زوال عصر تاجیک ها در اوج قدرت شان؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۲    ۱۳۹۶/۱۱/۲۵ کد خبر: 146617 منبع: پرینت

اگر تاريخ ظهور و سقوط امپراطوران، دولت ها و حتی حكومت های خودمختار منطقه و قبيله ها را در جهان بررسی كنيم هرگز فرمانروایی نخواهيم يافت در اوج قدرت و عظمت دولت و مردم خود را به يک شخص تقريبا مجهول تسليم كرده باشد به استثنا افغانستان كه به دوره انتقالی معروف است.

زمانیکه طالبان شكست خورد يک صدا ملت فرماندهان نظامی، ارگان های دولتی و... در سراسر كشور به فرمانده كل قوا مارشال فهيم وفادار بودند. خداوند اين بزرگ مرد را رحمت كند مبارزات و خدمات زيادی در نبر با روس ها، پاكستان و طالبان داشت اما در اوج پيروزی عظمت و قدرت بزرگترين اشتباه جبران ناپذير تاريخ سياسی جهان را مرتكب شد و دولت و ملت را تقديم به يک انسان قبيله گرای متعصب كرد. وعده ديگر نظير عبدالله، قانونی بسم الله و...به عنوان مشاوران ناآگاه دخيل ماجرا بودند و به رهنمودهای استاد ربانی گوش نكردند.

آغاز فرايندی را كليد زدند كه به حذف سيستماتيک قدرت همه اقوام به ويژه تاجيک ها ختم شد امروزه در لبه پرتگاه قرار گرفته ايم هر چند به گفته آنها آرزوی مسعود را برآورد كرده اند كه خواستار يک حكومت مستقل فراگير ملی در سايه صلح و ثبات بود اما آيا واقعا شرايط موردنظر مسعود آماده بود؟ نه هرگزچنين نبود افغانستان توسط آمريكا اشغال شد.

كرزی جاسوس دستگاه اطلاعاتی آمريكا، مهره موردنظر ظاهرشاه، خدمتكار پاكستان و همكار انگليس از رهبران و پايه گذاران طالبان قوم گرای فاشيسم بود كه دولت را به وی تسليم كردند و گفتند رهبر خود را پيدا كرديم. طولی نكشيد رهبر پيدا شده به آنها برچسب جنگ سالار زد خطرناک تر از طالب آنها را معرفی كرد ترور، حذف و تفرقه را در ميان آنها به راه انداخت و از هيچ نوع تلاشی برای حفظ قدرت خود و سركوب تاجيک ها دريغ نورزيد.

جالب تر آن عده از فرومايگان تاجيک تا لحضه مرگ ناشرافتمندانه شان دوشادوش كرزی راه رفتند و هنوز هستند كسانیکه در كنار وی قرار دارند و آن را بزرگ خود می پندارند و عده ای ديگر در كنار غنی رفته اند و تن به يک زندگی ذلت بار همراه با خيانت به مردم خود داده اند اميد است رياست جمهوری غنی هديه باشد برای بيدار شدن تاجيک ها از خواب.

گل امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قوم تاجیک
رهبران افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   اقای مداففع تاجکها این گپها درد رادوانمیکند راجع به یک بهبود عام فکرکو

>>>   بزرگترين اشتباه تاجك اين بود كه انها قوم هاي چون هزاره و اوزبك را از خود رنجاند و دشمن چون كهنه كار بود همه را در گوشه اَي از افغانستان زنداني خانه گي كرد
تاجك هزاره اوزبك اگر خشونت هاي قبلي را فراموش كرده با هم تصميم بگيرن فكر نكنم دشمن آنقدر توانا باشد تا بازيچه دست خود درست كند ما را
ما خود خواستيم و دشمن هم هيچ وقت كوتا نخواهد امد
تا مانخواهيم
احمد از كابل

>>>   تاجك ، بشتون ، تاجك ، بشتون ، تاجك ، بشتون . جز تفرقه اندازى ديكر وطيفه اى نداريد . آخر همه إنسانيم .

