نشست دیروز کابل ابتکار آمریکا بود نه افغانستان
چرا وضعیت امنیتی افغانستان برای کشورهای آسیای میانه به ویژه ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و ترکمنستان یک تهدید است و این تهدیدها تا چه حدی می‌تواند جدی باشد؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۵    ۱۳۹۶/۱۱/۲۵ کد خبر: 146639 منبع: پرینت

رییس جمهور اشرف غنی شام روز دوشنبه با مراد مایکیوف رییس ستاد ارتش قزاقستان و پاول ارگشیف رییس ستاد ارتش ازبکستان در ارگ ریاست جمهوری دیدار و گفتگو داشت.

در این دیدار رییس جمهور و روسای ستاد ارتش کشورهای قزاقستان و ازبکستان پیرامون موضوعات گوناگون بخصوص مبارزه با تروریزم، همکاری‌ های منطقه‌ ای، امنیتی، اقتصادی و ترانزیتی بحث و تبادل نظر نمودند. به گفته رییس جمهور غنی سفر این دو مقام نظامی در افغانستان فصل تازه ای از روابط و همکاری‌ ها در عرصه نظامی بخصوص میان ارتش کشورهای افغانستان، قزاقستان و ازبکستان شمرده می شود.

همزمان صبح روز گذشته به ابتکار مقام های آمریکایی نشست مشترک روسای ارتش های افغانستان، پاکستان، ازبکستان و قزاقستان با حضور فرماندهان نیروهای آمریکا و ناتو و حمایت قاطع روز گذشته در کابل برگزار گردیده گفته می شود که در این نشست دو روزه روسای ستاد ارتش کشور‌های پاکستان، افغانستان، ازبکستان، قزاقستان و فرمانده نیرو‌های ناتو راه‌ های مبارزه مشترک با تروریزم و مواد مخدر را بررسی خواهند نمود این نشست با اهمیت زمانی برگزار می شود که کابل در یک ماه گذشته صحنه حملات خونین تروریستی بود که بر اثر آن صد‌ها نفر کشته یا زخمی شدند.

بعد از این نشست گفته می شود پنتاگون چهار هزار سرباز دیگر را که ماموریت شان در عراق خاتمه یافته به افغانستان اعزام می نماید تا بتوانند به خاتمه جنگی که سه رییس جمهور آمریکا شاهد آن بوده اند راه حل نهایی دریابند. از طرف دیگر حضور فعال جنرال جوزف وتل رییس فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی و جنرال جان نیکلسون فرمانده نیروهای حمایت قاطع در افغانستان این پیام را می رساند که همه از حضور فعال تروریستان و وضعیت بحرانی افغانستان تشویش دارند و در تلاش اند تا هنوز که فرصت های اندکی وجود دارد جلوی این هیولای ویرانگر را بگیرند.

از طرف دیگر حضور جنرال جاوید قمر بجوا رییس ارتش پاکستان در این نشست سوالی است که باید روی آن دقت کرد حضور رییس ارتش پاکستان در نشست کابل زمانی صورت می گیرد که روابط بین مقام‌ های افغان و پاکستان از چندی بدینسو به حالت تیرگی گراییده‌ است و در جریان همین هفته هیات مذاکره کننده افغانی از اسلام آباد با دست خالی به کابل برگشت.

در این نشست هر نوع تصامیم و تدابیر که اتخاذ می گردد بحث جداگانه ای است که هنوز در پرده ای از ابهام است اما به باور من اوضاع جاری افغانستان نه تنها برای مردم افغانستان بلکه برای کشورهای آسیای میانه تهدید بزرگی است و حضور گروه های تروریستی در شمال افغانستان بخصوص در سرحد با تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان این تهدیدها را تقویت بیشتری بخشیده است.

پرسش اساسی این است که چرا وضعیت امنیتی افغانستان برای کشورهای آسیای میانه به ویژه ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و ترکمنستان یک تهدید است و این تهدیدها تا چه حدی می‌تواند جدی باشد؟ چه چیز موجود در افغانستان این تهدیدات را موجه ساخته؟

اگر کوتاه پاسخ دهیم افراطگرایی، افراطگرایی در آسیای میانه از طریق افغانستان. تردیدی وجود ندارد که در حال حاضر افغانستان یکی از کشورهای ناآرام در منطقه است در گوشه و کنار این کشور اضافه تر از 27 گروه های تروریستی و آدم کشان حرفه ای فعالیت دارند. این کشور با داشتن بیش از 2 هزار کیلومتر مرز با کشورهای تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان در سال‌ های اخیر شاهد بیشترین ناامنی در ولایت‌های شمالی خود بوده است ولایت‌ هایی چون بدخشان، تخار، قندوز، فاریاب، جوزجان و نورستان افزون بر این ولایت‌ های شمال افغانستان در سه سال اخیر شاهد گروه‌ هایی چون داعش، جنبش اسلامی ازبکستان و جنبش اسلامی ترکستان شرقی بوده است.

