تصمیم قبیلوی قابل پذیرش نیست
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۴۵    ۱۳۹۶/۱۱/۲۷ کد خبر: 146753 منبع: پرینت

عجله اشرف غنی در باب توزیع شناسنامه الکترونیکی ناشی از درماندگی شدید وی است.

اشرف غنی با گذشت هر روز منزوی تر گردیده و در ماه های پسین موج نا رضایتی ها سراسری شده است، موضع گیری والی بلخ و فرمانده ولایت قندهار اعتبار ملی و جهانی وی را لگد مال کرده است.

آنچه در شرق و جنوب افغانستان می گذرد حکایت از آن دارد که اقتدار اشرف غنی در محدوده ارگ خلاصه گردیده، بگذریم از اینکه آتش اختلاف معاون اول و رییس اجرایی با اشرف غنی زباله می کشد.

در چنین وضعیتی، داکتر اشرف غنی برای آنکه حامیانی از قوم گرایان افراطی داشته باشد دست و پا می کند، طرح توزیع شناسنامه الکترونیکی را روی دست گرفته است. از این رو رعایت نکات زیر مهم به نظر می آید.

1. از اظهار سخنان تند و ناسنجیده به آدرس هر قوم اجتناب صورت گیرد، زیرا اشرف غنی از دامن زدن به اختلافات قومی سود می برد و برنامه اش همین است.
2. مقصر اصلی شخص اشرف غنی است ، نباید به خاطر تقصیر یک فرد، جمعی را رنجاند و دشمن ساخت.
3. توزیع شناسنامه الکترونیکی یک نیاز ملی است ، باید با حفظ حقوق طبیعی شهروندان در یک فرصت مناسب توزیع گردد.
4. مساله هویت به مساله جدی تبدیل گردیده و قابل برگشت نیست، آنهای که نمی دانند باید بدانند که مسله هویت ملی در افغانستان طوری باید حل گردد که در کشور های متمدن جهان حل گردیده است.

هر تصمیم قبیلوی می تواند به سلامت افغانستان آسیب جبران ناپذیر وارد آورد.

عبدالحفیظ منصور عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
منصور
شنامه ها
نظرات بینندگان:

>>>   Amirzada II
شناسنامه های خونین افغان و شناسنامه های خراسان
سه سال وقت کافی برای درک درست از خواستهای مشروع مردم بر علیه تحمیل هویت افغان وجود داشت که باید عاقلانه به خیر همزیستی برادرانه و ثبات کشور تصمیم گرفته میشد. اما فاشیزم لجوج و هویت کش راه خون و آتش را در پیش گرفته است.
مردم غیر افغان و یا پشتون در موقعیت دشوار قرار گرفته اند: یا هویت اجباری و منفور افغان را بجای هویت اصلی و تاریخی شان قبول کنند و یا راه و سر نوشت خود را برای همیش از سلطه افغان جدا ساخته برای خود هویت خراسانی در سر زمین خراسان بسازند.
شاید حالا فرصت طلایی حرکت بسوی ایجاد هویت خراسانی و دولت خراسان رسیده باشد.
نخستین گام درین راستا طرح و توزیع شناسنامه های خراسان با عکس مولانای بلخ ، نمادی هویت ما و ممثل انسانیت و معنویت خواهد بود. افزون بر آن بجای عکس شتر نمادی از جهالت و کوچیگری در سده بیست و یکم، اسپ نمادی فرهنگ بزکشی، هویت ورزش دلیرمردان و پهلوانان شمال مزین شود.
نام پول خراسان نیز باید در نظر گرفته شود.
بلخ بحیث کانون انقلاب آزادیبخش و رستاخیر علیه سلطه تروریزم، و جهالت افغان می تواند نقش تاریخی و سر نوشت ساز بازی کند. در بلخ باید نخستینن پارلمان ملی و دموکراتیک ساخته شود و بحث شناسایی دولت جدید با همسایگان و جامعه جهانی آغاز شود.
جمهوری خراسان برای دفاع از خود و مدیریت کشور باید هر چه زود تشکیل ارتش، ساختار تشکیلاتی و اداری دولت جدید را روی دست گیرد.
بگذارید فاشیزم با هویت بد نام افغان هر طور که می خواهد زندگی کند.