>>>   گل جان امیری!
اگر تاجیک؟؟؟ باشی باید شنیده باشی که در میان فارسی زبانان افغانستان و به گفتۀ شما همین تاجکان ضرب المثلی است که میگویند: " از ماست که بر ماست" !
من نفهمیدم که در این همه تاجیک تاجیک گفتن چرا دهان بعضی خف میکند؟ آقای محترم! مردم شکست حکومت قبل مجاهدین و آمدن مجاهدین را فراموش نکرده اند، مگر همین مجاهدین نبودند که با قرار گرفتن در قدرت همه عناصر غیر جهادی را بدون در نظر داشت تاجیک بودن به نامهای کفر و الحاد از کنار خود راندند؟ و بد تر از آن، آیا همین مجاهدین نبودند که زندگی بر عناصر غیر جهادی و حتی بر عوامئ را در شهر ها تلخ ساختند؟ شما فراموش کرده باشید اما ما فراموش نه کرده ایم، ملت افغانستان فراموش نه کرده است که در ولایت کابل از یک ناحیه به ناحیۀ دیگری رفتن نمیشد، مجاهدین از جهاد حرف میزدند و غیر جهادی جایگاهی در میان شان نداشت، طالبان بنا به قلدری همین مجاهدین از بدنۀ خود شان علیه شان ساخته شدند، هنگامیکه شعار منهوس جهاد شان رنگ باخت متوصل شدند به تقسیم ملیت های با ام برادر کشور با نام پشتون و تاجیک .... و غیره!
کوتاه: تاجیکان هرگز بنام این نام در افغانستان در قدرت نبوده اند، به دور مارشال خود ساختۀ جهادی قسیم فهیم فقط عناصر شوارای نظار و سلاح بدستان جمعیت حلقه زده بودند نه کدام قوا تباری! بیشتر ازین بر این دول قومگرائی نه کوبید که سوراخ شده و صدا از آن برنمی آید، فقط اتحاد ملت افغانستان ضامن قوت شکست ناپذیر آن است و دیری نخواهد بود که این ملت متحد شده و روسیائی به نفاق افگنان میماند، ملت افغانستان از ماجراجویان و تفرقه افگنان از قماش پشتون، تاجیک و غیره بیزار اند.

میهن زرغون

>>>   به یاد دارم که ربانی از تسلیم قدرت به کرزی اب می ورزید ولی اخطار امریکا که ب 52 همان سان که خدمت طالبان رسید به اسانی می تواند خدمت تو هم برسد و غلام هم که نمیتوانست از فرمان بادار سرپیچی کندو تسلیم شد. نه فهیم نه قانونی ونه هم عبدالله می توانست ربانی را در چوکی جسپانده نگه دارند.
سرور

>>>   تاجیک هادرست ولی اینهاییکه نام گرفتی پنجشیری اند نه تاجیک.کاشکی یک ذره حس وابستگی به تبار تاجدار تاجیک در وجود حتی یک پنجشیری وجود می داشت!درمیان پنجشیری هاحس تعلق به قوم وتبار به حس تعلق به خانواده وقریه تقلیل یافته واین فروکاست حقیرانه ادامه داردتابه خودِخودم همه کس وهمه چیز تبدیل شود.

>>>   Khurasani gedeeld.
توطیهٔ جدید ارگ؛
برای تقسیم هویت تاجیک ها و ازبیک ها به دهها هویت قومی، جهت تثبیت اکثریت جعلی پشتون ها( افغان‌ها) در افغانستان.
رئیس جمهور با صدور فرمان و ایجاد کمیسیون برای تهیه لیست اقوام افغانستان در شناسنامه های جدید شمشیر جراحی به دست گرفته و ما را هدف قرار داده است.
اسناد رسیده از ارگ ریاست جمهوری حاکی از آن است که تیم فاشیسم قبیله برای تقسیم هویت تاجیک ها و تثبیت اکثریت افغان‌ها ( پشتون) طی فرمانی دستور داده است تا تاجیک ها را به بیش از سی گروه قومی تقسیم نمایند و به این ترتیب این اکثریت قومی را به اقلیت های متعدد تقسیم و معرفی کنند.
هدف از این طرح تقسیم هویت تاجیک ها و ازبیک ها به خرده هویت ها و تثبیت اکثریت افغان ( پشتون) در افغانستان می باشد.
جوانان عزیز
تنها راه جلوگیری از این طرح شیطانی دفاع و حمایت از قانون شناسنامه ها مصوب مجلس نمایندگان است و بس.
ادامه سکوت نمایندگان ما در حکومت و دولت در برابر این شرارت ها و فتنه انگیزی ها شرم آور و ذلت بار می‌باشد.