داعش در درزاب ولایت جوزجان پایگاه دارد و پسر طاهر یلداش نیز در شمال افغانستان برای این گروه سربازگیری می‌کند با توجه به گسترش ناامنی‌ ها در شمال افغانستان، کشورهای آسیای میانه، نگران امنیت ملی شان بوده و در تلاش اند تا مانع گسترش ناامنی از طریق افغانستان به خاک‌ شان شوند. از سویی هم این روزها پایان داعش در خاورمیانه، عراق و سوریه رقم خورده و تحلیل‌ ها بر این است که داعش پس از این افغانستان را مکانی برای فعالیت‌ های خود انتخاب کرده است.

در کنار این گمان این مساله نیز مطرح است که جنگجویان شکست‌ خورده داعش که از کشورهای آسیای میانه به عراق و سوریه رفته بودند به زادگاه شان برگشته و فعالیت‌ های تروریستی شان را در آنجا از سر می گیرند. همه می دانند که آسیا میانه منطقه‌ ای دارای منابع سرشار طبیعی و میراث برجا مانده از شوروی سابق با چالش‌ های امنیتی بسیاری در زمینه امنیت انرژی، قاچاق مواد مخدر، مهاجرت، قاچاق انسان و تروریزم روبرو است.

افزون بر این پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی همواره خواست مبتنی بر ایجاد حکومت خلافتگونه در این منطقه وجود داشته است. به باور من در حال حاضر کشورهای آسیای میانه به دلیل وجود مشکلات ریشه‌ ای در بخش اقتصاد، اجتماع و سیاست دارای بسترهای مساعد برای خشونتگرایی و انجام اقدامات تروریستی است. قبلا شهروندانی از کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان برای پیوستن به داعش به سوریه و عراق رفته‌ بودند بعد از شکست داعش در شرق میانه دوباره به کشورهای خود برگشته اند افراطگرایان اسلامی آسیای میانه سال‌ ها است که با انجام اعمال تروریستی توجه جهانیان را به خود جلب کرده‌ اند.

این افراد بیشتر شامل پیکارجویان قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان بوده‌ اند. با همه جنگ ها در عراق و سوریه تا هنوز تعدادی از این گروه های تروریستی زنده و فعال اند اما حضور جنرال جاوید قمر بجوا رییس ارتش پاکستان در این نشست چه هدفی را دنبال می کند پاکستان‭ ‬که در‭ ‬این‭ ‬روزها‭ ‬‭ ‬زیر‭ ‬فشار مقام های آمریکایی قرار دارد نظامیان پاکستان بخاطر کاهش فشار مقام های آمریکایی بر آن کشور از چندی بدینسو تلاش می نمودند تا یکبار دیگر با حضورداشت مقامات عالیرتبه نظامی آمریکا با‭ ‬کابل‭ ‬دوباره‭ ‬روی‭ ‬میز‭ ‬گفتگو‭ ‬بنشیند زمینه این نشست را در کابل مقام های امریکایی فراهم ساخته اند.
‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
به عقیده من رییس ارتش پاکستان در این نشست دو هدف را دنبال می نماید از یک طرف می خواهد به مقام های آمریکایی و روسای ارتش ازبکستان و قرقیزستان وعده دهد که در راه مبارزه با تروریزم پاکستان با همه کشورها آماده همکاری است و از سوی دیگر جنرال جاوید قمر بجوا تلاش خواهد کرد تا یکبار دیگر توجه مقام های آمریکایی را به پاکستان جلب نموده و از فشارهای آمریکا بر پاکستان بکاهد.