>>>   اوغان ها اصلا از کوه سلیمان اند ، به غیر از کوه سلیمان ، در هر جایی اوغانستان که هستند ناقل هستند . تاریخ بخوانید .

>>>   به چى نام افغان افتخار كنم به انتحاريش به وطن فروشى ....هايش به نادانى افغان هايش به ايكه ميليون ها مهاجر داره به ايكه فاسدترين كشور جهان شناخته شد به ايكه وحشتناك ترين نام فعلا در جهان شده به چى نام افغان افتخار كنم هيچ بشرى انتحارى نمى كنه اما همي افغان هاى با افتخار انتحارى مى كنه

>>>   خراسان با افتخار و بدبختانه افغانستان انتحار و انفجار و برده . اين يك أصل پذيرفته شده جهاني است.

>>>   اگر افغان نيستى از كشور ما خارج شو"
در مقابل ان ناچار بايد گفت:"اگر خُراسانى نيستيد از كشور ما خارج شويد، ما خُراسان خود را دوباره ميخواهيم"

>>>   عطا صفوی

شاه شجاع برآت تاریخی خواهد گرفت....!
--------------------------------------
بی پرده وبدون هیچ نوع ملاحظه سیاسی......
اگرشناسنامه های برقی "افغانی" آغاز وعملی گردد ، پس در اینصورت بیشترین وبزرکترین افتخارات "هویت فروشی" اش درتاریخ این کشور نصیب عبدالله عبدالله، امرالله صالح ، یونس قانونی ؛ ادیب فهیم ، دین محمد جرات؛ محمداسماعیل ، صلاح ادین ربانی ، احمد ضیا مسعود ، احمد ولی مسعود ویس احمد برمک ، سرور دانش ، کریم خلیلی ، حاجی محمد محقق ، عطامحمد نور ...ونیز چند دانه مامور اجیر فروخته شده دیگرخواهد شد ، که لکه های ننگ وزخم های ناعلاج اش قرنهای قرن باقی خواهد ماند . بیاد داشته باشید که نسل امروز وفردای این سرزمین نورخورشید این سکوت مرگبار شما را واین جنایت اسفناک فاشیزم قبیلوی را که نابودی تاریخ وهویت یک سرزمین مقدس انسانی را درموجودیت شما نشانه گرفته اند هرگز نخواهد بخشید ، خدای ناخواسته اگراین جنایت ملی و بشری که هزاران مراتبه بدترو ننگین آفرین تر از خاکفروشی است اتفاق بیفتد ، درحقیقت روی شاه شجاع راسفید نمودید وباور داشته باشید همانکه بقول معروف " چوب خدا صدا ندارد.." ولی محاسبه مردم وتاریخ باشما هم بی رحمانه خواهد بود.

>>>   هموطن درد ديدم بيبين كه با تو و ارمانهايت يك مشت إنسان هاي ....چي مامله ها ميكنند

>>>   Abdul Hai Khurasani
تاجیک یک هویت فرهنگی و تمدنی است، و از طرف دگر بین پشتون/ افغان که از قبایل کوه سلیمان در سرزمین های قندهار، ننگرهار و حوزه جنوبغرب متوطن شده است و پشتو زبان / افغانی زبان ، فرق بسیار است.
زیرا هر کسی ایکه امروز در استان‌های قندهار، حوزه جنوبغرب و ننگرهار و کنر به زبان افغانی / پشتو سخن می گوید، لزوماً متعلق به قبایل کوه سلیمان و پشتون ها نیست.
نود درصد کسانی که در مشرقی بزرگ، قندهار پهناور و حوزه جنوبغرب به زبان پشتو سخن می گویند، تاجیک، قریش، کرد، عرب ، مشهدی، ازبیک، ترکمن ، قزل باش، بیرجندی و جدیدی هستند.
تمام کسانیکه از والدین مختلط متولد شده اند و به زبان فارسی سخن میگویند، می نویسند، مطالعه می کنند و به آن عشق می ورزند، تاجیک و خراسانی هستند.