>>>   تغیر نام افغانستان ، اولین گام درراه ازبین بردن تعصبات قومی وقبیلوی است. زیرا این نام، علاوه بر اینکه درزبان انگلیسی به سگ شکاری ، اطلاق شده است، از نظر تاریخی متاسفانه یکی ازسه نامهای یک قوم واحد است، یعنی ، افغان؛ پتان، پشتون یا پختون، هرسه این نامها به یک قوم خاص اطلاق میگردد. بقیهء ملیتهای این کشور هرگز نه افغان استند ونه هم با افغان کدام پیوند تاریخی وفرهنگی ویا نژادی دارند.
افغانها مطابق تیوری پدر ژورنالیزم اوغانی، محمود خان طرزی، زبان قومی خودشان را دارند، که زبان اوغانی یا پشتو می باشد.
ازنظر تباری،افغانها یا پشتونها تعدادی ازقبایل هندی الاصل ملتانی بوده که سرزمینهای آبایی شان اطراف کوه سلیمان، خیبر پشتخوا و وپشین وژوب می باشد و این مناطق درتاریخ بنام افغانلند یاد شده است و دریاد داشتهای تاریخی بعضی ازنویسنده گان انگلیسی منجمله ( الفنستون) مولف کتاب افغانان نمایندهء انگلیس در دربار شاه شجاع نامهای تمام مناطق افغان نشین با تفصیل آن ذکر گردیده است.
درقرن بیست ویک برای ازبین تعصبات قومی وقبیلوی، یگانه راه حل در افغانستان کنونی، تغیر نام قومی افغانستان است که اساس تعصب های قومی پنداشته میشود.

>>>   نام افغان منحیث نام شهروندان کشور با جعل، ریا، و تهدید در لویه جرگه سال ۱۹۶۳ از طرف باند قومپرستان پشتون آن وقت و به همکاری ظاهر و کاکا هایش بالا مردم تحمیل شد۰ پشتون ساختن کامل کشور یکی از پلان های شوم آنها بود که تا به حال ادامه دارد۰ افغان، اوغان، پتان، همه نام های مترادف برای قوم پشتون هستند، و با هویت دیگر قوم های ساکن اصلی این دیار هیچ ارتباط ندارند۰ تحمیل نام و هویت یک قوم بالای قوم های دیگر خیانت ملی است، و خاموشی علیه آن هم بُزدلی و خیانت ملی میباشد۰
خلاصه اینکه واژه افغان هویت تنها یک قوم است و نباید به هیچ بهانه و هیچ حیله بالای هویت دیگر قوم های کشور تحمیل شود۰ آنهائیکه روی تطبیق این موضوع پافشاری میکنند یا از تاریخ این مرز و بوم آگاهی ندارند ویا فاشیست هائی بیش نیستند۰
افغان اوغان یعنی پشتون، پتان پختون و ما اگر پشتون نیستم افغان نیستیم۰
واقعیت همین است۰