به عقیده من پاکستان‭ ‬هر‭ ‬وقتی‭ ‬که‭ ‬زیر‭ ‬فشار‭ ‬قرار‭ ‬گرفته‭ ‬تلاش‭ ‬کرده‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬افغانستان‭ ‬گفتگو‭ ‬کند‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬دادن‭ ‬وعده‌‭ ‬همکاری‭ ‬به‭ ‬کابل‭ ‬از‭ ‬میزان‭ ‬فشارها‭ ‬بکاهد‭ ‬این‭ ‬روش‭ ‬را‭ ‬بارها‭ ‬پاکستان‭ ‬امتحان‭ ‬کرده‭ ‬است بعید‭ ‬نیست‭ ‬که‭ ‬حالا‭ ‬هم‭ ‬پاکستانی‌ ها‭ ‬برای‭ ‬خنثی کردن‭ ‬فشارهای‭ ‬بیشتر‭ ‬اداره‌‭ ‬جدید‭ ‬آمریکا‭ ‬به‭ ‬همین‭ ‬تاکتیک‭ ‬متوسل‭ ‬شده‭ ‬باشند. ‬اگر‭ ‬پاکستان در این نشست با مقام های آمریکایی و افغانی‭ ‬تعارف‭ ‬کند‭ ‬و‭ ‬وعده‌های‭ ‬چرب‭ ‬تحویل‭ ‬دهد‭ ‬این‭ ‬انتباه‭ ‬به‭ ‬میان‭ ‬می‌ آید‭ ‬که‭ ‬اسلام‌آباد‭ ‬سیاست‭ ‬جدیدی‭ ‬در‭ ‬قبال‭ ‬افغانستان‭ ‬در‭ ‬پیش‭ ‬گرفته‭ ‬است‭. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

وقتی‭ ‬این‭ ‬انتباه‭ ‬به‭ ‬میان‭ ‬آمد ‬طبیعی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬میزان‭ ‬فشارهای آمریکا‭ ‬بر‭ ‬اسلام‌ آباد‭ ‬کاسته‭ ‬می‌ شود اما‭ ‬کابل‭ ‬باید‭ ‬در‭ ‬دام‭ ‬تاکتیک‌ های‭ ‬پاکستان‭ ‬نیفتد. کابل‭ ‬باید‭ ‬وقتی روی وعده های پاکستان اعتماد نماید ‭ ‬که‭ ‬ارتش‭ ‬آن ‬کشور ‬گام‌ های‭ ‬مهم‭ ‬برای‭ ‬اعتمادسازی‭ ‬بردارد و‭ ‬به‭ ‬تمام‭ ‬وعده‌ هایی‭ ‬که‭ ‬در گذشته بخاطر مبارزه با تروریزم و عدم مداخله در امور افغانستان داده است پشت پا نزند اگر به گذشته پاکستان و وعده خلافی های آن نگاه شود کابل نمی تواند به آسانی به پاکستان اعتماد نماید امیدوارم مقام های افغانی هوشیار باشند و با وعده های میان تهی ‭ ‬مایل‭ ‬به‭ ‬قبول هر نوع ‭ ‬ریسک بزرگ در مقابل پاکستان نباشند.

از سوی دیگر جنرال جوزف وتل، جنرال نیکلسون، جنرال شریف یفتلی، جنرال جاوید قمر بجوا، جنرال مراد مایکیوف و جنرال پاول ارگشیف که در نشست امروز کابل پشت درهای بسته حضور به هم رسانیده اند باید بدانند و باور داشته باشند که در حال حاضر داعش یک سازمان تروریستی منطقه‌ ای و جهانی شده در شرایط موجود بخاطر اهداف دراز مدت خود در منطقه به افغانستان علاقمندی خاص دارد و نیت‌ اش تنها در مورد افغانستان نیست بلکه در مورد تمام منطقه است.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

از سوی دیگر هراس‌ افکنان به این دلیل به شمال افغانستان علاقمند هستند که جنبش اسلامی ترکستان شرقی می‌ خواهد از آنجا بر علاوه کشورهای آسیای میانه به چین داخل شود چنانچه انصارالله تاجیکستان می‌ خواهد از آنجا به تاجیکستان و جنبش اسلامی ازبکستان علاقمند است که از آنجا به کشورهای آسیای میانه تا روسیه برود متاسفانه این یک حقیقت تلخ است کسانیکه منکر این واقعیت اند تحلیل درستی از اوضاع منطقه و رقابت های جهانی در سرزمین به آتش کشیده افغانستان ندارند.

احمد سعیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست کابل
آمریکا
آسیای میانه
نظرات بینندگان:

>>>   Omar Ahmad Parwani
تا چند روز دیگر
#رویارویی_پنجم_نخبگان_سیاسی_تاجیک_و_پشتون
آیا فراخوان عمومی استاد عطا تا چند روز دیگر منجر به رویارویی پنجم نخبگان تاجیک و پشتون خواهد شد؟
تا اکنون ما شاهد چهار رویارویی نخبه گان تاجیک و پشتون با رویکرد ها و نتایج متفاوت بوده ایم. سه رویارویی نظامی و یک رویارویی سیاسی.
رویارویی اول: رویارویی نظامی
نادر خان در برابر امیر شهید (شکست مطلق تاجیکان) :
نادر خان به اشاره انگلیس، حس برتری جویی و پشتونوالی پشتون های مناطق جنوب را در برابر تاج پوشی یک تاجیک تبار تحریک نمود که در نتیجه اولین جنگ قومی بر سر قدرت در گرفت. این امیر شهید به مهر قرآن اعتماد کرد، نادر را دشمن نه بلکه هموطن و هم‌کیش شناخت و از جنگ قومی دست کشید. این حسن نیت منجر به غداری نادر برای اعدام امیر و غارت شمالی و شمال گردید.
رویارویی دوم: رویارویی نظامی
حکمتیار در برابر حکومت اسلامی(شکست هر دو جناح):
بار دوم گلبدین حکمتیار با انگیزه برتری طلبی قومی در برابر حکومت اسلامی به رهبری استاد ربانی تاجیک تار قرار گرفت. این رویارویی سیاسی باعث شکست هر دو جناح و ظهور طالبان گردید.
رویارویی سوم: رویارویی نظامی
مقاومت در برابر طالبان (پیروزی تاجیکان) :
بار سوم جمعیت اسلامی با تشکیل ائتلاف شمال به همیاری تمام نیرو های مخالف رژیم تمامیت خواه طالبان پشتون تبار، در برابر انها مقاومت نموده آنها را شکست داد. اینبار روحیه تاجیکان بهبود یافت اما تخته سیاسی را یک بار دیگر اشتباه چیدند
رویارویی چهارم: رویارویی سیاسی(شکست تدریجی نخبگان سیاسی تاجیک)
۴. بین سالهای ۲۰۰۱ و ۲۰۱۴: تاجیکان بعد از پیروزی با حسن نیت احمقانه و تحلیل نادرست تاریخ یک صده اخیر راس هرم قدرت سیاسی را به نخبگان پشتون واگذار نمودند و قاعده را بخود حفظ نمودند. این تقسیم بندی در نهایت باعث جنجال انتخابات ۲۰۱۴ و تقسیم ۵۰ - ۵۰ کل قدرت سیاسی گردید.
رویارویی پنجم: فراخوان اعتراض عمومی استاد عطا محمد نور رییس اجراییه جمعیت اسلامی، زمینه ساز رویارویی سیاسی یا نظام پنجم خواهد بود
مقاومت استاد عطا محمد نور در برابر تمامیت خواهی غنی و اعلان تاریخ اعتراض عمومی، یک بار دیگر تاجیکان و پشتون ها را در برابر هم قرار خواهد داد‌.

>>>   افغانستان عملآ در مبارزه علیه تروریزم و مبارزه علیه مواد مخدره قرار دارد.
در شانزده سال گذشته در اثر سعی و تلاش نیرو های امنیتی این کشور، تعداد گروپ های تروریستی از دو گروپ یعنی القاعذه و طالبان، به بیش از بیست گروپ انکشاف نموده است.
همچنان در اثر سعی و تلاش نیرو های امنیتی این کشور، تولید خاشخاش و تریاک و هیرویین سالانه از صد تن به هشت هزار تن ارتقا یافته است.
بنأ کشور های آسیای میانه باید از تجارب نیرو های امنیتی افغانستان درین عرصه ها استفاده کنند تا به موفقعیت هایی مانند افغانستان درین راه نایل شوند.
اما برای موفقعیت درین عرصه ها آنها به دوچیز در کشور هایشان ضرورت دارند:
اول تروریزم و دوم گروپ های تروریستی.
بنأ کشور افغانستان بزودی هیاتی را جهت بررسی این که در کدام مناطق این کشور ها امکان شروع فعالیت های تروریستی و همچنان در کدام مناطق این کشور ها امکانات کشت و حاصل مواد مخدره زیاد است.
کشور های آسیای میانه قبلآ از دولت و مردم افغانستان سپاس خویش را از همکاری شان ابراز نمودند.
مقامات افغانستان نیز گفتند قابل تشکر نیست. ما تعداد پل های دوستی را بین افغانستان و کشور های آسیای میانه از دوپل که در حیرتان و شیرخان بندر است، به چندین پل دیگر انکشاف میدهیم که تا این کشور ها از نعمت دوستی ما بصورت کاملتر بهره مند شوند.

>>>   جهاد را چه كه مردم نادان ما هزار ها دالر مصرف حج ميكنند و شيطان را به سنگ ميزنند... در حاليكه شيطان بالاي شان دارد حكومت ميكند. سنگسار اين ....هم جهاد هم حج اكبر است

>>>   درود جناب سعیدی، واقعیت. های منطقه رو خیلی خوب ارائه دادید، این پاکستان نا پاک ار افغانستان دست بر دار نیست و همه ساله این همه پول را به خاطر بی امنیت ساختن افغانستان به جیب می زند، هیچگاه به فکر آرامش این کشور نیست همش متوجه جیب خودشان هستند خدا زلیل سان کند، امین.

