نباید از بحران به طرف بحران برویم
ما باید خواست مردم را و نظر مردم را در موارد مهم به بحث و مشوره بگیریم و به یک تصمیم معقول برسیم که نتیجه اش جمع شدن مردم باشد نه جدا شدن مردم 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۰    ۱۳۹۶/۱۱/۲۸ کد خبر: 146788 منبع: پرینت

تجلیل از بیست و نهمین سالروز خروج قشون سرخ از افغانستان امروز در کابل در حال برگزار است.
در این مراسم رییس جمهور، رییس اجرایی، معاون دوم رییس جمهور، رییس دادگاه عالی و تنی چند از رهبران و مسوولان حکومتی شرکت دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، امروز شنبه 28 دلو 1396 داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت دقایقی پیش در این مراسم به ایراد سخن پرداخت و گفت: جهاد به یک گوشه افغانستان، به یک تنظیم در افغانستان تعلق نداشت بلکه ملت و مردم افغانستان به پا خاستند و با یک پدیده ای که با آن عقیده شان، ایمانشان، عزت شان، عنعنه شان در تقابل بود با قربانی های بسیار بزرگ مبارزه کردند.

وی، در خصوص بزرگداشت این روز بیان داشت: تجلیل از این روز باید ما را تشویق بسازد برای رسیدگی به خانواده های شهدا، افراد دارای معلول، توجه به وضعیت مهاجران و بیجا شدگان و زمینه سازی برای برگشت باعزت و داوطلبانه مهاجرین به کشورشان.

عبدالله، اراه مردم افغانستان را بسیار قوی دانسته و در این مورد می گوید: جهاد افغانستان چند چیز را ثابت ساخت. در آن زمان رژیم هایی بود که بی خبر از از مردم و بی خبر از خواست مردم فرمان صادر می کردند و فکر می کردند که چون ارگ متعلق به آنها است فرمانشان در هر گوشه و هر کنار افغانستان عملی می شود. اما مردم افغانستان ثبات ساختند که هیچ چیزی را کسی بر گرده ملت نمی تواند تحمیل کند. اگر یک ابرقدرتی مانند شوروی نتوانست پس هیچ کسی و هیچ خواب پریشان دیگر نباید ما را غافل از اراده و تصمیم و خواست مردم بسازد.

رییس اجرایی، معتقد است نظام دیکتاتوری در افغانستان موفق نمی شود و در این مورد اظهار داشت: یک نظام در افغانستان بود که می خواست مردم از سرباز گرفته تا دهقان و معلم مربوط به یک حزب و یک سازمان باشد. آیا همین کار در افغانستان صورت گرفت؟ یک روزی به جبر مردم را به خاطر فقرشان، به خاطر بیچارگی و مجبوریت شان، به خاطر ترس و وحشتی که ایجاد کرده بودند. شاید این کار را در یک جایی توانسته باشند اما نتیجه اش چه شد؟ نتیجه اش نتیجه بسیار واضح و بسیار روشن است. قبل بر آن نظام سلطنت در افغانستان بود. فقط به یک خانواده تعلق داشت. اما حتی همان خانواده خود را نتوانست قناعت دهد و در اثر اختلاف خانواده کودتا صورت گرفت. پس اینها درس های بسیار بزرگ تاریخی است که در پیش روی همه ما قرار دارد و این گفته بسیار مشهود است که هر کسی که درس نگیرد تاریخ بر وی تکرار می شود.

عبدالله، بحران ها را در کشور جدی دانسته و تصمیم درست در مقابل آن را بسیار حیاتی می داند و می گوید: مسایلی که مربوط به ملت و مردم افغانستان مربوط می شود، ایجاب تصامیم سنجیده شده، حساب شده، با دقت و با تدبیر و با درک خواست مردم و با این اصلی که اولویت در کجا قرار دارد و چه چیز اولویت ما است باید این تصامیم گرفته شود. ما امروز بحران امنیتی داریم، از این محدوده که بر آییم مشکلات ما زیاد است ما با اینطور اجتماع مردم در بیرون از محوطه ساحه سبز نمی توانیم ملاقات کنیم. پس معنایش این است که در اینجا بحران امنیتی است، فقر در این کشور وجود دارد، بیکاری در این سرزمین است و بحران سیاسی وجود دارد. اولویت های ما رسیدگی به اولویت های مردم افغانستان است. ما نباید از بحران به طرف بحران برویم. اگر کسی این مشوره را بدهد که با ایجاد بحران می شود ما بر مشکلات دیگر سرپوش بگذاریم نمی شود.

رییس اجرایی ادامه داد: اینها مسایلی است که همه ما باید به آن متوجه باشیم و خواست مردم را و نظر مردم را به بحث و مشوره بگیریم و به یک تصمیم معقول برسیم که نتیجه اش جمع شدن مردم باشد نه جدا شدن مردم. فقط یک جمله و یک حرف ناسنجیده می تواند مردم را به تفرقه و نفاق بکشاند. یک تصمیم ناسنجیده می تواند که عواقب بسیار ناگوار داشته باشد. و بعد هیچ کسی هم مسوولیت آن را نمی تواند بر عهده بگیرد. روزهای کرسی و مقام می گذرد و برای هرکسی از گذشته ها هم گذشته است. پس در همان روزی که هستیم، با یاری خداوند توفیق از خدا بخواهیم که آن کاری را کنیم که در آن خیر مردم باشد.