>>>   Abdul Hai Khurasani
قطار صبر استراتیژیک را در دو راهی عزت و ذلت متوقف کنید، که فاشیسم زبان اندرز نمی فهمد، با او باید با زبان دیگر سخن گفت.
اینجا، همان توقفگاهی است که میبایست داکتر عبدالله با قاطعیت در برابر تیم فاشیست و تمامیت خواه ایستاده شود و از قانون مصوب مجلس نمایندگان با شدت دفاع نماید.
هیچ راه حلی بجز توزیع شناسنامه ها مطابق قانون مصوب مجلس نمایندگان وجود ندارد و نباید به بهانه های مصلحت ملی، منافع ملی و وحدت ملی که ترکیب های مردم فریب و پوپولیستی در جهت تثبیت منافع فاشیسم می‌باشد، قانون مصوب مجلس را زیر پاگذاشت .
دوست دارم فردا که فرمانروای کاخ سپیدار با اشرف غنی در ارگ کابل ملاقات می نماید، به او اولتیماتوم بدهد که یا شناسنامه ها مطابق قانون مصوب مجلس نمایندگان صادر می‌کردد و یا با خروج خود از حکومت وحدت ملی بر کتاب تهاجم فاشیسم نقطه پایان میگذارد.
فراموش نکنیم که ما صاحب اصلی این جغرافیا و تمدن هستیم و اینکه یک اقلیت سی درصدی تمام هویت و تاریخ و تمدن ما را به گروگان بگیرد و با خود کامگی و استبداد همه یی ارزش‌ها را زیر پا بگذارد، ذلت ابدی تاریخ است.
بالاخره یکجا باید ایستاد و به نظر من آن نقطه همین جاست، اینجا دو راهی عزت و ذلت است ....
یک هزار سال قبل بنیانگذار شاهنامه دقیقی بلخی سروده است :
به دو چیز گیرند مر مملکت را
یکی پرنیانی یکی زعفرانی
یکی زر نام ملک بر نبشته
دگر آهن آب داده بمانی
کرا بویه وصلت ملک خیزد
یکی جنبشی بایدش آسمانی
زبانی سخنگوی و دستی گشاده
دل همش کینه همش مهربانی
که ملک شکاریست کو را نگیرد
عقاب پرنده نه شیر ژیانی
دو چیز است کورا به بند اندر آرد
یکی تیغ هندی دگر زر کانی
به شمشیر باید گرفتن مر او را
به دینار بستنش پای ار توانی

>>>   Zahir Ariaie
منابع مختلف ، اعلاميه ريس اجرايه را عوام فريبانه دانسته ، معامله پنهانى در مورد توزيع شناسنامه ها رد نمى كنند. تحريم وزيران عبدالله جز از همين نمايش عنوان شده است.

>>>   Haidarzoda
افغان تنها نام یک قوم از اقوام افغانستان است
ظهور قبیله بنام افغان « پشتون » در ( سال 1018 ه .ق ) ازکوه های سلیمان در شمال غرب پاکستان کنونی در مرگز شهر مستنگ در تاریخ یمنی محاربات سلطان محمد از افغانان و محل سکونت آنان در وادی رور سند و اطراف کوه های سلیمان در هند نام برده است.
و همچنان ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند نوشه است قبیل افغان در کوه های غرب هندوستان به سر می بردند وتابه حدود رودخانه سمندر میرسد.

مرحوم میرمحمد صدیق فرهنگ می گوید واژه ی پشتون و افغان در آثار نویسدگان وشا عران این قوم این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.

دیگر کشور نیز به معنی واحد ویکسان هردو واژه ی پشتون وافغان تأکید میکند: «هنگامیکه زبان پشتو به مرحلۀ خط وکتابت رسیده است کلمات افغان وپشتون درآثار نویسندگان وشاعران این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.»