>>>   زبان افغانی« پشتو» در‌کدام سال، با چه نام ، توسط که و چه وقت وارد نصاب رسمی معارف کشور شد؟
در زمان امیر عبدالرحمن خان به حکم اسناد موجود و کتب منتشره بفرمان او، کاملاً مشخص است که زبان ملی، رسمی و دربار عملاً زبان فارسی بوده و امیرعبدالرحمن خان شاید به حکم سال‌ها زندگی در سپهرحکومت بخارا و پرورش در شمال افغانستان خود را بحق متعلق به این هویت فرهنگی می دانسته است.
اما زبان ایکه امروز ما آنرا بنام « پشتو» می شناسیم ، برای نخستین بار با نام و هویت رسمی زبان « افغانی» بر اساس فرمان رسمی امیر حبیب الله خان در سال ۱۳۳۳ هجری قمری(مطابق 1915ميلادى )وارد نصاب رسمی وزارت معارف گردید.
اين اثر در سال 1917 رسماً چاپ شده و در سراسر كشور جهت تدريس توزيع مى گردد.
مولف دانشمند نخستین کتاب زبان افغانی، صالح محمد قندهار ی که یکی از معلمان مدرسه حبیبیه بوده است ، در مقدمه مبسوط ۹ صفحه یی این اثر که به زبان فارسی نوشته شده است، ضمن تشریح وضعیت اسفبار زبان افغانی به ضرورت آموزش این زبان برای افغانان (که در اینجا منظور او از افغانان کسانی هستند که زبان مادری شان افغانی می باشد) اشاره نموده و فواید آموزش آن را توضیح داده است.
از مطالعه دقیق این اثر بدرستی درمیابید که هنوز واژگان لیسه و پشتو متداول نبوده و اصطلاح افغان و افغانی و افغانان همه برای تعریف هویت برادران پشتون ما استعمال می شده است.
من از جوانان عزیز تمنا دارم که تمام این صفحات را با دقت مطالعه بفرمایند.
‏Abdul

>>>   پسران يك پدر پشتون ازش مى پرسند كه كشور ما كجاست دراينجا ما احساس بيگانگى ميكنيم و چرا دلبسته اين سرزمين نيستيم اگر اين وطن اصلى ماست پس چرا به آباديش نميكوشيم همه روز دست به ويرانى ميزنيم با انتحار و انفجار پدرشان ميگويد وطن اصلى ما كوهى است بنام سليمان درپاكستان ما همه مهاجر به اين سرزمينيم به نيرنگ و جعل حكومت كرديم

>>>   به پا خیز و بیدار شو ای تاجیک! بشناس دشمنات را.

ده ها سال است که تاریخ، فرهنگ، زبان، هویت و سرمایه های مادی و معنوی ملت بزرگ تاجیک هدف آمریکای استعمارگر، دشمن های نقابدار و بی نقاب قرار گرفته است، دشمنان ملت تاجیک، با حمایت از شوونیست های اوغان، بادر نظرداشت این که خود آنها (پشتونیست ها) از هر روش و هر امکانات دست داشته شان در راستاء از میان برداشتن و نابود سازی تاجیکان دریغ نمیورزند؛ آمریکایی ها و دیگر دشمنان نقابدار این را فرصت مناسب برای دستیابی به نابودی تاجیکان میدانند، و هرگونه امکانات را در اختیار مهره های پشتونیست شان قرار میدهند و ده ها سال است که به همین هدف، بر اساس طرحی مهندسی شده تاجکان را در عقب ماندگی سیاسی،اقتصادی و دوری از خود شناسی وحشتناکی قرار داده اند؛ چون بزرگان گفته اند: هر ملتی را که میخواهید از صحنه های درجه یک و بلند زنده گی حذف و یا به نابودی بکشانید! نخست از همه آنان را از دانش خود شناسی دم گیری کنید.
تا به اینجا که ما به هرگونه فریب و نیرنگ دشمنانی که هم وطن ما هم هستند، نه تنها با ما وطنداری نکرده اند، بلکه ما را نمیخواهند در سرزمین اجدادی ما آرام بگذارند، ما را نمیخواهند با وجودیکه ما آنها را پذیرفتیم و مکان، قدرت، ثروت، و فرصت در اختیار شان قرار دادیم، با آنها پیوند هم وطنی و برابری بستیم، شما برای من بگویید! این همه کدامش خیانت و ستم در برابر اینها بوده که اکنون میخواهند انتقام جویی کنند!؟ باید بگویم که اگر این هم وطن های ناخلف ما خود شان از تاجیکان بر دل کینه ی بی بنیاد نمیداشتند، و با دشمنان خارجی ملت تاجیک هم دست و هم سو نمیشدند؛ این وضعیت هم بر سر تاجیکان نمیامد.