وی در پایان سخنان خود گفت: ما خود را از مردم خود می دانیم و هدف ما مردم است نه اینکه مردم وسیله باشد و قدر مردم را می دانیم چرا که می دانیم در زمان جهاد مردم با گرسنگی و سختی و در چه شرایطی زن و مرد سهم گرفتند و قربانی دادند. و امروز هم جا دارد که از نیروهای امنیتی قدردانی کنیم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عبدالله
26 دلو
نظرات بینندگان:

>>>   واقعا رژیم های سابق ازمردم بیخبربود ورژیم خودت فوق العاده ازمردم باخبر است اصل گپی ته نگفتی که ازکدام بحران بطرف کدام بحران
برادراین قضاوت را میگذاریم بمردم

>>>   چه عجب جهادی کردید بعد بخاطر قدرت با یهودی سر سازگاری داری و ارمان های مسعود را بپای قبیله گرا ها چه ارزان میریزی .

>>>   جناب داکتر صاحب مسوولیت داری که به این بحران خاتمه ببخشید . در لوی خیمه لویه جرگه خیانت کردی وگرنه در اثری قیام مردم ریاست جمهوری سقوط می کرد وبه بحران امروزی تا ابد خاتمه داده می شد که نشد و اکنون نام خود را در تاریخ به صفت هویت فروش معرفی نکن . مردم قهرمان افغانستان از ننگ - ناموس و هویت خود دفاع خواهند و زمستان میگزرد روی سیاهی اش می ماند . اجازه توزیع تذکره های نامشروع داده نشود و عواقیب خطر ناک دارد . افغانستان واحد می رود به سوی بحران و می رود به طرف تجزیه .
زره

>>>   مار استین ................اقوام تاجیک هزاره ازبیک را فروختی......................

>>>   Parwani
جبر تاریخ را باید اصلاح کرد ورنه علت جنگ همیشه موجود خواهد بود. اگر طرفدار صلح هستی هر کی را بگذارید هویت واقعی خود را داشته باشد. هویت زدایی ها در اتحاد شوروی و تمام اروپا نتیجه نداد و شما شاهد پارچه پارچه شدن یوگوسلاوی بودید این پروسه جریان دارد چه در هسپانیا و چه در خود بریتانیا. بیایید از خر خود پایین شوید و با مردم همگام شوید. حفظ هویت های یک جامعه دارایی یک کشور است. از آن پاسداری کنید.

>>>   اگر این سند تذکره تابعیت است، پس ذکر ملیت افغان در آن چه منطق دارد؟
کسانی که با الفبای علم حقوق بین الدول آشنا هستند، نیک می دانند که تابعیت صرفا تعلق یک شخص را به یک کشور یا دولت معین نشان می دهد. اگر چنین است، ذکر نام کشور جمهوری اسلامی افغانستان به کلی بسنده است.
دانسته نمی شود که که ملیت چه ربطی به تذکره تابعیت دارد؟
اگر این سند کارت هویت ملی است، پس چرا در عنوان آن تذکره تابعیت نوشته اند؟
در یک سخن باید نام این کشور را نادانستان گذاشت. چون چیزی به نام منطق در آن به چشم نمی خورد.

>>>   Mandizi
انقدر که ع با غ جور است شما با همسایه خودت خوب نیستین

>>>   کدام بحران ؟؟

>>>   احمد ضیا مسعود هم میگفت:
اگرمرا از چوکی مشاوریت دور سازند بحران بمیان می آید حالا کجاست ؟

>>>   آیا این رژیم و در راس آن دو شخص بیکاره و فاسد به فکر مردم و مشکلات مردم اند ، همان رژیمی را که آقای شیک پوش و ملانصر الدین دوم جهان پوشالی می پندارند به هزاران مکتب شفاخانه کودکستان و دانشگاه را در سرتاسر کشور با وجود مداخله عریان پاکستان ایران عربستان اسرائیل چین غرب و آمریکا ساختند و به هزاران معلم مامور دولت افسران اردو پولیس و امنیت خانه ساختند ، شما چی کردید بدون از چور چپاول غارت بیت المال حتی فرزندان تان در خارج از کشور بسر میبرند و خودتان در چهاررطرف تان دیوار های سمنتی بنا کرده اید وواز مردم تجرید شده اید بس است خاک پاشی به چشم مردم .
کوه کن

>>>   نه سیاست مدار هستی و نه خدمت گذار گر توانایی گفتن حقیقت را هم میداشتی حال به این اندازه بی اعتبار نمی شدی دفاع از جانب حق خود باعث شرف انسان می‌شود باز هم سخنانش نه برای نفع مردم بلکه برای احیا دوباره اعتبار آش است منتظر است که استاد عطا را شکست خورده ببیند و گاهی هم خود می‌خواهد مشکل آفرینی کند و فکر مردم را مغشوش بسازد .
از استاد عطا و از آراده ملت باید حمایت شود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است