هموطنان آگاه قلم بدست افغان تنها نام یک قوم از اقوام افغانستان است و افغانها نام ها تاریخ و فرهنگ و استوره یکسان با افغانستان ندارند بلکه بر ضد ان هستند و تلاش دارند هویت تک قومی خود را بر‌دیگر اقوام تحمیل میکنند. آنها بتنهایی در افغانستان حکومت تک قومی دارند و دیگر اقوام را در معادله قدرت راه نمی‌دهند.
تاجیک گرسنبل است
افغان بلبل است
هزاره شاخ گل است
ازبیک خوگل است
پشه ای ساقه است
ترکمن خودل است
هرکس گوید همه افغان است
نادان , جاهل و بی ایمان است

منابع و ما خذ : 1_ آکا دمیسین دکتر عبدالاحمد جاوید، مقاله کابل در گذار گاه تارخ ، مجله سباوون ، سال اول دلو1366.
2_ میر غلام محمد غبار، جغرافیای تاریخی افغانسان
3_ عبدالحی حبیبی ، مجله آریانا کابل 1348
4 -- فرهنگ، میر محمدصدیق، افغانستان درپنج قرن اخیر، جلد اول، ص 6

5 _ ولادمیربارتولد، تشریح جغرافیا تاریخ خلافت شرقی ، ترجمه عرفان چاپ تهران صفه 374
6 _ محمد امین زواری ، جغرافیای تاریخ بلخ، بنیاد موقفات افشار، تهران 1388 .
7—غفور روف باباجان . تاجیکان . تاریخ قرون وسطی و دوره نوین دوشنبه انشار وزرات فرهنگ وارشاد اسلامی

>>>   سلامت افغانستان ?
اين يک کلمه بيگانه است کدام چيز افغان ستان خوب است?
فقطپ سوند فارسى ستان خوب است. ديگر همه چيز اش کج و کچ و کچه
باز تاجيک مدارا کرد
آب گرده يک و ميلون قرن به تذکره افغان

>>>   اوغان سازی را که امان الله و طرزی شروع کردند و ناکام ماندند، بعد ظاهر و کاکاهایش و داوود شروع کردند و ناکام ماندند، حالا به شدت زیر سایه تطبیق پلان های امریکا توسط اجنت های امریکا مثل کرزی، غنی، و امثال تطبیق میشود. امریکا اگر بداند هم پروائی ندارد تا زمانیکه پلان های خودش به مخاطره مواجه نشود ویا اینکه اعتراض های جدی صورت نگیرد.
هموطنان عزیز غیر اوغان بیدار شوید۰
اگر در کشور های دیگر دنیا شهروندان کشور ما را بنام افغان یا اوغان میشناسند این نه تقصیر آنها است نه گناه ما بلکه نتیجه خیانت، دروغ، حیله، و تقلب زمامداران پشتونست حکومت های قبلی است که در حق تمام شهروندان کشور ما انجام داده اند.
این بی عدالتی باید اصلاح گردد.
ماده چهارم قانون اساسی با زور، تذویر، ریا، و دروغ بر مردم تحمیل شده است، و هیچ مورد قبول اکثریت قاطع مردم بجز خود اوغانها یا پشتونها نیست. این قانون هرچه زودتر باید اصلاح گردد.
اوغان افغان پتهان پشتون یا پختون همه یکی است و مترادف یکدیگر هستند، و اکثریت باشندگان کشور اوغان نیستند.
ختم داستان.

>>>   از اينكه منافع يكتعداد پينجشيرى ها در خطر افتاده أين طرف وان طرف قيل وقال ميكنند شرم كنيد ديگر بس شما است شما بد ترين تاريخ را برأى خود ثبت گرديد بگزاريد كه چهره هاى واقيعى أين سر زمين از شماخاينين خوبتر خدمت كند

>>>   غنی نمیداند که با آتش بازی میکند. وقتی دامنش در گرفت دیگر دیر است.

>>>   آقاي ميليت أصلي اش ألبانيا ي است بايد همان نوشته شود

>>>   اگرخوش هستی یاخفه این کارصدفیصد شدنی است کسیکه با کلیمه افغان ضد دارند ازما نیست بروند عقب کارخویش
اختلافات قومی را شما ازدهه 70 بدینسو دامن زدید وحالا پایان میابد

>>>   جناب منصور درود بر شما!
موضوع اول پیشنهاد تان واقعا منطقی و برخاسته از تعقل سیاسی است. اگر همه صاحبنظران دلسوز به مردم کشور چه آنهایی که در مطبوعات قلم میزنند و چه آنهاییکه در رسانه ها سخن میگویند از همچو اظهار نظر هایی خود داری کنند، ما میتوانیم دشمن را خلع سلاح کنیم. کاش میشد همه صاجنظرانی که دلشان به حال این مردم بیچاره میسوزد کمپاین تبلیغی و سیع تری را در این رابطه راه اندازی میکردند.