>>>   جناب سعیدی صاحب درود برشما علیه ترور انتحار ایتاده اید مگر موضوع پاکستان حالا حقیقت ندارد در زمان که شما در پاکستان وظیفه دیپلماتی داشتین وضع چنین بوده دراینجا شک وجود ندارد مگر امروز موضوعات سیاسی واجتماعی پاکستان صد در صد تغییر کرده رفتار های امپراتوری ضدبشری وخوناشام امریکا وغرب وضعیت پاکستان را تغییر داد امروز پاکستان اول یک کشور اتمی است دوم تحت حمایت روسیه وچین است شما هشدار قوای هوای پاکستان را نادیده میگرید امریکا را مجبور ساخت که باپاکستابسر میز مذاکره بنشند نه پاکستانتحت فشار امریکااست حال امریکا یک کشور شکست خورده وناتوان منزوی ومنفور است از شکست سوریه عراق لبیااوکراین یمن وبخصوص سیاست یکجانمه امریکا به رسمیت شناختن بیت المقدس را به اسرائیل حتی غرب وشرکا هم امریکا را ترک کردن وناگفته نماند که جنایت واشغال امریکا وغرب مانندی حقوقبیگر های امریکا بعد از روی گردانیدن پاکستان ازامریکا مانندب بی بی سی صدای امریکا رادیوازادی رادیو فردا ووووو بنا برین پاکستان را تخریب میکند بخاطری که در موزیک امریکا رقص وپای کوبی نمی کند اگر دولت غنی دسنشانده جانکری این دولت جهل جولوفساد و خاک فروش پاکستان را در حال حاضر تخریب میکند حق بجانب است یکی از جنایت امریکا از بنیاد کشور هارا نابود میکند یک از نمونه های ان بیش از 20ملیون اطفال خیابانی درپاکستان ثمروحاصل امریکا در پاکستان بود که متوجه شدندوتصمیم گرفتندبهکوتاترین مدت یک سال تمامی این اطفال خیابانی جزب مکاتب شده اعاشه رایگان و15دالر ماهانه معاش هم دارند عامل این جنایت امریکا وغرب بود که حکومت ملی ودموکراتیک را در افغانستان بخاطری که اسلام در خطر است امریکا بوجود اورده بود توسطح سازمان های خیره تاجران ملی وکمک دولت پاکستانصورت گرفت این پرابلم بزرگ را حل نمودند که شما محترم سعیدی صاحب در پاکستان نادیده میگرید ایا در افغانستان این اطفال خیابانی تعدادشان چقدر است ایا عامل این فاجعه کیست جنایت جنگواشغال امریکا نیست موادمخدر عامل ا ن کیست اگر امریکا وغرب نیست که کرزی وغنی این خاک فروشان مادر وطن به منافع کشور توجه کردن عامل این این جنایت وحشیانه وبرادران شان طالبان داعشی تروریست وانتحاری نیستند همین سازمان دهی روسای ارتش ازبکستان تاجیکستان وترکمستان فقط وفقط بخاطری صلح وثبات درافغانستان هستند منافع این کشور ها در افغانستان وابسته است جاده ابریشم است از طریق چین ترلیون دالر بمصرف میرسد نقش مهیم افغانستان بازی میکنند که تقرا" 4قاره جهان را باهم وصل میکند گازی ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان وهندوستان کشیدمیشود که مانع ان طالبان بیفرهنک تروریست انتحاری است ومستقل شدن راه ترانپرتی برای افغانستان است یک شارگ اقتصادی که زنده گی مردم افغانستان را دیگرگون ومرفه میسازد امریکا وغرب نمیخواهد که جهان چین روسیه هندوستان ایران پاکستان واسیای میانه وبخصوص افغانستان ازین وضعیت اقتصادی بهرمند شود دراین زمینه تلاش جنرال جاوید قمر بجااست این امریکا شکست خورده تحت فشار قراردارد روسیه بسرحدات خود واسیای میانه حاکمیت وحافظ ان است که پشه هم پرزده نمیتواند از طریق هواهی کسمیچسکی کنترول دارد باید ما بدانیم که این تلاش های دیوانه وار امریکا هرطرف را دندان میکند روی به وفول وزوال است دیر یازود ازهم فرومیریزد این امپرتوری امپریالیزم خوناشام در حال کوما بسر میبرد (سلام راسیخ)

>>>   توچی تشویش داری اگرازهرکس بود خوب کاراست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است