Edris Khurasani

>>>   Fazelpor
بسیار مشکلات است راستی اول اینکه تاجیکان متفرق وپراگنده اند یکی بدیگر قناعت ندارند درحالیکه پشتون ها دربین خود کافر ومسلمان ندارند چپی وراستی پشتون یکی است پشتون بودن را بالاتر از همه تعهدات میدانند ملاعمر که شرم تارخ بود با آن ارتجاعی بودنش پشتون های چپ گرا اعم ازخلی پرچمی آن رژیم سیاه ملاعمر را نه تنها پذیفتند بلکه اورا لشکر محمدر تبلیغ میکردند بعد تیم کرزی را مغزز متفکیر جهانی از هر نوع فساد وقوم گرایی استبداد فاشیستی قبیلوی شان کشی انتقاد نمیکند بلکه بخاطر بقای قبیله فاشیستی از هر مظالم شان دفاع میکنند ووقیحانه ادعا میکنند که دیگر درافغانستان قحطالرجال آمده کسی نیست.ندان ترین قوم شان داناترین است ادعای وزیر دفاع را شنیدیم که گفت اگر ازمن کرده لایقتر دروزارت دفاع باشد بعد استعفا خواهم داد که این حرف تحقیر به تمام منسوبین اردو افغانستان است.مثل قبیله جاسوس دیگر کس درافغانستان نیست.

>>>   بخیالم که تیکه داران تاجک ها پنجشیری ها و دزد شمالی است در حالی که تاجک ها خلاصه در شمالی و ولسوالی پنجشیر تمام نمیشه ما در همه جا استیم و لطفا مارا در چهره .....مثل ربانی فهیم قانونی بسم الله خان و بقیه ....ها نبینید

>>>   از ای گپای بیهوده به جایی نمیرسید.
اینجا سرزمین قهرمان افغانستان است و تمام مردم در اینجا یک نام و یک ملت هستند(افغان).
ای گپای بیهوده کار دشمنان و منافقین کوردل و رسوا است.
... بر دشمنان افغانستان
... بر منافقین و جاسوسان
... بر قوم پرستان و زبان پرستان

>>>   دزد های شمالی خاموش هستند / منتظر خرابی اوضاع وبا جوال ها بدنبال وند هستند !

>>>   ....به کرزی و احمدزی خاین اولادهای ناخلف یهود که اقوام غیر پشتون را پارچه پارچه کردند.

>>>   زوال عصر تاجیک ها در اوج قدرت شان؟
من می ّرسم که در در تاریخ بدون سامانیان تاجک اوج داشت؟
نه نه نه
در کجا او ج داشت بدون دامن روس که همه نوامیس ملی اش را از دست داد!!!!!!
یا نه؟
شرم خوب چیز است

>>>   هرکی که مردم را به نام تاجک پشتون هزاره و ازبک تقسیم میکند و برای استفاده سیاسی این حرف ها را میزند از مادر ارامی به دنیا امده ...و سلام

>>>   کسانیکه مثایل قوم و زبان و سمت را مطرحه میکنند انها حرام زاده و جاسوس بیگانه است مانند گلبیدین حکمتیار و اسماعیل یون و طاقت و ناصر اصولی و خانم هیلی ارشاد و خانم یون و غیر خاینین دیگر امثال انها .

>>>   هرکس که تفرقه قومی را دامن میزند مزدورجاسوس وفروخته شده است برضد مردم خود وبه نفع باداران شان کارمیکند واین آرمان شوم رابگورخواهند برد اینجا تمام اقوام یکی هستند بجز چند نفرغلام وجاسوس


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است