>>>   چیزی که عیان است حاجت به میان نیست.شما فکر میکنید که هنوز هم با خاک پاشیدن به چشم مردم حقایق را پنهان میتوانید .
قهرمان ملی تان به اجنت و قاچاقبر ملی مبدل شد ، وای به حال شما ها که تاریخ در باره تان چه قضاوت خواهد کرد

>>>   به اختلافات قومی شماازدهه 70 بدیسودامن زده اید نه اشرف غنی
شده نمیتواند که درافغانستان هرکاربه فرمایش شما صورت گیرد آنوقتها گذشت اینجا 35 میلیون نفراست آرام درجایت بنشین حد وحدود خودرابشناس
قبیلوی چی معنی توخوهم بته نیستی قبیله داری یانی چراهرپشتون راقبیله مینامی
بسیاربد است وبرایت سودی نخواهد داشد چی معنی دارد درین روزهاهرکدام تان یک یک چال رفته میروین

>>>   رمز اشنای معنی هر خیره سر نباشد
طبع سلیم فضل است ارث پدر نباشد
امروز قدر هر کس مقدار مال و جاه است
آدم نمی توان گفت آنرا که خر نباشد
بیدل

>>>   هر کسی کو دور ماند از اصل خویش
باز جوید روزگا وصل خویش
بلی، ما آن چیزی که هستیم، هستیم. نه آنکه برما برچسپ میزنند تا هدف بدست آرند.
لعنت بر این نام بدنام که با وطنفروشی، ناموسفروشی، زنفروشی، نوکری روس و امریکا و پاکستان، و با وحشت، انتحار، انفجار، بیفرهنگی، تمامیت خواهی، زن ستیزی، تقلب، خیانت، کوکنار، تریاک، و هزار کثافت دیگر گره خورده است.
اوغان یا افغان هیچ فرقی باهم ندارند و هردو یعنی پشتون۰
اوغان یا افغان همان اپگان یا پتهان است که همه نامهائی هستند که غیر پشتونها به پشتونها اطلاق میکردند و میکنند در حالیکه خود پشتونها به خود پختون یا پشتون مینامند۰
ما اوغان نیستیم۰ افغان یا افغان یعنی پشتون و من را خداوند پشتون هست نکرده است۰ اکثریت مردم کشور اوغان نیستند۰
ما نه هویت خود را بر دیگران تحمیل میکنیم و نه هم میگذاریم دیگران هویت خود را به هر بهانه که شده بر ما تحمیل کنند۰
نام افغان اولین بار در قانون اساسی سال ۱۳۴۳ توسط حاکم های پشتون بر ملت تحمیل شد وتا بحال با جعل و فریب در ماده چهارم قانون اساسی وجود دارد که باید اصلاح و تغییر بخورد۰
غیر پشتونهای ساده دِلی که از روی سادگی و خوبی خود را افغان مینامید، فردا روزش که رسید، باز هم پشتون افغان اصیل میباشد، و با کوچکترین اعتراض که اگر انجام دهی، توافغان نا اصل میباشی، لهذا فریب بیجا بنام وحدت ملی نخور۰
پشتونها تمامیت خواه هستند، به وحدت ملی واقعی باور ندارند، و بهترین کاری که میکنند به زور همه را یکسان نام میگذارند، و این یکسان سازی جبری، آنهم بنام قوم خودشانرا وحت ملی تلقی میکنند۰
چرا بر دور یک نام بیطرف ویا بر دور نام انسانیت همه متحد و یکپارچه نشویم که بر دور نام یک قوم خاص همه قوم های کشور متحد شویم؟
این وحدت ملی است یا یکسان سازی به جبر و به زور، آنهم بنفع یک قوم خاص؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است