره ها حتما دست رد به سینه اش میزنند تجربه همپیمانی مرحوم استاد مزاری شهید با پشتونها را نیز به یاد دارد اگر بتواند به ایران برود که چانس آورده اما وای به آنوقت که در چنگ تاجک یا ازبیک بیفتد معلوم نیست چه به حال و روزش بیاورند شاید به سرنوشت معمر قذافی مبتلا شود

>>>   Salam
خداوند خود فرموده است كه توبه كاران را دوست دارد ، ما بنده گان عاجز چه باشيم كه از امر خدا عدول كنيم ، هر كى گناه و اشتباهى كرد و متوجه آن شد و با صداقت توبه كرد كه تكرار نكند ما او را همكارى خواهيم كرد ، حتا اگر اين گناهگار عبدالله عبدالله باشد .
اما شرط همان صداقت و توبه يى صادقانه است !

>>>   Bashir Ahmad Qasani
زمانى كه قانونپوه سروردانش مى گويد كه نبايد مردم و مخالفان سياسى حكومت برخلاف قانون اساسى ادعا كنند، بر مظلوميت قانون غمگين مى شوم.
زمانى كه رييس جمهورغنى طرح تعديل قانون ثبت و احوال نفوس را امضاء مى كرد، كاش دانش صاحب به رئيس اش تفهيم مى كرد كه اين قانون اجرا نشده و طرح تعديل برخلاف قانون اساسى است.
با تأسف دانش صاحب دانش اش را به سود غنى و بر ضد مردم به كار مى برد.

>>>   DrJarmohammad Haidarzoda
مرگ به او تاجیک آگاه از تاریخ نیکان خود وارث این سرزمین آفتابی است که هویت میلت شتروانی غنی احمدزی کوچی رابه پذیرد و فخر ملی میلت تاجیک هو یت مولاناجلاالدین بلخ ، ابوعلی سنابلخی ، عبدالرحمن جامی ، ناصر خسروقبادیانی ، ابوریحان بیرونی ، رابعه بلخی , دقیقی بلحی ، عنصری بلخی ، عبدالحی گردیزی و ابوعبدالله جعفر رودکی افتخار شان زیر به نسب کوچی برد ؟ او تاجیک از خواب گران بیدار شو؟

>>>   Amirzada II
تذکره افغان را برای خود توزیع کنید. زیرا شما شایسته همین هویت هستید. ولی ما شناسنامه ۵ هزار ساله از خود داریم نیاز به تذکره بد نام شما نداریم.

>>>   احمدی
برای اشخاص فرصت طلب نباید مهلت داد ، همیشه برای حفظ ابروی غنی و اعمال زشت شان با چند کلمه مردم را بازی می‌دهند حرف های اسناد عطا برای خاینین خیلی گران تمام می‌شود واقعا پایه های ارگ به لرزه آمده چاره جز تن دادن به خواست ملت ندارند اینها حمایت هیچ فردی و کشوری را ندارند

عدالت قربانی سیاست های پول پرستی و قدرت طلبی شده است
انسان های با همه فهم را که از اوضاع دارند بی شرمانه از ین وضع که مردم انرا با پوست و گوشت خود لمس می‌کنند دفاع می‌کنند .
همه روزه بر انبار از مشکلات در افغانستان افزوده می‌شود کجاست چشم بینا و گوش شنوا ...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است